Gå til innhold

Hva skjedde med svineinfluensaen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenker ikke på vaksine som et tiltak fra den norske stats side mens viruset herjet, nei. Det sier seg jo selv at med en gang det kommer en vaksine, gir man befolkningen muligheten til den. Det samme vil jo gjelde denne gangen. Jeg har aldri sagt at covid-19 ikke er alvorlig. Dette var en tråd om svineinfluensa, og siden jeg kjente noen som mistet et lite barn til svineinfluensa, har jeg lov til å synes at det er merkelig å se samfunnsreaksjonene nå vs da.

Jeg synes sammenligningen er merkelig.

Anonymkode: 42f4a...6a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes sammenligningen er merkelig.

Du synes det er merkelig å sammenligne samfunnsreaksjonene til de to eneste pandemiene Norge har vært involvert i den siste tiden?

Anonymkode: d756f...5b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Den dabbet av på våren, slik influensa ofte gjør. Da den kom tilbake sammen med vanlig influensasesong på høsten hadde man vaksine, og nok immunitet i befolkningen etter forrige runde. Viruset var heller ikke like hissig i runde to, og kunne da sammenlignes med vanlig influensa. Svineinfluensa er der fortsatt, og den årlige influensavaksinen inneholder antistoffer mot denne. 

Anonymkode: 126ff...bcf

Vaksinen inneholder vel antigen. Kroppen vår lager antistoffer :)

Anonymkode: 41149...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det er merkelig å sammenligne samfunnsreaksjonene til de to eneste pandemiene Norge har vært involvert i den siste tiden?

Anonymkode: d756f...5b7

jeg er enig med deg. Jeg stusser og over forskjellen i reaksjon, særlig siden svineinfluensa var så alvorlig for unge mennesker.

Mulig den var mindre smittsom. Mener jeg så noen grafer med sammenligning, som viser at problemet med koronaen ift svineinfluensaer at den er mye mer smittsom.

Med svineinfluensaen gikk det også nokså kort tid fra første tilfelle i Norge (mars) til vi fikk vaksine (oktober).

Anonymkode: c03a1...822

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flatet ut pluss vaksinen da. Var heller ikke såå smittsomt som for eks covid-19. Og de vanlige influensavirusene opparbeider vi oss jo også immunitet eller resistens mot.

Anonymkode: 41407...a93

Vi opparbeider oss immunitet eller resistens mot koronaviruset også, ellers hadde ikke vaksine kunne eksistert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

det var mye snakk om en influensamedisin som het Tamiflu, og norske myndigheter kjøpte opp et stort lager med Tamiflu, som det ikke ble bruk for. Vaksinen kom jo veldig raskt - utpå høsten 2009, så da oppnådde vi vel nokså raskt flokkimmunitet.

Men jeg kan ikke huske noen andre tiltak enn oppfordringer om håndhygiene, nye i albuen og antibac. Var aldri snakk om noen av de tiltakene som er nå, som jeg kan huske ihvertfall.

Anonymkode: c03a1...822

Nei men folk var like hysterisk

Anonymkode: 3b4b7...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei men folk var like hysterisk

Kjenner jeg får en alvorlig trang til å grisebanke alle som bruker ordet "hysterisk" om sånne ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg får en alvorlig trang til å grisebanke alle som bruker ordet "hysterisk" om sånne ting.

Ja det ER hysterisk når foreldre ikke lar barna deres med en eneste unge,stakkars unger sier bare jeg!

Anonymkode: 3b4b7...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svineinfluensa er en influensa, som går i sesonger og dør ut av seg selv når det nærmer seg sommer. Corona er en SARS sykdom og vil derfor ikke dø ut av seg selv på samme måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man sluttet å skrive om den. Det var mange som ikke vaksinerte seg også.

Anonymkode: e0250...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det høres litt hysterisk ut.

Anonymkode: e0250...17e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes norske myndigheters reaksjoner er uhensiktsmessige. Det er tross alt slik at et coronavirus til normalt ikke er farlig for ellers friske mennesker. Det er, som ved mange andre luftveissykdommer, potensielt farlig og dødelig for risikogrupper, f eks eldre, kronikere osv. Å stenge skoler har dermed liten hensikt, for hvor mange eldre finner man der? 

En hensiktsmessig tilnærming hadde vært å begrense besøkende til institusjoner som behandler eller har boende eldre, kronikere osv. 

Når det gjelder svineinfluensaen, kan jeg fortsatt huske at det var en nyhetssak at barn i barnehage vasket hendene! Men vi anså altså innprenting av slike tiltak som tilstrekkelige, til tross for at 900 000 mennesker i Norge ble smittet, og 29 døde.

Nå velger vi altså å hindre normal bevegelse, noe som ganske sikkert etterhvert vil føre til kjedsomhet hos barn og voksne, og etterhvert en bevegelse av større folkemengder mot de eneste stedene som er åpne, nemlig handlesentre. Med i tillegg begrenset åpningstid på handlesentre, legger myndighetene alt til rette for at viruset etterhvert skal få seg en skikkelig fin, fin boltreplass.

Anonymkode: 7a707...a96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror kjøpesentrene også blir stengt etterhvert.

Anonymkode: c0272...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...