Gå til innhold

Holder du deg unna andre folk nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Det er smertefullt å holde seg hovedsaklig alene. For meg ville det være bedre å være en av de som måtte stå på i helsevesenet. Man føler seg isolert og "går litt på veggen". Men jeg synes også det er viktig å redusere sosial kontakt til et minimum. Jeg tenker at hvis alle kan ta denne situasjonen nå på alvor så vil den vare kortere og vi kan raskere komme tilbake i vanlig gjenge. 

Dessverre ser jeg enormt mange som enda ikke tar det på alvor. Som lar barna leke sammen med masse andre barn på store lekeplasser, nekter en timeplan for å fordele tid, de som går og shopper, går på kafé, har piknik utendørs. Og så svarer de med "ingen som har sagt noe mot dette!". Men det er jo lov å tenke litt selv. Hva kan man gjøre for å ta vare på psykisk og fysisk helse uten å omgås hverandre og risikere smitte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må dessverre på jobb (jobber innen helse og omsorg) ellers er vi ute i hagen med barna. 

Anonymkode: f338a...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmKay

Jeg har isolert meg med hjemmekontor og bikkjene på hytta, til tross for oppfordringer om å ikke reise på hytta. Har vurdert det til at jeg er frisk, jeg kjører alene til og fra uten stopp, jeg er der for å jobbe og skal ikke gjøre andre aktiviteter enn å lufte hundene så jeg blir ikke utsatt for hverken skader eller andre mennesker, og har med mat så jeg skal ikke på butikken. Jeg kan ikke se at jeg skulle kunne bidra med smittespredning på noe vis nå. Skulle jeg mot formodning bli snufsen, setter jeg meg i bilen og kjører hjem. 

Grunnen til at jeg valgte å reise, er at jeg har en mann hjemme som jobber som håndverker i både butikker og hjemme hos folk, og han blir da ganske utsatt for smitte. Ved å reise bort fjerner jeg meg selv fra å kunne bli smittet, og igjen kunne smitte andre.  Jeg hadde ikke reist på hytta om det var for å ha "ferie" og bedrive vinteraktiviteter, handle og gjøre andre ting som jeg regner med er det hyttekommunene vil unngå.

EDIT: Etter å ha fulgt mediedekningen som omhandler folk som strømmer til hyttene gjennom kvelden i går, samt idag tidlig, endte jeg opp med å pakke og dra hjem igjen. Når jeg dro hadde jeg bare sett en enkelt oppfordring, mens det nå er mer som et påbud, med kommuner som kutter brøyting, osv. Så, selv om jeg gjerne skulle forblitt i isolasjon på hytta, har jeg valgt å være solidarisk mot mine medmennesker og mot den kjære hyttebygden min, og dra hjem igjen til mine faste omgivelser. :)

Endret av EmKay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går på jobb som vanlig (jobber innen transport), men ellers holder jeg meg hjemme. Er vel egentlig i risikogruppa pga høyt blodtrykk og kronisk autoimmun sykdom, men vi mangler folk og det er ikke meldt om noen smitta i nærområdet, så jeg velger å ta sjansen.

Anonymkode: d6a49...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Rainstorm skrev:

Det er smertefullt å holde seg hovedsaklig alene. For meg ville det være bedre å være en av de som måtte stå på i helsevesenet. Man føler seg isolert og "går litt på veggen". Men jeg synes også det er viktig å redusere sosial kontakt til et minimum. Jeg tenker at hvis alle kan ta denne situasjonen nå på alvor så vil den vare kortere og vi kan raskere komme tilbake i vanlig gjenge. 

Dessverre ser jeg enormt mange som enda ikke tar det på alvor. Som lar barna leke sammen med masse andre barn på store lekeplasser, nekter en timeplan for å fordele tid, de som går og shopper, går på kafé, har piknik utendørs. Og så svarer de med "ingen som har sagt noe mot dette!". Men det er jo lov å tenke litt selv. Hva kan man gjøre for å ta vare på psykisk og fysisk helse uten å omgås hverandre og risikere smitte? 

Dessverre var nok beskjeden ut i offentligheten om hvorfor vi tar Norge i lock-down alt for utydelig kommunisert.

Spesielt den delen om hvordan den enkelte skal forholde seg mens lock down pågår.

Folk har ikke erfaring med dette før, og folk flest har aldri tenkt over smittespredning i hverdagen noe særlig. 

Heldigvis kommer det litt oppslag i media nå da. Men det burde vært sagt med veldig store bokstaver og utropstegn alt da vi gikk i lock-down. Mange vil ikke tenke over hva hensikten med stengte skoler er, og fortsette og møtes, gå på fester, la barn leke sammen - om ikke myndigheter går tydelig ut og sier at dette skal en ikke gjøre. 

Vage ord som dugnad og slikt blir ikke konkret nok. 

Anonymkode: ee510...061

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre var nok beskjeden ut i offentligheten om hvorfor vi tar Norge i lock-down alt for utydelig kommunisert.

Spesielt den delen om hvordan den enkelte skal forholde seg mens lock down pågår.

Folk har ikke erfaring med dette før, og folk flest har aldri tenkt over smittespredning i hverdagen noe særlig. 

Heldigvis kommer det litt oppslag i media nå da. Men det burde vært sagt med veldig store bokstaver og utropstegn alt da vi gikk i lock-down. Mange vil ikke tenke over hva hensikten med stengte skoler er, og fortsette og møtes, gå på fester, la barn leke sammen - om ikke myndigheter går tydelig ut og sier at dette skal en ikke gjøre. 

Vage ord som dugnad og slikt blir ikke konkret nok. 

Anonymkode: ee510...061

Ja, jeg skjønner hva du mener. De kunne med fordel vært klinkende klare med hva det betyr for den enkelte. Men jeg mener likevel at enkeltmennesker kan tenke litt mer selv uten å skylde på at "myndighetene har ikke sagt ditt og datt". 

De færreste av oss har vel tenkt over hvordan man skal håndtere noe sånt FØR, men vi kan gjøre det NÅ. Og gjør vi det nå er det jo veldig mange ting det er logisk at vi ikke skal gjøre når myndighetene stenger alle skoler og barnehager og i tillegg arbeidsplasser som fører til at mange står uten livsgrunnlag. Da er det alvor. Og de mener jeg oppriktig at alle burde forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Går ut i skogen. Har også gått tur med 1-2 andre i skogen. Må også møte på jobb noen dager pga planlegging og må da ha barnet mitt hos en venninne. Drar i butikken så sjelden som mulig og drar ikke på lekeplasser og lignende. 

Anonymkode: 8a1c0...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist

Ja, men det gjør jeg som oftest til vanlig og, men nå om dagen går jeg kun ut når det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å gå ut av døra de neste 2-3 ukene.

Anonymkode: c0950...116

IKKE jeg heller, gitt

Anonymkode: 0c5ea...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må på jobb selvsagt og innom butikken innimellom men ellers holder jeg meg (som vanlig) hjemme. Sjelden har jeg vært så glad for å være "venneløs" og introvert som jeg er nå om dagen. Det er liksom ikke den helt store forandringen for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har valgt å nærmest gå i karantene nå som skole og barnehage er stengt. Vi tar ikke i mot besøk, og vi drar ikke til noen. Sosial kontakt blir via mobil.

Vi mener det er best å gjøre det på den måten fordi skole og barnehage er tross alt stengt for en grunn. Og hvis man skal møte venner eller familie som er ute å møter andre så øker jo risikoen for smittespredning.

Samtidig håper jeg at dette ikke blir en situasjon over flere uker/måneder siden jeg er veldig sosial av meg i utgangspunktet. 

Anonymkode: dfdd7...480

Vi tenker og gjør likt som dere. 

Anonymkode: 619d6...5a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har delvis isolert oss, vi henger med min venninne som og er alene med sitt barn som er bestevenn med mitt barn og som bor i samme blokk. :P Vi går ut på tur og vi henger hjemme hos hverandre, men vi er ikke med noen andre. Når vi går i butikken og det er mye folk så venter barna utenfor. Men nå er folk hovedsakelig ferdig med den krisehamstringen så i våre to nærmeste butikker var det tidvis faktisk folketomt i dag. :) 

Så vi lever egentlig som en famlie i to enheter. 

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox

Ja. Isolerte meg selv på hytta igår for å forhindre spredning til besteforeldrene mine som allerede er veldig dårlige. Så vi tok ingen sjanser siden vi alle tre er i risikogruppa. Tenkte på å ta en tur hit til påsken uansett, men da fikk jeg fremskyndet planene mine, men fy faen mye snømåking det trengs her oppe. Jeg er 170cm og snøen er like høy som meg.

Når jeg har tatt all snømåkingen som trengs så vil jeg starte med en del gjøremål som var målet mitt i år: Hjemmelaget sofa, hjemmelaget seng og hjemmelaget walk-in-closet etter inspirasjon til Youtube så har nok av å gjøre her! Dessuten så er jo snømåkingen også bare en fin trening! :)

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, jeg holder meg unna andre folk. Men, det eneste som har forandret seg i hverdagen min er at jeg ikke lenger hopper på bussen for å trø et par runder på kjøpesenteret bare for å "se" folk. Ikke den helt store omstillingen med andre ord. 

Anonymkode: 650a3...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker som at de fleste i denne tråden isolerer seg, de har forstått det. Da blir jeg glad, det er håp, folkens!

Anonymkode: 0c5ea...7fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar ikke imot besøk eller reiser på besøk. Barna får heller ikke leke med andre. 

Jobber i helsevesenet så jeg må på jobb. Utover det ingen kontakt med andre, vil ikke risikere å dra med meg smitte på jobb fordi jeg Må være sosial utenom arbeidstid. 

Enkelte i omgangskretsen synes vi er hysteriske som ikke vil omgås, men det får bare være. 

Anonymkode: a1340...a67

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

holder tre meter avstand til mennesker, varsellampene går opp når det er mennesker innenfor tre meters regelen jeg har satt. 

Anonymkode: ffb26...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må på jobb, så der må jeg omgå mange mennesker. Ungen fikk ha besøk av en venn da han var hjemme alene i hele dag. Møter min aller nærmeste familie .

Anonymkode: b071c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånne som deg er vel grunnen til at vi til slutt må ha portforbud. 

Anonymkode: df2ed...9c5

Tull. At noen blir smittet nå er egentlig positivt. Om alle blir smittet når lockdown er over om 3 til 4 uker, og alle blir smittet da istedet så blir presset like stort på sykehusene. 

Vi er ikke i lockdown for å hindre all smitte, men for å hindre full spredning på kort tid. 

Dere må nok snart på jobb igjen, og kan ikke holde dere unna folk i 6 til 8 måneder. Smitten blir ikke borte av noen uker i lockdown, ikke engang om alle ble låst inne i hjemmene sine. 

Sett dere inn i hvorfor vi gjør dette og slutt å overdriv og lag hysteri. Å skape slik kaos er farlig og er hovedgrunnen til konkurser og svikt i økonomien. 

Bruk hue. 

Anonymkode: 52fe8...d47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt. Jeg unngår folkemengder, men drar på besøk til venner og familie av og til. Skal besøke ei venninne i morgen. Ellers så må på sykehuset en-to dager per uke, så må ta buss til og fra +samt oppholde meg på sykehuset den tiden det der. Er også ute og handler 1 dag i uka ca. Ellers holder jeg meg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...