Gå til innhold

Er jeg den eneste som fryder meg i disse coronatider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har angst og depresjon. Til tider tungt å bære. Er kronisk syk i tillegg og livet kunne absolutt vært ti hakk lettere. Jeg er i ferd med å bli skremt så langt inn i en depresjon av dette viruset at jeg er redd for min egen framtid pga det. Men aldri aldri om jeg hadde fryder meg over at andre skulle få kjenne på dette jeg kjenner på. Aldri hadde jeg ønsket andre så vondt som du tydelig gjør. Jeg synes det er forferdelig med alle de som nå kjenner på angst. De som er redd for seg selv og sine nære. De som mister inntekten midlertidig og alle som får merke konsekvensene av dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har pga at jeg er alvorlig psykisk syk isolert meg i flere år, men nå kan endelig andre folk få merke hvordan det er å være ufrivillig isolert og redd. Nå blir folk tvunget til å isolere seg hvis de har utsatte folk i familien som eldre mennesker, diabetikere, folk med hjertefeil, kreft osv for ellers så kan de jo være med å smitte hundrevis av andre.

Håper alle jobber, skoler, barnehager, treningssentre, kjøpesentre, offentlig transport, flyplasser, frisører, neglesalonger, kinoer, restauranter, cafeer og utesteder stenger lengst mulig.

Er det bare jeg som koser meg med å se alle tiltakene som kommer på rad og rekke nå? 

😃

Anonymkode: a6cf5...9a5

Jeg håper alle de som har ansvaret for dette kollektive hysteriet må stå til ansvar for dette når det om noen uker blir konstatert at det var et ubegrunnet hysteri. Problemet at det får du aldri noen til å innrømme. 

Anonymkode: d523e...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt...

Det er ikke helsefremmende å isolere seg og sitte alene med destruktive tanker. Å glede seg over at noen opplever reell frykt, viser vel at empati for andre mennesker er borte.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Jadzia skrev:

Jeg har angst og depresjon. Til tider tungt å bære. Er kronisk syk i tillegg og livet kunne absolutt vært ti hakk lettere. Jeg er i ferd med å bli skremt så langt inn i en depresjon av dette viruset at jeg er redd for min egen framtid pga det. Men aldri aldri om jeg hadde fryder meg over at andre skulle få kjenne på dette jeg kjenner på. Aldri hadde jeg ønsket andre så vondt som du tydelig gjør. Jeg synes det er forferdelig med alle de som nå kjenner på angst. De som er redd for seg selv og sine nære. De som mister inntekten midlertidig og alle som får merke konsekvensene av dette. 

Enig. Jeg har selv borderline og sliter med depresjoner, suicidalitet og kraftig sosial angst, og det å være innesperra hjemme i isolasjon full av angst unner jeg faktisk ingen. Jeg vet selv hvor jævlig det er så hvorfor i all verden skulle jeg ønske det for andre?

Anonymkode: 4d70e...ee4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg håper alle de som har ansvaret for dette kollektive hysteriet må stå til ansvar for dette når det om noen uker blir konstatert at det var et ubegrunnet hysteri. Problemet at det får du aldri noen til å innrømme. 

Har du ikke oppfattet alvoret enda`?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er trygda di staten kommer til å kutte i først etter at økonomien går nedover etter denne pandemien vettu. Hva skal du leve av da?

Men da blir jo alle andre jobber også nedlagt. Så blir vi alle uten jobber.

Men kanskje det er bra for da kan vi jo alle kjenne litt på hvordan det er å sulte, ikke ha råd til å gå til frisøren, dra på restaurant osv😃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk kan dø av dette. Det er ikke noe å fryde seg over. 

Personlig driver jeg i serveringsvirksomhet, og har ansvaret for at 29 mennesker (som også har barn, hus og hjem) har en jobb å gå til. 
Vi tåler ikke mange uker med denne situasjonen før vi må stenge for godt. 

Fryder meg ikke over det heller. 

Om du ikke er i jobb, HI så kan du tenke på hvor stønadene dine kommer fra og hvordan velferdsnorge er bygget opp. 

Anonymkode: 68ade...d7c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud dere skjønner vel at Ts bare vil gi et perspektiv?! Litt uheldig uttrykksmåte ja. Hun fryder seg ikke over at folk blir syke. Men vi som har blitt isolert fra samfunnet fordi vi «ikke er helt som alle andre» har bare blitt hakket på og «ta deg sammen». 

Anonymkode: 66c87...c9a

Ja for dette er akkurat det samme. Super sammenligning. Spikeren på hodet. 

Altså du kan ikke mene at det du sier henger på greip eller har noen sammenheng.... 

Anonymkode: 43849...dd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da blir jo alle andre jobber også nedlagt. Så blir vi alle uten jobber.

Men kanskje det er bra for da kan vi jo alle kjenne litt på hvordan det er å sulte, ikke ha råd til å gå til frisøren, dra på restaurant osv😃

Ikke alle jobber nei. Noen vil nok selvsagt miste jobben sin, men de aller fleste har nok en jobb å gå tilbake til når alt dette er over. Du derimot, vil nok måtte leve på halv trygd eller mindre fremover etter dette kaoset.

Og hvis du sulter , ikke ha tråd til frisør eller dra på restaurant iblant som ufør så prioriterer du feil. Jag har minstesats og har fint råd til alt det du nevner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Har du ikke oppfattet alvoret enda`?

Kan du ikke lese? Dette er det verden går under av, dvs bare de som blir smittet:

De aller fleste som blir smittet av coronaviruset og sykdommen Covid-19 vil ifølge Folkehelseinstituttet få luftveisinfeksjoner, en mild sykdom som vil gå over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, det var ikke akkurat noe hyggelig da. Verden går rundt av seg selv sies det, men da må jo vi være med på runddansen, for å få det til å gå, at vi kan få kjøpt mat, da må det være sjåfører som frakter maten til deg og meg, hm? Butikker, etc. Vi har mange nedturer flere av oss for du er ikke den eneste, du kan få lov til å le, men le sammen med noen, aldri av noen.  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper alle jobber, skoler, barnehager, treningssentre, kjøpesentre, offentlig transport, flyplasser, frisører, neglesalonger, kinoer, restauranter, cafeer og utesteder stenger lengst mulig.

Nå har det noe av det du ramser opp allerede blitt stengt. Alle jobber kan derimot ikke stenge! Hvem skal da behandle folk på sykehus feks? hvordan skal folk få handlet medisiner eller mat? OG hvordan skal folk komme seg til fra/jobb om kollektiv trafikken blir stengt? OG hvem skal fikse strømmen hvis det blir strømbrudd?

Det er mye bra tiltak av helsemessige grunner som har blitt gjort nå, samtidig så har det økonomisk virkning på mange familier/enslige. Ikke alle har en stor buffer å ta av/ikke har buffer til å klare seg lenge uten lønn. Hvordan skal de klare seg når det blir slutt på lønn/pengene? Og mange bedrifter gir ikke gi lønn til ansatte som må permitteres pga et corona -utbrudd/må være hjemme pga barn (barnehage/skoler stengt) Mange bedrifter vil også miste inntektene sine i de periodene det er stengt, som går utover bedriftene også.

Enn må tenke på økonomiske konsekvener også, og ikke bare de helsemessige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke lese? Dette er det verden går under av, dvs bare de som blir smittet:

De aller fleste som blir smittet av coronaviruset og sykdommen Covid-19 vil ifølge Folkehelseinstituttet få luftveisinfeksjoner, en mild sykdom som vil gå over av seg selv.

Du har enda ikke forstått alvoret? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste ja..
Så har du de som ikke tåler det så godt, som trenger oppfølging og kanskje livreddene behandling på sykehus. Blir nok folk smitta, så er det flere som kommer til å trenge behandling på sykehus. Sykehusene har begrenset med kapsitet, og hvis det blir for mange som trenger sykehus behandling pga viruset så risikerer man at noen ikke får hjelp til slutt. Enn risikerer også at operasjoner og andre ting blir utsatt, eller at ikke andre paisenter får behandlinger de trenger fordi sykehusene er fulle av corona-smittende.

En annen ting, er du først blitt smitta så smitter du flere..inkl de som også ikke tåler det så godt..

