AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #41 Del Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nok med at du mener at et ungt friskt menneske i arbeid er mer verdt enn eldre, men du mener også de er mer verdt, og det er mer trist at enn frisk person dør, enn en ufør?? Anonymkode: 90253...17e Ja jeg gjør det. Jeg er ung ufør selv og ser jo at samfunnet har mye mer nytte av et menneske som er frisk og kan arbeide enn av meg som sitter syk hjemme mesteparten av dagen . Anonymkode: cb640...7ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uranus Skrevet 12. mars 2020 #42 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor er kilde på at de som er innlagt i Norge nå må ha pustehjelp? Anonymkode: 41690...491 Hvis du hadde fulgt med litt før myndighetene i Norge tok tak i dette, som feks lest om hva som skjer i Italia, så betyr sykehusinnleggelse vanligvis pustehjelp da det er dette viruset fremprovoserer. Det angriper lunger slik at man til slutt ikke klarer å puste selv. Respiratorene skal kjøpe tid slik at kroppen kan klare å vinne over viruset. Folk må slutte å ta lett på dette og innse at viruset er ekstremt farlig og ikke «bare» for gamle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 12. mars 2020 #43 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c0ffebe4n Skrevet 12. mars 2020 #44 Del Skrevet 12. mars 2020 Har sett en del usmakelige kommentarer her. Kan tenke meg de hadde fått en annen tone dersom det var deres egen bestemor, far eller sitt syke barn som dør pga dette. Uansett hvem det er; det er fortsatt et menneskeliv. 🌹 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 12. mars 2020 #45 Del Skrevet 12. mars 2020 10 minutter siden, Gorilla skrev: Vel. Jeg er i tyveårene. Bestefar er 70 år. Om vi begge blir smittet, så håper jeg heller de redder han enn meg om de må velge. For jeg vil ikke leve uten han. Da vil jeg heller gå i grava selv. Det kan du ikke velge. Det finnes retningslinjer for sånt. De prioriterer jo folk i organdonor kø. Din bestefar hadde ikke engang fått komme på lista 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 12. mars 2020 #46 Del Skrevet 12. mars 2020 12 minutter siden, uranus skrev: Hvis du hadde fulgt med litt før myndighetene i Norge tok tak i dette, som feks lest om hva som skjer i Italia, så betyr sykehusinnleggelse vanligvis pustehjelp da det er dette viruset fremprovoserer. Det angriper lunger slik at man til slutt ikke klarer å puste selv. Respiratorene skal kjøpe tid slik at kroppen kan klare å vinne over viruset. Folk må slutte å ta lett på dette og innse at viruset er ekstremt farlig og ikke «bare» for gamle. Ekstremt farlig?? Hvor mange er smittet i norge nå? 900? En gammel, syk person er død.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #47 Del Skrevet 12. mars 2020 3 minutter siden, uranus skrev: Hvis du hadde fulgt med litt før myndighetene i Norge tok tak i dette, som feks lest om hva som skjer i Italia, så betyr sykehusinnleggelse vanligvis pustehjelp da det er dette viruset fremprovoserer. Det angriper lunger slik at man til slutt ikke klarer å puste selv. Respiratorene skal kjøpe tid slik at kroppen kan klare å vinne over viruset. Folk må slutte å ta lett på dette og innse at viruset er ekstremt farlig og ikke «bare» for gamle. Det var en unødvendig aggressiv kommentar på et spørsmål om kilde. Man kan ikke sammenligne Norge med Italia (enda). I Norge har vi kapasitet til å ta inn folk før de når de aller mest alvorlige stadiene. Ikke vær så gretten. Anonymkode: 41690...491 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uranus Skrevet 12. mars 2020 #48 Del Skrevet 12. mars 2020 4 minutter siden, Rucula skrev: Ekstremt farlig?? Hvor mange er smittet i norge nå? 900? En gammel, syk person er død.... Åh, Gud bedre. Finnes det virkelig sånne som deg enda? Først var det bare noen smittede i Kina, så bare mange i Kina, så var det bare noen i Italia, så bare noen i Frankrike, så bare en i Norge, så bare noen i Norge. Nå er det mange døde i Italia og mange smittede i Norge. Så kom nyhetene om at Italia må prioritere unge pasienter over eldre. Ingen over 60 får tilgang til respiratorer eller hjelp overhodet. Så kom nyhetene om at de samme prioriteringene ville mest sannsynlig bli gjort i Norge når mange smittede har gått fra mild til moderat eller kritisk. Og du ser enda ikke hvor det bærer? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uranus Skrevet 12. mars 2020 #49 Del Skrevet 12. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var en unødvendig aggressiv kommentar på et spørsmål om kilde. Man kan ikke sammenligne Norge med Italia (enda). I Norge har vi kapasitet til å ta inn folk før de når de aller mest alvorlige stadiene. Ikke vær så gretten. Anonymkode: 41690...491 Enn så lenge har vi det ja fordi de fleste smittede har milde symptomer (som er ille i denne sammenheng). Men snart utvikler disse seg til moderate eller kritiske. Hvorfor skjønner du ikke at den eneste grunnen til at det er bedre her er at utviklingen ikke har kommet like langt enda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #50 Del Skrevet 12. mars 2020 3 minutter siden, uranus skrev: Enn så lenge har vi det ja fordi de fleste smittede har milde symptomer (som er ille i denne sammenheng). Men snart utvikler disse seg til moderate eller kritiske. Hvorfor skjønner du ikke at den eneste grunnen til at det er bedre her er at utviklingen ikke har kommet like langt enda? Jeg skjønner jo det, hvorfor er du så frekk bare fordi jeg ba deg om kilde på at de norske som er på sykehus akkurat nå trenger pustehjelp? (Jeg kjenner 6 personer som er smittet, og etter mange dager har de fortsatt ingen symptomer utover lette forkjølelsessymptomer, så det der med at mild alltid er ille stemmer ikke.) Anonymkode: 41690...491 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #51 Del Skrevet 12. mars 2020 18 minutter siden, uranus skrev: Enn så lenge har vi det ja fordi de fleste smittede har milde symptomer (som er ille i denne sammenheng). Men snart utvikler disse seg til moderate eller kritiske. Hvorfor skjønner du ikke at den eneste grunnen til at det er bedre her er at utviklingen ikke har kommet like langt enda? Hjælpes du overdramatiserer Anonymkode: ee670...05a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #52 Del Skrevet 12. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var en gammel syk person Anonymkode: 021b1...60f Altså over 60år? Anonymkode: 7fc15...a65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uranus Skrevet 12. mars 2020 #53 Del Skrevet 12. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner jo det, hvorfor er du så frekk bare fordi jeg ba deg om kilde på at de norske som er på sykehus akkurat nå trenger pustehjelp? (Jeg kjenner 6 personer som er smittet, og etter mange dager har de fortsatt ingen symptomer utover lette forkjølelsessymptomer, så det der med at mild alltid er ille stemmer ikke.) Anonymkode: 41690...491 Ikke alle merker like mye til det, og da hører de heller ikke til i kategorien "mild". Du kan ikke tolke dette uttrykket som mild i vanlig forstand. De du kjenner kan slippe billig unna eller få det verre etterhvert. Men mild i denne sammenheng er en tilstand som innebærer blant annet ekstreme smerter i lungene. Da kan du tenke deg hvor ille moderat og kritisk er. Har de du kjenner vært på ferie i Italia og Østerrike? Hvorfor dro de selv når viruset var kjent siden starten/midten av januar? 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjælpes du overdramatiserer Anonymkode: ee670...05a Jeg overdramatiserer? I Italia er det fullstendig kaos overalt pga viruset. Helsesystemet kollapser snart og legene er ekstremt fortvilet. Du mener at du er mer kompetent og kvalifisert til å uttale deg enn italienske leger som står midt oppe i den krisen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Familytree Skrevet 12. mars 2020 #54 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) 42 minutter siden, Gorilla skrev: Vel. Jeg er i tyveårene. Bestefar er 70 år. Om vi begge blir smittet, så håper jeg heller de redder han enn meg om de må velge. For jeg vil ikke leve uten han. Da vil jeg heller gå i grava selv. Ikke vær dramatisk. Dette burde ikke være din beslutning om antakelsen var sann. Jeg forstår deg, jeg skulle ønske at ingen hadde dødd, men alle ønsker også å leve. Dette er en moralsk debatt for helsepersonell og DET er dritt. Noen leger i Italia må leve med å vite at de "fordømte" noen til å dø 😥 Endret 12. mars 2020 av Familytree Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #55 Del Skrevet 12. mars 2020 Tenk om det var noen på 20 som var død. Anonymkode: 61704...606 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #56 Del Skrevet 12. mars 2020 Dette med prioritering er en del av hverdagen innenfor intensivmedisin ellers også. Klart det blir fare for at det nå blir mye tøffere prioriteringer. Man må huske på at mange blir avslått fra å legges på respirator fordi de rett og slett ikke vil overleve selve behandlingen. Å være intensivpasient er en stor påkjenning, derfor må man nedprioritere noen man vet ikke kommer til å overleve, eventuelt som kommer til å få så store senplager at det går utover muligheten til å ha god livskvalitet. Husk at helsepersonell gjør ikke dette for å være onde, vi skal selv stå mitt i denne stormen og risikere smitte selv for å forsøke redde andre. Det gjøres alt innad på sykehusene nå for å øke kapasiteten og løse dette på best mulig måte. Anonymkode: e5df1...ab9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #57 Del Skrevet 12. mars 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uenig. Det er verre å miste et ungt friskt menneske i arbeid enn en som er eldre eller ufør. Anonymkode: cb640...7ff Samfunnsmessig sett ja. Men de eldre er akkurat like redde for å dø som yngre. Og det er like vondt å miste de som en yngre person. De uføre føler seg heller ikke klare for døden, og de har også pårørende som er glade i dem. Min svigermor på 92 vil ikke ha besøk av oss i påsken, og er redd for å bli smittet. Vi bor langt unna, og har ikke møtt henne siden sist sommer. Mine foreldre er rundt 80, og de er også redde. Alle disse 3 bor hjemme, og fungerer veldig bra i hverdagen. De har levd lenge, men har fortsatt mye livsglede. De er alle aktive i hverdagen, steller i hagen, passer barn, drar på ferie osv. For meg er det verre å miste mine foreldre, selv om de er gamle, enn at en ukjent ung person dør. Sånn er det nok for mange. Følelser spiller inn uansett. Anonymkode: 3d46d...999 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #58 Del Skrevet 12. mars 2020 54 minutter siden, AnonymBruker said: En eldre person er like mye verdt som en på 25. Liksom. Anonymkode: e8f9e...770 Det er DU som snakker om forskjellig verdi på forskjellige personer, ikke jeg. Slutt å tro det verste om alle rundt deg. Det sier veldig mye om deg som person. Det jeg sa handlet om at det er greit å vite at dette var en eldre person med nedsatt helse, og ikke en frisk 25-åring. For det hadde betydd at den første vi mistet var en ung og frisk 25-åring, i motsetning til en eldre person som allerede hadde nedsatt sjanse for å overleve. Det hadde vært enda mer skremmende, og gitt ett uvanlig farlig og dødelig bilde av sykdommen enn den vi har blitt vandt til. Der, ble det lettere for deg å forstå? Ble det enklere nå som du fikk det med teskje? Eller skjønner du fortsatt ingenting? Liksom? Anonymkode: 61cef...f53 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobbledigook Skrevet 12. mars 2020 #59 Del Skrevet 12. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Antar at dette er personen som først ble testet på sykehuset da symptomene var så alvorlige at det kunne ligne på korona, og som altså ikke er knyttet til skiferie i utlandet. Anonymkode: 41690...491 Nei, den personen ble lagt inn på Haukeland. Personen som er død døde på Oslo universitetssykehus. Med mindre HUS-pasienten ble flyttet, noe som er særs tvilsomt, er det ikke samme person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #60 Del Skrevet 12. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså over 60år? Anonymkode: 7fc15...a65 Det spiller liten rolle hvor gammel eller syk vedkommende var. Dette burde uansett gi alle som bryter pålagt isolasjon, dom på flere års fengsel for uaktsomt drap. Ideelt burde politiet ha en vakt ved hvert hus hvor det er en isolert person, dette for å sikre at det oppdages straks reglene brytes. Dersom andre i familien er i karantene, må det forventes at de melder fra til politiet om et hvert mulig brudd på karantenebestemmelsene, i motsatt fall må de dømmes som medskyldige. Det går tross alt an å kontakte den isolerte via media. Opphør av isolasjon bør først skje når smitte er utelukket ved repetert testing (som pr i dag er umulig pga lite tilgjengelig testutstyr). Ett års isolasjon må i denne sammenheng betraktes som lite. Anonymkode: 8a20f...096 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg