Gå til innhold

Barna hjemme fra skolen - hvordan legger dere opp hverdagen?

Gjest MrsMacchiato

Anbefalte innlegg

Gjest MrsMacchiato

Fra i dag har skolene vært stengt (i hvertfall i min kommune), og jeg la en plan med barna om hvordan vi får en så god hverdag som mulig. Vi vet jo ikke hvor lenge dette gjelder, og for meg så er det viktig at dette ikke er ferie, men hjemmeskole. Av den grunn har jeg satt av skoletid/oppgavetid/lesing mellom 09 og 13, samt mer praktiske oppgaver og gjøremål mellom kl 13 og kl 16. De har hatt en superfin dag i dag, ser at de likte måten vi satte opp rutinene.

Men et lite hjertesukk: en god del barn har vært på døra i dag, fordi de vil leke. Noen har også ringt barna mine, også for spilling/leking. Jeg har sagt konsekvent nei til dette, da jeg ser viktigheten av at barna bruker tid på skolearbeid fremfor lek. Når de ikke engang har noe imot det, så tenker jeg det kan funke fremover. Men hva tenker dere andre foreldre? Er det fritt frem for sosial kontakt, lek og moro i "skoletiden", eller har dere rutiner på hvordan dere gjør dette?

Mvh mor til to på ti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sier også nei til omgang med andre barn. Vi prøver beholde rutiner her hjemme. Frokost, lekser og skole, en times gåtur, hjemme trening/ yoga, ta med ungene på matlaging/baking. Eller blir det brettspill, tv og tid med ungene.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig, så klart kan ikke barna leke sammen. Fatter ikke hva de foreldrene tenker med?!

Her blir det skoletid fast hver dag, brettspill, tur ol

Anonymkode: 95704...62e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går på vgs og sover lenge og spiller og koser meg hehe

Anonymkode: 39cec...9ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstod med en gang at dette kommer til å bety enda større forskjeller i samfunnet. 

Oppegående barn/tenåringer, med ressurssterke foreldre, kommer til å få en mye bedre utvikling og læringskurve enn det skolen kan by på. 

De mindre ressurssvake ser på dette som en fem ukers ferie, og kommer til å la alt skure. Og kommer til å falle enda mer bakpå i sin utvikling. 

Anonymkode: 0c2c5...a70

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsMacchiato
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod med en gang at dette kommer til å bety enda større forskjeller i samfunnet. 

Oppegående barn/tenåringer, med ressurssterke foreldre, kommer til å få en mye bedre utvikling og læringskurve enn det skolen kan by på. 

De mindre ressurssvake ser på dette som en fem ukers ferie, og kommer til å la alt skure. Og kommer til å falle enda mer bakpå i sin utvikling. 

Saken er: jeg bor i et område med svært ressurssterke mennesker. De er gründere, bedriftsledere/-eiere - og generelt mange med høy utdannelse. Dessverre har de kanskje så fullpakket jobbhverdag at barna kommer ganske langt ned på prioriteringslisten. Jeg ser jo akriviteten i gaten jeg bor i, og ingen av de barna har ressurssvake foreldre. 

Uansett: godt å høre at jeg ikke er eneste foreldre som pusher på med skolearbeid i disse dager 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her krever skolen oppmøte , innlevering og avsluttning på dagen digitalt. Lærerene har videogrupper med elevene gjennom PC programmer og ellers fagdiskusjoner gjennom chat. Veldig bra.

Anonymkode: 2796e...633

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MrsMacchiato skrev:

Saken er: jeg bor i et område med svært ressurssterke mennesker. De er gründere, bedriftsledere/-eiere - og generelt mange med høy utdannelse. Dessverre har de kanskje så fullpakket jobbhverdag at barna kommer ganske langt ned på prioriteringslisten. Jeg ser jo akriviteten i gaten jeg bor i, og ingen av de barna har ressurssvake foreldre. 

Uansett: godt å høre at jeg ikke er eneste foreldre som pusher på med skolearbeid i disse dager 🙂

Ressurser handler ikke bare om penger og status ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Ressurser handler ikke bare om penger og status ;) 

Og jeg skrev ressurssterke, ikke ressurser, i mitt svar til TS. Merkelig at disse begrepene stadig blir blandet sammen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg skrev ressurssterke, ikke ressurser, i mitt svar til TS. Merkelig at disse begrepene stadig blir blandet sammen. 

Poenget er: man er ikke nødvendigvis ressurssterk bare fordi man har mange ressurser 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det ferie. Nettbrett, pizza og kos. Vi drar på hytta i helga og blir der noen uker :nori:

Anonymkode: 855bb...849

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det ferie. Nettbrett, pizza og kos. Vi drar på hytta i helga og blir der noen uker :nori:

Anonymkode: 855bb...849

Så dere blir feitere, dummere. Og dere bryter retningslinjer om å ikke dra på hytta. 

Fantastisk. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Poenget er: man er ikke nødvendigvis ressurssterk bare fordi man har mange ressurser 

Er det ikke akkurat det jeg skriver? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fjernundervisning med digitalt oppmøte til vanlig tid for tenåringen på ungdomsskolen og vgs. Dette er ikke ferie. 

Viktig å holde fysisk avstand til andre, det er derfor ungene får skolefri. Meningsløst hvis foreldre trosser dette! Illojalt.

Anonymkode: dbde2...df6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke akkurat det jeg skriver? 

1 time siden, MrsMacchiato skrev:

Jeg ser jo akriviteten i gaten jeg bor i, og ingen av de barna har ressurssvake foreldre

Det er dette jeg har kommentert. Hva du tror du snakker om aner jeg ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skammer meg over menneskeheten...

Anonymkode: 70bba...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her må bare oppgavene være gjort iløpet av dagen. Så jeg lar han sove til han våkner som er senest 10 men som regel våkner han tidligere. Så spiser vi frokost også eventuelt begynne på oppgavene. Idag var det helt nydelig vær ute med sol og det var varmt,så da gikk vi ut rett etter frokost og var ute noe timer før vi begynte på oppgavene. Begge to elsker å ha den friheten. Så lenge oppgavene blir gjort iløpet av dagen så ser jeg ingen grunn til å tvinge sønnen min til å stå tidlig opp å dermed få en dårlig start på dagen når det ikke er nødvendig,han trenger absolutt søvnen. Å er det så fint vær ute så kan oppgavene gjøres når vi kommer inn igjen. De fleste dagene er det regn her vi bor uansett så når det først er sol så må vi ut å nyyyyte det!

Anonymkode: 679d0...580

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, MrsMacchiato skrev:

Fra i dag har skolene vært stengt (i hvertfall i min kommune), og jeg la en plan med barna om hvordan vi får en så god hverdag som mulig. Vi vet jo ikke hvor lenge dette gjelder, og for meg så er det viktig at dette ikke er ferie, men hjemmeskole. Av den grunn har jeg satt av skoletid/oppgavetid/lesing mellom 09 og 13, samt mer praktiske oppgaver og gjøremål mellom kl 13 og kl 16. De har hatt en superfin dag i dag, ser at de likte måten vi satte opp rutinene.

Men et lite hjertesukk: en god del barn har vært på døra i dag, fordi de vil leke. Noen har også ringt barna mine, også for spilling/leking. Jeg har sagt konsekvent nei til dette, da jeg ser viktigheten av at barna bruker tid på skolearbeid fremfor lek. Når de ikke engang har noe imot det, så tenker jeg det kan funke fremover. Men hva tenker dere andre foreldre? Er det fritt frem for sosial kontakt, lek og moro i "skoletiden", eller har dere rutiner på hvordan dere gjør dette?

Mvh mor til to på ti

Skjønner ikke at folk sender barna på fotballbanen,mange unger.Eller sender de ut blandt andre eller ringer på til andre... Skoler og barnehager og mange andre butikker og ting er stengt ned.Vi skal holde oss hjemme!!!Ikke utr med andre enn søsken,mor og far.Hva er det folk ikke forstår??

Hvordan skal vi få det vekk når alle fyller butikkene tett i tett og sender ungene overalt ute sammen??

Gå en tur i fjellet om det ikke er nye folk. Gå ut i hagen .Men ikke møt andre.. Om alle er flink får vi vekk dette viruset.. 

Veldig synd at noen må dø og virkelig bli skikkelig syk før noen forstår det..

Noen bryr seg overhodet ikke om andre og tenker vi er helt tett i topplokket..Men nei..Det er hjemme vi skal være.Besøk og venner får vi ta når det har roet seg. Spill online eller snakk på skype..

Tenk!

Anonymkode: cdb34...74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her krever skolen oppmøte , innlevering og avsluttning på dagen digitalt. Lærerene har videogrupper med elevene gjennom PC programmer og ellers fagdiskusjoner gjennom chat. Veldig bra.

Anonymkode: 2796e...633

Sånn er det her også. Elevene skal "møte" opp kl 08.15 digitalt på mandag morgen.

Anonymkode: ac847...fb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme med 3 barn på 4,9 og 14. 
I dag har vi tatt det rolig, jeg måtte ut tidlig for å kjøpe litt brød til helga, kattesand og div. 
hadde gloseprøve+ diktat med 9åring , eldste hadde 2 timer skole på PC + to innleveringer. 

til uka blir det « skole « fra 10-12, aktivitet( gåtur/trampoline/ sykle utenfor( bor litt utaskjærs 😅

9åring har fokus på mat og helse denne uka og skal lage mat itillegg. 
lesing halvtime på morgen og kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...