AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #141 Del Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men slik er livet. Om jeg velger å hoppe utenfor ei bro, hopper du da etter? Anonymkode: b1beb...d86 Nå må du gi deg. Slik er livet? Vi er i en alvorlig og ukjent situasjon. Hvorfor ikke legge egoismen til side for en kort periode? Anonymkode: a0ede...9da 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #142 Del Skrevet 14. mars 2020 Tror det er på tide at noen kameramenn får slippe til på sykehus og andre steder hvor noen er blitt plutselig syke og filmer dette til skrekk og advarsel for alle som tror at det skal gå greit å kjre to timer hjem fra hytta. Særlig når flere tusen andre også blir akutt syke og også finner ut at de skal kjøre hjem med en eneste gang. I tillegg kommer været. Regn, slaps, isete veier, manglende strøing og måking, og evig lang kø og ferjer som er sluttet å kjøre pga manglende mannskap pga smitte, karantene og andre problemer. De av oss som ser at dette byr på kjempe problemer, er de av oss som har holdt oss hjemme. Resten, altså dere hyttefolk, har nettopp laget ekstreme problemer som går utover så mange mer enn bare deres lille perfekte kjernefamilie på mor far og to søte barn. Anonymkode: 3fdcb...c01 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 14. mars 2020 #143 Del Skrevet 14. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: "– Vi har i dag fått en rekke henvendelser fra hyttefolk som blant annet ønsker å bli testet for koronaviruset, men det har vi ikke kapasitet til, sier Tveiten." Ser man det! De føler seg dårlige og vil ha en test. De får nei. Selvfølgelig får de nei! Pell dere hjem før dere blir verre, og ikke tenk at "vi blir her, for hvis vi blir akutt verre, så får vi hjelp likevel!". Pell! Dere! Hjem! Forbanna! Egoister! Anonymkode: 5a08e...e17 De har fått en rekke henvendelser om testing? Herregud altså, så de vil bli testet men har ikke vett nok til å forstå myndighetenes klare melding: Ikke reis! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #144 Del Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det oppfordres til å holde seg hjemme, så bør alle gjøre det, av solidaritet rett og slett. Når du reiser på hytta så gir det en signaleffekt, og andre tenker at de også kan gjøre det. Dermed gjør mange det, og i mange tilfeller kan de få alvorlige følger. Anonymkode: a0ede...9da Dette. Akkurat nå trenger vi klare, tydelige regler som gjelder for alle, for det er hevet over enhver tvil at nordmenn ikke klarer å vurdere situasjonen selv. Jeg har mistet troa på at dette kan gjøres uten enda strengere regler og restriksjoner, med tilhørende konsekvenser for brudd. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men slik er livet. Om jeg velger å hoppe utenfor ei bro, hopper du da etter? Anonymkode: b1beb...d86 Og her ser man et perfekt eksempel på hvorfor myndighetene faktisk bør sette oss alle i karantene, med portforbud og straff. Anonymkode: 2059c...ad8 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #145 Del Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: HVOR MANGE VAR DET DER? Dere er kanskje mordere, skjønner du det? Anonymkode: 2389d...82b Det må jo bety at ALLE som i disse dager handler på nærbutikken er potensielle mordere? Så hvorfor holdes matbutikker åpne egentlig? Er det verre at man smitter noen i nabobygda, eller hvor man nå har hytte, enn i nabolaget hjemme? Anonymkode: 2b136...30a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #146 Del Skrevet 14. mars 2020 Kos dere på hytta, det gjør jeg! Gledelig koronaferie! Anonymkode: 9cdf4...e10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyChix Skrevet 14. mars 2020 #147 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvem skulle vi smittet mener du? Som jeg skrev først, vi er ikke i kontakt med noen. Ikke er det et hyttefelt heller for den del. Absolutt ingen her kan bli smittet av oss. Anonymkode: b1beb...d86 Ignoransen lenge leve. Men to kan leke denne leken. Har ud med familie/barn? Hva hvis du, eller ja, la oss si barnet ditt, det er et fint, hardt eksempel: Barnet ditt er med deg på hytta nå. Barnet ditt sitter og ser på noe på tv og blir plutselig dårlig, klarer ikke å puste og har vondt i hodet. Det er en hjerneblødning på gang og du vet at hvert eneste sekund egentlig teller. Så du teller på fingrene, skal jeg i opprørt tilstand kaste meg i bilen og rase til nærmeste sykehus, eller ringer jeg 113. Du ringer 113 og får hore at de absolutt ikke kommer til å sende redningsmannskaper til deg, så du har ingen valg enn å kaste deg i bilen skal du klare å redde barnet ditt sitt liv. Så du kaster deg og barnet i bilen og raser avgårde. Pga at du er stresset så kjører du for fort og er uoppmerksom på ting rundt deg, så du krasjer i en annen bil. I den andre bilen sitter det også en mor, en far og 3 barn på tur på sin hytte. De har blitt smittet med coronoa men vet det ikke selv. I kræsjen så får du brystkassa di knust i rattet, mor og far i den andre bilen blir hardt skadet, og det barnet i midten dør. De to andre barna får minimale skader. 