Gå til innhold

Er det farlig for relativt friske voksne under 30 å få korona?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan man ikke si sikkert. Jeg var frisk og rask og plutselig ble jeg alvorlig syk og lå på isolat. Jeg svevde mellom liv og død. Det viste seg at jeg hadde fått kraftig svineinfluensa. Så dette er ikke til å spøke med. 

Anonymkode: 0398e...d84

Særlig. Løgner. 

Anonymkode: b2845...dce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 timer siden, Apocalypte skrev:

Når man hører om EN av 125 000 så er jeg ikke spesielt bekymret. Det er jo bare den evinnelige legen man hører om.

Men det betyr jo bare at man ikke kan være HELT sikker selvom man er ung og frisk. Det går jo bra for det fleste det her, men det er skummelt

Anonymkode: 4794e...dfd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil si å holde immunforsvaret i sjakk?

De fleste mennesker har et godt immunforsvar. Men det finnes folk som har immunsvikt, går på medisiner som setter ned immunforsvaret som f. eks. hos organ-transplanterte. De som går på cellegift har også nedsatt immunforsvar. For disse gruppene er det svært farlig å få viruset.

Anonymkode: e35c1...7ce

Spedbarn har også nedsatt immunforsvar, men det er ikke gitt at disse tar skade av det (sålangt vi vet i hvertfall). Men de er dermed utsatt for andre type sykdommer. Derfor skal alt være sterilt. 

Anonymkode: 75a8f...db3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli alvorlig syk, men tvilsomt. Man har ingen garanti. Den legen som varslet i Kina var 34 år, frisk og døde.

Spørsmålet til TS er folk UNDER 30. Ikke over.. 

Anonymkode: 75a8f...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.3.2020 den 5.42, AnonymBruker skrev:

Særlig. Løgner. 

Anonymkode: b2845...dce

Løgner? Hvorfor i helvete skal jeg lyve om det?!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løgner? Hvorfor i helvete skal jeg lyve om det?!

Jeg tror deg. Unge var mest utsatt for alvorlig forløp av svineinfluensaen. 

Anonymkode: 9d13b...87f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Trur det skal gå bra ut i frå det som blir sagt. Men det er nok farlig å få det i kombinasjon med vanlig influensa? Covid er eit lungevirus btw.

Anonymkode: 2fc0e...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2020 den 0.09, Aragorn ll Elessar skrev:

Er du frisk og under 40 er det mer eller mindre ufarlig. 

Til og med de fleste eldre som ikke har noen sykdommer i tillegg, blir stort sett friske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

confirmed cases
DEATH RATE
all cases
80+ years old
21.9%
14.8%
70-79 years old

8.0%
60-69 years old

3.6%
50-59 years old

1.3%
40-49 years old

0.4%
30-39 years old

0.2%
20-29 years old

0.2%
10-19 years old

0.2%
0-9 years old

no fatalities

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Det må nevnes at disse tallene er basert på antall diagnostiserte tilfeller, altså der man har tatt en test som er funnet positiv. Det er veldig mange som ikke har blitt testet og som derfor ikke inngår i tallmaterialet. Tallene er derfor sannsynligvis lavere. De som har dødd i andre aldersgrupper enn 60+ er hovedsaklig mennesker med underliggende sykdom.

Endret av Faktasjekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Faktasjekk skrev:
confirmed cases
DEATH RATE
all cases
80+ years old
21.9%
14.8%
70-79 years old

8.0%
60-69 years old

3.6%
50-59 years old

1.3%
40-49 years old

0.4%
30-39 years old

0.2%
20-29 years old

0.2%
10-19 years old

0.2%
0-9 years old

no fatalities

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Det må nevnes at disse tallene er basert på antall diagnostiserte tilfeller, altså der man har tatt en test som er funnet positiv. Det er veldig mange som ikke har blitt testet og som derfor ikke inngår i tallmaterialet. Tallene er derfor sannsynligvis lavere. De som har dødd i andre aldersgrupper enn 60+ er hovedsaklig mennesker med underliggende sykdom.

Jeg ser at fra statistikken i VG så er det ganske mange over 70 år som er smittet. Faktisk en del over 90 år. Så det er naturlig å tenke at dødsfallene er hos de aller eldste. 

Likevel så har jo Kina og Italia rapportert om dødsfall hos unge folk i 30-årene uten antatt underliggende sykdom. 

Anonymkode: 5ec9f...599

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2020 den 0.02, AnonymBruker skrev:

Jeg er 23 år og er livredd for korona. Jeg er relativt frisk og har ikke det som ''risikogruppen'' har. Men kan jeg likevel være i faresonen for å få den alvorlige typen av korona hvor jeg eventuelt må på sykehus??? 

Anonymkode: 48394...5be

23, da er du jo akkurat like gammel som hun iranske fotballspilleren som døde av dette. Hun var heller ikke i den såkalte "risikogruppen".
http://english.alarabiya.net/en/coronavirus/2020/02/27/Young-female-Iranian-futsal-player-dies-of-coronavirus-in-Qom-Rokna.html 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser at fra statistikken i VG så er det ganske mange over 70 år som er smittet. Faktisk en del over 90 år. Så det er naturlig å tenke at dødsfallene er hos de aller eldste. 

Likevel så har jo Kina og Italia rapportert om dødsfall hos unge folk i 30-årene uten antatt underliggende sykdom. 

Anonymkode: 5ec9f...599

Viktig å huske på at lungesykdom og hjerte/karsykdom er svært utbredt i Kina pga. vedfyring på landsbygda og forurensing i byene.

https://forskning.no/partner-sykdommer-norges-forskningsrad/dodelig-inneklima-i-kina/739055

https://www.aftenposten.no/verden/i/43y6/beijing-kveles-av-farlig-forurensning

https://time.com/4130476/china-smoking-pollution-lung-cancer/

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 år og er livredd for korona. Jeg er relativt frisk og har ikke det som ''risikogruppen'' har. Men kan jeg likevel være i faresonen for å få den alvorlige typen av korona hvor jeg eventuelt må på sykehus??? 

Ikke ta for lett på det. Det er definitivt en risiko, selv om sjansen er størst for at det går bra.

Det har vært profesjonelle atleter på din alder som har dødd. Uansett bør du gjøre alt for å ikke bli smittet slik at vi kan bli kvitt dette. Om du ikke dør, så vil andre gjøre det...

Unge og friske blir også syke, og vil få prioritert plass på sykehus. Det kan bli lange sykdomsforløp som ikke er noe gøy, men det vil også ta en plass som kunne blitt brukt til noen andre...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror deg. Unge var mest utsatt for alvorlig forløp av svineinfluensaen. 

Anonymkode: 9d13b...87f

Takk. Ganske sprøtt å bli kalt for løgner! 😔 Det var ganske tøft for kroppen å oppleve det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.3.2020 den 0.50, Apocalypte skrev:

Når man hører om EN av 125 000 så er jeg ikke spesielt bekymret. Det er jo bare den evinnelige legen man hører om.

Den av 125.000 som får det alvorlig blir jo bekymret, selv om det bare er 1 av 125.000. Spørsmålet til TS var ikke, "hvor stor er oddsen for å få dette alvorlig". Spørsmålet er heller ikke, "hva har Apocalypte for følelser rundt dette viruset".

Spørsmålet til TS er:

Vi er alle i den risikogruppen. Vi er alle det. 1 av 125.000 betyr at alle de 125.000 er i risikogruppen, selv om det bare er 1 som vil få det så alvorlig.

I tillegg, dette handler ikke bare om deg og meg. Dette handler om å gjøre det vi kan for at vi ikke skal spre viruset videre. Det er fullt mulig at vi sitter her og krangler igjen om et halvt år. Det er fullt mulig at vi ikke gjør det. Vi må gjøre det vi kan for å unngå å både få smitten og for å unngå å spre smitten videre.

Anonymkode: f1154...e0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har du lav risiko, men en del med lav risiko vil likevel dø.

Det som det virker som folk ikke forstår er jo at det vil ikke være noe sykehus å dra til - hvis ikke folk overholder regler og karantener - fordi de vil ha en kø på hundrevis, kanskje tusenvis av personer.  Å så sant du ikke kan bli frisk hjemme i din egen stue helt uten hjelp og helt uten medsiner, oksygen osv. , så vil man dø, ung som gammel, alle som en.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Ganske sprøtt å bli kalt for løgner! 😔 Det var ganske tøft for kroppen å oppleve det! 

Ikke ta deg nær av det folk skriver på nettet. De tenker ikke.

Anonymkode: 4608b...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.3.2020 den 5.33, AnonymBruker skrev:

Viruset kan mutere og vi alle er fucked. 

Det har mutert. Den varianten som er i Italia (og dermed sannsynligvis i Norge) er mye mer aggressiv enn den kinesiske.

Anonymkode: 97c24...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.3.2020 den 0.19, AnonymBruker skrev:

Du kan bli alvorlig syk, men tvilsomt. Man har ingen garanti. Den legen som varslet i Kina var 34 år, frisk og døde.

Jeg har mine tvil om han faktisk døde av koronavirus. Myndighetene prøvde jo å kneble han, og det er ikke akkurat uvanlig at folk som ikke adlyder diktaturer forsvinner på denne måten. Kanskje de forgiftet ham

Anonymkode: 08e46...6a3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine tvil om han faktisk døde av koronavirus. Myndighetene prøvde jo å kneble han, og det er ikke akkurat uvanlig at folk som ikke adlyder diktaturer forsvinner på denne måten. Kanskje de forgiftet ham

Anonymkode: 08e46...6a3

Det er mange som tror han ble tatt av dage, ja.

Anonymkode: ca6d2...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...