Gå til innhold

Dere som ropte «hysteri» i starten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på hva dere som mente at folk var hysteriske og overreagerte når det gjaldt virus-trusselen etter det første tilfellet (eller til og med før) tenker om det nå? De fleste var ikke etter min mening hysteriske, men litt  bekymret. Selv var jeg hverken bekymret eller avslappet, men tok trusselen på alvor og mente at regjeringen skulle håndtert krisen annerledes før epidemien kom hit. Mener det samme, at håndteringen var elendig men er glad for tiltakene som er satt i gang nå, selv om jeg skulle ønske vi var tidligere ute slik at det ikke hadde eskalert sånn.

Anonymkode: 9f0b0...e8a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes ennå det er hysteri. Skjønner at helsevesenet kan bli overbelastet, men når friske folk er redd for litt influensa og hamstrer inn som om det er krig. Virker som om alle tror vi blir menneskeetende zombier snart.

Anonymkode: 9cd44...2ef

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at de hadde rett, men at det må være stressende og kjipt å bruke livet på å bekymre seg og være så opprørt.

Dont worry, be happy, sitting by the dock of the bay 🎶osv.

Men husk å vask hender og holde seg for munnen når man hoster :)

Anonymkode: 550ff...542

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fullstendig avslappet, og mener fortsatt at mange er hysteriske. Det betyr ikke at jeg ikke tar det alvorlig. Det er klart det er mange som koronaviruset er farlig for, selv om det ikke er farlig for meg. Hysteriet så vi jo bare i går. Jeg forholder meg til det myndighetene sier, og er ekstra nøye med hygiene. Men det er jo på samme nivå som om at jeg også bruker bilbelte i bil og forholder meg til trafikkregler.

Anonymkode: 11bb5...a20

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i alle fall glad for at jeg - ja - hamstret for to uker siden. Det gikk ikke utover noen andre, da hyllene ikke ble tomme av min handling, og jeg slapp å gå ut midt i største folke-virvarr. Nå kan jeg sitte her trygt hjemme i alle fall i én mnd før jeg må på butikken igjen. Hvis folk hadde vært litt føre var hadde man kunne bygget seg opp et lager uten at det er  k a o s  på butikkene eller at hyllene tømmes.

Med alle disse rådene som kom plutselig, ble det som et "klar ferdig gå" for at alle skulle få panikk i stedet. Så egentlig, selv om jeg skulle ønske folk hadde reflektert litt rundt dette i forkant, (tenker at alle dem som løper og handler i dag stoler blindt på rådene som gis, og ikke har sett at dette følgelig vil bli verre før det blir bedre,) er det i hovedsak myndighetene som kan klandres 

Anonymkode: 67ab2...049

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener det samme som før. At noen av oss mener det er hysteri betyr ikke at vi ikke bryr oss eller at man ikke skal sette inn tiltak. Det kunne gjerne vært gjort tidligere også. 

Det vi ikke er enig i er hvordan myndighetene håndterer det, selv om jeg innser at det ikke bare er Norge. Lukke samfunn og land på en måte som gjør at folk ikke har noe å komme tilbake til. DET er idioti det, for et virus som er relativt mildt i den store sammenheng. Det som gjøres nå er tiltak som historisk sett har blitt brukt mot langt alvorligere kriser som krig og store naturkatastrofer. 

Å legge opp til et radbrukket samfunn vil på sikt koste flere liv enn viruset. 

Anonymkode: 37037...1fe

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ennå det er hysteri. Skjønner at helsevesenet kan bli overbelastet, men når friske folk er redd for litt influensa og hamstrer inn som om det er krig. Virker som om alle tror vi blir menneskeetende zombier snart.

Vi handler inn stort så vi slipper å gå i butikken så ofte. Ikke fordi vi tror det blir tomt. 

Det er om å gjøre å redusere kontaktpunktene.

På hvilke måter ligner dette på influensa? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, stan skrev:

Vi handler inn stort så vi slipper å gå i butikken så ofte. Ikke fordi vi tror det blir tomt. 

Det er om å gjøre å redusere kontaktpunktene.

Så du handler for en måned av gangen?

Anonymkode: 7e498...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fortsatt hysteri. Det er ikke smitten som er problemet i Norge, men det hysteriet medfører.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Folk tar helt av. Hamstrer, isolerer seg og oppfører seg som om Nord-Korea nærmer seg Sinsenkrysset

Anonymkode: ad116...91c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Må innrømme at jeg tenkte «jaja, here we go again» etter at det blitt ropt ulv ulv mange gangerer før. Jeg er fortsatt ikke redd influensa, corona eller ei. Jeg skulle vel helst sett at de i faresonen var i karantene mens vi andre bare ble syke og ferdig med det. Jeg har forståelse for at folk er uenig i det, og respekterer retningslinjene vi nå må følge.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, stan skrev:

Det er ikke karakterisert som influense, men kan noe lettere utløse influensalignende symptomer. Særlig for de i risikogruppen. Uansett ligger faren i at det ikke er flokkimmunitet mot det og at det inntil videre ikke er vaksine. 

Det sagt, av det vi har lest, så er heller ikke dette viruset noe som i seg selv truer verden. Men tiltakene som settes i gang nå kan gjøre det, siden det på sikt vil stoppe opp alt av handel og økonomi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva dere som mente at folk var hysteriske og overreagerte når det gjaldt virus-trusselen etter det første tilfellet (eller til og med før) tenker om det nå? De fleste var ikke etter min mening hysteriske, men litt  bekymret. Selv var jeg hverken bekymret eller avslappet, men tok trusselen på alvor og mente at regjeringen skulle håndtert krisen annerledes før epidemien kom hit. Mener det samme, at håndteringen var elendig men er glad for tiltakene som er satt i gang nå, selv om jeg skulle ønske vi var tidligere ute slik at det ikke hadde eskalert sånn.

Jeg mente det var hysteri, og var nok både arrogant og klysete i min omtale av de som var mer bekymret. Jeg har endret mening nå. 

Jeg mener det ikke er rart at jeg så på det som hysteri, for selv om myndighetene sa at det kunne bli alvorlig, var det ingen handlinger fra myndigheter eller helsevesen som tilsa at det faktisk var alvorlig. Blir det samme som at "barn gjør ikke det du sier, de gjør det du gjør". Altså, jeg så ingen tegn til at det skulle være alvorlig, for da hadde Norge gjort noe var min mening. 

Jeg legger med andre ord skylda på myndigheten for at jeg og mange andre ikke tok det på alvor. De utviste null handlekraft, og ingen forhåndsregler for å beskytte oss mot det de påstod var alvorlig. 

Anonymkode: fd9a8...029

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syntes det var hysterisk i starten. Nå synes jeg det er ekstremt hysterisk. Høres jo ut som om det er en dødsdom å få korona, skulle tro det var et zombievirus alá i filmen «X». Jeg har snakket med tre stk som har det, og alle melder at influensa er mange ganger verre. De aller, aller fleste (unge, friske) som får det melder om lette til moderate symptomer. Ja, man skal passe på de eldre og syke - men dette viruset er ikke berettiget denne panikken som brer seg nå. 

Jeg er mye mer redd for konsekvensene disse hysteriske tiltakene vil føre til i et samfunnsøkonomisk langtidsperspektiv, enn hva jeg er for viruset. 

Anonymkode: 0dce4...a50

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det enda er hysteriske tendenser.

Klar det er blitt gjort feil av regjeringen. Klart at alle som kom hjem med fly burde blitt sikkert transporter hjem, og satt i karantene, med fotlenke ol. ikke minst testet hver en person som landet i Norge.

Men folk er hysteriske. Ikke merkelig det når media er med på å gjøre folk hysteriske.

Jeg er helt avslappa. Jeg følger reglene vi får beskjed om. Jeg vasker hendene og alt det der. Men jeg er ikke redd for meg selv. Ja jeg er redd for å bli en evt. smittekilde, men jeg er ikke redd for min egen del.

