AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Del Skrevet 13. mars 2020 Det har vært en rekke virus med influensa og lignende smittsomme sykdommer de siste årene. Asia-syken, Hongkong-syken, fugleinfluensa, svineinfluensa, SARS, MERS... Ingen av dem har ført til total avstenging av samfunnet, til tross for at flere av disse har hatt høyere dødlighet enn hva korona foreløpig har. Så hva er så spesielt med korona? Dødeligheten er ikke særlig mye høyere enn vanlig sesonginfluensa, som det faktisk dør oppmot 1000 mennesker av i Norge hvert år. Hvordan vil karantene hjelpe? Vil ikke det bare utsette smitten? Vi kan jo ikke holde hele folket i karantene for alltid? Når folk "kommer ut" igjen, vil ikke viruset da bare ligge og vente på oss? Hilsen uvitende... Anonymkode: 71639...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #2 Del Skrevet 13. mars 2020 Karantene/stenging av mange steder vil utsette smitte ja, og det er meningen. Hvis alle hadde blitt smittet på en gang hadde det vært krise for de som trenger sykehushjelp, med oversprengt kapasitet. Ved å kanskje få fordelt smitten utover vil det være mer kapasitet i helsevesenet. Anonymkode: c9f74...4b6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3 Del Skrevet 13. mars 2020 Jeg begynner virkelig å bli sliten av folk som fortsatt tror dødeligeheten "ikke er særlig høyere enn sesonginfluensa" Leser dere aviser? Ser på nyhetene? Får med dere noe annet enn fargen på egen navlelo? Anonymkode: 43286...2c3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #4 Del Skrevet 13. mars 2020 Nei, karantene vil ikke hjelpe. Det vil si, karantene hjelper hvis folk følger den, men det gjør de ikke. Bare se på hvor mange som henger på kjøpesenter, drar på fester osv. Selvsagt er dette fånyttes så lenge vi har så mange idioter blant oss. Det beste hadde vært om vi som lytter til myndighetene kunne isolert oss helt, så kunne alle idiotene bare blitt syke og evt dødd ut. Anonymkode: dbfa2...0aa 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Familytree Skrevet 13. mars 2020 #5 Del Skrevet 13. mars 2020 Viruset støttes av underliggende sykdommer hos pasienten og karantene hjelper i milde tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 13. mars 2020 #6 Del Skrevet 13. mars 2020 Etter det jeg forstår så er vanlig influensavirus levedyktig noen timer utenfor kroppen vår. Corona er det i fem dager. Derfor er sanssynligheten for at en større andel folk får den mye større og dermed også med en da langt høyere dødsrate selvfølgelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #7 Del Skrevet 13. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Karantene/stenging av mange steder vil utsette smitte ja, og det er meningen. Hvis alle hadde blitt smittet på en gang hadde det vært krise for de som trenger sykehushjelp, med oversprengt kapasitet. Ved å kanskje få fordelt smitten utover vil det være mer kapasitet i helsevesenet. Anonymkode: c9f74...4b6 Skjønner. Så det vil egentlig ikke gi færre syke, bare smøre tilfellene utover? 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner virkelig å bli sliten av folk som fortsatt tror dødeligeheten "ikke er særlig høyere enn sesonginfluensa" Leser dere aviser? Ser på nyhetene? Får med dere noe annet enn fargen på egen navlelo? Anonymkode: 43286...2c3 Etter hva jeg kan se, varierer anslag av dødelighet mellom 1 og 3 prosent av de smitta (0,1 dersom man tar bort risikofaktorer), det er ikke fryktelig mye, det er mindre enn SARS og MERS. https://www.nrk.no/norge/koronaviruset-sammenliknet-med-andre-virusutbrudd-1.14922348, https://forskning.no/influensa/spanskesyken-svineinfluensaen-sars-og-mers-kan-hjelpe-oss-a-forsta-covid-19/1652068. Så hvorfor var det ikke like krise da disse epidemiene pågikk? 48 minutter siden, Familytree skrev: Viruset støttes av underliggende sykdommer hos pasienten og karantene hjelper i milde tilfeller. Hva mener du egentlig med dette? 46 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Etter det jeg forstår så er vanlig influensavirus levedyktig noen timer utenfor kroppen vår. Corona er det i fem dager. Derfor er sanssynligheten for at en større andel folk får den mye større og dermed også med en da langt høyere dødsrate selvfølgelig. Interessant. Kilde? Altså, jeg tar dette alvorlig og følger alle råd fra myndighetene. Skjønner at vi må beskytte folk i risikogruppa. Har bare ennå ikke fått helt klart for meg hvorfor dette viruset krever så mye mer tiltak enn tidligere smittsomme sykdommer. Anonymkode: 71639...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #8 Del Skrevet 13. mars 2020 Med så mye informasjon rundt omkring så er det på ingen måte vanskelig å lese seg litt opp på dette. Det skal godt gjøres å få med seg såpass lite info i disse dager. Skummelt! Anonymkode: 792f1...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 13. mars 2020 #9 Del Skrevet 13. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg begynner virkelig å bli sliten av folk som fortsatt tror dødeligeheten "ikke er særlig høyere enn sesonginfluensa" Leser dere aviser? Ser på nyhetene? Får med dere noe annet enn fargen på egen navlelo? Anonymkode: 43286...2c3 Dette!!!!!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #10 Del Skrevet 13. mars 2020 Jeg har lest på helsenorge.no, FHI o.l., fortell meg gjerne hvor det står hvorfor dette viruset krever så mye mer tiltak enn f.eks SARS og MERS. Anonymkode: 71639...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 14. mars 2020 #11 Del Skrevet 14. mars 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest på helsenorge.no, FHI o.l., fortell meg gjerne hvor det står hvorfor dette viruset krever så mye mer tiltak enn f.eks SARS og MERS. Anonymkode: 71639...c94 Fordi flere har dødd av Covid 19 enn av Sars og Mers. Følg med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
N-trønderpia Skrevet 14. mars 2020 #12 Del Skrevet 14. mars 2020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #13 Del Skrevet 14. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har vært en rekke virus med influensa og lignende smittsomme sykdommer de siste årene. Asia-syken, Hongkong-syken, fugleinfluensa, svineinfluensa, SARS, MERS... Ingen av dem har ført til total avstenging av samfunnet, til tross for at flere av disse har hatt høyere dødlighet enn hva korona foreløpig har. Så hva er så spesielt med korona? Dødeligheten er ikke særlig mye høyere enn vanlig sesonginfluensa, som det faktisk dør oppmot 1000 mennesker av i Norge hvert år. Hvordan vil karantene hjelpe? Vil ikke det bare utsette smitten? Vi kan jo ikke holde hele folket i karantene for alltid? Når folk "kommer ut" igjen, vil ikke viruset da bare ligge og vente på oss? Hilsen uvitende... Anonymkode: 71639...c94 Denne sykdommen er mye mer smittsom enn de andre, og det er det som er den store forskjellen. Hvis 40% av befolkningen skulle bli syke på en gang vil vi ikke kunne behandle den lille andelen som vil trenge behandling, og unødvendig mange vil dø. Dersom vi sprer smitten utover lenger tid, rekker vi å behandle alle, og det blir færre dødsfall. Det hadde vært mulig å utryddet viruset om alle faktisk hadde holdt karantenen, men siden samfunnet skal rulle og gå og noen må passe på, så er det ikke fysisk mulig. Derfor ligger viruset og venter når vi er ferdige. Om mange av de friskeste får sykdommen og de svakeste eller flere får vaksine om en stund, vil vi kunne ha en stor nok flokkimmunitet til at viruset ikke blir et problem lenger. Men nå tror jeg målet bare er å smøre det utover og gjøre det tynt nok til at det er mulig å unngå for dem som absolutt må og rekke å behandle dem som trenger det. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner virkelig å bli sliten av folk som fortsatt tror dødeligeheten "ikke er særlig høyere enn sesonginfluensa" Leser dere aviser? Ser på nyhetene? Får med dere noe annet enn fargen på egen navlelo? Anonymkode: 43286...2c3 Jeg tror fremdeles ikke dødeligheten er særlig høyere enn sesonginfuensa selv om jeg har lest mye(men det er stor usikkerhet foreløpig siden vi ikke har noen statistikk over dem som får milde symptomer). Jeg tror bare det er så mange flere som er smittet slik at det dermed også er flere som dør. Anonymkode: b144d...758 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg