Gå til innhold

Nordmenn er så flinke til å katastrofe tenke.

tussi84

Anbefalte innlegg

Jeg ser folk bekymrer seg over dette viruset, og det er fornuftig å følge myndighetens råd, og være fornuftig, men bortsett fra det så er det lite man kan gjøre.

Samtidig trenger man absolutt ikke å katastrofe tenke. Det er så mange uansett alder som er overbevisst om at får de viruset så dør de garantert, selv om de ikke er i risiko gruppene engang.

Selv de med risiko, har størst sjans til å overleve. Det er mer sjanse for å overleve enn at du dør, uansett alder.

Ja noen kommer til å dø dessverre, og noen har allerede dødd. Det får man gjort lite med da vi ikke har kontroll over liv eller død. 

Men siden det er størst sjanse for at det går bra kanskje man burde slutte med denne katastrofe tenkingen? Enn kan bli veldig syk av å bekymre seg for mye også..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er sånne slappe holdninger som gjør at dritten får spre seg i utgangspunktet. Skulle gjort som i Kina og sveisa igjen ytterdøra til de som ikke skjønner alvoret.

Anonymkode: c4fda...96d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sånne slappe holdninger som gjør at dritten får spre seg i utgangspunktet. Skulle gjort som i Kina og sveisa igjen ytterdøra til de som ikke skjønner alvoret.

Anonymkode: c4fda...96d

Heller å ha positiv tekning. Å bare tenke negative og katastrofe tanker er ødeleggende. 

Når statistikken viser at sjansen er størst for å overleve så er det den innstillingen man bør ha. At blir man syk, så er sjansen størst for at det går bra. Det er også størst sjans for at det går bra med slekt og venner som blir syke.

Det å tenke positivt betyr jo ikke at man ikke tar forholdsregler og ikke følger myndighetene sitt råd? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, Nordmenn er ganske avslappet folkeslag når det kommer til å "katastrofe tenke". Vi har lite katastrofer i Norge, få trusler og lever veldig trygt. 

Jeg har bodd i USA og der er det helt ekstremt. Alt er potensiell katastrofe for veldig mange. 

Anonymkode: f6330...367

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, Nordmenn er ganske avslappet folkeslag når det kommer til å "katastrofe tenke". Vi har lite katastrofer i Norge, få trusler og lever veldig trygt. 

Jeg har bodd i USA og der er det helt ekstremt. Alt er potensiell katastrofe for veldig mange. 

Jeg synes bare holdningen hos veldig mange jeg kjenner + inne på forumet her er av typen.

- jeg dør nok uansett.

- 50 prosent eller mer av Norges befolkning kommer nok til å dø av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg ser folk bekymrer seg over dette viruset, og det er fornuftig å følge myndighetens råd, og være fornuftig, men bortsett fra det så er det lite man kan gjøre.

Samtidig trenger man absolutt ikke å katastrofe tenke. Det er så mange uansett alder som er overbevisst om at får de viruset så dør de garantert, selv om de ikke er i risiko gruppene engang.

Selv de med risiko, har størst sjans til å overleve. Det er mer sjanse for å overleve enn at du dør, uansett alder.

Ja noen kommer til å dø dessverre, og noen har allerede dødd. Det får man gjort lite med da vi ikke har kontroll over liv eller død. 

Men siden det er størst sjanse for at det går bra kanskje man burde slutte med denne katastrofe tenkingen? Enn kan bli veldig syk av å bekymre seg for mye også..

Det har ALDRI vært så smart å katastrofetenke i Norge som akkurat nå! Å ta en chillpill kan vi gjøre senere. Akkurat nå er det katastrofetenking som kan redde oss. 

Anonymkode: d80bc...b91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, tussi84 skrev:

Problemet er vel omvendt? En stor del av befolkningen og myndighetene selv har ikke tatt dette på alvor og se hvor vi er nå. Her sutrer nordmenn da de har fått beskjed om å holde seg hjemme, reiser til hytta og bryter karantene. Italia har fått 1500 nye tilfeller av smittede bare dette døgnet. De som er over 60 dør da de må prioritere yngre mennesker. Dette er en katastrofe og det kan skje her også grunnet nordmenns egoisme. 

https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/italiensk-lege-til-norge-vaer-saa-snill-forbered-dere

Nyfødt barn med corna..  https://www.avisen.dk/chok-nyfoedt-smittet-med-corona_590688.aspx

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tussi84 skrev:

Heller å ha positiv tekning. Å bare tenke negative og katastrofe tanker er ødeleggende. 

Når statistikken viser at sjansen er størst for å overleve så er det den innstillingen man bør ha. At blir man syk, så er sjansen størst for at det går bra. Det er også størst sjans for at det går bra med slekt og venner som blir syke.

Det å tenke positivt betyr jo ikke at man ikke tar forholdsregler og ikke følger myndighetene sitt råd? 

Du må være realistisk og være klar over alvorlighetsgraden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp. På vår kommunes nettside står det at det ikke er krise i kommunen enda, slik at man kan gå på besøk og samles i små grupper. Passe på håndhygiene osv. Likevel vil de fleste ikke la barna omgås i det hele tatt. Så ja, folk er mer hysterisk enn nødvendig. 

Anonymkode: 75c9f...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I 2017 døde nesten 2000 av influensa, i Norge. Ingen butikker var stengt, ingen karantener, ingen ting. Media var ikke interessert. Nå satser de alt, og glemmer alt annet. Hva med global oppvarming og klima, er det satt på pause? Nyhetsformidling er en bløff dessverre.

Anonymkode: ba657...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har ALDRI vært så smart å katastrofetenke i Norge som akkurat nå! Å ta en chillpill kan vi gjøre senere. Akkurat nå er det katastrofetenking som kan redde oss. 

Anonymkode: d80bc...b91

Nei, det kommer til å ødelegge oss. Hvis stenging av skoler og barnehager fortsetter til etter sommeren, vil landet kollapse og de fleste næringsdrivende gå konkurs. Vi vil ikke ha fysioterapi, frisører, cafe, idrettslag osv osv. Folk kommer til å måtte selge husene sine fordi de ikke klarer å betale regningene i tide med 60 % av lønna over flere måneder. Kriminaliteten vil vokse siden tenåringer nå mister sine samlingsplasser og idrettsaktiviteter, voksne som er noe psykisk ustabile blir verre av lediggang. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I 2017 døde nesten 2000 av influensa, i Norge. Ingen butikker var stengt, ingen karantener, ingen ting. Media var ikke interessert. Nå satser de alt, og glemmer alt annet. Hva med global oppvarming og klima, er det satt på pause? Nyhetsformidling er en bløff dessverre.

Anonymkode: ba657...a27

Nettopp. Og samfunnet kommer tom å kollapse totalt hvis dette fortsetter. Vurderer å flytte til samboers hjemland hvis det ender opp slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, tussi84 skrev:

Unnskyld meg, men så du på pressekonferansen kl 1800 i dag? 

Vi er midt i en pandemien. 

Anonymkode: 3524e...582

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lite man får gjøre? Så tiltak for å forhindre smittespredning er helt bortkastet mener du? 

Vi bør være i alarmberedskap når vi veldig sannsynlig står ovenfor en nasjonal krise. 

Helsetjenesten kan kollapse når det strømmer inn syke og døende, og da blir det ikke plass til alt det andre. Der vil bli mindre kapasitet for andre trengende som fødende, hjerteinfarkt, skader osv. 

Etter hva vi ser skjer i Italia blir jeg fortsatt forundret over at folk bagatelliserer dette. Nå er det faktisk tid å tenke katastrofe og brette opp erma for å kvitte oss med denne dritten!

Anonymkode: 7ffa9...e22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg synes bare holdningen hos veldig mange jeg kjenner + inne på forumet her er av typen.

- jeg dør nok uansett.

- 50 prosent eller mer av Norges befolkning kommer nok til å dø av dette

Nei, da tror jeg du nesten må lese litt nøyere her inne. Har ikke sett en eneste som sier at de dør uansett eller at 50% av befolkningen dør, med mindre det har vært ironi. 

Kanskje du som krisemaksimerer hva andre skriver? 

Uansett, det vi står i nå er KATASTROFE! Men ikke alle klarer å ta det til seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig og ser hva du skriver i motsetning til flere andre her. Ts skriver ikke at vi skal drite i forholdsregler og råd fra myndighetene, men at man ikke trenger å ta helt av selv om dette er alvorlig.

Ser folk skrive her inne at det snart blir anarki og at samfunnet kommer til å kollapse. Hvis noen påpeker at de fleste får milde symptomer og at de fleste blir friske så påstår folk at man ikke tar det alvorlig, men det er fakta at det er slik. Det betyr ikke at man ikke forstår at folk vil dø og bli alvorlig syke. Det er bare slik at de fleste dør ikke av dette, men at man skal være nøye med hygiene og ikke smitte andre av den grunn.

Det er faktisk lov å være positiv midt oppe i alt dette. Alt er ikke nødvendig å være dommedag og katastrofe selv om de fleste nålevende mennesker ikke har opplevd noe såpass alvorlig.

Anonymkode: 6ab59...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Opprett ny...