AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #41 Del Skrevet 13. mars 2020 Menn er generelt mer urenslig enn kvinner og menn har dårligere immunforsvar og takler sykdom dårligere enn kvinner. Dermed blir menn mer smittet enn kvinner. Anonymkode: 09aff...d19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #42 Del Skrevet 13. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Menn reiser mer, flere menn er i jobb enn kvinner. Det kan umulig ha noe å si? Anonymkode: 13181...c33 I Norge er det nok ikke slik at dette har så mye å si, siden det er små kjønnsforskjeller blant hvor mange som er i lønna arbeid, 70 % menn, 65 % kvinner.. Dessuten er det de typiske kvinneyrkene som er mest utsatt for kontakt med andre mennesker; sykepleiere, psykologer, vernepleiere, barne- og omsorgsarbeidere, bhg-ansatte, lærere, - ja, ansatte i helsesektoren generelt. Så kvinner burde sånn sett vært mer eksponert. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/faktaside/arbeid Anonymkode: c0d8a...e3a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #43 Del Skrevet 13. mars 2020 1 time siden, Fjeud skrev: Artikkelen du refererer til har gjort en spørreundersøkelse. Om jeg gjennomfører en spørreundersøkelse med menn, og de svarer at de syns de selv er smartere enn kvinner, er de det? Nei. Og studier har ikke vist noe som helst om at det er dråpesmitte, de har vist at det mest sannsynlig er luftsmitte. 1 time siden, Fjeud skrev: At det er dråpesmitte utelukker ikke luftsmitte også, om du hadde hatt biologikunskaper ville du vist dette. Videre er det svært problematisk med slike studier da det er enorme kulturforskjeller mellom sted til sted. Det du kan konkludere med er at i den kulturen hvor studien er gjort, er det sannsynlig at flere kvinner vasker hendene. I Norge er det potensielt motsatt, eller så er det slik at menn i noen miljøer er bedre på håndvask, mens kvinner er dårligere i andre. Jeg tror det er du som ikke har grunnleggende biologikunnskaper her- du skriver i første innlegget over at det ikke er dråpesmitte, så lenker jeg sider som viser at det er både dråpe- og kontaktsmitte, og du prøver å være nedlatende vedr mine kunnskaper. Jeg opplyser bare om fakta her, i motsetning til deg. Nemlig: viruset smitter ved dråpe- og kontaktsmitte; dråpesmitte innebærer jo da at det kan smitte ved "luftsmitte" som du kaller det, altså ved nysing (dermed merkelig at du benekter at det er dråpesmitte men mener det er "luftsmitte"- dette er to sider av samme sak). Men også kontaktsmitte (og det var dette jeg mente du nektet for), derfor veldig viktig med håndvask. Og der scorer menn generelt dårligere. Det er bare ikke så mye mer å krangle på. Her er for øvrig omtale av en norsk undersøkelse utført av Norstat som også viser at menn kommer dårligere ut på håndvask også her hjemme. https://www.f-b.no/hygiene/influensa/menn-slurver-mest-med-dette/s/5-59-903803 Når det er sagt, så oppfatter jeg du har et horn i sida til kjønnsdebatt og "forfordeling" av kvinner generelt- jfr poenget ditt om kjønnskvotering. Jeg kan være enig i at det er både feil og kunnskapsløst å kvotere inn kvinner på ingeniørstudier men nekte å kvotere inn menn på psykologi. Gutter trenger også muligheten til å møte mannlige terapeuter, og der burde prinsippet gjelde begge veier. Anonymkode: c0d8a...e3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 13. mars 2020 #44 Del Skrevet 13. mars 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er du som ikke har grunnleggende biologikunnskaper her- du skriver i første innlegget over at det ikke er dråpesmitte, så lenker jeg sider som viser at det er både dråpe- og kontaktsmitte, og du prøver å være nedlatende vedr mine kunnskaper. Jeg opplyser bare om fakta her, i motsetning til deg. Nemlig: viruset smitter ved dråpe- og kontaktsmitte; dråpesmitte innebærer jo da at det kan smitte ved "luftsmitte" som du kaller det, altså ved nysing (dermed merkelig at du benekter at det er dråpesmitte men mener det er "luftsmitte"- dette er to sider av samme sak). Men også kontaktsmitte (og det var dette jeg mente du nektet for), derfor veldig viktig med håndvask. Og der scorer menn generelt dårligere. Det er bare ikke så mye mer å krangle på. Her er for øvrig omtale av en norsk undersøkelse utført av Norstat som også viser at menn kommer dårligere ut på håndvask også her hjemme. https://www.f-b.no/hygiene/influensa/menn-slurver-mest-med-dette/s/5-59-903803 Når det er sagt, så oppfatter jeg du har et horn i sida til kjønnsdebatt og "forfordeling" av kvinner generelt- jfr poenget ditt om kjønnskvotering. Jeg kan være enig i at det er både feil og kunnskapsløst å kvotere inn kvinner på ingeniørstudier men nekte å kvotere inn menn på psykologi. Gutter trenger også muligheten til å møte mannlige terapeuter, og der burde prinsippet gjelde begge veier. Anonymkode: c0d8a...e3a Nei, men jeg er jo nødt til å fordumme språket siden du gang på gang ikke forstår hva jeg sier. I et smittehierarki er luftsmitte øverst, da vil små viruspartikler kunne overleve ute av kroppen, bli vrimlet opp i luften og smitte nye. Det vil da også kunne smitte gjennom kontakt og dråpe, selvfølgelig. Poenget er at håndvask da er vesentlig mindre viktig, fordi du sannsynligvis vil bli smittet om du er i nær kontakt med noen som har det uansett. Ved dråpesmitte vil det måtte være overføring av kroppsveske mellom ulike personer, og da er håndvask betraktelig viktigere. For all del, det er viktig å vaske hendene uansett, men om det viser seg å være luftsmitte vil det ha lite å si. Så om du hadde forstått det jeg skrev, evt. Ikke misforstått meg med vilje, ville du skjønt hva forskjellen var. forøvrig er jeg åpenbart imot diskriminering av både menn og kvinner i egenskap av deres kjønn, det håper jeg vitterlig du også er. I tillegg er det du refererer til en spørreundersøkelse, hvor de spør om de syns kolleger av samme kjønn er nøye nok med håndvask. En like plausibel konklusjon er at menn stiller høyere krav til hygiene hos sine kolleger. Endret 13. mars 2020 av Fjeud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #45 Del Skrevet 13. mars 2020 I Kina var det nesten dobbelt så mange menn som kvinner som døde. Så kan jo virke som om kvinner er en god del mer motstandsdyktige mot dette. Anonymkode: 25db2...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg