Gå til innhold

Er man "fri" hvis man har hatt korona?

Wilmus

Anbefalte innlegg

Jeg våger meg nok en gang, sikkert dumt dette spørsmålet her og.. Men jeg lurer på; hvis man allerede har hatt korona virus, da er man immun? Er det andre regler enn karantene-tilstand for de som har hatt det? De vil vel kanskje indirekte kunne smitte noen hvis de tar på noe med smitten og drar med til andre, men man kan ikke smitte gjennom pust/hosting når man er ferdig med korona...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, man er ikke nødvendigvis immun. 

Anonymkode: 8a14a...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi ikke for sikkert på dette tidspunkt. Erfaring med andre coronavirus, tilsier immunitet. Du kan derimot få tilbakefall i stedet for å bli smittet på nytt. Men igjen, du kan bli smittet flere ganger, men da kan symptomene være mildere på grunn av dannelse av antistoff mot viruset. Med andre ord kan du smitte andre om du utsetter deg for smitte etter du er frisk fra covid-19. 

Dersom du får covid-19 for andre gang, så vil du fortsatt kunne smitte på lik måte som første gang. Spørsmålet er vel om viruset smitter like lett fra deg som er har utviklet noe immunitet. Jeg vil tippe at viruset ikke smitter i like stor grad, da kroppen din begrenser virusaktiviteten. Derfor vil det være færre virusmolekyler i spyttet ditt enn første gang, før du utviklet immunitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt det altså (som jeg vet om), men jeg tenkte... Er det faktisk mulig å bli smittet med vilje, være hjemme til man blir frisk og så kan man leve et normalt liv etterpå? (altså, så normalt som man kan få det når alt rundt er stengt da)  NB: jeg UNDRER bare om dette, har IKKE sagt at jeg har tenkt til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilmus skrev:

Jeg har ikke hatt det altså (som jeg vet om), men jeg tenkte... Er det faktisk mulig å bli smittet med vilje, være hjemme til man blir frisk og så kan man leve et normalt liv etterpå? (altså, så normalt som man kan få det når alt rundt er stengt da)  NB: jeg UNDRER bare om dette, har IKKE sagt at jeg har tenkt til å gjøre det.

Det er folk der ute som har vært smittet, og som nå er frisk. Reglene for disse er nøyaktige de samme for de av oss som ikke har blitt smittet. Derfor kan du ikke på dette tidspunktet være et unntak. Når vi vet mer om rekonvalesens, immunitet og smitte etter sykdom, så kan det være at det er mulig å gå mer tilbake til det normale. 

Poenget er at vi vet ikke hvordan smitten fra friske som har vært syke vil påvirke andre. De av oss som er friske med et godt immunforsvar skal ikke være redde for å få viruset. Men vi skal være redde for at vi kan smitte immunsupprimerte. Dersom det viser seg at vi får immunitet etter sykdom, samt ikke smitter så lett, så kan hverdagen sakte, men sikkert begynne å gå tilbake til normalen. Da vil vi også ha begrenset omfanget slik at enkelte restriksjoner kan oppheves. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man har fått et sånt virus får man det ikke igjen, eller dvs man blir faktisk aldri kvitt det. Virus er permanent i kroppen for ikke alt kan drepes. De fleste ligger i dvale og vi vet fremdeles ikke langtidseffekten av å være corona smittet. Utelukker ikke at noen kan få reaktivisering og bli kronisk syke for eksempel

Anonymkode: 721c4...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har fått et sånt virus får man det ikke igjen, eller dvs man blir faktisk aldri kvitt det. Virus er permanent i kroppen for ikke alt kan drepes. De fleste ligger i dvale og vi vet fremdeles ikke langtidseffekten av å være corona smittet. Utelukker ikke at noen kan få reaktivisering og bli kronisk syke for eksempel

Et eksempel på dette er herpes. Er en blitt smittet med herpes så blir en aldri kvitt viruset.

Anonymkode: 7ffc6...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør alltid ta forhåndsregler angående håndhygene og passe på nysing og avstand 1 meter.

Anonymkode: eebdd...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2020 den 10.33, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke om covid-19 er et sovende (ligger latent) virus (mest sannsynlig ikke). Det er ikke slik at det nødvendigvis ligger latent i kroppen, for så å plutselig bryte ut slik som herpesviruset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...