Gå til innhold

Dere som ropte «hysteri» i starten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at alle var hysteriske helt til jeg fikk det litt i fleisen på onsdag. Da begynte alvoret å synke inn, og jeg handlet for et par uker i slengen etter jobb. Bare for å ha alt på plass. Dagen etter så eksploderte hele Norge, så jeg er veldig glad for at jeg var ferdig og hadde landet litt da.

Tenker definitivt at jeg rett og slett ikke har skjønt omfanget. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke karakterisert som influense, men kan noe lettere utløse influensalignende symptomer. Særlig for de i risikogruppen. Uansett ligger faren i at det ikke er flokkimmunitet mot det og at det inntil videre ikke er vaksine. 

Det sagt, av det vi har lest, så er heller ikke dette viruset noe som i seg selv truer verden. Men tiltakene som settes i gang nå kan gjøre det, siden det på sikt vil stoppe opp alt av handel og økonomi. 

Anonymkode: 37037...1fe

Verden overlever nok, men det er jo fint om så mange som mulig av oss mennesker også overlever. 

I fra Italia hører vi at legene må prioritere de under 50. Det er nettopp situasjonen vi håper å unngå i Norge. 

Men det er håp. I fra Wuhan meldes de om tre hundreåringer som er blitt friske. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva dere som mente at folk var hysteriske og overreagerte når det gjaldt virus-trusselen etter det første tilfellet (eller til og med før) tenker om det nå? De fleste var ikke etter min mening hysteriske, men litt  bekymret. Selv var jeg hverken bekymret eller avslappet, men tok trusselen på alvor og mente at regjeringen skulle håndtert krisen annerledes før epidemien kom hit. Mener det samme, at håndteringen var elendig men er glad for tiltakene som er satt i gang nå, selv om jeg skulle ønske vi var tidligere ute slik at det ikke hadde eskalert sånn.

Anonymkode: 9f0b0...e8a

Er enig i enfoldig håndtering av dette her. Finansmannen Spetalen sier at Erna Solberg må taes bort fra Corona krisen og anslår at hun har toppen 6 måneder igjen som statsleder. " Hvor var Erna."

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, stan skrev:

Verden overlever nok, men det er jo fint om så mange som mulig av oss mennesker også overlever. 

I fra Italia hører vi at legene må prioritere de under 50. Det er nettopp situasjonen vi håper å unngå i Norge. 

Har de gått ned fra "under 60" til "under 50" nå?

Da er det vel bare å belage seg på å dø en svært smertefull kvelningsdød uten smertelindring (direkte avlivning) av lunger som har blitt ødelagt av viruset for oss over 50 med kronisk sykdom :sukk:

Anonymkode: 33a14...942

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Er enig i enfoldig håndtering av dette her. Finansmannen Spetalen sier at Erna Solberg må taes bort fra Corona krisen og anslår at hun har toppen 6 måneder igjen som statsleder. " Hvor var Erna."

Hun var i Alta og lot seg intervjue mens hun smilte til den unge reporteren som om han var en liten snørrunge, mens hun sa noe sånt som «jæi ær ikke bekymra, men jæi har nå litt antibac med meg i væsken» det fårete gliset lar seg ikke gjengi på trykk.

et par dager senere var hun og kjørte lift mellom en masse agurkplanter. Dette var mens børsen stupte i tillegg til at Norge var i ferd med å ekaplodere i coronatilfeller

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Rullerusk skrev:

Takk for innrømmelsen og selvinnsikten. Regner med at jeg har hatt endel debatter med deg f.o.m 22.januar deromkring.....

Jeg var heldigvis smart nok til å ikke debattere det med noen, da jeg ikke orket å lese meg opp på noe jeg anså som "uvesentlig". Hadde jeg lest meg opp så hadde jeg vel endret mening raskere tenker jeg. 

Anonymkode: fd9a8...029

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de gått ned fra "under 60" til "under 50" nå?

Da er det vel bare å belage seg på å dø en svært smertefull kvelningsdød uten smertelindring (direkte avlivning) av lunger som har blitt ødelagt av viruset for oss over 50 med kronisk sykdom :sukk:

Anonymkode: 33a14...942

Det er dessverre det som kommer fra Italia i dag. 

Sykehusene er rett og slett sprengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, addict skrev:

Jeg tenkte at alle var hysteriske helt til jeg fikk det litt i fleisen på onsdag. Da begynte alvoret å synke inn, og jeg handlet for et par uker i slengen etter jobb. Bare for å ha alt på plass. Dagen etter så eksploderte hele Norge, så jeg er veldig glad for at jeg var ferdig og hadde landet litt da.

Tenker definitivt at jeg rett og slett ikke har skjønt omfanget. 

Har ikke handlet en dritt mer en det jeg pleier, og klarer meg veldig godt. Det er jo ikke her problemet ligger, det er ikke  det at du ikke får tak i mat som blir problemet ditt på litt sikt, det er om du har penger til å kjøpe den :) Om et år når konkursraset har kommet, for det vil komme med et enormt smell. 2,2 millioner mennesker i Norge kan bli smittet. Noen blir ikke syk, noe mildere syk, andre ekstremt syke og mange vil dø! Problemet er at det bare kan behandles rundt 500 som må ha kritisk hjelp med pustehjelp så vidt jeg har lest. Mange vil da dø uten en sjanse til å overleve, de som har sykdommer fra før av og ikke minst eldre. Dette vil påvirke alle over tid, også deg. Det er ikke maten i butikkene som vil bli problemet. Dette er samfunnskritisk infrastruktur og varene vil komme frem uansett om en 10 åring uten sertifikat må kjøre lastebilen til butikken :) 

Men landet er stengt ned nå, og mange bedrifter sliter allerede stort! Og staten kan bare ikke betale alle for alle de enorme tapene som nå baller på seg i alle sektorer, og dette kan vare lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, stan skrev:

Nå skal jeg si noe som er utrolig politisk ukorrekt, men er det virkelig et mål å holde mennesker i live i over 100 år? Overbefolkning er et stort problem, og problemet er ikke at folk får for mange barn (de får snarere for få), problemet er at vi lever for lenge. Kanskje naturen prøver å fortelle oss noe med dette viruset?

Anonymkode: 56753...1e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret mine tanker veldig. Jeg tenkte i aller høyerste grad at det var hysteri, men nå må jeg innrømme at jeg er litt skremt. Var lenge mye mer bekymret for ebola (selv om dette aldri har spredd seg utenfor Kongo-regionen i noen stor grad), det har jeg vært redd for siden siste store utbrudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg si noe som er utrolig politisk ukorrekt, men er det virkelig et mål å holde mennesker i live i over 100 år? Overbefolkning er et stort problem, og problemet er ikke at folk får for mange barn (de får snarere for få), problemet er at vi lever for lenge. Kanskje naturen prøver å fortelle oss noe med dette viruset?

Anonymkode: 56753...1e1

Ja, kanskje at det finnes veldig tøffe og seige hundreåringer?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva dere som mente at folk var hysteriske og overreagerte når det gjaldt virus-trusselen etter det første tilfellet (eller til og med før) tenker om det nå? De fleste var ikke etter min mening hysteriske, men litt  bekymret. Selv var jeg hverken bekymret eller avslappet, men tok trusselen på alvor og mente at regjeringen skulle håndtert krisen annerledes før epidemien kom hit. Mener det samme, at håndteringen var elendig men er glad for tiltakene som er satt i gang nå, selv om jeg skulle ønske vi var tidligere ute slik at det ikke hadde eskalert sånn.

Syns fremdeles det er hysteri.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Rullerusk skrev:

Hun var i Alta og lot seg intervjue mens hun smilte til den unge reporteren som om han var en liten snørrunge, mens hun sa noe sånt som «jæi ær ikke bekymra, men jæi har nå litt antibac med meg i væsken» det fårete gliset lar seg ikke gjengi på trykk.

et par dager senere var hun og kjørte lift mellom en masse agurkplanter. Dette var mens børsen stupte i tillegg til at Norge var i ferd med å ekaplodere i coronatilfeller

Ufattelig slett lederskap. Bestilling av vafler dit hun skal synes å være dagens agenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes ennå det er hysteri. Skjønner at helsevesenet kan bli overbelastet, men når friske folk er redd for litt influensa og hamstrer inn som om det er krig. Virker som om alle tror vi blir menneskeetende zombier snart.

Anonymkode: 9cd44...2ef

Det er absolutt ikke en vanlig influensa - verken for ung eller gammel.

Du skjønner heller ikke det at friske folk kan havne i bilulykker? få hjerteinfark? knekke en arm? Og at de da ikke vil få hjelp noe sted...?  Og at du vil dø av selve viruset også hvis du er litt uheldig- selv om du kunne overlevd hvis kapasiteten ikke var sprengt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Det er absolutt ikke en vanlig influensa - verken for ung eller gammel.

Du skjønner heller ikke det at friske folk kan havne i bilulykker? få hjerteinfark? knekke en arm? Og at de da ikke vil få hjelp noe sted...?  Og at du vil dø av selve viruset også hvis du er litt uheldig- selv om du kunne overlevd hvis kapasiteten ikke var sprengt?

Mange har også foreldre, besteforeldre og andre kjære som er i risikosonen. Jeg er i tyveårene, frisk og i god form, MEN det betyr ingenting i denne sammenheng da jeg ikke er redd for min egen helse, men helsen til mine foreldre som er i sekstiårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hysteri, men det er bra at det blir gjort tiltak, men samtidig dumt at folk sitter og angster så sinnsykt. 

Anonymkode: 3c4fc...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tenker at det er enda mer hysterisk nå enn før. Tror dette kunne vært unngått hvis de i faresonen holdt seg inne/isolert og resten av samfunnet fungerte som normalt.

Anonymkode: 9a581...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kalt hysterisk i debatten her tidligere, flere ganger. Men intuisjonen min treffer midt i blinken. Jeg prøvde å forklare dere at dere ikke skulle stole blindt på myndighetene, at de dysset ned alvoret for dere. Ble kalt det ene og det andre, men prøvde igjen og igjen å få opp øynene deres, ved å vise til div utenlandske artikler og annet som var tilgjengelig av informasjon, statistikker, forskningsmateriale osv på et tidligere tidspunkt. Dette er ikke ment som noe "hva var det jeg sa"-tale, men heller hør på meg videre nå:

Myndighetene dysser fremdeles ned alvoret. Leger fra Italia har gått ut i media og sagt at friske, unge mennesker også dør av dette, det kan virke litt tilfeldig hvordan det rammer. Vi vet ikke nok om dette enda, og myndighetene vet ikke nok til å betrygge oss slik de prøver på. Håper dere ser dette nå, og forstår at dere må tenke selv nå, ta ting med en klype salt og holde dere unna andre folk. Det er det jeg ønsker å oppnå her - ikke "ha rett", men heller "ta imot dette rådet".

Ettersom intuisjonen min treffer midt i blinken, har vi holdt oss unna andre folk i lang tid allerede. Handleturene etter jul har vært mye mer gjennomtenkt, mye sjeldnere enn ellers, og med alle forhåndsregler for desinfeksjon av hender og varer. De siste tre ukene har vi vært hjemme fra jobb. Utrolig glad for at jeg har vært på forskudd med dette, da jeg både har unngått smitte og hatt muligheten til å planlegge for dette i ro og fred over lengre tid. Det var dette jeg ønsket for dere også. Det var derfor jeg prøvde å advare dere.

