AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #61 Del Skrevet 12. mars 2020 53 minutter siden, AnonymBruker said: Neida, det finnes muligheter for å sørge for at barn av feks helsearbeidere uten mulighet for barnepass, får et tilbud. Anonymkode: 3c46f...594 Det må planlegges. Samt hvordan barnene dine skal utdannes istedefor å sitte hjem og bli analfabet, noe som koster samfunnet svært mye på lang sikt. Da må myndighetene få tid å gjøre gjobbene sine. Og folk finne noe annet å klage på. Anonymkode: 551a6...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #62 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg er lærer. Drar på jobb i dag, men har fått melding om flere syke elever som blir hjemme. Aldri vært så mange syke (redde for corona?) på en gang før. Anonymkode: d7c5a...9a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #63 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem definerer hva kritiske samfunnsoppgaver er? De fleste av oss bidrar strengt tatt på ett eller annet vis til at samfunnet går rundt. Anonymkode: 589f2...e98 Klesbutikker, elektronikkbutikker, frisørsalonger, hudpleiesalonger bare for å nevne noen kan fint stenge uten at det får noen konsekvenser. Anonymkode: bb113...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #64 Del Skrevet 12. mars 2020 I min kommune er alle skoler og barnehager stengt, til tross for bare ett bekreftet tilfelle i kommunen. Regner med at resten av landet følger etter snart. Anonymkode: 10d46...a8e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #65 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg holder mine barn hjemme. Anonymkode: 06ee0...357 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #66 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, abc123detvardet skrev: Ja, vi klarer oss uten dem en viss periode, men hvordan skal de klare seg? Mange av dem er avhengig av kunder. Jeg personlig bestiller ting på nett generelt, eneste forskjell er at jeg nå kommer til å bestille levering på dør. Og jeg bor i Oslo rett vedet kjøpesenter, så det er ikke tilgangen det går på. Veldig mange småbutikker har faktisk også netthandel, det er sånn de overlever. Spørsmålet er mer om de kommer seg på jobb dersom kollektiv stenger helt, men. For min del er jeg nokså avhengig av behandling for en sykdom som ikke er dødelig - men som kan gi langvarige store konsekvenser om det ikke blir behandlet. Jeg planlegger selvsagt å ta drosje, men lurer jo litt på om det vil være mulig om ALT av kollektiv stenger og absolutt alle skal ta drosje til ettogalt. (Vi har ikke bil, og jeg kan ikke bevege meg særlig på egenhånd). Barn har jo holdt hjemme allerede i 2 dager, mannen har hjemmekontor og jeg har jo hatt ufrivillig karantene grunnet annen sykdom i lange tider uansett. Anonymkode: fa4d2...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #67 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Norge har en av verdens høyeste arbeidsdeltakelse blant kvinner. dvs at mammaene er ikke hjemme. Stenger man skolene, blir ogsa helsearbeidere hjemme. Og søppelen dunken din ikke hentet. Og vann og el og telefon nett ikke bemannet. Anonymkode: 551a6...5ae Og det er her dugnadsånden kommer til sin rett. Jeg kjenner mange permitterte, arbeidsledige, studenter osv som er hjemme nå. Kanskje kan disse passe små grupper med barn? Familie, venner og naboer som ikke er i livsnødvendige stillinger (helse, brann, politi, rengjøring, renovasjon, administrative oppgaver) kan bidra med pass. Anonymkode: ae942...897 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #68 Del Skrevet 12. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Når folk som jobber i helsevesenet har barn som er gamle nok til å klare seg selv, trenger de ikke hjemmekontor; det er ikke mange årene siden man hadde "nøkkelbarn" som gikk i barneskolen og utrolig nok overlevde alene hjemme mens mor og far var på jobb; idéen om at barn ikke kan klare å være alene hjemme, er av nyere dato. I 1970-årene fantes ikke SFO, og barna klarte likevel å vokse opp. Anonymkode: 8c0d1...4c3 Du vet ikke noe om hvordan Barnevernet i dag fungerer. Er man ikke perfekt som foreldre, så får man flere møter og innhenting av alt av legejournaler og annet om deg. Ekstra belastning på topp av å være alene med barn og i jobb. Du tror kanskje det bare er å ta seg fri når som helst for å forklare i timesvis i møter hvorfor du valgte å holde barna hjemme i så ung alder. Ja, jeg vet at før var det mulig å la barn leke ute allerede fra 3-4 års alder uten at noen rynket på nesen. Det er ikke sånn i dag. Anonymkode: 9eb8b...533 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #69 Del Skrevet 12. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet ikke noe om hvordan Barnevernet i dag fungerer. Er man ikke perfekt som foreldre, så får man flere møter og innhenting av alt av legejournaler og annet om deg. Ekstra belastning på topp av å være alene med barn og i jobb. Du tror kanskje det bare er å ta seg fri når som helst for å forklare i timesvis i møter hvorfor du valgte å holde barna hjemme i så ung alder. Ja, jeg vet at før var det mulig å la barn leke ute allerede fra 3-4 års alder uten at noen rynket på nesen. Det er ikke sånn i dag. Anonymkode: 9eb8b...533 Vi er ganske langt fra perfekte foreldre, og har aldri vært i møter med barnevernet. Men vi holder heller ikke barn hjemme fra skolen uten grunn. Den ene gangen vi hadde den ene ungen ute av skolen, hadde vi selvfølgelig opplegg, og det er mer enn bare fag som skal læres i skolen. Vi har heller ikke lagt merket til at noen har rynket på nesen av at vi lar ungene leke alene ute fra de er 3-4, eller at 1. klassingen går hjem alene sammen med 5. klassingen etter skolen. Det blir ikke så sunn mat og ganske mye skjerm, men har ikke opplevd at verken folk eller barnevernet dømmer oss av den grunn. Du har nok hatt en vond opplevelse, men disse grunnene er ikke gode nok. Anonymkode: f391e...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #70 Del Skrevet 12. mars 2020 Mulig det er besvart men hvordan skal det fungere for oss som har barn under 5 år som må tas ut av bhg? Vi har ikke mulighet til hjemmekontor og ikke har vi noen som kan passe barnet. Må vi ta ut sykemelding? Ferie? Omsorgsdager? Skjønner at vi må dele på det selvfølgelig 😊 Anonymkode: 28899...1a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #71 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg bor i en hyttekommune. Har barn på skolen enda,men hovedproblemet her er - SLUTT FOR F**N å benytte karantenetiden til å dra på hytta! Spesielt om du bare MÅ innom nærbutikken min for å handle på veien/ daglig. Parkeringen er stappfull av Oslo-biler hver dag! Anonymkode: e927f...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #72 Del Skrevet 12. mars 2020 Skal de stenge skole/bhg så får de finne på et tilbud/ ha oppe barnehage/skoler der hvor foreldrene enten jobber innanfor: 1. Helse. Inkl leger, psykologer, tannleger. Spesialister, sykepleiere, apotek, hjemmesykepleiere, de som jobber på syke hjem. Dyrleger kan ha oppe, men kanskje mest for akutt behandlinger. Det som kan vente kan utsettes. 2. Politi 3. Brann 4. Butikk ansatte som jobber i mat butikk. Mat må enn jo ha. 5. Industrimedarbeidere som produserer mat. 6. Lastebil sjåfører som kjører produksjon av mat fra A til B. 7. Yrker innenfor strøm/gass/vann/rørlegger/elektriker. Det kan oppstå mye problemer hvis ingen kan fikse strøm brudd, eller om det blir lekkasje pga noe. 8. De som jobber med kollektiv transport. Det å stenge kollektiv trafikk vil ikke fungere. De som ikke har bil må også komme seg på jobb, uansett om det bare er yrkene ovenfor som er åpne. ... Ellers så kommer jeg ikke på flere yrker som er såkalt kritiske. Enn kan stenge treningssentere, restauranter, kles butikker, utesteder, hoteller etc. Allikevel må mange av oss jobbe. Ikke Alle har barnepass, og hvis mange foreldrene blir værende hjemme å passe barna så vil det gå utover de yrkene som nevnt ovenfor også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #73 Del Skrevet 12. mars 2020 For de av dere som har barnehagebarn og barn som ikke er store nok til å være hjemme, har dere tenkt at de kanskje løser det på samme måte som de vil gjøre i Danmark? Der skulle det være åpent for de som ikke har mulighet til å være hjemme med barna. Nå har ikke jeg barnehagebarn lengre, og barnet er stort nok til å være hjemme alene, så jeg har ikke fulgt med på akkurat den biten. Det er derfor jeg spør. Anonymkode: b431e...402 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #74 Del Skrevet 12. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 80% av kontorfolk har allerede hjemmekontor nå så det er mindre problem. Hvorfor sende barna på skole når vi foreldre er hjemme i denne tiden? Anonymkode: 11e71...a9c hvis jeg skal ha 2-åringen min hjemme hjelper det ikke med hjemmekontor, jeg får ikke jobbet et sekund. Anonymkode: 9112b...11b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #75 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og det er her dugnadsånden kommer til sin rett. Jeg kjenner mange permitterte, arbeidsledige, studenter osv som er hjemme nå. Kanskje kan disse passe små grupper med barn? Familie, venner og naboer som ikke er i livsnødvendige stillinger (helse, brann, politi, rengjøring, renovasjon, administrative oppgaver) kan bidra med pass. Anonymkode: ae942...897 Er ikke bare å sette barna bort til vilt fremmende mennesker. Det å ha tillit til barnevakten, er noe som kommer over tid både mellom foreldre og barnevakt, og mellom barn og barnevakt. Jeg ville aldri feks spurt naboen om å passe barnet mitt, siden jeg ikke kjenner vedkommende. For alt jeg vet kan dette være en person som er voldelig/pedofil/Ikke klarer å ivareta barnets behov. Jeg kjenner ikke vedkommende, og da får de heller ikke lov til å passe barna mine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #76 Del Skrevet 12. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer på hva alle barn og voksne som får «fri» kommer til å gjøre i steden. «Alle» sier jo at å ha barn hjemme er slitsomt. Blir det større aktivitet på lekeplasser og andre samlingspunkter? Da er man like langt. Større elever og studenter vil nok også utnytte «ferien» godt; reise, ut å spise, shopping osv. Hva vil det hjelpe da? Anonymkode: 98b4a...6a0 Nei det er man vitterlig ikke. Om man er 4 personer sammen ute på en lekeplass er noe helt annet enn å være kanskje 70 barn i én barnehage. Vi kan ikke alle gå i karantene og ikke bevege oss utenfor husets 4 vegger i 2 uker, man må få gå litt ut, men bruke hodet. Ikke samles mange og i hvert fall ikke innendørs. Anonymkode: 9112b...11b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #77 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig det er besvart men hvordan skal det fungere for oss som har barn under 5 år som må tas ut av bhg? Vi har ikke mulighet til hjemmekontor og ikke har vi noen som kan passe barnet. Må vi ta ut sykemelding? Ferie? Omsorgsdager? Skjønner at vi må dele på det selvfølgelig 😊 Anonymkode: 28899...1a3 Bruke feriedager først, så Permisjon vel. Mest sannsynlig uten lønn.. Endret 12. mars 2020 av tussi84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #78 Del Skrevet 12. mars 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en hyttekommune. Har barn på skolen enda,men hovedproblemet her er - SLUTT FOR F**N å benytte karantenetiden til å dra på hytta! Spesielt om du bare MÅ innom nærbutikken min for å handle på veien/ daglig. Parkeringen er stappfull av Oslo-biler hver dag! Anonymkode: e927f...5bf Hvorfor skulle de ikke det. Det er jo et glimrende tiltak. Dra ut av tettbebygde strøk og opp på hyttene, det er jo veldig fornuftig. Lettere å holde seg unna andre folk da. Anonymkode: 9112b...11b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #79 Del Skrevet 12. mars 2020 Står nå på VG at skoler i Bergen, Ålesund og oslo stenger. Og at alle andre fylker foreløbig har valgt å stenge videregående skoler. Håper det kommer tiltak for barnepass også der foreldrene må være på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #80 Del Skrevet 12. mars 2020 14 minutter siden, tussi84 skrev: Skal de stenge skole/bhg så får de finne på et tilbud/ ha oppe barnehage/skoler der hvor foreldrene enten jobber innanfor: 1. Helse. Inkl leger, psykologer, tannleger. Spesialister, sykepleiere, apotek, hjemmesykepleiere, de som jobber på syke hjem. Dyrleger kan ha oppe, men kanskje mest for akutt behandlinger. Det som kan vente kan utsettes. 2. Politi 3. Brann 4. Butikk ansatte som jobber i mat butikk. Mat må enn jo ha. 5. Industrimedarbeidere som produserer mat. 6. Lastebil sjåfører som kjører produksjon av mat fra A til B. 7. Yrker innenfor strøm/gass/vann/rørlegger/elektriker. Det kan oppstå mye problemer hvis ingen kan fikse strøm brudd, eller om det blir lekkasje pga noe. 8. De som jobber med kollektiv transport. Det å stenge kollektiv trafikk vil ikke fungere. De som ikke har bil må også komme seg på jobb, uansett om det bare er yrkene ovenfor som er åpne. ... Ellers så kommer jeg ikke på flere yrker som er såkalt kritiske. Enn kan stenge treningssentere, restauranter, kles butikker, utesteder, hoteller etc. Allikevel må mange av oss jobbe. Ikke Alle har barnepass, og hvis mange foreldrene blir værende hjemme å passe barna så vil det gå utover de yrkene som nevnt ovenfor også. Jeg jobber i landets største bank, og vi er en del av nasjonal kriseplan. Hvis du ikke får betalt i butikken, tatt ut penger, eller får lønn/trygd... hva tror du skjer da innen få timer? Anonymkode: 9769d...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg