Gå til innhold

Merkelige karanteneregler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mine foreldre kommer i dag hjem fra ferie i Europa. De føler seg frisk og fin men må selvfølgelig sitte i karantene i 14 dager.Ingen vet om de har Corona viruset i seg siden de ikke blir testet. Derfor er det merkelig at vi som bor sammen med de ikke skal i karantene og kan leve et vanlig liv, ta bussen, møte venner, spille fotball,gå på butikken o. l.men selvfølgelig holde en meters avstand til medmennesker. Vi kan jo potensielt bli smittet siden vi deler hus,tar på de samme flater, sitter ved siden av hverandre ved bordet... 🤔 

Anonymkode: d1348...570

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det handler om volum. 

Det store flertallet av de som kommer hjem er sannsynligvis friske. Skulle alle som er i kontakt med dette også blitt satt i karantene har vi ingen igjen til å drifte landet. 

Du reduserer faren for videre smitte en god del, men ikke 100%. 

Men så skal man selvfølgelig ha litt vett oppi dette. Det er da virkelig ingen som tar bussen, møter venner og spiller fotball i disse dager? 

Anonymkode: e81e3...9ff

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har foreldrene dine oppgitt at de ikke bor alene, da? Kan jo hende de ikke har sagt det

Anonymkode: c90f1...7f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Syns karantene burde være hele husholdningen. Det er jo helt bak mål. Umulig å holde en meter avstand mellom oss her 😅 Kjenner flere som har det slik og har måttet dele opp huset eller ha selvpålagt karantene hvis det er mulig 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere skal jo i karantene. Leste på nyhetene isted. Hele huset.

Anonymkode: 12299...3f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere skal jo i karantene. Leste på nyhetene isted. Hele huset.

Nei, du er et døgn for sent ute. I dag er det dagens nyheter som gjelder, ikke gårsdagens. 

Anonymkode: 86ccd...5f7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om volum. 

Det store flertallet av de som kommer hjem er sannsynligvis friske. Skulle alle som er i kontakt med dette også blitt satt i karantene har vi ingen igjen til å drifte landet. 

Du reduserer faren for videre smitte en god del, men ikke 100%. 

Men så skal man selvfølgelig ha litt vett oppi dette. Det er da virkelig ingen som tar bussen, møter venner og spiller fotball i disse dager? 

Vi har ikke bil så selvfølgelig må vi ta bussen hvis vi må et sted. Mange må på arbeid altså. Men regner med at det er så få som tar bussen nå så det går greit å holde avstand. Jeg møter 2- 3 venner og spiller fotball med de men vi er jo ikke inni hverandre,når man spiller fotball er man ofte mange meter fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, du er et døgn for sent ute. I dag er det dagens nyheter som gjelder, ikke gårsdagens. 

Anonymkode: 86ccd...5f7

? Addict ovenfor her la ut screenshot av det jeg leste. Idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg var i kontakt med ein person som nå er satt i karantene. Skal vi i karantene? Ringt fem gonger, kjem ikkje igjennom. Ringer igjen nå. Rekne med det da..  Har vore heima i dag btw.

Anonymkode: 92b42...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg var i kontakt med ein person som nå er satt i karantene. Skal vi i karantene? Ringt fem gonger, kjem ikkje igjennom. Ringer igjen nå. Rekne med det da..  Har vore heima i dag btw.

Nei!!!

Halve (om ikke hele) Norge har vært i nærkontakt med noen som har vært utenfor Norden de siste to ukene. 

IKKE misbruk telefonlinjene på denne måten akkurat nå, når all informasjon finnes på offentlige sider. Du bidrar til at alvorlig syke ikke kommer i gjennom. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei!!!

Halve (om ikke hele) Norge har vært i nærkontakt med noen som har vært utenfor Norden de siste to ukene. 

IKKE misbruk telefonlinjene på denne måten akkurat nå, når all informasjon finnes på offentlige sider. Du bidrar til at alvorlig syke ikke kommer i gjennom. 

Ringer informasjonstelefonen, ikkje noke alarm greier. Personen som er satt i karantene var i kontakt med ein person som fekk påvist viruset i norge. Kor får du Norden fra? 

Vi var i direkte kontakt med noken som kanskje er smitta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ringer informasjonstelefonen, ikkje noke alarm greier. Personen som er satt i karantene var i kontakt med ein person som fekk påvist viruset i norge. Kor får du Norden fra? 

Vi var i direkte kontakt med noken som kanskje er smitta. 

Norden kommer fra problemstillingen i denne tråden. Så hva innlegget ditt gjør her om det ikke var tema forstår jeg ikke. 

Men - fortsatt - NEI! Man skal ikke ta kontakt. Det står helt klart på FHI sine sider. Kontakt - når man har vært i nærkontakt med en bekreftet syk person. 

Hva i alle dager er vitsen med å blokkere informasjonstelefonen for de denne er ment for. Når informasjon er så lett tilgjengelig på nett. 

Hvorfor tror du at du ikke kommer i gjennom? Nettopp fordi tusenvis ikke gjør som deg, leser instruksene på nett først. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Norden kommer fra problemstillingen i denne tråden. Så hva innlegget ditt gjør her om det ikke var tema forstår jeg ikke. 

Men - fortsatt - NEI! Man skal ikke ta kontakt. Det står helt klart på FHI sine sider. Kontakt - når man har vært i nærkontakt med en bekreftet syk person. 

Hva i alle dager er vitsen med å blokkere informasjonstelefonen for de denne er ment for. Når informasjon er så lett tilgjengelig på nett. 

Hvorfor tror du at du ikke kommer i gjennom? Nettopp fordi tusenvis ikke gjør som deg, leser instruksene på nett først. 

Det er fleire tlf nr. Det eine er for spørsmål. Usnsett du kan ikkje forventa at folk tolke og forholde seg til ting som dei burde. Alle er ikkje like smarte og flinke til å finna ting. Oppretter man ein telefon må man diverre rekne med at uopplyste idioter som meg ringer.

Eg er framleis ikkje klokere. Men fint at eg slipper karantene om du har rett. 

Det virker framleis ikkje logisk. Denna personen var tett på ein person som er bekrefta smitta. Om vi nå er smitta kan vi smitte andre. Kanskje du burde væra glad for at vi tar det på alvor og finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har foreldrene dine oppgitt at de ikke bor alene, da? Kan jo hende de ikke har sagt det

Anonymkode: c90f1...7f3

Det er selvpålagt karantene, de har ikke snakket med helsemyndigheter.. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvpålagt karantene, de har ikke snakket med helsemyndigheter.. 

Ts

Det er ikke selvpålagt når de har vært utenfor Norden. Karantenebestemmelsene gjelder selvsagt for dem også, selv om ingen har hatt tid til å ringe for å fortelle dem at de selvsagt er omfattet av de samme reglene som alle andre som har vært utenfor Norden. 

Apropos: Jeg stusser litt på folk som ikke følger med på nyheter og offentlige kunngjøringer slik situasjonen er for tiden. Ett av mine familiemedlemmer presterte å dra på jobb som vanlig i dag, en jobb der han omgås mange mennesker, enda han nylig har vært på reise utenfor Norden. Han "hadde ikke fått med seg" reglene som ble innført i går og at han derfor var i karantene. Jeg er veldig glad i fyren, men en gang i blant er han rett og slett en dust. 

Anonymkode: 32783...e08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...