Gå til innhold

Kan coronaviruset smitte uten symptomer?

lady90

Anbefalte innlegg

Skal ha familiebursdag for sønnen min idag med nærmeste familie. Fra før har vi fått forfall fra 1 familie pga forkjølelse og det tenker jeg er riktig for moren min er over 70 og røyker og vi vil skåne henne fra smitte. 

Nå sier svigerinna mi at hun har hatt nærkontakt med en person på mandag denne uka, hvor onkelen hennes igjen har fått bekreftet smitte. 

Kommunen sier de ikke skal i karantene for smitten er for langt ut. 

Hva tenker dere om at de bør komme? De har ingen symptomer. Ene sønnen har vært forkjøla men er bedre nå. 

Selvfølgelig kjedelig for gutten min for da kommer det kun 3 stk men må passe på smitte og selvfølgelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det kan smitte uten symptomer.  

Det sto artikler om det i flere aviser i går,  uten at jeg finner dem igjen akkurat nå.

Forskning viser at man kan være på det mest smittsomme dagen før symptomene oppstår. 

Anonymkode: 9c819...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta to uker før det bryter ut, og ingen vet eller har ingen symptomer rett før de blir syke. Jeg skal nekte min svigermor å komme in hjemme til oss fordi hun banet vei og insisterte på å holde mitt nyfødte barn.. Fortalte henne at jeg helst ville unga smitte, men neida svigermor kommer på besøk! 

Hun kommer ikke inn her neste gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lady90 skrev:

Ja men kan det smitte videre før man selv blir syk er spørsmålet her. Kan hende hun får viruset senere men bør hun da komme hit nå? 

Det er jo det jeg svarer på. Det kan gå mange dager fra hun er smittet til hun blir syk! Ergo kan hun smitte alle i familieselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså hun var i kontakt med denne personen på mandag, og har foreløpig ingen symptomer. Hun var i kontakt med mannen sin (min bror) på onsdag, dvs 3 sager siden. Kan det ha snittet til han også og at han kan være smittsom nå? Hva er sjansen for det? Lurer på om han skal komme i bursdagen men at vi lar henne være hjemme 

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det kan det. Ingen vet sjangsen for det, fordi det er et hittil ukjent virus. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du risikerer liv og helse for et selskap i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan smitte uten symptomer. En jeg kjenner er i  hjemmekarantene med påvist smitte etter reise (før restriksjonene satte inn for alvor) og han har svært få om noen symptomer. Jeg ville droppet selskapet om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle som vet de har vært nær noen som er i smittefare må i karantene og teste seg!

Anonymkode: 80999...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som vet de har vært nær noen som er i smittefare må i karantene og teste seg!

Anonymkode: 80999...739

De tester ikke engang hun som har vært i direktekontakt med en som har viruset, selv om hun selv nå er syk. Dermed vet ikke hun om hun er smitta, og kan potensielt ha smitta halve kommunen siden hun er lærer på en fritidsaktivitet for mange barn 

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...