Gå til innhold

Ok, så nå skal vi helsearbeidere risikere liv og helse mens resten har "koronaferie" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er gravid med ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning. Har 3 skolebarn som skal ha hjemmeundervisning . Ferie my ass 🤪

Anonymkode: c61f2...54f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og attpåtil være så utrolig takknemlige for å få "trø til"?

Vi må som de eneste sette barna våre i barnehager, som har blitt vurdert utrygge for alle andres unger. Disse barnehagene er også fylt opp med utelukkende barn av helsearbeidere, som er ekstra utsatt for smitte. Vi skal gå på jobb, med økt risiko for at alle vi er glad i blir smittet? Og dette for luselønn. 

Ja ja, her er i alle fall én helsearbeider som ikke føler seg beæret. 

Anonymkode: 0e827...e7d

Føler meg personlig utrolig stolt av å kunne få være med på å hjelpe nå når det virkelig trengs. Gleder meg til å dra på jobb og føler meg enda mer stolt av yrket mitt en noen gang. Tenker også at dette er et yrke vi har valgt selv og man må regne med at under sånne kriser må vi ta i et ekstra tak. Har dog ikke barn og kun meg selv og hundene å tenke på. Kan jo være tankene hadde vært annerledes om jeg hadde barn :)

Anonymkode: 1fcde...7c9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg personlig utrolig stolt av å kunne få være med på å hjelpe nå når det virkelig trengs. Gleder meg til å dra på jobb og føler meg enda mer stolt av yrket mitt en noen gang. Tenker også at dette er et yrke vi har valgt selv og man må regne med at under sånne kriser må vi ta i et ekstra tak. Har dog ikke barn og kun meg selv og hundene å tenke på. Kan jo være tankene hadde vært annerledes om jeg hadde barn :)

Går an å være stolt av yrket sitt samtidig som man bekymrer seg for seg og sine. 

Anonymkode: 7bfbc...112

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må jobbe selv.
Er håndtverker.
Liker det ikke, og samboeren er permitert fra sin butikkjobb

Må jobbe, være redd for smitte, samtidig som vi sliter økonomisk nå pga ett rævva utgangspunkt som de 62% fra NAv er regnet utifra
(Veldig lav lønn)

Anonymkode: e2313...906

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må som de eneste sette barna våre i barnehager, som har blitt vurdert utrygge for alle andres unger. Disse barnehagene er også fylt opp med utelukkende barn av helsearbeidere, som er ekstra utsatt for smitte. Vi skal gå på jobb, med økt risiko for at alle vi er glad i blir smittet? Og dette for luselønn. 

Du visste hva du gikk til når du valgte den yrkesveien, og dere har ikke luselønn.

Endret av Imperfectionibus
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er hjemme med en på 2 uker og en på 2 år som krever konstant aktivisering. Vet ikke om jeg vil kalle det ferie. Ville heller vært på jobb. 

Anonymkode: 746af...54c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjemme med en på 2 uker og en på 2 år som krever konstant aktivisering. Vet ikke om jeg vil kalle det ferie. Ville heller vært på jobb. 

Anonymkode: 746af...54c

Men nå er det vel du som har valgt å gå barn? Jeg vet det er slitsomt, meeen de fleste ønsker vel tid med barna sine. Plutselig heøt fprferdelig med de barna man har ploppa ut? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Du visste hva du gikk til når du valgte den yrkesveien, og dere har ikke luselønn.

Vet du, det har de! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig. Lønnsøkning er for øvrig også på sin plass, uavhengig av smitten. Særlig for helsefagarbeidere, som per dags dato like gjerne kunne droppet utdanning siden de knapt tjener mer enn assistentene. 

Anonymkode: 26dc8...614

Litt for enig der. Jobber selv som assistent, skal sannsynligvis ta vernepleie etterhvert men det blir nok ikke før om noen år. Vurderer å ta fagbrev i helsefag enn så lenge, men ser faktisk nesten ikke poenget.. Eneste grunnen til å gjøre det er at det er større sjangse for å få høyere fast stilling. Har nå 40% fast men jobber 80-100% hver uke utenom eksamensperioden (studerer  noe annet på siden). Ser heldigvis at det blir bedre og bedre etterhvert, men langt i fra godt nok. 

Eneste positive med det er at vi som faktisk jobber som assistenter kan jobbe noen år også ta fagbrev som praksiskandidat eller gjennom voksenopplæring i stede for å gå i ulønnet praksis viss vi bestemmer oss for at vi vil utdanne oss innen det her yrket :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet dere, en ting er å ha valgt et yrke der man har lyst å hjelpe folk, og få muligheten til å se at en hjelpende hånd kan gjøre stor forskjell. Men når samfunnet forøvrig er utakknemlig og rett og slett driter i myndighetenes råd, og oppfører seg som noen hodeløse høns på butikken, på tur til hytta, på grensehandel i folkekaos så har man ikke lyst å utsette seg for mer smitte enn nødvendig.

Helsepersonell har også familie å ta hensyn til, og står i en belastet arbeidshverdag hele året ellers. Vi ser sårbare mennesker dø, vi sitter med hjertet i halsen og vi blir glade i pasientene våre. Men nå må vi i tillegg mobiliseres fordi en stor del av befolkningen rett og slett driter i de rådene som blir gitt, og utsetter ikke bare seg selv, men de mest svake mennesker i samfunnet i fare, og fratar dem viktige ressurser. Vi står i det og hjelper de eldre, og de sårbare, men til hvilken nytte da? De kan bli friske en gang, men hva med neste? Hva med resten av pasientene som trenger vår kunnskap og våre hender? 

Her var det stor baluba når helsemyndighetene ikke tok nok grep, og det var syting og klaging fra alle hold, og når de først satte ned foten, kommer folks sanne ansikt frem. Istedenfor solidaritet og forståelse, så er folk store egoister som driter i alle enn seg selv. 

Anonymkode: a3777...aaa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest overskriften. Her er det noen som tydeligvis skulle valgt seg en helt annen yrkesvei. Dersom vi fikk store skogbranner som spredde seg til byer og gjorde at livet ble satt på vent for folk, skulle brannmenn gått på nettet og klage over at de også ikke fikk "brannferie?"

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere, en ting er å ha valgt et yrke der man har lyst å hjelpe folk, og få muligheten til å se at en hjelpende hånd kan gjøre stor forskjell. Men når samfunnet forøvrig er utakknemlig og rett og slett driter i myndighetenes råd, og oppfører seg som noen hodeløse høns på butikken, på tur til hytta, på grensehandel i folkekaos så har man ikke lyst å utsette seg for mer smitte enn nødvendig.

Helsepersonell har også familie å ta hensyn til, og står i en belastet arbeidshverdag hele året ellers. Vi ser sårbare mennesker dø, vi sitter med hjertet i halsen og vi blir glade i pasientene våre. Men nå må vi i tillegg mobiliseres fordi en stor del av befolkningen rett og slett driter i de rådene som blir gitt, og utsetter ikke bare seg selv, men de mest svake mennesker i samfunnet i fare, og fratar dem viktige ressurser. Vi står i det og hjelper de eldre, og de sårbare, men til hvilken nytte da? De kan bli friske en gang, men hva med neste? Hva med resten av pasientene som trenger vår kunnskap og våre hender? 

Her var det stor baluba når helsemyndighetene ikke tok nok grep, og det var syting og klaging fra alle hold, og når de først satte ned foten, kommer folks sanne ansikt frem. Istedenfor solidaritet og forståelse, så er folk store egoister som driter i alle enn seg selv. 

Anonymkode: a3777...aaa

Amen nettopp! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg regner med at barnegruppene blir satt sammen i små mye mindre grupper enn ellers, sånn at sannsynlighet for smitte er mye mindre enn om alle barna er i barnehage.

Anonymkode: f5920...ddf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er høygravid og har astma, har derfor fått beskjed av sjefen om å ta ut 100% sykemelding pågrunn av koronaviruset. Er sykepleier og er faktisk litt skuffet over å ikke få stå i frontlinjen akkurat nå.

Ja, det hadde sikkert vært ett helvete, men fy fader for en erfaring å få med seg i livet, en stor grunn til at jeg valgte å bli sykepleier er å nettopp stå på og bidra når det stormer som verst. Å kunne se tilbake på denne pandemien og si at jeg var i frontlinjen, ja det hadde jeg faktisk vært jævlig stolt av. Isteden satt jeg bare hjemme. Faktisk litt bitter over det, selvom jeg skjønner at det høres rart ut.

Lønna burde selvfølgelig vært bedre, men jeg hadde ikke trivdes bedre i noe annen jobb enn denne. Kanskje bare hvis jeg kunne vært rockestjerne. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ELSKER dere som står i førstelinjen og holder samfunnet vårt i gang både nå og ellers. Jeg har alltid sagt at helsepersonell og undervisningspersonell burde hatt ingeniørlønninger, og det bevises virkelig nå! Vit også at vi er i full lock down hele familien for deres skyld. For å redusere den risikoen dere utsettes for. For at dere skal slippe å pleie oss. For at vi ikke skal bli smittet og smitte andre som blir alvorlig syke. For at vi sammen skal komme oss gjennom dette. For det skal vi. Og når krisa er over, skal dere hylles og belønnes - vi kan ikke lenger late som om vi ikke vet at det er dere som er Norge ❤

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dere blir testet for korona etter første host og nys. Mens vi andre får ringe bare når vi er såpass dårlige at vi trenger akutthjelp og lure på om det er forkjølelse, influensa, mild korrona eller sterk og krysse fingrene for at det er en av de tre første alternativene 🤷‍♀️

Anonymkode: 47b26...eb9

Ble selv kjempeglad når jeg så vi som helsepersonell får tester ved de minste symptom for å si det sånn. Har rett og slett fått coronaangst om man kan si det sånn. Ikke for min egen del, men er så utrolig redd for å bære på smitte og eventuelt smitte brukere på jobb.. Så er utrolig glad for at vi får bli testet viss vi får symptomer nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
19 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Ikke èn plass i mine lærebøker for å bli helsefagarbeider, lærte vi om denne type scenarioer. Kan ikke forvente at folk «visste hva de gikk til»  når de valgte denne utdanningen, ihvertfall ikke her til lands! 

Anonymkode: c9306...6b1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og du hintet til at jeg var en av de usympatiske? Eller? 🤔

Godt observert. 

Nå er ikke tiden og stedet for syting og klaging. Det er en internasjonal krise. Mange mennesker har blitt alvorlig syke. Andre blir satt i karantene. Folk får ikke lenger arbeide på grunn av risikoen for smitte. Barn holdes hjemme fra barnehage og skole. Alt dette resulterer i et samfunn som kollapser. 

Pris deg lykkelig over at du i hvert fall er frisk. Får gå på jobb hver dag, tjene penger og jobbe med yrket du brenner for - og samtidig ha barna dine i barnehage. 

Det er mennesker som dør, mennesker som får alvorlig ettervirkninger etter sykdom, nyresvikt for å nevne noe. Mennesker som står uten arbeid, og derfor uten lønn (normal lønn), og mennesker som kan fortsette i jobb, men må bli hjemmeværende med barna. 

Denne sytingen og klagingen din er rett og slett kvalmende. Ja, jeg oppfatter deg som svært lite sympatisk, og håper du etter hvert finner deg en jobb du kan stå i hvor du også kan bidra og få en bedre hverdag. Helse/medisin høres ikke ut som yrket for deg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Piffi skrev:

Vi ELSKER dere som står i førstelinjen og holder samfunnet vårt i gang både nå og ellers. Jeg har alltid sagt at helsepersonell og undervisningspersonell burde hatt ingeniørlønninger, og det bevises virkelig nå! Vit også at vi er i full lock down hele familien for deres skyld. For å redusere den risikoen dere utsettes for. For at dere skal slippe å pleie oss. For at vi ikke skal bli smittet og smitte andre som blir alvorlig syke. For at vi sammen skal komme oss gjennom dette. For det skal vi. Og når krisa er over, skal dere hylles og belønnes - vi kan ikke lenger late som om vi ikke vet at det er dere som er Norge ❤

❤️

Anonymkode: c9306...6b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vårt hjem er vi begge helsearbeidere der den ene jobber kun natt og den andre tredelt turnus. I tillegg har jeg alvorlig astma og høyt blodtrykk, dvs jeg er i risikogruppen. Vi fatter virkelig ikke hvordan vi skal få denne kabalen til å gå opp ift barn, og jeg er virkelig redd for egen helse nå. 
Føler meg overhode ikke beæret for å gå på jobb, selv om jeg er takknemlig for å HA en jobb nå. Akkurat nå føler jeg meg ofret til ulvene.

Anonymkode: f08d6...558

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...