AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #361 Del Skrevet 14. mars 2020 Er ikke dette en del av opplæringen når man blir helsepersonell - at man lærer og blir gjort klar over at man faktisk må trø til i tider som dette, med sykdom og elendighet, mens alle andre bare prøver å overleve på andre måter? Jeg var i alle fall vært veldig klar over det da jeg valgte utdanningsretning, at jeg IKKE ønsket å utsette meg for den type smitte i arbeidshverdagen min. Derfor valgte jeg en annen studieretning. I neste uke kommer jeg mest sannsynlig å bli permittert - må gå ned i lønn og få dagpenger fra NAV. Kommer til å klare meg fint en stund, men hvem vet hvor lenge dette varer og hvilken stor innvirkning det vil ha på mitt daglige liv? Jeg håper og ber for at denne perioden er kjapt over så jeg kan gå tilbake til mitt normale liv. Ingen her er i en ideell situasjon. Men jeg syns bare det er litt merkelig at man ikke føler et visst ansvar overfor andre, når man har VALGT å gå veien og bli helsepersonell. Det skjedde jo ikke av seg selv, du var klar over risikoen. Og jeg mener ikke at vi skal ta lett på det - jeg er evig takknemlig for den uhyre viktige jobben du og alle andre i helsesektoren gjør, hver eneste dag! Anonymkode: 9bb06...e2f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #362 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du jobbet 5 år sammenhengende? Hva sier fagforeningen din? Anonymkode: b3d98...4ad Det overordnede er vel hva som står i Helsepersonelloven. Har man autorisasjon, har man forpliktet seg til å bistå i krisesituasjoner, uansett hva fagforeningen måtte mene. Anonymkode: b4d61...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #363 Del Skrevet 14. mars 2020 14 minutter siden, Akhenaton said: Har sendt linken til denne tråden litt rundt. Ikke overraskende at folk får bakoversveis. Overskriften i seg selv må vel være noe av det absolutt mest forkastelige og idiotiske jeg har sett den siste uka. Ser du ikke at drittslenging om helsepersonell, uansett årsak, er det absolutt dummeste man kan gjøre nå? Du har virket rimelig oppegående ellers. Anonymkode: 2f369...5c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 14. mars 2020 #364 Del Skrevet 14. mars 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ser du ikke at drittslenging om helsepersonell, uansett årsak, er det absolutt dummeste man kan gjøre nå? Du har virket rimelig oppegående ellers. Anonymkode: 2f369...5c8 Hallo. Dette er selvfølgelig ikke drittslenging om helsepersonell. Det er å sette på plass noen som tydeligvis har valgt veldig feil jobb. Og det vi IKKE trenger nå er at folk med et sånt ansvar sprer så til de grader søplete holdninger. Det er fullstendig uakseptabelt. Endret 14. mars 2020 av Akhenaton 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #365 Del Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du jobbet 5 år sammenhengende? Hva sier fagforeningen din? Anonymkode: b3d98...4ad Har fått to barn i disse årene men ellers jobbet hele veien foruten permisjonen. Det er ikke stort de kan gjøre men er selvfølgelig på ballen for at alle som jobber ufrivillig deltid skal få full jobb. Jeg jobber mer en gledelig 200% fremover, jeg har vært i rød beredskap før og sett hvordan man må trå til. Ikke på dette nivået, men likevel heftig nok den korte tiden det varte. Men det må være lov å føle kompetansen sin brukt av helsetopper og politikere når det er beleilig men at man ikke blir sett som enkeltindivid ellers. Anonymkode: 5e591...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #366 Del Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, Jon Are skrev: Nå er det viktig at alle sykepleiere og helsefagssrbeidere går sammen og krever skikkelig lønnskompensasjon. Absolutt ikke riktig at en skal sette sitt eget og pårørendes liv i fare uten risikotilegg. Dette er hull i hodet. Her må Erna punge ut. Ikke bare til stakkars is kvinner som skal hentes hjem..blir kvalm ... Hva med oss andre inne helse?! Helsesekretærer, vernepleiere osv. Er så lei av at det ALLTID er sykepleiere og helsefagarbeidere.. Anonymkode: 06fe0...fd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #367 Del Skrevet 14. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det overordnede er vel hva som står i Helsepersonelloven. Har man autorisasjon, har man forpliktet seg til å bistå i krisesituasjoner, uansett hva fagforeningen måtte mene. Anonymkode: b4d61...548 Tenkte mer på hun som jobbet som spesialsykepleier i 5 år i 50% stillings situasjon🙃 Anonymkode: b3d98...4ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #368 Del Skrevet 14. mars 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg som skrev dette innlegget på side 1. Opprinnelig optimistisk til å få lov til å være til hjelp i denne tiden, men jeg må ærlig si at dette tråden tar gnisten fra meg. Jeg synes alle skal prøve å vise litt hensyn til hverandre nå. Jeg er i utgangspunktet glad for å få lov til å jobbe nå, og ikke bekymre meg for økonomien. Men helsepersonell er bare mennesker de også! De holdningene som kommer frem i denne tråden er langt i fra motiverende. Jeg synes ts gikk hardt ut og var veldig offensiv. Jeg ville personlig aldri anklaget andre i permisjoner og hjemmekontor for å ha ferie. Men jeg synes oppriktig synd på ts for den skyllebøtta hun har fått her inne. Dette er en utrolig tøff situasjon for helsepersonell, enda hvor motivert og dedikert man er! Jeg kjenner på det selv! Vi kan fremdeles bli redde, bekymra, slitne, frustrerte, oppgitt, skuffet, etc selv om vi ønsker å gjøre vårt beste. Av og til kommer frustrasjonen litt uheldig ut, men jeg synes oppriktig at vi er nødt til å gi hverandre litt slack i denne tiden. Husk på at dette er en situasjon hvor helsepersonell er forventet å stille opp frem til høsten kommer. VI forventer å bli beordret, fordelt på nye arbeidsplasser hvor vi ikke er kjent, pålagt doble skift, utsatt for smitte og fare - og så er forventningen samtidig at folk ikke skal få lov til å "klikke" litt og bli skikkelig, skikkelig frustrert og kanskje til og med angre på valg av yrke. Jeg skal gledelig stille opp som forventet, men det ER mye å forvente at vi skal gjøre alt dette og aldri få lov til å bryte sammen! Sett dere selv inn i situasjonen da! Tenk om deres arbeidsmengde ble mangedoblet, risikoen mangedoblet og hele din situasjon forventes å bli ekstrem i uoverskuelig fremtid og du skal ikke få lov til å ha et svakt øyeblikk og klikke litt også. VI ER MENNESKER. Jeg skal gjøre så godt jeg kan i tiden fremover, men jeg håper at folk kan ta hensyn til at selv om jeg vil strekke meg til det tynneste og virkelig VIL være til hjelp nå så kan jeg faktisk ikke love at jeg ikke bryter sammen i redsel og frustrasjon jeg også. Ikke vær så snar med å arrester helsepersonell i tiden fremover. De trenger ikke å høre at "du valgte dette selv", "dette burde du ha skjønt", "du er ikke egnet". De kan trenge å høre at jeg FORSTÅR at du behøver en usaklig utblåsning akkurat nå fordi jeg vet at presset er enormt og mye er usikkert og ting kan oppleves veldig skremmende. Jeg gir deg slack fordi jeg vet at du er menneskelig du også. Jeg forventer faktisk å få lov til å drite meg ut litt, nå som forventningene til innsatsen min er så massivt mangedoblet i tiden fremover. Anonymkode: 7c9b9...284 Dette!!!!! Anonymkode: 06fe0...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #369 Del Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenkte mer på hun som jobbet som spesialsykepleier i 5 år i 50% stillings situasjon🙃 Anonymkode: b3d98...4ad Sorry! 😬 Anonymkode: b4d61...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #370 Del Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med oss andre inne helse?! Helsesekretærer, vernepleiere osv. Er så lei av at det ALLTID er sykepleiere og helsefagarbeidere.. Anonymkode: 06fe0...fd7 Sykepleiere er flinkere til å mobilisere seg i lønssforhandlinger. De er en stooor organisasjon, så de får mye oppmerksomhet, derfor blir de lett synlige i diskusjoner. Det er vel lærere og sykepleiere som syns mest i lønnsoppgjør, da de streiker mye? Anonymkode: b3d98...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #371 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sorry! 😬 Anonymkode: b4d61...548 Anonymkode: b3d98...4ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #372 Del Skrevet 14. mars 2020 8 minutter siden, Akhenaton said: Hallo. Dette er selvfølgelig ikke drittslenging om helsepersonell. Det er å sette på plass noen som tydeligvis har valgt veldig feil jobb. Og det vi IKKE trenger nå er at folk med et sånt ansvar sprer så til de grader søplete holdninger. Det er fullstendig uakseptabelt. Det er ingen oppegående personer som heller vil bli sendt hjem fra sykehus eller ikke få tilstrekkelig oppfølging på grunn av personellmangel enn å bli behandlet av TS hvis de faktisk var i den situasjonen. TS har ikke "søppelholdninger", hun er bare frustrert i en vanskelig situasjon. Søppelholdninger er det man ser fra deg og et utall andre i denne tråden. Anonymkode: 2f369...5c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 14. mars 2020 #373 Del Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De har forpliktet seg til dette når de mottok autorisasjonen sin. Dette er nedfelt i Helsepersonelloven. De har etter loven plikt til å bistå i slike situasjoner, selv om de utsetter seg selv i fare. Anonymkode: b4d61...548 Spiller ingen rolle. Det er lov å komme med krav nå. Oppfordrer alle til å virkelig kreve risikotilegg og gratis parkering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #374 Del Skrevet 14. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått to barn i disse årene men ellers jobbet hele veien foruten permisjonen. Det er ikke stort de kan gjøre men er selvfølgelig på ballen for at alle som jobber ufrivillig deltid skal få full jobb. Jeg jobber mer en gledelig 200% fremover, jeg har vært i rød beredskap før og sett hvordan man må trå til. Ikke på dette nivået, men likevel heftig nok den korte tiden det varte. Men det må være lov å føle kompetansen sin brukt av helsetopper og politikere når det er beleilig men at man ikke blir sett som enkeltindivid ellers. Anonymkode: 5e591...527 Sånn er det nye Norge anno 2020, etter krisen i 2007/08 med nedgangstider, og nå blå regjering. Også lurer Erna på hvorfor ingen får 3 barn? Hva skal de 3 barna + 2 voksne leve av..??? Luftboller og ventesuppe?? Anonymkode: b3d98...4ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mars 2020 #375 Del Skrevet 14. mars 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Og attpåtil være så utrolig takknemlige for å få "trø til"? Vi må som de eneste sette barna våre i barnehager, som har blitt vurdert utrygge for alle andres unger. Disse barnehagene er også fylt opp med utelukkende barn av helsearbeidere, som er ekstra utsatt for smitte. Vi skal gå på jobb, med økt risiko for at alle vi er glad i blir smittet? Og dette for luselønn. Ja ja, her er i alle fall én helsearbeider som ikke føler seg beæret. Anonymkode: 0e827...e7d Helt enig. Føler meg ikke beæret jeg heller. Men vi får iallefall lønn da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mishka Skrevet 14. mars 2020 #376 Del Skrevet 14. mars 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Til alle som sier at jeg bør bytte jobb. Ja, det skal jeg saktens meg gjøre! Dette var dråpen! Anonymkode: 0e827...e7d Synes flere tusener bør gjøre det samme, så kanskje folk slutter å slenge med leppa og stille så høye forventninger til oss. At vi jobber i helsevesen gjør oss ikke til supermennesker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #377 Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg er renholder på ett sted som har mye trafikk lokalt og fra utlandet. Jeg har bl.a ikke utdanning pga helsemessige årsaker. Flere ganger disse ukene har jeg følt meg dårlig(ikke pga luftveisinfeksjon), men tiltross for at jeg har legeerklæring for å være hjemme når jeg har slike dager, så har jeg dratt på jobb for jeg vet at i denne perioden er forebyggende tiltak ekstra viktig, for at alle både skal være og føle seg trygg. Selv om jeg enda er helt ferdig etter jeg gikk rundt og desinfiserte ikledt verneutstyr i 9 timer i går, så gjør jeg det gladelig igjen på mandag. Dette er en internasjonal krise, og om vi best skal kunne løse den og ha det best mulig mens det pågår, så må vi flytte fokuset fra oss selv og vårt, over til fellesskapet. Anonymkode: 95a3d...6f3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #378 Del Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er renholder på ett sted som har mye trafikk lokalt og fra utlandet. Jeg har bl.a ikke utdanning pga helsemessige årsaker. Flere ganger disse ukene har jeg følt meg dårlig(ikke pga luftveisinfeksjon), men tiltross for at jeg har legeerklæring for å være hjemme når jeg har slike dager, så har jeg dratt på jobb for jeg vet at i denne perioden er forebyggende tiltak ekstra viktig, for at alle både skal være og føle seg trygg. Selv om jeg enda er helt ferdig etter jeg gikk rundt og desinfiserte ikledt verneutstyr i 9 timer i går, så gjør jeg det gladelig igjen på mandag. Dette er en internasjonal krise, og om vi best skal kunne løse den og ha det best mulig mens det pågår, så må vi flytte fokuset fra oss selv og vårt, over til fellesskapet. Anonymkode: 95a3d...6f3 Du er en hverdagshelt! Anonymkode: 2c8ad...066 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 14. mars 2020 #379 Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg skjønner at du ikke føler deg beæret, akkurat, og dette er uten tvil en uforutsett situasjon som medfører problemer for mange, for noen bagatellmessige problemer, for andre svært alvorlige. Men dette med ukurant arbeidstider og smitteproblematikk må du da ha reflektert over før, både før du startet på utdanningen og underveis i utdanningsløpet? Forstår at du ikke akkurat jubler når du går på jobb om dagen, men du har i hvert fall en jobb å gå til, og du vet du får lønn og kan betale regningene dine de neste månedene. Det er mange som kommer til å slite kraftig økonomisk framover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #380 Del Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser du ikke at drittslenging om helsepersonell, uansett årsak, er det absolutt dummeste man kan gjøre nå? Du har virket rimelig oppegående ellers. Anonymkode: 2f369...5c8 Strengt tatt er det vel TS selv som har valgt å sette seg selv og da eventuelt sin profesjon i et dårlig lys. Vedkommende kunne fint ha luftet sine bekymringer uten å uttrykke bitterhet og være nedlatende overfor andre yrkesgrupper. Anonymkode: b4d61...548 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg