AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Skrevet 14. mars 2020 Kjenner til det er flere som planlegger å dra på hytta i disse dager. Hva er det med disse personene? Anonymkode: 31dc0...a27
ErGlad Skrevet 14. mars 2020 #2 Skrevet 14. mars 2020 (endret) Det er bedrevitende nordmenn som reiser til hytta i disse dager. De er både egoistiske og utgjør stor fare for folk i risikogruppen. De tenker slik: "Jeg er ikke i risikogruppen og jeg bryr meg lite om jeg smitter flere - sålenge jeg får nyte ferien i fred." Endret 14. mars 2020 av Sosialt 4
liljene Skrevet 14. mars 2020 #3 Skrevet 14. mars 2020 Hold dere for guds skyld hjemme! Hyttekommuner har ikke kapasitet hvis du blir sjuk eller sprer viruset! Ta en kikk i samtlige aviser og nett-tv, så får du samme informasjon. Enten ønsker du å dra i gang debatt fordi du kjeder deg, eller så følger du lite med. 13
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #4 Skrevet 14. mars 2020 Vi skal på hytta. Er to sjåfører utenfor risikosonen, ikke i karantene, tilsynelatende friske, tar med mat for en uke og har bilvei helt frem. Synes risikoen er til å leve med. Blir fint med ferie. Tenker å holde oss i og rundt hytta, gå på ski og bygge snømann. Blir vi syke drar vi hjem. Anonymkode: e57d7...91c 11
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, liljene skrev: Hold dere for guds skyld hjemme! Hyttekommuner har ikke kapasitet hvis du blir sjuk eller sprer viruset! Ta en kikk i samtlige aviser og nett-tv, så får du samme informasjon. Enten ønsker du å dra i gang debatt fordi du kjeder deg, eller så følger du lite med. Det er vel ingen eldre som drar på hytta nå. Så hva er egentlig problemet? Anonymkode: 31dc0...a27 2
ErGlad Skrevet 14. mars 2020 #6 Skrevet 14. mars 2020 Folk må slutte å bare tenke på seg selv! Du er kanskje ikke i risikogruppen, men dersom du ikke følger påleggene fra myndighetene da er du kriminell. I verste fall er man "drapsmann", da man sprer smitte over til folk i risikogruppen som dør av viruset. 8
liljene Skrevet 14. mars 2020 #7 Skrevet 14. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ingen eldre som drar på hytta nå. Så hva er egentlig problemet? Anonymkode: 31dc0...a27 https://www.nrk.no/osloogviken/full-alarm-i-hemsedal_-venter-25.000-hytteturister-i-helgen-1.14942371 Det er ikke bare eldre som blir alvorlig syke. I tillegg har du følgende scenarie. Du hamstra på torsdag, men trengte et par ting på nærbutikken på hytta. Du stikker innom, er smittbar, og får ei latterkule/hostekule i butikken. En ansatt på gamlehjemmet/sykehuset/whatever, blir smittet, og smitter videre en sårbar gruppe. Var det virkelig så vanskelig å tenke på dette? 12
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #8 Skrevet 14. mars 2020 Jeg drar ikke på hytta - tenker på generelt grunnlag at jeg skal forholde meg til retningslinjer og oppfordringer fra helsemyndighetene. MEN: I scenarioet som beskrives over: Du tar med deg mat hjemmefra, kjører bil til hytta og holder deg der, ved tegn på forkjølelse el lignende drar du hjem. Forstår faktisk ikke begrunnelsen for at dette kan medføre verken fare for p smitte noen eller belaste det lokale helsevesenet. Noen som skjønner dette? Forklar veldig gjerne. (Og nei: poenget er ikke at det er så syykt viktig å reise på hytta, eller at en ikke skal ta hensyn.) Anonymkode: 4f21f...0bf 12
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #9 Skrevet 14. mars 2020 Vi hadde tenkt det, for å få litt variasjon i hverdagen. Men forholder meg selvfølgelig til offentlige råd og anbefalinger, så foreløpig er det avlyst. Samtidig tenker jeg at det kan være vi drar, når vi ser hvordan ting utvikler seg. Vi kjører bil fra garasje til garasje, tar med mat, jeg er av typen som aldri glemmer noe når det handles eller pakker så scenario med nærbutikken kommer ikke til å skje, vi kan kjøre hjem på under to timer, og vi eksponerer i mye mindre grad andre der enn her da vi bor relativt tett i by. Anonymkode: c4807...279 5
Irja Skrevet 14. mars 2020 #10 Skrevet 14. mars 2020 Forstår ikke problemet. F.eks to unge friske folk: reiser på hytta. Bilvei helt frem. Ved minte tegn på coronasymtomer: inn i bilen å kjøre hjem. Mindre kontakt med mennesker på hytta enn hjemme.. bør da være bedre? 7
punkyB Skrevet 14. mars 2020 #11 Skrevet 14. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal på hytta. Er to sjåfører utenfor risikosonen, ikke i karantene, tilsynelatende friske, tar med mat for en uke og har bilvei helt frem. Synes risikoen er til å leve med. Blir fint med ferie. Tenker å holde oss i og rundt hytta, gå på ski og bygge snømann. Blir vi syke drar vi hjem. Anonymkode: e57d7...91c Håper vel dette er en tulletråd men er ikke helt sikker ...... Så da gir dere beng i alle anbefalinger ? Hva gjør dere feks. hvis en av dere blir akutt syk ? 2
liljene Skrevet 14. mars 2020 #12 Skrevet 14. mars 2020 Foreløpig er ingen påvist smittet i min hjemkommune. Men jo flere i bevegelse, jo større er sjansen for smitte. Og uforutsette ting kan skje, som at man kolliderer, kjører av veien, blir innesnødd, må kjøre i kolonne og må vente i fem timer, etc. Til vanlig hadde ikke dette gjort noe, men hvis du er årsaken, er ikke det litt leit å tenke på? 4
atropos Skrevet 14. mars 2020 #13 Skrevet 14. mars 2020 Jeg bor i en hyttekommune og det er veldig mange som har dratt på hytta. (Vi er hjemme og har avlyst alle planer i to uker fremover) jeg lurer på om alle de som er på hyttene tenker over at det er fra før av veldig mange fastboende som deler på et lite lokalsykehus i distriktet. Hvis det blir fullt av hyttefolk som trenger sykehusplasser, vil det bli sprengt kapasitet veldig fort. Og ja, man kan tenke at «blir vi syke så drar vi hjem» slik som en over her sa, men får en i familien akutt pustebesvær, tviler jeg på at folk pakker seg i bilen og kjører til sitt eget sykehus tre, fire timer unna... Kan ikke folk bare holde seg hjemme? 17
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #14 Skrevet 14. mars 2020 Jeg drar ikke pga hytta er såpass langt unna at jeg blir nødt til å handle der også og ikke minst stoppe flere ganger på veien.. Dette er selvsagt etter rådene fra myndighetene, før de kom ut så tenkte jeg og et par andre oss på hytta. Spesielt nå som så mange driter i alt av råd, hamstrer som gale, stikker på hytta (se bare han fyren på nyhetene som har bredbåndstilknytningen som sin eneste bekymring) så er det desto viktigere at alle vi andre forholder oss rolig og gjør som vi blir anbefalt. Ikke minst at vi heller bruker tid på å bidra med det vi kan. Anonymkode: a5019...a39 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #15 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, liljene skrev: Foreløpig er ingen påvist smittet i min hjemkommune. Men jo flere i bevegelse, jo større er sjansen for smitte. Og uforutsette ting kan skje, som at man kolliderer, kjører av veien, blir innesnødd, må kjøre i kolonne og må vente i fem timer, etc. Til vanlig hadde ikke dette gjort noe, men hvis du er årsaken, er ikke det litt leit å tenke på? Er det ikke greit å spre smitten jevnt over hele landet, slik at belastningen på helsevesenet blir likt. Det er ikke greit at det er ingen smittet i din kommune, mens i andre kommuner over halvparten smittet. Da bør man flytte de syke fra den ene kommunene til din kommune som har ledig kapasitet i helsevesenet. Anonymkode: 31dc0...a27 3
liljene Skrevet 14. mars 2020 #16 Skrevet 14. mars 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke greit å spre smitten jevnt over hele landet, slik at belastningen på helsevesenet blir likt. Det er ikke greit at det er ingen smittet i din kommune, mens i andre kommuner over halvparten smittet. Da bør man flytte de syke fra den ene kommunene til din kommune som har ledig kapasitet i helsevesenet. Anonymkode: 31dc0...a27 😂😂😂😂🤣 Du kjeder deg, ser jeg. Det er bare å lese i linken fra nrk. Fint om helsepersonell kunne svart også. Endret 14. mars 2020 av liljene 3
ErGlad Skrevet 14. mars 2020 #17 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, atropos skrev: Jeg bor i en hyttekommune og det er veldig mange som har dratt på hytta. (Vi er hjemme og har avlyst alle planer i to uker fremover) jeg lurer på om alle de som er på hyttene tenker over at det er fra før av veldig mange fastboende som deler på et lite lokalsykehus i distriktet. Hvis det blir fullt av hyttefolk som trenger sykehusplasser, vil det bli sprengt kapasitet veldig fort. Og ja, man kan tenke at «blir vi syke så drar vi hjem» slik som en over her sa, men får en i familien akutt pustebesvær, tviler jeg på at folk pakker seg i bilen og kjører til sitt eget sykehus tre, fire timer unna... Kan ikke folk bare holde seg hjemme? Det er nok at en blir smittet, deretter blir flere smittet via denne personen. De som drar på hytta tror myndighetene har gitt dem ferie. Om noen dager står det at kapasiteten på sykehuset er sprengt i hjemmekommunen din. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #18 Skrevet 14. mars 2020 Vi er på hytta, og har vært her noen dager. (Vi så tidlig dette skje.) Rakk å kjøpe skrivebord, lampe, to uker med mat (som vi tok med fra fryseboksene/skapet hjemme, bestille større bredbånd til hytta, og legge alt til rette for å jobbe hjemmefra til ting roer seg. Myndighetene var veldig sene med å gi beskjed, jeg kjenner mange som rakk å komme seg til sine avsidesliggende hytter i sentrale strøk før beskjeden fra helsemyndighetene kom. Tidlig ble det nevnt at det var greit å dra på hytta, så lenge man var friske og ikke satt i karantene. Vi kommer nok til å reise hjem igjen, men jeg synes det er litt hysteri. At ikke friske, unge voksne skal kunne være på hytta si en time hjemmefra når de ikke oppsøker en butikk/bensinstasjon, er bare tull. De smitter ingen, og i en liten leilighet i byen er det mye større sannsynlighet for at både barn og voksne skal smitte hverandre hvis de stikker nesa ut døra. Dessuten er det veldig usannsynlig at man skal bli akutt så dårlig at man ikke kan kjøre en time til legen hjemme. Anonymkode: 4d13f...ae0 8
liljene Skrevet 14. mars 2020 #19 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er på hytta, og har vært her noen dager. (Vi så tidlig dette skje.) Rakk å kjøpe skrivebord, lampe, to uker med mat (som vi tok med fra fryseboksene/skapet hjemme, bestille større bredbånd til hytta, og legge alt til rette for å jobbe hjemmefra til ting roer seg. Myndighetene var veldig sene med å gi beskjed, jeg kjenner mange som rakk å komme seg til sine avsidesliggende hytter i sentrale strøk før beskjeden fra helsemyndighetene kom. Tidlig ble det nevnt at det var greit å dra på hytta, så lenge man var friske og ikke satt i karantene. Vi kommer nok til å reise hjem igjen, men jeg synes det er litt hysteri. At ikke friske, unge voksne skal kunne være på hytta si en time hjemmefra når de ikke oppsøker en butikk/bensinstasjon, er bare tull. De smitter ingen, og i en liten leilighet i byen er det mye større sannsynlighet for at både barn og voksne skal smitte hverandre hvis de stikker nesa ut døra. Dessuten er det veldig usannsynlig at man skal bli akutt så dårlig at man ikke kan kjøre en time til legen hjemme. Anonymkode: 4d13f...ae0 Jeg tror dette går på de som reiser fra torsdag av. Ikke de som allerede har dratt.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #20 Skrevet 14. mars 2020 Vi drar på hytta. Det er lov til å bruke hodet også. Vi er 4 friske mennesker som drar 2 timer til hytta. Skulle en av oss bli det minste syk, så drar hi jo bare hjem. Det er ikke sånn at fra du blir snufsete til du trenger legehjelp er det under 2 timer. Anonymkode: bc17a...fb8 5
Anbefalte innlegg