Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #41 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke dokumentasjon men dine personlige subjektive spekulasjoner. Anonymkode: 17c24...7c8 Alt medfølger ikke dokumentasjon her i verden, man kunne sikkert finansiert en slik undersøkelse, men det er unødvendig. Hvordan tenker du egentlig? Man kan faktisk trekke fram en konklusjon på det man observerer og blir informert om i nyhetene. Det er slik de fleste fatter en beslutning, selv CEO for Apple eller Microsoft, trenger ikke dokumentasjon på hver og en stein for å ta en beslutning. Da er man en handlingslammet person. 1
Gjest Made4u Skrevet 14. mars 2020 #42 Skrevet 14. mars 2020 8 minutter siden, Inkognito92 skrev: Bryr meg ikke om smitten egentlig, det er matmangel som kommer snart, nå som land stenger ned. Det vil bli rasjonering om mindre enn 2 uker, merk mine ord! Nå har vi mennesker overlevd mangfoldige nye virus de siste 30-40 årene, og verden har gått rundt har historien vist oss, vi har sågar kommet oss gjennom det med farligere og mer dødelig virus. At tiltak gjøres nå er fordi det er mest hensiktsmessig og ikke fordi det står om full krise og forskjell på liv og død eller om verden skal gå rundt eller ikke... Det er bare i ditt paranoide hode det er slik, men du skal få være engstelig og redd (men vite at det finnes hjelp å få for slik, i psykriatrien). Det er et mer nærliggende scenario at vi neste år vil le av hvor mye vi krisemaksimerte Corona-viruset, at vi da har overlevd og ser at verden faktisk gikk rundt, altså at mange (som deg) gjorde for mye nummer ut av det hele...
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #43 Skrevet 14. mars 2020 Dette er jo så langt i fra virkeligheten som det går an, jobber selv i matvarebransjen (og vi tjener godt om dagen) og tro meg, det skal vi fortsette med i lang tid fremover. Det blir ikke tomt. Anonymkode: 3ffce...71e 4
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #44 Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, Sharingiscaring skrev: Hvorfår skal de gi deg ett forsprang? Når du ikke klarer og være med på denne obligatoriske dugnaden så sier det seg selv at det vil bli konsikvenser? Da må det bli slik at det blir kvote på hvor mye folk handler! Når den kvoten kommer, (fordi jeg ikke er den eneste som hamstrer, ellers ville det aldri kommet en kvote) Så har jeg ekstra god næringtilskudd til maten for mine nærmeste, i tillegg til kvoten. Så vi blir gode og mette, som er min jobb akkurat nå.
Gjest Made4u Skrevet 14. mars 2020 #45 Skrevet 14. mars 2020 8 minutter siden, Inkognito92 skrev: Logisk. 90% av maten og råvarene våre er importert fra land som Italia, USA, Kina, Frankrike, Spania osv. Disse har nå snart alle unntakstilstand. Produkt eksport til utlandet blir sikkert ikke prioritert. Norges gruppen har mat til butikkene sine for 25 dager ved vanlig handel mønster, siste uken har vært uvanlig, så dette er nok redusert til 10 dager. De får fortsatt import matvarer selvsagt, men det tar lenger tid og blir mindre. Når de 10 siste dagene ryker MÅ de rasjonere, siden de ikke kan møte etterspørselen. Dette vil de sikkert samsvare med myndighetene. Vi har flere faktorer her, tregere transport, mindre tillatt eksport, større etterspørsel her i Norge. Den perfekte storm. Jeg kjørte senest i dag flyfrakt fra Gardermoen, fra Kina kom det... Så verden har ikke stoppet opp og nei, importen fra Kina har heller ikke det.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #46 Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, Inkognito92 skrev: Logisk. 90% av maten og råvarene våre er importert fra land som Italia, USA, Kina, Frankrike, Spania osv. Disse har nå snart alle unntakstilstand. Produkt eksport til utlandet blir sikkert ikke prioritert. Norges gruppen har mat til butikkene sine for 25 dager ved vanlig handel mønster, siste uken har vært uvanlig, så dette er nok redusert til 10 dager. De får fortsatt import matvarer selvsagt, men det tar lenger tid og blir mindre. Når de 10 siste dagene ryker MÅ de rasjonere, siden de ikke kan møte etterspørselen. Dette vil de sikkert samsvare med myndighetene. Vi har flere faktorer her, tregere transport, mindre tillatt eksport, større etterspørsel her i Norge. Den perfekte storm. Når mange jobber stenges på grunn av karantene vil de få jobber som skaper verdier, som matvarer som eksporteres, være så mye viktigere. Dette er jobber der det er lettere å opprettholde sterile arbeidsmiljøer. Så nei, det er ikke logisk at disse jobbene, og eksportene, vil opphøre eller forhindres. Det kan bli en reduksjon, men da er det bare så mye viktigere at vi samarbeider, slik at alle får. Tenk også på studentene som har dårlig råd og ikke får hamstret. Det er de som en dag skal ta hånd om deg, meg, og alle oss andre. Det er dem fremtiden avhenger av. De fattigste og svakeste må ikke bare seile sin egen sjø. De er også viktige. De er like viktige som du og jeg er. Vi må tenke på hverandre, støtte hverandre, hjelpe hverandre, og vi må alle ta del i disse vanskelige og tøffe tidene sammen. Da blir de ikke på langt nær så harde som hvis noen blir sittende med så mye mer av disse lidelsene alene. Gjør din del for å bidra. Gjør din del for å være en del av fellesskapet, samfunnet. Anonymkode: b1ce9...5e5 3
