Gå til innhold

Påvirker dette økonomien din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Påvirker økonomien min i den grad av at jeg får jobbe mye ekstra. Noen fordeler ved å vere sykepleier... :P 

Anonymkode: c19cf...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ingaborga

Økonomien min kommer ikke til å lide i den forstand at inntekter og utgifter er de samme, men sparinga (som er satt inn som langtidssparing og kommer til å fortsette å stå der noen år til) lider litt, ihvertfall på kort sikt. Ubehagelig å se at aksjene har dyppet med 30%, og fondet har tapt seg med 25%. Har nettopp begynt å spare i fond og aksjer, så har ikke fått med meg noe av oppturen heller. 

Ellers er jeg student så inntekten står ikke akkurat i fare. Spent på hvordan det skal gå med sommerjobb da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox

Nei. Jeg er godt rustet for slike scenario. Kall meg gjerne paranoid, but hey! Se hvor vi er hen nå?

Dersom jeg plutselig ikke skulle få noe mere penger ifra Staten som følge av kollapsen så har jeg 1 år med oppsparte midler og siden jeg er på hytta nå for å unngå 'the big city' og store folkemengder siden jeg er i risikogruppa, og skulle krisen her vedvare som følge av at det ikke finnes noen vaksiner etter 1 år og det blir stadige nye 'unntakstilstander' som følge av stadige nye bølger så har jeg også massevis av trær som er mitt som jeg kan hogge ned for å fyre vedovnen om strømmen skulle kollapse.

I verste fall om krisen skulle vedvare i flere år vet jeg familien har tilsammen 20-35,000,000,- og siden de stoler på at jeg klarer å betale tilbake så vet jeg at jeg kan få låne noe ifra enkelte familiemedlemmer. Så for min egen del så er det overhodet ikke noen krise, men klart. Det står jo mye verre til de som har veldig dårlig med råd. Om det aldri skulle ordne seg så har vi også flere eiendommer som også kan bli solgt.

Foreløbig så kan jeg overleve en kutt på 60% av inntekten da vil jeg forsatt kunne gå i null. 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke enda. Sjefen min mener jeg ikke har rett på omsorgspenger ( barnehagen til dattera vår er stengt) fordi lønnen min er provisjonsbassert. Stemmer dette? 

Anonymkode: 1d993...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke corona-situasjonen vil påvirke meg økonomisk. Men jeg sa opp jobben min 1.mars, og har kun lønn ut mai. I august skal jeg tilbake på skolebenken, så jeg er klar over at jeg ikke vil ha arbeidsinntekt fremover. Det går likevel greit, for mannen tjener såpass greit at hans lønn alene dekker absolutt alt. 

Og apropos mannen: i går fikk han tilbud om bedre stilling, med muligens bedre lønn, så den vurderer han seriøst.

Ellers har vi hatt utrolig flaks: I høst la vi huset ut for salg fordi vi ville bygge nytt, og vi tenkte egentlig å skrive kontrakt på nytt hus før "gamlehuset" var solgt. Det har vi gjort flere ganger før, og det har gått greit. Men av en eller annen grunn valgte vi å ikke skrive kontrakt på nytt hus, og det viste seg at "gamlehuset" sto lenge uten å bli solgt. Derfor tok vi det av markedet, og bestemte å holde på det vi har. Er virkelig glad vi ikke sitter på to hus nå, dvs dette + et nesten ferdig bygget hus som sannsynligvis ikke ville blitt ferdigstilt pga coronaen. Vanvittig hell!

Anonymkode: f0dce...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke foreløbig. 

Mannener arbeidsledig og går på dagpenger. Jeg er hjemme i permisjon frem til november 

Anonymkode: 4620c...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samboer har tapt litt penger på aksjer og fond, men det var jo penger man vet man kan tape og ikke del av vår daglige økonomi. Ellers nei. Heller positivt for økonomien vår, dersom boliglånrenten går ned.

Anonymkode: 21bf0...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jobben jeg har nå er en samfunnskritisk funksjon så blir ikke permittert derfra. Det eneste kjipe som kan skje er om noen blir syke. Vi er ganske få og må muligens kutte ned på tilbud om flere blir syke.

Egentlig har jeg utdanning innen noe annet, og var ferdig utdannet i fjor, men har ikke fått relevant jobb enda. Usikker på om jeg hadde blitt permittert da, men sjansen hadde vel vært større eller eventuelt hjemmekontor.

Jeg har ellers kun studielån og bor hos foreldrene mine. Akkurat nå kan det kanskje være en positiv ting. Hvis ikke hadde jeg nok bodd helt alene uten noe særlig nettverk. Nå kan jeg også hjelpe dem hvis de hadde blitt syke.

Anonymkode: 170b0...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernundervisning på samboer, Og jeg får betalt for å være hjemme. Får ikke utført jobben min hjemme, men heller ikke på jobb så da blir det bare sånn. Heldigvis mister vi ikke inntekta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datteren min er permittert og mister jo da en del av inntekten sin. Hun har og lav lønn fra før. Får vel bare si at takk og pris bor hun hjemme. Hun holdt på å flytte for seg selv i januar, men valgte å bli hjemme, så hun fikk lenger tid til å spare penger. Og det var nok lurt, for hun hadde ikke klart seg hvis hun bodde for seg selv nå. Blir dårlig med sparing for henne, men hun har da nok til å klare seg nå. 

Anonymkode: dd2c4...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig mye. Jobber på sykehus så, så lenge jeg ikke havner i karantene el. Så er det ekstremt mye overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er renholder. Akkurat nå har jeg fortsatt jobb. Men om jeg har jobb om noen uker er uvisst.

Da må jeg nok tilbake på tiltakspenger, noe som er så lite at jeg vet ikke om jeg vil klare det. Både hundemat og kattemat må kjøpes, regninger må betales, en bil må repareres, og tannlegetime må jeg finne penger til på en eller annen måte. I tillegg kommer mat og annet for to voksne personer, samt eventuelle medisiner vi vil gå tom for. Har heldigvis ikke noe lån. Tenkte å begynne med bygging av nytt hus, men ser ut til at jeg heldigvis var treg med å komme i gang. Hadde jeg hatt lån i tillegg hadde det ikke vært sjanse for å klare meg.

Heldigvis eier jeg huset. Så selv om jeg må kutte ut alt annet, har jeg iallefall tak over hodet. Det går også mot vår nå, så slipper å tenke på å være nødt til å bare varme huset med vedfyring.

Anonymkode: 5163e...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, - jeg tjener heldigvis det samme som før, fordi min jobb er viktig for samfunnet akkurat nå, men mannen er selvstendig næringsdrivende innen kultur og regner med å ikke ha noen jobber før utpå høsten. Vi kommer antagelig til å klare oss akkurat og forhåpentligvis får han omsorgspenger for å være hjemme med barna, mens jeg jobber. Heldigvis har vi bare rundt 6000 i lån pr mnd og bare kommunale avgifter, bilavgifter og strøm å betale ( + barnahage/SFO. Han heldigvis kjøpt alt utstyr til firmaet sitt kontant og uten lån og vi har sparepenger. 

De fleste i hans bransje, har det antagelig mye verre enn oss. 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i barnehage, så nei. Vi tar i mot barn der foreldre er i samfunnskritiske yrker. I tillegg til barn med særskilte behov. Bytter på å være i barnehagen med tilsyn av disse barna og hjemmekontor. Så lønna blir som normal, foruten om overtidsbetaling og avspasering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er føkka. Eier ingenting, har mista den lille jobben min og har lite oppsparte midler samt ikke noe nettverk jeg kunne få lånt hos/hjelp av. Kanskje like greit å få dette viruset, dø og bli ferdig med det.

Anonymkode: 7dcea...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men det påvirker alt annet som hos oss alle. Jobber som helsesekretær og er definitivt trengt på jobb. Mannen har hjemmekontor i en sikker bransje(transport).

Anonymkode: 445f2...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan skape problemer på senere tidspunkt om mannen blir permittert. Da går han ned fra rundt 24000 i mnd til kanskje 14000. Min inntekt er 16000. Så til sammen vil vi motta 10000 kr mindre, om ikke enda mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet på et sykehjem i 3 år som tilkallingsvikar. Har ikke vært på jobb siden våren i fjor pga sykemelding og så mammapermisjon. Permen min gikk nettopp ut og har enda ikke fått tilbud om vakter eller blitt ringt. Så ja jeg er ganske nervøs.. Vet ikke om de prioriterer de assistentene som har vært der frem til nå - i tillegg til sykepleiere og helsefagarbeidere - siden jeg så og si trenger ny opplæring pga flere beboere som har gått bort og endringer i rutiner. Jeg vet ikke hvordan det fungerer 😕 

Anonymkode: d9e22...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet på et sykehjem i 3 år som tilkallingsvikar. Har ikke vært på jobb siden våren i fjor pga sykemelding og så mammapermisjon. Permen min gikk nettopp ut og har enda ikke fått tilbud om vakter eller blitt ringt. Så ja jeg er ganske nervøs.. Vet ikke om de prioriterer de assistentene som har vært der frem til nå - i tillegg til sykepleiere og helsefagarbeidere - siden jeg så og si trenger ny opplæring pga flere beboere som har gått bort og endringer i rutiner. Jeg vet ikke hvordan det fungerer 😕 

Har du tatt kontakt og meldt interesse da? De har sikkert nok å holde styr på, og du har nok gode utsikter til å få jobbe hvis du gir beskjed om at du har anledning. 

Anonymkode: 3771e...d06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du tatt kontakt og meldt interesse da? De har sikkert nok å holde styr på, og du har nok gode utsikter til å få jobbe hvis du gir beskjed om at du har anledning. 

Anonymkode: 3771e...d06

Ja jeg har ringt bort flere ganger og sagt at jeg gjerne vil ha vakter - tidlig og sent - jeg var også innom for å søke ferie for sommeren, og sa ifra igjen at jeg var interessert i vakter. Jeg får bare litt sånn vage svar i retur, så jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...