Gå til innhold

Hva når døgnavdelingen stenger å våres psykiatriske sykepleiere sitter i karantene?? Hva med oss... ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

DPS sin døgnavdeling vil sannsynligvis stenge.

Da vil jo de som trenger en innleggelse ikke komme inn på døgnavdelingen. Flere i psykiatritjenesten sitter i karantene.

Hva skal vi gjøre da vi som eventuelt trenger våres psykiatriske sykepleier eller en innleggelse??

Ingen som tenker på oss? 

Anonymkode: 054dd...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil bli ulike former for telefontjenester, sikkert. Mange fra psykiatrien vil bli beordret over til de somatiske sykehusene hvis det blir manko på folk der. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min psykiatriske sykepleier sendte melding i går om at all kontakt pt. skal skje pr. epost. Hun er på jobb hver dag. Så jeg kan maile henne. Men vi kan ikke treffes face-to-face. Helt greit. 

Anonymkode: d7851...c26

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kontakt med min på mobilen, han jobber jo hjemmefra så er tilgjengelig på mobil hver dag som vanlig.

Men bare ikke møtes face to face. Men jeg som mange andre får alvorlige depresjoner etc etc, og da av å til trenger innleggelse.

Hva da? Når døgnavdelingene stenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min psykiatriske sykepleier sendte melding i går om at all kontakt pt. skal skje pr. epost. Hun er på jobb hver dag. Så jeg kan maile henne. Men vi kan ikke treffes face-to-face. Helt greit. 

Anonymkode: d7851...c26

Men e-post er jo ikke greit når det kommer til sensitiv informasjon! Hun kan ikke svare deg på endatil hvis den inneholder sensitiv informasjon, da bryter hun loven! Dere burde heller prate i telefonen eller Skype!

Anonymkode: bc9e4...f01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har time på DPS enda. Er sykepleier selv også. Tenker det blir helt krise 😭 de kan ikke stoppe psykiatrien som de ikke kan stoppe somatikken. Sånn er det bare vi skal også fortsatt overleve 😊 Det er ikke verdens undergang, bare coronavirus (som jo er alvorlig!! For syke og svake, for de med helseangst, For de eldre og de med nedsatt immunforsvar) men vi må også få tilbud. 

Anonymkode: 9ddd3...ff1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg forstår ikke hva du mener? Ansatte i psykiatrien og innlagte er like utsatt for smitte som alle andre? Du blir ivaretatt når man prøver å begrense muligheter for at du blir smittet med å ikke la deg være der det er mange andre. Jeg regner med at alvorlig psykisk syke som ikke kan ta vare på seg selv vil bli ivaretatt som normalt, der du ikke er i den kategorien? Hva om du ringer din DPS og hører om de har tenkt å få på plass oppfølging via video? Det er en god løsning for både de ansatte og pasientene. 

Anonymkode: d8867...623

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykiatrien er stengt av å de tar ikke inn flere pasienter på døgnavdelingen. Men man kan få telefon kontakt . 

Anonymkode: 7c3c5...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting er å stenge DPS døgnavdeling. Det er et tilbud mange trenger. Her står de i fare for å stenge en akuttavdeling (det er flere akuttavdelinger på samme sykehus).  Ø-hjelp er de så klart pliktige til å ta i mot, men ved å ta bort så stor kapasitet ender det med at de sender ut pasienter med risiko for suicidal/skadende adferd, og at på grunn av situasjonen med korona er det minimalt med hjelp å få hemme = øker sjansen for forverring i hjemmet (spesielt for de som bor alene) = øker sjansen for suicidforsøk = sjanse for at man blir innlagt øh på nytt eller dør. 

Poliklinikker er en annen sak. Mange har veldig stort behov for den oppfølgingen de får der, og at det er kontinuitet i det. Men de som er innlagt, enten på DPS døgn eller akutt, har et enda større behov for hjelp. Hjelp mange nå mister.

Anonymkode: 09c1c...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal vi gjøre da vi som eventuelt trenger våres psykiatriske sykepleier eller en innleggelse??

Ingen som tenker på oss? 

Siden de som jobber i psykiatrien kun er mennesker, så vil flere av dem også bli smittet. Det prioriteres ikke polikliniske timer og planlagte opphold, men dem er fortsatt pliktig til å gjøre vurdering og gi nødvendig helsehjelp hvis noen blir akutt syk og må ha innleggelse. Her i Tromsø har vi Akutteam på ukedager og sen kveld og helg er det legevakten som gjør de vurderingene. 

Jeg frykter at flere kan bli sykere psykisk som en konsekvens av usikkerheten og bare det å frykte at en ikke får hjelp hvis en trenger det kan være trigger. Faslege og legevakt kan kontaktes hvis Akutteam ikke er et alternativ hvis man blir sykere og pårørende eller en selv mener at en ikke kan være hjemme, og så må jo legene gjøre vurderinger utfra den informasjonen dem har om situasjonen. Men det blir nok trangere om plassen også i psykiatrien som det allerede har blitt i somatikken. 

Sender en god klem til deg og dere andre som måtte ha det vanskelig nå❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poliklinikken jeg går til fast er stengt kun for gruppeterapien, mens vanlige timer mellom individualterapaut og pasient foregår som normalt. Er det egentlig forsvarlig? Kjenner jeg egentlig heller ville ha hatt tirsdagens neste time via telefon istedet for på ullevål sykehus..

Anonymkode: 0654f...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Timen min på DPS har blitt omgjort til telefonsamtale. Jeg har en avtale om at jeg kan bruke beroligende hvis det blir helt krise, siden det er litt unntakstilstand og jeg ikke kan få helt samme oppfølging som før. Jeg får litt forverring av selve situasjonen vi står oppe i også, så da kan det hende det blir en ekstra tablett eller to i de neste ukene. Det er ikke helt ideelt, men som sagt, det er en spesiell situasjon.

Anonymkode: 6a5c9...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror også det blir mye telefonkontakt fremover med behandler. Og økt medisinering. Jeg jobber i helse og følger med hva som skjer. Det er ikke dette som vil bli prioritert fremover. Blir nesten litt som i en krigssituasjon. 

Anonymkode: e8115...def

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er UNNTAKSTILSTAND i hele landet. Jeg jobber på sykehjem og frykter at vi kun etterhvert får gitt basal pleie. Det vil si mat, vann, medikamenter og stell nedentil. Hvis vi etterhvert får smitte inn på sykehjemmene kommer pasientene til å dø som fluer uten at vi får legehjelp. Allerede i dag har en pasient ligget et døgn for å få hjelp av legevakt. 

De gamle kan brekke bein uten at vi får legehjelp- kun lindrende behandling. 

Jeg skjønner at mange er psykisk syke og trenger hjelp, men akkurat nå syns jeg dette er sutring, vi må alle ta i et tak og ikke belaste helsevesenet unødig. Flesteparten av dere klarer å gå på do selv og få i dere mat. Skjerp dere! 

Anonymkode: 8e1fb...345

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

DPS sin døgnavdeling vil sannsynligvis stenge.

Da vil jo de som trenger en innleggelse ikke komme inn på døgnavdelingen. Flere i psykiatritjenesten sitter i karantene.

Ingen som tenker på oss? 

Jeg tenker at det må være mulig å ta grep om seg selv i krisetider. Livet går videre vet du, selv om ingen passer på deg. 

Anonymkode: 7db73...f2b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det må være mulig å ta grep om seg selv i krisetider. Livet går videre vet du, selv om ingen passer på deg. 

Anonymkode: 7db73...f2b

Mange er avhengige av å bli passet på for å overleve. Vi kommer til å se masse selvmord fremover. Jeg kan heldigvis klare meg uten terapi på ubestemt tid, men jeg vet at flere av derpå poliklinikken min dør om det blir stengt over flere uker.

Anonymkode: 0654f...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at mange er psykisk syke og trenger hjelp, men akkurat nå syns jeg dette er sutring, vi må alle ta i et tak og ikke belaste helsevesenet unødig. Flesteparten av dere klarer å gå på do selv og få i dere mat. Skjerp dere! 

Det er jo ikke snakk om unødig belastning av helsevesenet, men at pasienter som burde være innlagt ikke får være innlagt og risikerer å bli kraftig forverret og i verstefall dø. Selv om de klarer å tisse selv. Nå snakker jeg om pasienter som trenger innleggelse på døgn og ikke polikliniske pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber på døgnenhet i psykiatrien. Vi stenger ikke tilbudet vårt. Ingen indikasjoner på det 

Anonymkode: 67f54...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på døgnenhet i psykiatrien. Vi stenger ikke tilbudet vårt. Ingen indikasjoner på det 

Anonymkode: 67f54...f8d

Men andre steder skjer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er UNNTAKSTILSTAND i hele landet. Jeg jobber på sykehjem og frykter at vi kun etterhvert får gitt basal pleie. Det vil si mat, vann, medikamenter og stell nedentil. Hvis vi etterhvert får smitte inn på sykehjemmene kommer pasientene til å dø som fluer uten at vi får legehjelp. Allerede i dag har en pasient ligget et døgn for å få hjelp av legevakt. 

De gamle kan brekke bein uten at vi får legehjelp- kun lindrende behandling. 

Anonymkode: 8e1fb...345

Word! Jeg er selv alvorlig psykisk syk og trenger egentlig mye tettere oppfølgning enn jeg får nå,men jeg klarer å tenke lenger enn min egen nesetipp og forstår at vi alle lever i en untakstilstand og må en del ting vike for oss alle.Synes det er jævlig mye meg,meg,meg rundt og går.

Anonymkode: 511e7...822

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...