WonderWomaan Skrevet 12. mars 2020 #41 Del Skrevet 12. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er jeg ikke. Og jeg har heldigvis såpass selvinnsikt at jeg ikke tar slike kommentarer innover meg. Men man bagatellisere ikke dødsfall, spesielt ikke rundt barn. Anonymkode: 752c9...919 Barn er ikke mer verdt enn voksne... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 12. mars 2020 #42 Del Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, abc123detvardet skrev: Okay? Det ser ut som du ikke har fulgt med... Du er ikke oppdatert i hva som skjer i verden. Jeg er personlig dritt lei av å informere, bla deg som ikke innehar kunnskap om viruset! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 12. mars 2020 #43 Del Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev: Det ser ut som du ikke har fulgt med... Du er ikke oppdatert i hva som skjer i verden. Jeg er personlig dritt lei av å informere, bla deg som ikke innehar kunnskap om viruset! Er ganske godt informert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 12. mars 2020 #44 Del Skrevet 12. mars 2020 9 minutter siden, abc123detvardet skrev: Nei, jeg er for tiltak, bare ikke ekstreme tiltak. Noen av dem er: 1. Jeg for stansing av flyvninger til utsatte steder. Jeg er imot å kansellere alle flyvninger 2. Jeg er for stenging av skoler, men maks en hvis periode, og kun hvis det blir satt opp alternative læringsmetoder (for eksempel forelesninger på nett) 3. Jeg er for kansellering av store arrangementer (sport, konserter, osv), men ikke nødvendigvis av mindre arrangementer. Hvilke tiltak viser du til? Hva snakker du om? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #45 Del Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, WonderWomaan skrev: Barn er ikke mer verdt enn voksne... Det var en litt spesiell uttalelse. Ingen liv er mer eller mindre verdt enn et annet, men det er jo klart at et barnedødsfall kan ansees som mer alvorlig da barna våre også er fremtiden vår. Men akkurat dette er ikke en diskusjon jeg er særlig interessert i å gå inn på. Anonymkode: 752c9...919 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 12. mars 2020 #46 Del Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, abc123detvardet skrev: Er ganske godt informert. Nope.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wintergirl Skrevet 12. mars 2020 #47 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) Æsj. Enkelte av dere er rett og slett fæle og skadefro. Sånn enkelte av dere skriver her så virker det som om dere ønsker at noen skal bli syke, eller miste noen av sine så de kan se at dere tross alt hadde rett! En ting er respekt for sykdommen, men noe annet er faktisk hysteri som kan gjøre langt mer skade enn nytte. Lær forskjellen der. Å ha respekt betyr at man tar sine forhåndsregler, men ikke går helt av hengslene. Hva godt kommer det av hvis alle skal bli hysteriske? Hysteri får sjeldent frem det beste i mennesker. Endret 12. mars 2020 av wintergirl 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 12. mars 2020 #48 Del Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev: Hvilke tiltak viser du til? Hva snakker du om? Tiltak for å redusere smitte... Du ikke har fulgt med på nyhetene. Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev: Nope.. Du er ganske håpløs. Du er tydeligvis ikke interessert i å diskutere, kun si at du er uenig uten å komme med noen argumenter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 12. mars 2020 #49 Del Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, abc123detvardet skrev: Tiltak for å redusere smitte... Du ikke har fulgt med på nyhetene. Du er ganske håpløs. Du er tydeligvis ikke interessert i å diskutere, kun si at du er uenig uten å komme med noen argumenter. Her må jeg informere atter en gang... En stor del av jobben min er å gi fremtidige helsepersonell opplæring i smitte, smittekjeden, hvordan virus samt bakterier smitter mellom mennesker og bryte, begrense smitte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #50 Del Skrevet 12. mars 2020 Har aldri ledd av viruset, men jeg innser også at dette er noe jeg ikke har så mye kontroll over. Jeg har ingen kontroll på hvor jeg kommer til å bli smittet, eller av hvem om jeg skulle få viruset. Hvis jeg først blir smitter så vet jeg heller ikke om det før symptomene slår ut. Før det kan jeg ha smittet andre utenat jeg vet det. Dette til tross for vasking av hender mange ganger om dagen. Nå er det nå sånn all like vel at jeg kan ikke sperre meg inne så lenge jeg er frisk. Jeg må kunne dra til lege og sykehus i forbindelse med ekstra oppfølging rundt graviditet siden jeg har et risiko svangerskap. Jeg må også kunne dra til apotek for å kunne hente ut medisiner ved behov, og mat må jeg kjøpe i butikk. Jeg må Også ta buss for å komme fra A til B. Alle disse stedene er potensielle smitte steder. Eller så kan det jo hende mannen min får det av en kollega eller en kunde og drar med seg viruset hjem? Eller jeg blir smittet av andre mennesker jeg omgås med.. Med tanke på at jeg ikke har noen kontroll over dette er det derfor lite jeg får gjort. Hvis det er noen som kan kontrollere tilstanden og smitte spredning er det myndighetene. Enn kan starte med å gi straff til de som bryter karantenen, kanskje stenge restauranter/barer/utesteder/ treningsentere /klesbutikker osv for en periode. Stenge av ting som ikke er livsnødvendig. Matbutikker, apotek, kollektivt, helse, tannlege, politi, brann, produksjon av mat, Strømselskaper, elektrikere, rørleggere osv må være tilgjengelig. Jeg er ikke helt for komplett stenging av skoler og bhg. Det vil ikke være nok kapasitet i helsevesenet feks til å ta i mot alle pasienter når mange av de som jobber blir nødt til være hjemme med barna isteden. Av de som er yrkesaktive i 20 til 40 års alder så er det jo mange som har barn under 10 år. Ikke alle har barnevakter, eller noen å dele daglig omsorg med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #51 Del Skrevet 12. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var en litt spesiell uttalelse. Ingen liv er mer eller mindre verdt enn et annet, men det er jo klart at et barnedødsfall kan ansees som mer alvorlig da barna våre også er fremtiden vår. Men akkurat dette er ikke en diskusjon jeg er særlig interessert i å gå inn på. Anonymkode: 752c9...919 Heldigvis dør barn stort sett ikke av corona (i motsetning til svineinfluensa, der flere barn, unge og gravide døde), så det blir uansett litt tøysete å diskutere. 😊 Anonymkode: c2181...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salmonella Skrevet 12. mars 2020 #52 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) Har aldri ledd av korona og aldri forstått hva det er å le av. Forstår heller ikke hvorfor folk kaller det hysteri og bagatelliserer situasjonen med at "det dør masse folk av vanlig influensa hvert år". Det er STOR forskjell på et virus man kan til en viss grad forberede seg på med vaksiner samt at det er en jevn strøm med folk som blir syke kontra et virus man IKKE har vaksine mot, som er svært smittsomt og som treffer oss som en bølge! Nå risikerer vi at det hoper seg opp med svært syke mennesker som i værste fall ikke får medisinsk hjelp fordi kapasiteten er sprengt. Det vil bli frafall av helsepersonell, man må utsette planlagte behandlinger/inngrep for å frigjøre kapasitet, det kommer til å hope seg opp med syke mennesker med underliggende truende sykdommer i tillegg. At folk ikke ser at det er DER alvoret ligger (samt de økonomiske utfordringene) fatter jeg ikke. Endret 12. mars 2020 av Salmonella 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #53 Del Skrevet 12. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fungerer meget godt, takk for det. Jeg trakker ikke ned på noen, men kjenner det langt inn i mammahjertet når noen mener at "dør barnet, så dør det. Og sånn er det med den saken." Alle skal få ha sine meninger, men det er lov å tenker over hvordan en formulerer seg. Anonymkode: 752c9...919 Men hun kommer til å slite hver influensasesong uansett. Anonymkode: c36aa...c21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 12. mars 2020 #54 Del Skrevet 12. mars 2020 Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WonderWomaan Skrevet 12. mars 2020 #55 Del Skrevet 12. mars 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var en litt spesiell uttalelse. Ingen liv er mer eller mindre verdt enn et annet, men det er jo klart at et barnedødsfall kan ansees som mer alvorlig da barna våre også er fremtiden vår. Men akkurat dette er ikke en diskusjon jeg er særlig interessert i å gå inn på. Anonymkode: 752c9...919 Måten du utalte deg på virket som om du mente at kun barn er verdt noe. Vi alle er en del av framtiden. Barn er for små til å gjøre noe positivt her siden de vet ikke noe. Mens de som er kommet oppi 20 årene og eldre er de som skaper fremtiden nå, slik at barna kan få et greit liv. Så