AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #21 Skrevet 14. mars 2020 14 minutter siden, Inkognito92 skrev: Det Katmandu og regnbue pratet der hører hjemme i søppelet i tider som disse. Myndighetene skal sørge for at vi nordmenn ikke sliter, men om de ikke klarer det. Vel, da viser det at noe er skikkelig galt her ute. Kronen har mer eller mindre kollapset på få dager. Den mannen med nisselue som satt øverst på kloden i barneskole pensum og resten av verden nede, eksisterer ikke i dag. Vi er langt fra der vi var nå, dette vil fortsette nedover. Lav oljepris, høye velferds utgifter, kronen har aldri vært mindre verdt. Vi fortjener også lav levestandard, disse masse tulle jobbene som eksisterer nå, klarer ikke Norge å finansiere lenger. Dette går fort. Kan du forklare litt nærmere? Hva kommer til å skje? Anonymkode: 17c24...7c8
Gjest Made4u Skrevet 14. mars 2020 #22 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Inkognito92 skrev: Fortell det til verdensmarkedet, se hvordan de ser på Norge nå. Dollar f*** meg over 10 kroner, Oljefondet stuper i verdi sammen med alt annet i verdensmarkedet nå. Ingenting varer evig, selv ikke nisselue Norge. Vi lærte ikke av historien. At verdier på aksjer både faller og stiger burde ikke overraske noen, ei heller at valuttaer stiger og synker i pris. Det betyr derimot ikke at verdensmarkedet som du kaller det stopper helt opp og kollapser fullstendig, mat har verden tilnærmet like mye av selv om flere skulle bli syke og kronekursen og prisene varierer. Ditt skrekkscenario er urealistisk og paranoid ut over det sunne, det er ikke frykt for matmangel men heller en frykt for smitte som får folk til å hamstre nå før så mange er smittet at risken er vesentlig større. Mat har verden nok av og den vil alltid transporteres til markedet. Jobber selv innen transportnæringen og det stemmer jo ikke det du sier i det hele tatt.
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #23 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Inkognito92 said: Men det må man. Det er ikke viruset som er farlig, men økonomi kollapsen og mangel på råvarer her i Norge. Jeg har handlet mat med forbehold for 2500Kcal/dagen for 3 personer inntil 4 måneder. Men skal tilbake til butikken igjen i morgen, man bør iallfall ha mat for et 1 år fremover. Men smitten blir værre om du hamstrer! 1
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #24 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Inkognito92 said: Men det må man. Det er ikke viruset som er farlig, men økonomi kollapsen og mangel på råvarer her i Norge. Jeg har handlet mat med forbehold for 2500Kcal/dagen for 3 personer inntil 4 måneder. Men skal tilbake til butikken igjen i morgen, man bør iallfall ha mat for et 1 år fremover. Slutt og se på nettflix! Du overdriver! 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #25 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Made4u skrev: At verdier på aksjer både faller og stiger burde ikke overraske noen, ei heller at valuttaer stiger og synker i pris. Det betyr derimot ikke at verdensmarkedet som du kaller det stopper helt opp og kollapser fullstendig, mat har verden tilnærmet like mye av selv om flere skulle bli syke og kronekursen og prisene varierer. Ditt skrekkscenario er urealistisk og paranoid ut over det sunne, det er ikke frykt for matmangel men heller en frykt for smitte som får folk til å hamstre nå før så mange er smittet at risken er vesentlig større. Mat har verden nok av og den vil alltid transporteres til markedet. Jobber selv innen transportnæringen og det stemmer jo ikke det du sier i det hele tatt. Dessverre ikke. Mesteparten av videreforedling og produksjon av tørrvarer har stoppet opp pga karantener o.l. Det nærmer seg blåmandag. Anonymkode: ae0e0...fbe 2
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #26 Skrevet 14. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Bestill mat på nett. Anonymkode: 17c24...7c8 Det finnes folk som hamstrer på nett og da blir varene utsolgt for en periode! 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #27 Skrevet 14. mars 2020 La disse enkle menneskene få holde på da, kan de bruke opp de siste kronene fra sosialstønad på Spagetti ala Capri og flytte opp i den lånte familiehytta på skogen - mens de ser verden går under. Anonymkode: 3ffce...71e 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #28 Skrevet 14. mars 2020 Jeg er for hamstring, men ikke slik det skjer disse dager. Om alle som har hatt muligheten (økonomi, plass osv osv) hatt et skikkelig beredskapslager klart så har vi ikke sett tendensene vi har sett siste dagene. Så tommelen opp for hamstring, men kjenn din besøkelsestid. Alvorlig talt. Vet du du er en hamstrer så gjør det i tider med overflod og gjør det litt etter litt. Også slutter man å handle når det blir krise slik som nå. Det er jo derfor man "pepper". En digresjon, jeg tror Europa har veldig godt av å oppleve dette (misforstå meg rett). Kanskje vi greier å bli litt mer selvberget i framtiden som kontinentet. Også kanskje vi slipper den engangs-mentaliteten som kommer fra land der arbeidere ikke er verd en dritt Anonymkode: 1d85f...54e 7
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #29 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Sharingiscaring skrev: Men smitten blir værre om du hamstrer! Bryr meg ikke om smitten egentlig, det er matmangel som kommer snart, nå som land stenger ned. Det vil bli rasjonering om mindre enn 2 uker, merk mine ord! 3
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #30 Skrevet 14. mars 2020 Just now, Inkognito92 said: Bryr meg ikke om smitten egentlig, det er matmangel som kommer snart, nå som land stenger ned. Det vil bli rasjonering om mindre enn 2 uker, merk mine ord! Du bryr deg ikke om smitten? Uansett om du mener at det blir matmangel noe det ikke blir! Hva skal du gjøre da? Du har ett lager men det blir jo tomt en dag det og! 1
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #31 Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, Made4u skrev: At verdier på aksjer både faller og stiger burde ikke overraske noen, ei heller at valuttaer stiger og synker i pris. Det betyr derimot ikke at verdensmarkedet som du kaller det stopper helt opp og kollapser fullstendig, mat har verden tilnærmet like mye av selv om flere skulle bli syke og kronekursen og prisene varierer. Ditt skrekkscenario er urealistisk og paranoid ut over det sunne, det er ikke frykt for matmangel men heller en frykt for smitte som får folk til å hamstre nå før så mange er smittet at risken er vesentlig større. Mat har verden nok av og den vil alltid transporteres til markedet. Jobber selv innen transportnæringen og det stemmer jo ikke det du sier i det hele tatt. Med mindre du er en ukrainsk trailersjåfør som kjører tomater fra Spania til Norge, vil jeg tro du har liten peiling på hva som foregår. Vi er er land som baserer oss på 90% mat import. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #32 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Inkognito92 skrev: Bryr meg ikke om smitten egentlig, det er matmangel som kommer snart, nå som land stenger ned. Det vil bli rasjonering om mindre enn 2 uker, merk mine ord! Kan du hoste opp noe dokumentasjon på disse profetiene dine? Hvor tar du det fra? Anonymkode: 17c24...7c8 3
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #33 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Sharingiscaring skrev: Du bryr deg ikke om smitten? Uansett om du mener at det blir matmangel noe det ikke blir! Hva skal du gjøre da? Du har ett lager men det blir jo tomt en dag det og! Matlageret vil gi meg et forsprang og lenger tid til ting blir bedre. Vi kommer ikke til å dø av sult her, men rasjonering er kjipt, da er det greit å ha masse forsiden av og gi ekstra næring til seg og sine. 1
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #34 Skrevet 14. mars 2020 Just now, Sharingiscaring said: Du bryr deg ikke om smitten? Uansett om du mener at det blir matmangel noe det ikke blir! Hva skal du gjøre da? Du har ett lager men det blir jo tomt en dag det og! Har du noe kilde som sier at det vil bli slutt på mat? Om du ikke har det så synes jeg du bør slutte og komme med usanne påstander! Om du får viruset bryr du deg fortsatt ikke? Jeg håper mennesker som deg får korona og sitter i gjen med ingenting så skal vi se hva du tenker da! Jeg håper at butikkene starter med begrensninger på hvor mye per pers kjøper og regner det ut fra husstanden! Det kan ikke være slik at sårbare mennesker må tilbringe hele dagen i butikken for og lete etter varer paga idiotuske mennesker som deg som bare tenker på seg selv!
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #35 Skrevet 14. mars 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du hoste opp noe dokumentasjon på disse profetiene dine? Hvor tar du det fra? Anonymkode: 17c24...7c8 Logisk. 90% av maten og råvarene våre er importert fra land som Italia, USA, Kina, Frankrike, Spania osv. Disse har nå snart alle unntakstilstand. Produkt eksport til utlandet blir sikkert ikke prioritert. Norges gruppen har mat til butikkene sine for 25 dager ved vanlig handel mønster, siste uken har vært uvanlig, så dette er nok redusert til 10 dager. De får fortsatt import matvarer selvsagt, men det tar lenger tid og blir mindre. Når de 10 siste dagene ryker MÅ de rasjonere, siden de ikke kan møte etterspørselen. Dette vil de sikkert samsvare med myndighetene. Vi har flere faktorer her, tregere transport, mindre tillatt eksport, større etterspørsel her i Norge. Den perfekte storm. Endret 14. mars 2020 av Inkognito92 3
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #36 Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, Inkognito92 said: Matlageret vil gi meg et forsprang og lenger tid til ting blir bedre. Vi kommer ikke til å dø av sult her, men rasjonering er kjipt, da er det greit å ha masse forsiden av og gi ekstra næring til seg og sine. Nei de vil nok ikke gi deg ett forsprang! Erna og resten av regjeringen fraråder hamstring og det sier vel seg selv! 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #37 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Inkognito92 skrev: Logisk. 90% av maten vår er importert fra land som Italia, USA, Kina, Frankrike, Spania osv. Disse har nå snart alle unntakstilstand. Produkt eksport til utlandet blir sikkert ikke prioritert. Norges gruppen har mat til butikkene sine for 25 dager ved vanlig handel mønster, siste uken har vært uvanlig, så dette er nok redusert til 10 dager. De får fortsatt import matvarer selvsagt, men det tar lenger tid og blir mindre. Når de 10 siste dagene ryker MÅ de rasjonere, siden de ikke kan møte etterspørselen. Dette vil de sikkert samsvare med myndighetene. Vi har flere faktorer her, tregere transport, mindre tillatt eksport, større etterspørsel her i Norge. Den perfekte storm. Det er ikke dokumentasjon men dine personlige subjektive spekulasjoner. Anonymkode: 17c24...7c8 5
Inkognito92 Skrevet 14. mars 2020 Forfatter #38 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Sharingiscaring skrev: Nei de vil nok ikke gi deg ett forsprang! Erna og resten av regjeringen fraråder hamstring og det sier vel seg selv! Usikker på om du er ironisk nå xd
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #39 Skrevet 14. mars 2020 Just now, Inkognito92 said: Logisk. 90% av maten vår er importert fra land som Italia, USA, Kina, Frankrike, Spania osv. Disse har nå snart alle unntakstilstand. Produkt eksport til utlandet blir sikkert ikke prioritert. Norges gruppen har mat til butikkene sine for 25 dager ved vanlig handel mønster, siste uken har vært uvanlig, så dette er nok redusert til 10 dager. De får fortsatt import matvarer selvsagt, men det tar lenger tid og blir mindre. Når de 10 siste dagene ryker MÅ de rasjonere, siden de ikke kan møte etterspørselen. Dette vil de sikkert samsvare med myndighetene. Vi har flere faktorer her, tregere transport, mindre tillatt eksport, større etterspørsel her i Norge. Den perfekte storm. Dette stemmer ikke og du har ingen kilder eller dikumentasjon så det hjelper ikke og spy opp løgn! Erna og produsentene sier det ikke vil bli tomt for mat og da har vi heller ingenting og frykte bare hold deg hjemme du og slapp av og kjøp normale mengder når du ser at det er på tide med litt påfyll! Chill! 1
Sharingiscaring Skrevet 14. mars 2020 #40 Skrevet 14. mars 2020 Just now, Inkognito92 said: Usikker på om du er ironisk nå xd Hvorfår skal de gi deg ett forsprang? Når du ikke klarer og være med på denne obligatoriske dugnaden så sier det seg selv at det vil bli konsikvenser? Da må det bli slik at det blir kvote på hvor mye folk handler!
Anbefalte innlegg