Jeg sier "intuisjonen" min - som om det skulle være en overnaturlig evne. Det er det selvsagt ikke. Det handler om evnen til å lese seg opp på et tema, være kildekritisk, generelt skeptisk innstilt til media, myndigheter etc, en evne som kan være redningen i slike situasjoner. Det handler også om at noen av oss ikke har levd livet vårt i det samme beskyttede "trygge Norge" som dere. Noen av oss har opplevd krigslignende tilstander før, og har lettere for å ta innover oss at idyllen kan sprekke, uten at vi går i panikk-modus fordet. Noen av oss har kanskje erfaring med ekstreme tilstander som har vedvart over noe tid tidligere, hvor vår evne til å vurdere situasjonen selv, holde hodet kaldt, slie ut og sette sammen informasjonen og agere korrekt i forhold til trusselen, har vært det som har gjort at en selv og andre har kommet helskinnet gjennom det.

Derfor vil jeg innstendig be dere som nå innser at dere tok feil i forhold til situasjonen tidligere, om å tenke dere godt om nå. Min "intuisjon" sier at vi burde alle sammen holde oss godt unna andre folk nå framover, for dette er mye farligere enn det vi har blitt fortalt. Ta alle forhåndsregler, og behandle alle andre som mulige smittekilder. Og behandle dette som et potensielt dødelig virus også for deg selv.

Ikke vær mer redd for "hysteriet" enn selve trusselen. Angst og frykt kan ikke drepe deg, det er bare følelser. Sunne følelser, som er der for at du som menneske skal kunne beskytte deg mot potensielle farer. I det "trygge Norge" som vi har levd i, har vi nesten ikke hatt behov for disse følelsene, for vi har ikke hatt så mange reelle trusler i hverdagen. Men følelsene er der for en grunn. Det er meningen at du skal bli litt redd nå. Det er fordi du skal beskytte deg mot en trussel.

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stadig vekk det er hysteri. Jeg innser nå at jeg ikke klarte å forutse konsekvensene av hysteriet, det skal jeg gå med på. Altså, hva en hysterisk befolkning kunne føre til, med tanke på alt fra paracetamol til mundbinn. Jeg synes fremdeles at hysteriet er skumlere enn viruset, men vi får jo se i løpet av de neste dagene om det var rett eller ikke.

Jeg lo av de som var hysteriske, det gjør jeg ikke lenger. Nå ser jeg på dem med bekymring, fordi jeg er redd de ødelegger samfunnet med sin egomisme (da tenker jeg på blant annet hamstring i butikker, og ikke minst av legemidler, smittevernsutstyr mm.).

Også må jeg innrømme at jeg helt til å begynne med trodde dette viruset ble som svineinfluensaen, og ikke innså at det kunne bli så ufattelig mye større og mer alvorlig. Greit at FHI anslår at rundt 900,000 i Norge har hatt H1N1, men dagens virus vet ikke vi ikke omfanget av enda. Vi vet bare at det ser vesentlig verre ut enn svineinfluensaen. Og at det kan bli mye, mye verre enn hva vi ser idag. Jeg må si unnskyld for at jeg lo, fordi dette er ikke noe å le av.

Men, jeg synes folk burde være solidiariske, og tenke på de svakere i samfunnet. Meg selv inkludert, som for ordens skyld hele veien har passet på å ikke utsette andre enn meg selv nevneverdig.

Endret av Jaybird
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er enda mer hysterisk nå enn før. Tror dette kunne vært unngått hvis de i faresonen holdt seg inne/isolert og resten av samfunnet fungerte som normalt.

Anonymkode: 9a581...587

Det er vel de friske som har vært på skiferie som dro smitten med seg tilbake til Norge? Og at folk kan være smittebærere og smittespreder før de vet at de er syke? 

Så dette arrgumentet er vel ikke logisk? 

Anonymkode: 85752...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...