uten voksne, finnes ikke det fremtid for barna. Så neste gang du utaller deg slik du gjorde i den andre kommentaren så bør du endre ordbruken, fordi for andre er det familiemedlem og kjente som ikke er barn som er mer verdt enn et eventuelt barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbehave Skrevet 13. mars 2020 #56 Del Skrevet 13. mars 2020 (endret) Jeg er ikke redd for å bli smittet selv. Det jeg er redd for, er at jeg skal komme til å smitte noen som ikke tåler det. Får jeg eventuelt karantene, skal jeg selvsagt respektere det for å unngå at noen står i fare for å dø av min uforsiktighet. Jeg føler det er litt hysteri (at folk hamstrer mat som om det er en zombie-apokalypse eller krigssone der ute). Altså, kun siste utsagn mener jeg er hysteri (hamstringen). Respekter karantene og hjelp naboen eller hvem det måtte være som blir satt i karantene. Dette er ikke verdens undergang. Som alle andre epidemier. Endret 13. mars 2020 av Missbehave 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energidronning Skrevet 13. mars 2020 #57 Del Skrevet 13. mars 2020 28 minutter siden, Missbehave skrev: Jeg er ikke redd for å bli smittet selv. samme her. vi har sterk immunsystem, så vi sjelden får noe virus. men selv om smitte kan jo hende, vi slår viruset. hva er viktig er et varm plass (som en bra koselig seng), og mye vann eller 100% saft, med vitaminer. flere liter hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #58 Del Skrevet 13. mars 2020 18 timer siden, Salmonella skrev: Har aldri ledd av korona og aldri forstått hva det er å le av. Forstår heller ikke hvorfor folk kaller det hysteri og bagatelliserer situasjonen med at "det dør masse folk av vanlig influensa hvert år". Det er STOR forskjell på et virus man kan til en viss grad forberede seg på med vaksiner samt at det er en jevn strøm med folk som blir syke kontra et virus man IKKE har vaksine mot, som er svært smittsomt og som treffer oss som en bølge! Nå risikerer vi at det hoper seg opp med svært syke mennesker som i værste fall ikke får medisinsk hjelp fordi kapasiteten er sprengt. Det vil bli frafall av helsepersonell, man må utsette planlagte behandlinger/inngrep for å frigjøre kapasitet, det kommer til å hope seg opp med syke mennesker med underliggende truende sykdommer i tillegg. At folk ikke ser at det er DER alvoret ligger (samt de økonomiske utfordringene) fatter jeg ikke. Enig. Det er jo også sånn at alle andre sykdommer og skader fortsetter å inntreffe, også nå under korona-pandemien. Folk som får hjerteinfarkt, kreft, blir skadet i ulykker osv kan risikere at de ikke får rask nok hjelp fordi det mangler både sengeplasser, utstyr og helsepersonell. Jeg er så lei av den evige "korona er jo ikke farlig, for flere dør jo av vanlig influensa", og spesielt når det faktisk viser seg at korona både smitter lettere og har høyere dødelighetsrate. Sesonginfluensaen er forutsigbar, kan unngås eller dempes ved vaksine og antallet alvorlig syke som trenger hjelp fordeles ut over flere måneder sånn at helsevesenet er forberedt og har tilgjengelige ressurser. Korona smitter lett (lettere enn sesonginfluensa), sprer seg raskt, kom som jula på kjerringa, finnes ingen vaksine mot, og prognosene tilsier at vi risikerer en diger bølge av syke, inkludert alvorlig syke som trenger sykehusinnleggelse. Vi er sannsynligvis ikke ferdig med den verste smittebonanzaen før utpå senhøsten 2020. Jo fortere vi blir ferdig, jo fortere kan samfunnet stable seg på bena igjen. Derfor må alle gjøre en innsats for å unngå smitte eller bli smittet, også de som er friske og mest sannsynlig kommer til å maks få en lett forskjøelse av koronaviruset. Anonymkode: c28f6...8c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 13. mars 2020 #59 Del Skrevet 13. mars 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep, krenkende innlegg og svar til dette. Kragebein, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #60 Del Skrevet 13. mars 2020 Jeg ler ikke og mener nå kjøpesentre f eks må følge opp og stenge, som det meste annet, hvis det skal ha noen effekt med denne dugnaden. MEN om man setter ting i perspektiv, det ER ekstremt få personer som er smittet, drøyt 800 nå av en befolkning på nærmere fem millioner, og kun et fåtall av disse igjen er alvorlig syke. Det et faktisk ikke mye. Det døde vel 18 mennesker i trafikken i januar, til sammenligning. Anonymkode: e88ed...e34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg