Gå til innhold

Male furukommoder

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kommoden

Jeg har et par furukommoder som jeg ønsker å male hvit. Jeg ønsker en glatt jevn overflate. Første spørsmål da er om man bør velge helt hvit eller det er andre hvitnyanser som vil passe bedre? Hvilken malingstype bruker man? Vi har forresten malte vegger i fargen "Latte" og eikeparkett på gulvene. Jeg lurer også på hvordan jeg skal gå frem for å få et bra resultat? Jeg tenker da på evt grunning, sparkling, sliping, hvor mange strøk osv. Den ene kommoden er ikke lakkert, mens den andre er lakkert på en måte slik at den er litt mørkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk oljebasert maling og det beste resultatet får en ved å bruke en liten rull.

Om det er mye hakk og skader vil kommoden bli penest om en sparkler og sliper før en begynner å male.

2-3 strøk må en nok regne med at en bruker, og det er viktig at kommoden får tørket og at en ikke begynner å male strøk 2 før den er helt tørr.

Du kan bruke en hvitnyanse som er litt eggeskall farget. Brukes ofte i vinduskarmer/lister og dørlister.

Spør i vei hos fargehandler og lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er furu....så bør alle kvistene forsgles med to strøk kvistlakk. På den kommoden som er lakket....pusser du av av all lakk over kvistene før du tar på kvistlakk. I forbindelse med pussingen av lakken over kvistene....så tar du et sandpapir med korning 240 eller finere og pusser lett over hele kommoden. Dette gjøres for å rubbe opp så malingen får godt nok feste.

På den kommoden som er ubehandlet ville jeg rubbet lett med fint sandpapir.

Etter pussingen, men før kvistlakken, støvsuger/vasker du kommoden fri for slipestøv, for til slutt å "dra" over kommoden med ei fille med salmiakkvann eller rødsprit. La kommoden tørke.

Så tar du på to lag kvistlakk. Tørker fort.

Så påfører du sparkel for tre over hakk og kvistsprekker. Lar tørke og pusser glatt med sandpapir. Du vil antageligvis måtte sparkle to til tre ganger. Tørketid for sparkelmassen står på tuben/spannet.

Så påfører du et strøk med grunning....heftgrunn på oljebasis. Overmalbar etter åtte timer.

Etter det skal det holde med to strøk med vanlig alkydmaling (oljemaling). Overmalbar etter 24 timer. Puss lett med fint sandpapir mellom første og andre strøk.

Ikke bruk vannbasert maling....det vil gi dårlig vedheft.

Bruk en liten skumgummirull til flatene,og en pensel der du ikke kommer til med rullen.

Når det gjelder hvilken hvitfarge....så ville jeg spurt hvilken hvitfarge som er i "familie" med Latte (hvis det er den veggfargen kommodene skal stå inntil). Helhvit vil bli for hvitt.

Eventuelt kan du lakke over til slutt med mattlakk på oljebasis...men da kan du oppleve at det blir en anelse gulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

enig med sixx der...

men jeg hadde valgt oljemaling på en kommode (eller andre møbler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...