GĂ„ til innhold

Strikkehjelp: "regulere masketallet"? 🙁

Cerasus

Anbefalte innlegg

Jeg holder pĂ„ med Ă„ strikke en stilig genser fra Sandnes garn (en raglangenser i bĂžrstet alpakka), og er kommet langt, men stĂ„r nĂ„ bom fast! 😕

Genseren strikkes nedenfra og opp. Har strikket ermene, og fÄtt unnagjort de fleste raglanfellingene ved ermene. NÊrmer meg halsÄpningen. Har nettopp satt av 11 masker i front pÄ en hjelpepinne, og skal strikke frem og tilbake pÄ resten (91 masker). Jeg forstÄr ikke det som stÄr i tjukk skrift, mine spÞrsmÄl stÄr understreket og i parentes. Unnskyld hvis det ble rotete. Her er alt som gjenstÄr av oppskriften:

"Strikk frem og tilbake, gjenta fellingene til raglan 5 ganger til, og fell mot hals i begynnelsen av hver pinne i hver side (3,2,1,1,1) = 8 masker felt i hver side.

Raglanfellingen pÄ erme strikkes sammen. (Betyr det bare at bÄde raglanfellinger og fellinger til halskant skal gjÞres pÄ de samme 5 omgangene?)

La maskene vÊre pÄ pinnen til halskant. Ta maskene pÄ pinnen, (nÄr skal egentlig alle maskene over pÄ samme pinnen?), og strikk opp masker rundt halsen. (skal jeg hente opp nye masker der hvor jeg tidligere felte 8 pÄ hver side for Ä fÄ en bue pÄ halsÄpningen?).

Strikk 1 omgang glattstrikk, samtidig som masketallet reguleres til 70 masker. (hva menes med "regulering"? Skal jeg gjÞre fellinger jevnt spredt utover pÄ denne ene omgangen for Ä komme ned til 70?). Strikk 4 cm vrangbord rundt. Fell av i vrangbord."

Endret av Cerasus
Ryddet litt opp i formatering. PrĂžvde Ă„ forklare bedre.
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Med Ä regulere masketallet sÄ menes det at du strikker to og to masker sammen jevnt fordelt pÄ omgangen sÄnn at du sitter igjen med 70 masker som da blir halsen :) 

Du tenker riktig der det stÄr at du skal strikke opp masker der du tidligere har felt 8 masker pÄ hver side, dette blir sidene pÄ halsen. Du kan enten strikke opp maskene ved Ä stikke strikkepinnene igjennom der du har felt og lage halsmasker pÄ samme mÄte som nÄr du strikker rettmasker. Eller du kan plukke opp masker med en heklekrok og sette maskene pÄ pinnen. Viktig at du strikker opp masker jevnt fordelt pÄ begge sider over der du tidligere har felt. 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen takk for svar! 😊 Da skal jeg prĂžve Ă„ strikke genseren ferdig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...