Jeg er i risiko gruppen selv. Har diabetes 2, og er gravid. Jeg overlever nok uansett fordi jeg er ung, det er verre med de som er 70+, eller som har feks kreft/hjertesykdommer.

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er visst sant at i krisetider kommer det verste frem hos enkelte, bitterhet og skadefryd inkludert.

Anonymkode: e0da9...b46

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har pga at jeg er alvorlig psykisk syk isolert meg i flere år, men nå kan endelig andre folk få merke hvordan det er å være ufrivillig isolert og redd. Nå blir folk tvunget til å isolere seg hvis de har utsatte folk i familien som eldre mennesker, diabetikere, folk med hjertefeil, kreft osv for ellers så kan de jo være med å smitte hundrevis av andre.

Er det bare jeg som koser meg med å se alle tiltakene som kommer på rad og rekke nå? 

😃

Jeg er også kronisk syk/ skadet og er veldig mye hjemme, har liten radius og så og si ingen sosial kontakt. Jeg koser meg ikke sånn situasjonen er nå, jeg er skikkelig redd for at samfunnsøkonomien skal kollapse. Spesielt helsevesenet som jeg er 100% avhengig av til behandling! Jeg er ikke bekymret for egen helse hvis/ når jeg får Corona viruset, men for alt det andre som gjør at samfunnet vårt kanskje aldri blir det samme... 

Anonymkode: 9fecc...8ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest supernova_87

Jeg synes det er skikkelig, skikkelig ekkelt det du skriver. 

Mange barn kommer til å bekymre seg og være redde. Noen voksne som har psykiske lidelser er redde for å miste behandlingen sin og frykter situasjonen så mye at de vurderer selvmord først som sist. Noen vil begynne å slite psykisk pga isolasjonen og frykten. Mange helsearbeidere må jobbe overtid, i presset situasjoner der de kommer til å se mange dø. Mange eldre kommer til å dø enten fordi vi ikke har kapasitet til å hjelpe dem eller fordi de ikke tåler det uansett. Mange unge med underliggende sykdommer kommer til å dø og vi som er søstre, brødre, tanter, sønner til disse vil sørge. Mange kommer til å gå konkurs og miste jobben. 

Og så skal du sitte hjemme og fryde deg? 

Jeg tenker at når man er så usolidarisk med andre enn seg selv så er det enten ikke rart man blir syk, eller kanskje det er tanker man får som følge av å være syk. Jeg synes det er sykt å fryde seg over situasjonen. Mange av dem som er i lignende situasjon som deg får det også verre. Frivillige på hjelpetelefoner kan minke, besøksvenner kan ikke dra på besøk. Helsetilbudet for psykisk syke kan måtte reduserer i en periode. 

Og så skal du sitte hjemme og fryde deg!? Fy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Herregud dere skjønner vel at Ts bare vil gi et perspektiv?! Litt uheldig uttrykksmåte ja. Hun fryder seg ikke over at folk blir syke. Men vi som har blitt isolert fra samfunnet fordi vi «ikke er helt som alle andre» har bare blitt hakket på og «ta deg sammen». 

Anonymkode: 66c87...c9a

Det er jo ikke tilfellet. Mange internettkrigere hakker på den gruppen det er sant. Jeg har lest og irritert meg grønn over alle trådene her som hetser f.eks uføre. Men de fleste gjør ikke det. Og tenk på alle de mange som går på jobb hver dag for å jobbe for og gjøre det beste for utsatte grupper. Å streve dag etter dag for å bidra for at de svake i samfunnet skal ha det bedre. Man blir ikke særlig motivert for å gjøre det når man får høre at de sitter og gnir seg i henda og fryder seg av denne ulykken som skjer oss alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når alt stopper opp, vil du også miste trygda di. Det er vel ikke noe å fryde seg over?

Anonymkode: d02b6...372

Dette. 

Tror ikke du fryder deg så mye lengre den dagen velferdsstaten velter, og pengene tar stopp. 

Heller ingen som fryder seg over at du har blitt ufrivillig isolert. Og man må ikke isolere seg heller, fordi man er ufør. 

Trist at du ønsker andre sånt. 

Anonymkode: 0fa32...c1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...