Jeg er glad for tiltakene som nå er gjort, men er helt enig med både Ap og FrP at tiltakene til regjeringa ikke er gode nok. Forstår heller ikke at Hareide skal få lov til å bestemme at bomringen ikke skal oppheves. En midlertidig opphevelse slik at mange har råd til å unngå kollektivt og minske spredning, men nei, det er ikke smart, siden det er FrP politikk 😐 Det hadde ikke skadet at de opphevet bomringen nå i disse «karantene dagene» frem til 26 mars (eller hva datoen nå er satt til).

Men jeg for meg selv er enda rolig. Jeg hadde en fin dag i dag med litt handling, helt vanlig handling, litt middag til helga og litt utover uka, var tidlig oppe slik at jeg kunne få tak i det jeg trengte, for i butikken var det hysteriske tendenser 😬

Eneste «hysteriske» jeg gjorde i dag var å høre om vetrerinæren også kommer til å stenge 😅

Anonymkode: 86c5e...13f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdels folk som er hysteriske og det er folk som er naive.

Det finnes en mellom ting mellom hysterisk og naiv.

Man kan ta dette på alvor og gjøre det som trengs for å bremse viruset uten at man blir hysteriske.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det var hysterisk i starten. Nå synes jeg det er ekstremt hysterisk. Høres jo ut som om det er en dødsdom å få korona, skulle tro det var et zombievirus alá i filmen «X». Jeg har snakket med tre stk som har det, og alle melder at influensa er mange ganger verre. De aller, aller fleste (unge, friske) som får det melder om lette til moderate symptomer. Ja, man skal passe på de eldre og syke - men dette viruset er ikke berettiget denne panikken som brer seg nå. 

Jeg er mye mer redd for konsekvensene disse hysteriske tiltakene vil føre til i et samfunnsøkonomisk langtidsperspektiv, enn hva jeg er for viruset. 

Beklager, filmen heter vel «Z» eller noe sånt. My bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste innlegget på KG i dag. Helt enig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er visst ledere rundt i verden, who og andre eksperter mer hysteriske enn alle andre, ihvertfall etter enkelte her inne å bedømme. Det er jo de som har satt inn tiltakene, kommet med anbefaling, forsket på viruset etc. Likevel sitter det folk her inne som mener at det hadde vært bedre om viruset hadde fått spre seg fritt, at vi har satt inn for strenge tiltak, det er bare vanlig influensa, de færreste vil merke noe osv. 

Jeg tror ikke enkelte forstår at hvis vi lar viruset herje fritt, vil ikke bare eldre dø av coronaviruset, men langt flere andre syke pga kapasitetmangel. Mange mennesker som kunne ha vært reddet med riktig behandling vil stå i fare for å dø eller kronisk syke. Det vil bli stor mangel på livsviktige medisiner. På helsepersonell. Vi ser og burde lære dette av både Kina og Italia.

Nei, alle dør ikke av coronaviruset, ikke alle blir alvorlig syke. Men dette viruset sprer seg fort. Ergo, svært mange vil bli smittet og antall alvorlig syke og døde vil være langt over hvert enkelts lands kapasitet å håndtere. Ikke vet vi langtidsutsiktene til de som er smittet heller. 

Lar vi viruset herje fritt, da snakker vi om krise og en enorm ringvirkning i samfunnet vårt som er langt mer omfattende enn det vi står i, i dag. 

Anonymkode: e73f4...a0e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mente det var hysteri, og var nok både arrogant og klysete i min omtale av de som var mer bekymret. Jeg har endret mening nå. 

Jeg mener det ikke er rart at jeg så på det som hysteri, for selv om myndighetene sa at det kunne bli alvorlig, var det ingen handlinger fra myndigheter eller helsevesen som tilsa at det faktisk var alvorlig. Blir det samme som at "barn gjør ikke det du sier, de gjør det du gjør". Altså, jeg så ingen tegn til at det skulle være alvorlig, for da hadde Norge gjort noe var min mening. 

Jeg legger med andre ord skylda på myndigheten for at jeg og mange andre ikke tok det på alvor. De utviste null handlekraft, og ingen forhåndsregler for å beskytte oss mot det de påstod var alvorlig. 

Anonymkode: fd9a8...029

Takk for innrømmelsen og selvinnsikten. Regner med at jeg har hatt endel debatter med deg f.o.m 22.januar deromkring.....

Endret av Rullerusk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...