Gå til innhold

NRK: Oppdaget koronavirus blant 34.000 hyttefolk

ErGlad

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange har reisevei til hytta. Du kan være bærer. Det er en inkubasjonstid. Du drar innom butikken på veien, og her tar du på mange ting som andre tar på etter deg. Du kan smitte mange på din vei. 

Man skal lytte til de råd som gis. Bedrevitere som deg er det som gjør at svake og de i risikogruppen blir smittet. Skjerp deg! 

Anonymkode: c9f7b...f3d

Nei. Man drar ikke innom butiken på veien. Man tar ikke på en eneste gjenstand som andre tar på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg bestiller mat levert på døra, pakker den og klær inn i bilen, setter meg inn med barna, også drar vi til den avsidesliggende hytta vår hvor jeg kan ha hjemmekontor, ungene kan ha hjemmeskole og leke ute på et mye større, mer kupert og variert område. Vi kan fiske litt og vi kan ro og vi kan slappe av i total isolasjon. Hvordan er dette dumt for samfunnet? 

Anonymkode: fbcac...732

Fordi dere kan ha smitten i dere allerede, og bli syke på hytta. Alle sammen. Og det er nettopp dette hyttekommuner IKKE HAR BEREDSKAP til å ta seg av! Når dere ligger der med pustevansker og høy feber, har ikke den lille bestanden av leger og helsetjenesten i hyttebygda kapasitet til å ta seg av dere! DU KAN DØ PÅ HYTTA sammen med hundrevis av andre hyttefolk fordi du valgte å dra til et sted som ikke har helsevesen til å hjelpe så mange syke.

Anonymkode: 7a852...354

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Isambard skrev:

Nei. Man drar ikke innom butiken på veien. Man tar ikke på en eneste gjenstand som andre tar på. 

Så du forstår ikke at hvis du får hjerteinfarkt på hytta så vil det oppta mye og viktig kapasitet i helsevesenet mens de som allerede bor i kommunen og har ekstraordinære behov nå i forbindelse med viruset kanskje må vente akkurat litt for lenge på hjelp eller får akkurat litt for lite hjelp fordi kapasiteten er sprengt? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi dere kan ha smitten i dere allerede, og bli syke på hytta. Alle sammen. Og det er nettopp dette hyttekommuner IKKE HAR BEREDSKAP til å ta seg av! Når dere ligger der med pustevansker og høy feber, har ikke den lille bestanden av leger og helsetjenesten i hyttebygda kapasitet til å ta seg av dere! DU KAN DØ PÅ HYTTA sammen med hundrevis av andre hyttefolk fordi du valgte å dra til et sted som ikke har helsevesen til å hjelpe så mange syke.

Flott at du har oversikt over hvor langt hjemmefra alle har hytte :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som har hytte i hjemkommunen kan jo dra dit, men de bør jo tenke på hvor krevende det evt. blir å skulle frakte dem ut dersom det oppstår en akutt situasjon. Som da altså ikke trenger å ha noe som helst med korona å gjøre, men likevel er ganske dagligdags. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott at du følger med i nyhetene og leser der. Det står at i typiske hyttekommuner øker befolkningstallet med titusenvis av folk når hyttefolket kommer i flokk og følge! At noen få har hytter i nærheten av hjemmet er unntakene, ikke regelen. Det burde vel du også skjønne.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Duftavsommerregn skrev:

Kina klarer å stoppe dette viruset til en viss grad, i en veldig disiplinert befolkning. Men selv der må de bruke ren militær makt mot mennesker som ikke følger ordrer. Dette er en krisesituasjon som kan ruinere hele vårt samfunn slik vi kjenner det i dag. Da kan ikke Erna sitter der som en barnehage tante og se på denne idiotien. Få opp sperrekontroller rundt alle store byer! Ut med militært personell og kontroller. Og de som gjør motstand gi de en omgang med batongen :)   Steng bensinstasjoner og ladestasjoner rundt alle hytteområder, ja steng hele strømforsyningen. Tving pakket til å følge retningslinjene som skal begrense og forsinke denne pandemien som sprer seg over hele kloden. Det skulle vært gjort for lenge siden faktisk.

Ruinert er helt sikkert, hundretusenvis av jobber vil forsvinne sånn vi holder på så kan jo være det hadde vært bedre å la viruset kjøre på. 

Endret av Loff77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke smitter noen. Vi er unge voksne, og er ikke i risikogruppen. I tillegg er det meget kjedelig å være hjemme hele tiden, da i tillegg kommer i kontakt flere i forhold til å dra på hytta.

Hva er problemet? Bare 3 er smittet. De holder seg nok hjemme uansett.

Anonymkode: 323be...41b

Se til denne personen, dette er personen og personer som denne personen er grunnen til at vi i Norge ikke kommer til å greie å stoppe spredning av viruset.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Isambard skrev:

Du gjør kanskje ikke det. Tror du virkelig alle de 34 000 andre som tar dette som en skiferie tenker like nøye over smittevern...?

Vi har rapporter om folk som direkte skryter av at de er i karantene - på den overfylte lokalbutikken i hyttekommuner rundt Oslo især.

Folk er helt sinnsvakt korttenkte.

Nå har mottak av spesialavfall blitt nødt til å sette i verk restriksjoner, fordi folk kommer med søppel - og forteller at de er i karantene.

Folk flest er idioter.

Derfor er det særlig viktig at vi alle følger opp solidarisk og er tydelige på at nå skal alle holde seg hjemme mest mulig, og ikke reise.

Begynner en først å lete etter begrunnelser for at ‘det er greit for meg å reise’, så gjør en det også lettere for andre å tenke ‘jammen det er jo greit’. Folk som ikke tenker nøye gjennom hvordan unngå å spre smitte, eller har generell forståelse av hvordan smitte spres. 

Uansett - om en skulle klare å helt unngå å spre smitte på veien. Så er en likevel en potensiell belastning på helsevesenet i en underdimensjonert hyttekommune. Om en sykdommen bryter ut kan det bli raskt alvorlig, en kan ikke belage seg på at en vil rekke å reise hjem for å ta kontakt med egen legevakt. 

Anonymkode: 85566...5fc

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leo skrev:

Så du forstår ikke at hvis du får hjerteinfarkt på hytta så vil det oppta mye og viktig kapasitet i helsevesenet mens de som allerede bor i kommunen og har ekstraordinære behov nå i forbindelse med viruset kanskje må vente akkurat litt for lenge på hjelp eller får akkurat litt for lite hjelp fordi kapasiteten er sprengt? 

Jo. Vi har hytte på en liten plass, og kommunen sa det var greit å komme, så lenge man dro hjem hvis man ble syk. Det kan forandre seg fort, og da følger vi rådene.

Ved hjerteinfarkt ville jeg blitt fraktet til sammesykehus som om det skjedde hjemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke smitter noen. Vi er unge voksne, og er ikke i risikogruppen. I tillegg er det meget kjedelig å være hjemme hele tiden, da i tillegg kommer i kontakt flere i forhold til å dra på hytta.

Hva er problemet? Bare 3 er smittet. De holder seg nok hjemme uansett.

Anonymkode: 323be...41b

Tror du har misforstått hva en risikogruppe er.

Risikogruppe er folk som kan dø hvis de får viruset. Fint for dere at dere ikke er i denne gruppen, men vær så snill og følg rådet til myndighetene istedet for å holde på med egoist-tankegangen deres.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Leo skrev:

Med tanke på smitte så er kanskje ikke den enkelte hytteferierende i seg selv et stort problem, men det store antallet mennesker som plutselig befinner seg i et område med et helsevesen som ikke er dimensjonert for å håndtere dette kan fort bli det. 

alle andre yrker hvor etterspørsel kommer av og til i plutselige bølger har liknende problemer, så dette er en kjent fenomen, de må ha forberedt på! 

det kan absolutt være en utfordring med tanke på resurser, men vi kan vel forvente at en motivert og profesjonell helsevesen kan løse det helt utmerket! om de ikke har lokal kompetanse eller mangler resurser, får de en del hjelp fra store byer, helseinstitusjoner samarbeider! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Bix skrev:

Flott at man omsider tar dette på alvor - noe som går klart frem når jeg leser svarene her - men hjelpe meg om dette hadde skjedd for to uker siden, da hadde svarene vært "jammen, vi må da få lov til å kose oss" og bla bla bla.

Husker diskusjonen Alle som hoster, nyser eller snuser bør holde seg hjemme for bare ti dager siden der jeg som AB ble overkjørt av flertallet med svar som:

eller

eller

Den allmenne stemningen har definitivt snudd, men "meg, meg, meg"-mentaliteten henger fortsatt igjen hos enkelte.

Hvorfor må de som snuser holde seg hjemme? Er det pga spyttklyser?

Forstod ikke helt den.

Anonymkode: 0ff45...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Energidronning skrev:

alle andre yrker hvor etterspørsel kommer av og til i plutselige bølger har liknende problemer, så dette er en kjent fenomen, de må ha forberedt på! 

det kan absolutt være en utfordring med tanke på resurser, men vi kan vel forvente at en motivert og profesjonell helsevesen kan løse det helt utmerket! om de ikke har lokal kompetanse eller mangler resurser, får de en del hjelp fra store byer, helseinstitusjoner samarbeider! 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg lest meg en liten tanke opp........

Anonymkode: 11707...2d1

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Energidronning skrev:

Kanskje du skal ta deg en liten pause fra KG, og lese hva helsemyndighetene og regjeringen har uttalt om dette de siste døgnene. Dine antakelser og ukvalifiserte uttalelser er langt på siden av det som kan kalles fornuft.

Anonymkode: 86e12...541

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Loff77 skrev:

Ruinert er helt sikkert, hundretusenvis av jobber vil forsvinne sånn vi holder på så kan jo være det hadde vært bedre å la viruset kjøre på. 

Nei for da vil alle kunder og turister skygge banen uansett! Så dette vil uansett ramme næringslivet like hardt! Det er ikke slik om at vi bare kutter disse tiltakene så vil alle reise igjen når viruset herjer og gjør alle syke, mange så syke at helsevesenet kneler og ingen er garantert hjelp uansett sykdom eller ulykker de rammes av. Så alvorlig er dette! Jobbene kan forsvinne ja, det gjør de også uten restriksjoner, men det kan repareres etter denne krisen er over. Døde mennesker kan det ikke! Kjører viruset på som du sier vil også mange bli så dårlige at de ikke kan jobbe heller, store deler av apparatet som holder samfunnet i gang vil da kollapse uansett. Nå begrenser vi dette, og strekker det ut i tid slik at helsevesenet ikke går rett ned!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lese hva helsemyndighetene og regjeringen har uttalt om dette de siste døgnene.

Lest eller hørt ganske mange, takk. Inkludert også svenske, amerikanske og andre utenlandske kilder. 

Jeg synes at Norge overreagerte denne uka, kanskje fordi vi ikke reagerte (eller for sent?) på begynnelsen. 

Sykdommen stabiliserte seg og på vei ned i Kina, forskerne utvikler vaksine...vi har mange grunner til å bli optimist! 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Isambard said:

Nåja, her er vinmolopolet TØMT av hyttefolk som bare måtte ha litt ekstra å kose seg med på hytta. Så...

Anonymkode: ede9d...3b0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Energidronning skrev:

Lest eller hørt ganske mange, takk. Inkludert også svenske, amerikanske og andre utenlandske kilder. 

Jeg synes at Norge overreagerte denne uka, kanskje fordi vi ikke reagerte (eller for sent?) på begynnelsen. 

Sykdommen stabiliserte seg og på vei ned i Kina, forskerne utvikler vaksine...vi har mange grunner til å bli optimist! 😉

Hvorfor tror du utenlandske kilder har relevans til situasjonen i det norske helsevesenet, som du uttaler deg om, eller situasjonen i Norge generelt?

Når myndigheter bruker uttrykket «fraråde» er det alvor. Det er nivået rett under «forbyr». Er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 86e12...541

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper myndighetene snart kommer på banen med bøter mot disse egoistiske hyttefolkene. La militæret gå fra hytte til hytte og gi saftige bøter til de som oppholder seg der.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...