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #47 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo så langt i fra virkeligheten som det går an, jobber selv i matvarebransjen (og vi tjener godt om dagen) og tro meg, det skal vi fortsette med i lang tid fremover. Det blir ikke tomt. Anonymkode: 3ffce...71e Nå har allerede Norges gruppen avslørt hva de har, de trodde det skulle berolige, men folk som forstår, ser hvor alvorlig situasjonen er. Sikker på at matvarebransjen tjener godt, er sikkert derfor de henger opp lapper i alle hyllene i butikkene nå som "tenk på felleskapet", "vis solidaritet kjøp det du trenger" på et printet papir. Dette er siste fase før rasjon, det vet du. 2
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #48 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Made4u skrev: Det er paranoia som styrer deg nå, ikke rasjonalitet og sunn fornuft. Ta deg en tur til legen og bli henvist til psykolog du, det er hjelp å få... Jeg eksporter objekter til Kina, som ekstra inntekt forsiden av jobben. Vil ikke si hva det er da markedet for dette er lite her i Norge, men det er egentlig ikke så viktig. Det jeg ser på trackingen til det jeg sender til Kina, er utrolig tregt, i forhold til det som har vært. Her er det store etterslepper både til og fra sikkert.
Sidabmao Skrevet 14. mars 2020 #49 Skrevet 14. mars 2020 Jeg vil heller dø vel vitende om at jeg var et medmenneske, enn å overleve som en grisk egoist. 4
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #50 Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, Inkognito92 said: Nå har allerede Norges gruppen avslørt hva de har, de trodde det skulle berolige, men folk som forstår, ser hvor alvorlig situasjonen er. Sikker på at matvarebransjen tjener godt, er sikkert derfor de henger opp lapper i alle hyllene i butikkene nå som "tenk på felleskapet", "vis solidaritet kjøp det du trenger" på et printet papir. Dette er siste fase før rasjon, det vet du. Hva har norgesgruppen avslørt kan du komme med kilde siden du påstår at norgesgruppen sier de har avslørt noe? Fu er bare paranoid! 4
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #51 Skrevet 14. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når mange jobber stenges på grunn av karantene vil de få jobber som skaper verdier, som matvarer som eksporteres, være så mye viktigere. Dette er jobber der det er lettere å opprettholde sterile arbeidsmiljøer. Så nei, det er ikke logisk at disse jobbene, og eksportene, vil opphøre eller forhindres. Det kan bli en reduksjon, men da er det bare så mye viktigere at vi samarbeider, slik at alle får. Tenk også på studentene som har dårlig råd og ikke får hamstret. Det er de som en dag skal ta hånd om deg, meg, og alle oss andre. Det er dem fremtiden avhenger av. De fattigste og svakeste må ikke bare seile sin egen sjø. De er også viktige. De er like viktige som du og jeg er. Vi må tenke på hverandre, støtte hverandre, hjelpe hverandre, og vi må alle ta del i disse vanskelige og tøffe tidene sammen. Da blir de ikke på langt nær så harde som hvis noen blir sittende med så mye mer av disse lidelsene alene. Gjør din del for å bidra. Gjør din del for å være en del av fellesskapet, samfunnet. Anonymkode: b1ce9...5e5 Verken disse eller du er like viktige som meg og mine nærmeste for meg. Det sier seg selv. Nå har jeg oppvokst i en familie med litt annen bakgrunn, men håper du virkelig setter deg selv og din egen familie fremst i krise situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #52 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Sharingiscaring skrev: Hva har norgesgruppen avslørt kan du komme med kilde siden du påstår at norgesgruppen sier de har avslørt noe? Fu er bare paranoid! En trenger bare bruke hodet. Det sier seg selv at å fortsette å skaffe mat til hele Europa med mesteparten av folk i karantene og stengte grenser går ikke. I og med at vi importerer så mye, vil det stanse opp. Landene som produserer alt dette trenger det selvsagt selv i disse lockdown-tider. Anonymkode: ae0e0...fbe
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #53 Skrevet 14. mars 2020 Just now, Inkognito92 said: Verken disse eller du er like viktige som meg og mine nærmeste for meg. Det sier seg selv. Nå har jeg oppvokst i en familie med litt annen bakgrunn, men håper du virkelig setter deg selv og din egen familie fremst i krise situasjoner. Om du mener at alle er like viktige så er ihvertfall ikke hamstring det viktigste! Om du hamstrer så vil det påvirke andre fordi de må vente flete timer ksnskje dager før de får det de trenger bare fordi du hamstrer! Om du mener at alle er like viktige så bør du handle normalt som vanlig slik at dette ikke trenger og påvirke samfunnet og alle oss andre!