113 blir ringt og de rykker ut med brannvesen, politi og ambulanse til stedet. Det vil være minst 20 redningspersonell på stedet. Alle disse blir utsatt for smitten fra den andre bilen. I tillegg har kræsjen forårsaket at det ble sendt ut 7 ambulanser (1 ambulanse tar 1 person), kanskje et helikopter og 1-3 politibiler + 1-2 brannbiler. Alle de 20 personene er nå utsatt, og kan derfor ikke brukes til å redde andre mennesker i nød. Helikopteret og bilene må desinfiseres, dette tar nesten en dag og personell. Dvs at de kan ikke brukes i andre redningsaksjoner, og beredskapen vil være betraktelig mindre. Merk at jeg ikke nevner noe om de døde i den andre bilen, samt at ditt barn er død, du er selv sterkt skadet. Det trenger ikke være corona som er skyld i nødhjelp. Det er uansvarlig, egoistisk og særdeles korttenkt å forflytte seg til hytta, øde eller hytteområde uansett. Det er bare snakk om dager før dette er en ulovlig handling i unntakstid og det er meget gode grunner til det. Ingenting omhandler at du har rett til å rekreere på hytta. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 14. mars 2020 #148 Del Skrevet 14. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg jobber på legevakt i en av hyttekommunene, problemet er jo at mange reiser på hytta frisk som en fisk, for så å føle seg syke. Vi har ikke kapasitet til å ta imot flere enn innbyggerne våre i disse tider. Anonymkode: 09390...561 Dere burde absolutt prioritere egne innbyggere før en eneste hytteeier. De klager jo gjerne sin bitre nød om noen skulle nevne eiendomsskatt.......men helsetjenester vil de gjerne ha. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #149 Del Skrevet 14. mars 2020 9 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Hvordan kan du komme med denne påstanden, at det ikke er noe problem? Har ikke du tilgang til nyheter? Jeg er enig i at TS er helt idiot og irriterer meg over dem som ikke følger rådene fra myndighetene, men akkurat her synes jeg faktisk du overdriver litt. Vi er i omtrent samme situasjon som AB du svarer her; vi har ei hytte i nabokommunen som ligger i et bittelite og ganske øde område. Dersom vi skulle valgt å dra på hytta, gjør det ingen forskjell av følgende årsaker: - Dersom vi må proviantere på forhånd, gjør vi det samme som vi alltid pleier (så lenge vi ikke er i karantene eller isolat); vi drar på butikken, spriter hendene, holder avstand til folk og spriter/vasker hendene på nytt etterpå. Deretter drar vi hjem. Om vi drar til heimhuset eller hytta går ut på det samme. Vi er fremdeles de samme personene (jeg og mannen), og kjører i egen bil. - Når vi ankommer hytta treffer vi nesten aldri noen andre. Skulle vi være så uheldig å gjøre det, er det ikke noe problem å holde god avstand. Når vi er inne på hytta er vi like "isolert" som om vi skulle vært inne hjemme. Vi har ingen skianlegg eller andre sosiale greier i nærheten som vi benytter oss av. - Hytta er ca 20 min kjøretid unna hjemme, så vi kan når som helst kjøre hjem Dersom noen skulle bli så akutt syk at vi ikke klarer å kjøre hjem selv (som er svært usannsynlig selv med koronasmitte, og med tanke på at vi er to personer), er hytta rett ved en parkeringsplass og svært lett å nå frem til for ambulansen. - Både hjemkommunen og nabokommunen har så langt ingen registrerte smittede. Altså, jeg sier ikke at vi har tenkt å dra på hytta, for det er slett ikke sikkert vi gjør. Men om vi gjør det, er det egentlig bare snakk om å sitte inne i en annen privat bygning, uten kontakt med andre, og ikke mer enn 20 min lengre vei til nærmeste sykehus eller vår lokale legevakt. Det gjør ingen forskjell for oss og enkelte andre hytteeiere. Men dersom folk drar til store hyttefelt langt oppi huttiheita, og tar seg en fest med naboene, mingler med lokalbefolkningen eller drar i skibakken/skiløypa sammen med masse andre folk, så er det noe helt annet. Poenget er jo at folk skal holde seg unna andre folk, og være forsiktig når de er innom butikken. Da er det stor forskjell på hvor folk har hytte og hva de tenker å gjøre mens de er på hytta. For oss er det å være på hytta akkurat det samme som å være hjemme. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når det oppfordres til å holde seg hjemme, så bør alle gjøre det, av solidaritet rett og slett. Når du reiser på hytta så gir det en signaleffekt, og andre tenker at de også kan gjøre det. Dermed gjør mange det, og i mange tilfeller kan de få alvorlige følger. Anonymkode: a0ede...9da Det er forsåvidt sant. Men tror nok de som trosser advarslene og brøyter seg avgårde til store hytteområder med masse folk, driter i hva andre gjør og ikke gjør. De hadde gjort det uansett. Anonymkode: 1db90...130 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 14. mars 2020 #150 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at TS er helt idiot og irriterer meg over dem som ikke følger rådene fra myndighetene, men akkurat her synes jeg faktisk du overdriver litt. Vi er i omtrent samme situasjon som AB du svarer her; vi har ei hytte i nabokommunen som ligger i et bittelite og ganske øde område. Dersom vi skulle valgt å dra på hytta, gjør det ingen forskjell av følgende årsaker: - Dersom vi må proviantere på forhånd, gjør vi det samme som vi alltid pleier (så lenge vi ikke er i karantene eller isolat); vi drar på butikken, spriter hendene, holder avstand til folk og spriter/vasker hendene på nytt etterpå. Deretter drar vi hjem. Om vi drar til heimhuset eller hytta går ut på det samme. Vi er fremdeles de samme personene (jeg og mannen), og kjører i egen bil. - Når vi ankommer hytta treffer vi nesten aldri noen andre. Skulle vi være så uheldig å gjøre det, er det ikke noe problem å holde god avstand. Når vi er inne på hytta er vi like "isolert" som om vi skulle vært inne hjemme. Vi har ingen skianlegg eller andre sosiale greier i nærheten som vi benytter oss av. - Hytta er ca 20 min kjøretid unna hjemme, så vi kan når som helst kjøre hjem Dersom noen skulle bli så akutt syk at vi ikke klarer å kjøre hjem selv (som er svært usannsynlig selv med koronasmitte, og med tanke på at vi er to personer), er hytta rett ved en parkeringsplass og svært lett å nå frem til for ambulansen. - Både hjemkommunen og nabokommunen har så langt ingen registrerte smittede. Altså, jeg sier ikke at vi har tenkt å dra på hytta, for det er slett ikke sikkert vi gjør. Men om vi gjør det, er det egentlig bare snakk om å sitte inne i en annen privat bygning, uten kontakt med andre, og ikke mer enn 20 min lengre vei til nærmeste sykehus eller vår lokale legevakt. Det gjør ingen forskjell for oss og enkelte andre hytteeiere. Men dersom folk drar til store hyttefelt langt oppi huttiheita, og tar seg en fest med naboene, mingler med lokalbefolkningen eller drar i skibakken/skiløypa sammen med masse andre folk, så er det noe helt annet. Poenget er jo at folk skal holde seg unna andre folk, og være forsiktig når de er innom butikken. Da er det stor forskjell på hvor folk har hytte og hva de tenker å gjøre mens de er på hytta. For oss er det å være på hytta akkurat det samme som å være hjemme. Det er forsåvidt sant. Men tror nok de som trosser advarslene og brøyter seg avgårde til store hytteområder med masse folk, driter i hva andre gjør og ikke gjør. De hadde gjort det uansett. Anonymkode: 1db90...130 Når myndighetene sier, ikke reis er det da lurt å gjøre som de sier. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #151 Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg synes I det minste at det er bra at du føler deg truffet og brydd av all skiten som kommer mot deg. Det fortjener du. Anonymkode: f235f...254 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #152 Del Skrevet 14. mars 2020 Følg anbefalingen om å holde seg hjemme. Egoismen kan dere dyrke senere. Akkurat no må vi vise solidaritet. Anonymkode: a0ede...9da 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 14. mars 2020 #153 Del Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kunne ha brukt trådtittelen; « vi som vet bedre enn alle andre» Anonymkode: 3e3cb...6fe Et bedre forslag. Vi som tror vi vet bedre enn alle andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondo Skrevet 14. mars 2020 #154 Del Skrevet 14. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem skulle vi smittet mener du? Som jeg skrev først, vi er ikke i kontakt med noen. Ikke er det et hyttefelt heller for den del. Absolutt ingen her kan bli smittet av oss. Anonymkode: b1beb...d86 Myndighetene sier ikke reis. Dere reiser...... Jeg visste ikke at man kunne velge selv hvilke tiltak man skulle følge. Lurer på om jeg skal oppsøke legekontoret. Jeg føler meg ikke frisk, men pytt da! Så lenge jeg får hjelp, så driter jeg i resten. Dessuten vil de ikke teste meg, fordi de mener at det ikke er Corona. Så hvem kan jeg smitte liksom😂 (Ja, det er ironi. Selvsagt reiser jeg ikke på legekontoret!) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude.lutt Skrevet 14. mars 2020 #155 Del Skrevet 14. mars 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må jo bety at ALLE som i disse dager handler på nærbutikken er potensielle mordere? Så hvorfor holdes matbutikker åpne egentlig? Er det verre at man smitter noen i nabobygda, eller hvor man nå har hytte, enn i nabolaget hjemme? Anonymkode: 2b136...30a Du forstår ikke at det er viktig at folk nå holder seg i nærmiljøet? Hvis vi alle nå drar hit og dit så øker jo sjansen for større spredning av viruset. Har du vondt for å forstå, eller bare vil du ikke? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondo Skrevet 14. mars 2020 #156 Del Skrevet 14. mars 2020 Åja, og nå er en til død. Bare til info! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 14. mars 2020 #157 Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg begriper ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å skjønne. Vi har helsemyndigheter som gir oss råd og anmodninger i en tid der det ikke kan være opp til hver og en å vurdere hva som er riktig. Det er derfor det er tatt slike nasjonale grep som vi så på torsdag - nettopp for at det ikke skal være opp til den ufaglærte hvermannsen å ta de vanskelige, men viktige valgene, og for å kunne begrense den smitten som nå er i landet. Alle mulige argumentasjoner om at «jeg gjør det på denne måten fordi jeg synes at...osv» er totalt uinteressante akkurat nå. Vi blir bedt om å forholde oss på bestemte måter for å begrense smitte og dermed ikke kvele helsevesenet, og da gjør vi det. Punktum 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartfugl Skrevet 14. mars 2020 #158 Del Skrevet 14. mars 2020 Kjære hyttefolk som drar på hytta. Klart dere skal få dra på hytta med god samvittighet på tross av myndighetenes formaninger. Klart dere vet bedre enn legene i Kina, Italia og på FHI. Sånn er det med vaksinemotstandere også, de vet bare bedre! Og klart det er synd på dere når det er litt kjedelig hjemme, det må vi andre ta hensyn til. Det med at reise inbebærer smittefare og at ulykker kan skje som legger press på helsevesenet er nok bare tull som legene finner på fordi de har så lite ågjøre nå. Det som er viktig nå, er at dere har det behagelig og gøy. Kritikk skal dere spares for. Faktisk bør vi aldri kritisere folk når de oppfører seg usolidarisk og egoistisk, for den enkeltes rett til å "lade batteriene" er langt viktigere enn smittevern. Vi som velger å bli hjemme er bare misunnelige og/eller hysteriske. Dette kommer til å gå helt fint fordi dere føler dere friske akkurat nå. Selv skal jeg slutte med bilbelte, for jeg har kjørt bil mange ganger og føler meg helt fin nå! 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #159 Del Skrevet 14. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Men vi er da ikke syke. Dessuten har vi valgt å reise vekk fra Oslo der det er større fare for å bli smittet. Ville bare ha frem at det er en tanke til at folk trekker til fjellet. Anonymkode: 542c4...29f Du velger å reise fra en plass med mye smitte til kanskje en sårbar liten plass, der de trenger å prioritere sine egne innbyggere ved sykdom. For alt du vet går du rundt nå å sprer smitten din til lokalbefolkningen. Hvor egoistisk og hensynsløs går det an å bli??? Vi har fått klare oppfordringer om å ikke dra på hytta!! Hvor jævlig vanskelig kan det være å høre etter? Det er pga sånne som deg at smitten blir spredt rundt og folk dør av Korona. Anonymkode: 1dd86...852 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondo Skrevet 14. mars 2020 #160 Del Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Svartfugl skrev: Selv skal jeg slutte med bilbelte, for jeg har kjørt bil mange ganger og føler meg helt fin nå! Lurt! Jeg tenker at jeg begynner å bruke mobilen når jeg kjører bil. Hvem skader det liksom. Jeg har full kontroll. Nok et punkt hvor myndighetene er helt på jordet. 🙈🤪 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg