Gå til innhold

Ok, så nå skal vi helsearbeidere risikere liv og helse mens resten har "koronaferie" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke lest alt. Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er stas å skulle være på et sykehus om alle andre er livredde for å gå ut døra, men det er nok tross alt bedre enn mange av dem som blir permitert eller går konkurs. 

Selv vil jeg fortsette å ha jobb etterpå også, men denne koronaferien er virkelig slitsom. Min mann har samfunnskritisk oppgave og må på jobb selv om han ikke jobber med helse. Jeg må gjøre jobben hjemmefra, noe som er mer tungvindt enn å gjøre den fra jobb, og det med tre unger hjemme som maser om å leke med venner. Jeg tror etterhvert jeg kunne tenke meg å ha hatt muligheten til å ha sendt noen unger ut mens jeg var på jobb, men det gjør jeg ikke av hensyn til sånn som din familie. 

Lykke til videre alle sammen.  

Anonymkode: d1d7b...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter dette, håper jeg at yrkesutøvere før en betydelig høyere status og respekt! Kanskje dette får folk til å slutte å se ned på fagarbeidere!

Anonymkode: 033ed...7b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen oppegående personer som heller vil bli sendt hjem fra sykehus eller ikke få tilstrekkelig oppfølging på grunn av personellmangel enn å bli behandlet av TS hvis de faktisk var i den situasjonen. TS har ikke "søppelholdninger", hun er bare frustrert i en vanskelig situasjon. Søppelholdninger er det man ser fra deg og et utall andre i denne tråden.

Anonymkode: 2f369...5c8

Så du mener det er greit å undergrave andre menneskers rolle i samfunnet, og at dette ikke er en en dårlig holdning. Det er fullt mulig å uttrykke frustrasjon uten å samtidig fremstille andre yrkesgruppers nåværende hverdag som «ferie».

Anonymkode: b4d61...548

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser virkelig ikke på dette som en ferie. Jeg er kjempelei meg fordi jeg ikke kan jobbe. Jeg gleder meg stort sett til å dra på jobb hver eneste dag. Og dersom jeg blir permittert fra mandag av lurer jeg nesten på å se etter en midlertidig jobb. Så bare hold kjeft.

Anonymkode: 62492...d7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter dette, håper jeg at yrkesutøvere før en betydelig høyere status og respekt! Kanskje dette får folk til å slutte å se ned på fagarbeidere!

Det er jo en annet problem vi har i samfunnet. Det er noe veldig rart når det å jobbe som aksjemegler gir høyere status enn det å redde liv og ta vare på de som trenger det aller mest. Er vi heldige så kanskje denne krisen forandrer litt på sånt. Men jeg er ikke så naiv at jeg tar det for gitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnehagene stenger ikke for å beskytte barna, men andre risikogrupper. Jeg hadde gjort alt i verden for å ikke måtte være inne i en 80 kvm. Leilighet med 3 små barn som går på veggen. Heldige du som kan gå på jobb. 

Anonymkode: 1473b...f37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Akhenaton skrev:

Det er jo en annet problem vi har i samfunnet. Det er noe veldig rart når det å jobbe som aksjemegler gir høyere status enn det å redde liv og ta vare på de som trenger det aller mest. Er vi heldige så kanskje denne krisen forandrer litt på sånt. Men jeg er ikke så naiv at jeg tar det for gitt. 

Det var mange nøkkelyrker som fikk anerkjennelse etter 22.juli, men det varte ikke lenge. 

Anonymkode: 5e591...527

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 13.11, Fame skrev:

Hvorfor er det så mange som deg? Når man velger å utdanne seg innen helse må man være innforstått med at dersom en global krise skulle oppstå så må en ut å jobbe. Det samme gjelder militære styrker og politi dersom det skulle oppstå krig. Ta på deg uniformen og hopp i det!

Hilsen stolt sykepleier :nigo:

:scorpis:

Men så var man ikke forberedt på at en global krise skulle skje da man tok utdanningen da... Er jo ekstremt sjeldent sånt skjer her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var det kortet du dro den dagen du valgte å bli sykepleier. Det er ikke synd i deg.

Anonymkode: d0cae...6fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener det er greit å undergrave andre menneskers rolle i samfunnet, og at dette ikke er en en dårlig holdning. Det er fullt mulig å uttrykke frustrasjon uten å samtidig fremstille andre yrkesgruppers nåværende hverdag som «ferie».

Bortsett fra at altfor mange faktisk ser på det som en ferie, og drar f.eks. på hytta. Jeg føler meg over hodet ikke truffet, siden ikke jeg gjør slikt. Jeg ser ingen grunn til at de som er i helsevesenet skal være takknemlige for å ha jobb heller. Halve Norge jobber i det offentlig, og har derfor trygge jobber. Det er ingen grunn til å være så hårsår.

Anonymkode: 2f369...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har full lønn for å passe DET barnet fordi hun har mammapermisjon/fødselspermisjon. Hun har ikke full lønn for å passe på flere. Dette skulle være DEN babyens tid, så det der synes jeg var litt kjølig sagt av deg altså.🙄

Anonymkode: 82e88...b5b

Vel, vi skal bare over svenskegrensa før det ikke er lov å sende andre barn i bhg når man er hjemme. Man står fritt til å velge i Norge å ha de andre barna hjemme og, og mange gjør det. Hun klarer noen uker. 

Anonymkode: 0e827...e7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det kortet du dro den dagen du valgte å bli sykepleier. Det er ikke synd i deg.

