Gå til innhold

Lærere får ikke ha hjemmekontor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har hjemmekontor, skolen blir vasket ned og desinfisert, og hermetisk lukket etter det, i 14 dager.

Anonymkode: 421f0...529

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har hjemmekontor. Mulig jeg og en kollega møtes noen timer til uka. Jeg har gangavstand og hun kjører bil, så vi utsetter ingen andre sånn sett. Men hun er snart pensjonist og helt utdatert på det digitale, og vi har de minste elevene så det er ikke alt de de har forutsetninger for å klare. Så da trengs det litt kollegaveiledning :) 

Anonymkode: e47f5...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber ved en vgs, administrativ stilling med samboer som er lærer. I utgangspunktet skal alle møte på jobb, men de over 60 år kan velge hjemmekontor, de med barn hjemme kan ha hjemmekontor, og de som er i risikosonen/har barn el partner i risikosonen kan ha hjemmekontor. Ting endrer seg raskt, så jeg legger teknisk tilrette for hjemmekontorløsning hvis ny beskjed gis. Alle i adm har egne kontorer, og lærere kan ta et klasserom om de vil sitte med god avstand til andre. Jeg er sikker på at om jeg sa jeg følte meg utrygg og redd ville rektor innvilget hjemmekontor straks. 

Anonymkode: 2c272...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer i vgs her, alle har hjemmekontor. Vi har temamøter o.l. via videochat 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber også på vgs og vi får ikke lov til å komme innom jobb med mindre vi absolutt må. Det er helt sjukt at andre skoler tvinger gjennom oppmøte, hva er hensikten??? 

Anonymkode: b15bf...bf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heldigvis følger kommunen her anbefalinger, og gir oss hjemmekontor. Fikk en mail om at det kunne være vi måtte innom noen ganger i løpet av de kommende ukene, men hva det består i vet jeg ikke. Uansett, det er lite jeg kan få gjort på jobb som jeg ikke kan gjøre hjemmefra, og skulle jeg trenge noe spesielt kan jeg selvsagt svinge innom, uten å måtte møte alle kollegene og unødvendig utsette noen for smitte.

Anonymkode: 260ef...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også på vgs og vi får ikke lov til å komme innom jobb med mindre vi absolutt må. Det er helt sjukt at andre skoler tvinger gjennom oppmøte, hva er hensikten??? 

Jeg har en bekjent som fikk beskjed om at det er mye å gjøre på en skole, og dette er en mulighet til å få ryddet lager,  vaske vinduer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For mange er det et knallhardt arbeidsliv. Kun egen begravelse som er fritak. Vi er mange i den situasjonen, og må karre oss på jobb uansett. 

Anonymkode: 020f6...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er for øyeblikket i praksis på en ungdomsskole, og hele skolen har hjemmekontor selv om det ikke er påvist noen tilfeller i kommunen ennå (mange av lærerne, inkludert alle vi studentene, bor riktignok i kommuner med påvist smitte da). 

Dere bør definitivt få hjemmekontor, det er absolutt ingen grunn til å være fysisk tilstede på skolen sånn som ståa er nå. 

Anonymkode: 4acdf...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har både samboer og foreldre som er lærere (på ulike skoler). Alle ble pålagt å komme på jobb i morgen, men samboer og hans kollegaer nekter. De får nå jobbe hjemmefra.

Foreldrene mine, som begge er rundt 60, er fortsatt beordret på jobb...

Anonymkode: cc13d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ved en vgs, administrativ stilling med samboer som er lærer. I utgangspunktet skal alle møte på jobb, men de over 60 år kan velge hjemmekontor, de med barn hjemme kan ha hjemmekontor, og de som er i risikosonen/har barn el partner i risikosonen kan ha hjemmekontor. Ting endrer seg raskt, så jeg legger teknisk tilrette for hjemmekontorløsning hvis ny beskjed gis. Alle i adm har egne kontorer, og lærere kan ta et klasserom om de vil sitte med god avstand til andre. Jeg er sikker på at om jeg sa jeg følte meg utrygg og redd ville rektor innvilget hjemmekontor straks. 

Anonymkode: 2c272...7c6

Hva hvis du forteller rektor at statsministeren har bedt dere alle om å ha hjemmekontor når det er mulig? Ikke etter en subjektiv følelse av frykt, alle burde føle frykt ved å møte opp på jobb nå! Noen er nødt til å trosse frykten, men jeg en utdanningsinstitusjon er IKKE nødt til å møtes for å gjøre jobben.

Dette er en idiotisk løsning, HVORFOR klarer dere ikke å jobbe hjemmefra når alle andre skoler klarer det? 

Hodeløst, og dere gjør at folk tenker "jaja, det er jo ikke såå farlig dette da".

Anonymkode: 91130...cdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Frostrose skrev:

Jeg har en bekjent som fikk beskjed om at det er mye å gjøre på en skole, og dette er en mulighet til å få ryddet lager,  vaske vinduer osv. 

Det er helt vanvittig. Slike ting må ut i media.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanvittig. Slike ting må ut i media.

Der jeg jobber, også vgs, ble det tatt opp at det er mulighet for alternative oppgaver. Slik som vasking, rydding og slike ting. 

Anonymkode: 52d5d...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og her ser vi en av de store problemene i norsk skole, enorme forskjeller i rammevilkår og forståelse av situasjonen. 

Min kommune kjører hjemmekontor, og som nevnt funker det fint. Men etter å ha lest en del innlegg av lærere som må på skolen, så føles det nok en gang som om dette er et tilfelle av at enkelte skoleledere ikke har tillit til at lærerne jobber. Og at man vil ha lærerne på plass for å være sikker på at man gjør det man skal. Mens andre igjen har ledere som har tillit til at vi gjør jobben, uansett om vi er her eller der. For hva er egentlig argumentene for at man må fysisk være på skolen? Utover at noen må være der for de barna som skal ha et tilbud? Rydde i skap og vaske vinduer? Det høres i grunnen ikke ut som vår jobb. 

Anonymkode: c9f4d...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærerene her har hjemmekontor å skal være tilgjengelig på telefon,sms og mail i arbeidstiden tilfelle vi trenger hjelp eller har spørsmål.

Anonymkode: 2ccec...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner jeg er glad jeg bor i kommunen min! En lærer hos oss ble sendt hjem torsdag morgen pga risikosone. Torsdag ettermiddag gikk vi beskjed om at skolen ble stengt. Vi møttes fredag, og fikk beskjed om hjemmekontor inntil videre. Så har både skolesjefen og rektor sendt smser og takket fra innsatsen lærerne har lagt ned med å snu opp med på en femøring. 

For elevene skal vi være tilgjengelige på teams, visma og mail i et spesielt tidsrom. Ikke tlf. 

Anonymkode: e47f5...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når statlig myndighet sier at alle skoler skal STENGES, betyr det at all aktivitet skal foregå UTENFOR skolens område. Er det så vanskelig å forstå? 

De som blir beordret til å vaske vinduer o.l må kontakte fagforening/HMS/media. Dette er arbeidsoppgaver som tilfaller renhold eller andre. Selv om det er dugnad så betyr ikke det at man skal beordre lærere ut på arbeidsplass for å utføre oppgaver som aldri har tilfalt dem. Det blir å utsette seg for smittefare av helt unødvendige årsaker. Her må noen varsles. 

Anonymkode: b1c98...f29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er vitsen med at lærere møter opp på skolen når det ikke er elever der? Alt utenom undervisning krever strengt tatt ikke oppmøte. 

En venninne i Tyskland er mattelærer på en av Steinerskolene der borte, og de blir tvunget på jobb i et ganske trangt lærerrom. Det er jo ikke forsvarlig i det hele tatt da man skal liksom sitte tett sammen på et felleskontor. 

Anonymkode: bf568...893

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når statlig myndighet sier at alle skoler skal STENGES, betyr det at all aktivitet skal foregå UTENFOR skolens område. Er det så vanskelig å forstå? 

De som blir beordret til å vaske vinduer o.l må kontakte fagforening/HMS/media. Dette er arbeidsoppgaver som tilfaller renhold eller andre. Selv om det er dugnad så betyr ikke det at man skal beordre lærere ut på arbeidsplass for å utføre oppgaver som aldri har tilfalt dem. Det blir å utsette seg for smittefare av helt unødvendige årsaker. Her må noen varsles. 

Anonymkode: b1c98...f29

UDF er kontaktet. De sa at myndighetene har oppfordret til hjemmekontor, men arbeidsgiver kan bestemme.

TS

Anonymkode: d789a...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Og her ser vi en av de store problemene i norsk skole, enorme forskjeller i rammevilkår og forståelse av situasjonen. 

Min kommune kjører hjemmekontor, og som nevnt funker det fint. Men etter å ha lest en del innlegg av lærere som må på skolen, så føles det nok en gang som om dette er et tilfelle av at enkelte skoleledere ikke har tillit til at lærerne jobber. Og at man vil ha lærerne på plass for å være sikker på at man gjør det man skal. Mens andre igjen har ledere som har tillit til at vi gjør jobben, uansett om vi er her eller der. For hva er egentlig argumentene for at man må fysisk være på skolen? Utover at noen må være der for de barna som skal ha et tilbud? Rydde i skap og vaske vinduer? Det høres i grunnen ikke ut som vår jobb. 

Anonymkode: c9f4d...21a

Ta konyakt med Riksmedia, så denne misforståelsen kan ryddes opp i ikveld.

Anonymkode: 81031...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...