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #54 Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, Sidabmao skrev: Jeg vil heller dø vel vitende om at jeg var et medmenneske, enn å overleve som en grisk egoist. Fortell det til naturen.
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #55 Skrevet 14. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: En trenger bare bruke hodet. Det sier seg selv at å fortsette å skaffe mat til hele Europa med mesteparten av folk i karantene og stengte grenser går ikke. I og med at vi importerer så mye, vil det stanse opp. Landene som produserer alt dette trenger det selvsagt selv i disse lockdown-tider. Anonymkode: ae0e0...fbe Grensene er ikke stengte for mat! Mat blir produsert grensene blir stengt for reiser altså turrisme osv! Matproduksjon stoppes ikke opp 3
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #56 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Sharingiscaring skrev: Om du mener at alle er like viktige så er ihvertfall ikke hamstring det viktigste! Om du hamstrer så vil det påvirke andre fordi de må vente flete timer ksnskje dager før de får det de trenger bare fordi du hamstrer! Om du mener at alle er like viktige så bør du handle normalt som vanlig slik at dette ikke trenger og påvirke samfunnet og alle oss andre! Det er jo nettopp det jeg sier dere ikke er. Selvsagt er du og resten uviktige for meg.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #57 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Inkognito92 skrev: Verken disse eller du er like viktige som meg og mine nærmeste for meg. Det sier seg selv. Nå har jeg oppvokst i en familie med litt annen bakgrunn, men håper du virkelig setter deg selv og din egen familie fremst i krise situasjoner. Da har du allerede ødelagt den delen i deg som advarer deg mot å gjøre ondt mot andre, når du ikke lenger føler noe galt i å tråkke på andre. Det vil ikke hjelpe deg i en krise. For den dagen du står der, etter at det er skjedd noe, kjøleskapet er glemt oppe en natt og maten er blitt dårlig, uhell som har gjort at maten må kastes, eller hva som helst av uhell som gjør at du trenger hjelp, da har du ingen trygghet eller støtte fra andre. For de har du støtt fra deg. Det er ikke det å skyve folk fra oss som hjelper oss nå. Det er samarbeid, det å vise samhold, omtanke, med hverandre som er styrken i en slik tid som dette. Det er derfor vi har den stemmen inni oss som advarer oss mot å gjøre ondt mot andre. Og selv om du snur ryggen til den akkurat nå, så hører du den svakt inni deg advare deg mot den oppførselen du har nå. Du vet at det er galt å hamstre, slik at andre må gå uten. Ikke gjør det, Inkognito92. Tvert imot, gjør det du kan for å hjelpe, bidra, være en del av. Det vil være det som hjelper både deg og meg i tiden fremover. Å se verdien i alle mennesker, å se at vi alle er verdifulle, er det som vil være en styrke fremover. Anonymkode: b1ce9...5e5 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #58 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Sharingiscaring skrev: Grensene er ikke stengte for mat! Mat blir produsert grensene blir stengt for reiser altså turrisme osv! Matproduksjon stoppes ikke opp Jo, den stopper selvsagt opp. Da så mange skal holde seg hjemme, går dette ut over alle ledd. Det er ikke slik at matproduksjon og videreforedling er fritatt fra viruspåvirkningen. I tillegg sikrer selvsagt de respektive produksjonsland først seg selv. Og de legger nok inn god margin. Anonymkode: ae0e0...fbe
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #59 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har du allerede ødelagt den delen i deg som advarer deg mot å gjøre ondt mot andre, når du ikke lenger føler noe galt i å tråkke på andre. Det vil ikke hjelpe deg i en krise. For den dagen du står der, etter at det er skjedd noe, kjøleskapet er glemt oppe en natt og maten er blitt dårlig, uhell som har gjort at maten må kastes, eller hva som helst av uhell som gjør at du trenger hjelp, da har du ingen trygghet eller støtte fra andre. For de har du støtt fra deg. Det er ikke det å skyve folk fra oss som hjelper oss nå. Det er samarbeid, det å vise samhold, omtanke, med hverandre som er styrken i en slik tid som dette. Det er derfor vi har den stemmen inni oss som advarer oss mot å gjøre ondt mot andre. Og selv om du snur ryggen til den akkurat nå, så hører du den svakt inni deg advare deg mot den oppførselen du har nå. Du vet at det er galt å hamstre, slik at andre må gå uten. Ikke gjør det, Inkognito92. Tvert imot, gjør det du kan for å hjelpe, bidra, være en del av. Det vil være det som hjelper både deg og meg i tiden fremover. Å se verdien i alle mennesker, å se at vi alle er verdifulle, er det som vil være en styrke fremover. Anonymkode: b1ce9...5e5 Om jeg har overflod av noe, har jeg ingen problemer å dele det med en nabo. Dessverre er det nettopp denne mangelen av overflod i fremtiden jeg forventer som gjør at jeg og andre hamstrer. Meg og mine først, deretter har vi noe til overs, deler vi det med våre nærmeste.
Anbefalte innlegg