Dette er så pisspreik. Vet du hva, kårene er ikke så jævlig gode i utgangspunktet. Du skal være jævlig glad for at folk har tatt denne utdanningen tross dårlige arbeidstider, vilkår, lønn og som du ser nå - krav som stilles i krisetid. Pris deg lykkelig og lever en skulderklapp. Det kan være «synd» på noen selv om de har valgt denne yrkesretningen selv, på samme måte som det er synd på alle andre som trodde de hadde trygge jobber og som i dag sitter permitert. 

Anonymkode: 7c9b9...284

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så teit. For noen holdninger. Og for en mangel på innsikt og empati.

Uansett, jeg er også helsepersonell. Jobber fullt + ekstra. Det er ikke synd i oss, kanskje heller synd i våre barn. De må passes av skoleverket, være alene hjemme og generelt klare seg selv. Ikke bra. De er hjemme- og er redd forelderen (eller dem selv) skal dø. 

Forøvrig, får vi tilstander som Italia- er det synd i oss. Å velge hvem som skal få leve og ikke- er umenneskelig. Og jeg personlig; frykter livet til våre pasienter og min nærmeste familie. Krysser fingrene for at jeg ikke er- eller blir smittebærer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ganske mange flere enn helsearbeidere som må på jobb! Jeg jobber hardere enn noengang, men hjemmefra. Fredag satt jeg i krisemøter fra 7 til 17 via Skype og telefon. 

Jeg tenker at dette er min oppgave, å hjelpe til å holde samfunnet igang. Om andre har fri, er det deres oppgave å begrense smitten. 

Anonymkode: 4585d...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare påpeke noe hos alle de "takk deg selv"-folka her inne, som ikke har et snev av sympati til overs for folket som skal ut i koronakrig i disse dager.

Ja, jeg har valgt yrket mitt. Og det er jeg glad for, og stolt av og fornøyd med. Jeg elsker jobben min, faktisk, og skal med stolthet gå inn i denne krigen og gjøre mitt ytterste. Men jeg vil bare nevne noen ting som jeg IKKE har valgt, og som er med på å gjøre denne situasjonen helt ekstraordinær, prekær og rett og slett ekstra farlig:

- Jeg har ikke valgt politikere som systematisk har oversett behovet for tilstrekkelig bemanning i helsevesenet, som har oversett NSFs gjentatte advarsler om en ventet sykepleiermangel

- Jeg har ikke valgt at vi ikke skal ha et beredskapslager i dette landet, at vi ikke skal ha tilstrekkelig smittevernutstyr til å håndtere en pandemi på en trygg og sikker måte

- Jeg har ikke valgt at vi har for få sengeplasser og livsnødvendig utstyr

- Jeg har ikke valgt handlingsplanen til regjeringen under smitteutviklingen

Noe å tenke på. Jeg ber faen ikke om sympati her, men jeg ber om litt grunnleggende respekt. Jeg, med de fleste av mine kolleger, skal gjøre denne jobben, men da vil jeg faen ha meg frabedt at dette er noe jeg har BEDT om og ikke får lov til å uttale meg om at er skremmende, stort og krevende! La oss få lov til å være bekymra, som alle andre! Slutt å be oss om å ikke klage!

Anonymkode: 7c9b9...284

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har forpliktet seg til dette når de mottok autorisasjonen sin. Dette er nedfelt i Helsepersonelloven. De har etter loven plikt til å bistå i slike situasjoner, selv om de utsetter seg selv i fare.

Man kan ikke bare Google seg frem og påstå slike ting uten å ha peiling. Selv om helsepersonelloven eller andre lover sier at helsepersonell har plikt til å tjenestegjøre er man i like stor grad beskyttet av arbeidsmiljøloven i like stor grad som hvilken som helst annen personell!!

Anonymkode: a3777...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men DET ER tydeligvis synd på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ferie? 🤣 Hjemmekontor med ett barnehagebarn og en i småskole har aldri vært å regne som ferie. Samtidig mye mer å gjøre på jobb som følge av krisa vi nå står inne i.

Men jeg velger å se positivt på det, jeg har en arbeidsplass som jeg vet vil bestå også når vi er over krisa. Sannsynligvis slipper jeg å bli permittert. Ts syns du også burde prøve og se det positive i din situasjon, det hele blir så mye enklere for deg selv da.

Anonymkode: 945f1...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ser virkelig ikke på dette som en ferie. Jeg er kjempelei meg fordi jeg ikke kan jobbe. Jeg gleder meg stort sett til å dra på jobb hver eneste dag. Og dersom jeg blir permittert fra mandag av lurer jeg nesten på å se etter en midlertidig jobb. Så bare hold kjeft.

Anonymkode: 62492...d7e

haha virkelig? Det er da ingen som gleder seg til jobb. Hjemmekontor er helt perfekt, deilige dager hjemme eller på hytta.

Anonymkode: e925d...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Jon Are skrev:

Nå er det viktig at alle sykepleiere og helsefagssrbeidere går sammen og krever skikkelig lønnskompensasjon. Absolutt ikke riktig at en skal sette sitt eget og pårørendes liv i fare uten risikotilegg. Dette er hull i hodet.  Her må Erna punge ut. Ikke bare til stakkars is kvinner som skal hentes hjem..blir kvalm ...

Ja. Utrolig at folk bare tenker på lommeboka i disse tider. Skulle nesten trodd at de ikke fikk betalt. Makan til egoisme får man kun i Norge.

Anonymkode: f9670...b7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...