Gå til innhold

Venner som ikke tilbyr å hjelpe..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helsepersonell og er i karantene. Har ikke familie i byen jeg bor i, men har en god del venner. Å være i karantene innebærer at jeg ikke kan være på jobb, skole, butikk eller andre steder der det er mennesker. Og dermed medfører det at jeg nødvendigvis trenger noen å handle meg mat og gjøre de viktigste ærender. 
Normalt er jeg et menneske som alltid hjelper til når andre spør, når jeg har muligheten. Og er det noen i mitt nettverk som er syke eller trenger noe, så spør jeg om det er noe jeg skal gjøre eller bare gjør det uten å spørre, fordi det er sånt jeg gjør for mennesker jeg er glad i. 

Dessverre så har jeg visstnok ingen venner som tilbyr hjelp. Og jeg har spurt de nærmeste om de kan handle noe for meg, men det passet ikke. Og de forstår godt at de ikke blir utsatt for eventuell smitte av meg for de trenger bare sette det på trappa. Har heldigvis en sjef som har tilbudt seg så fikk mat for en uke siden. Men nå trenger jeg påfyll og at noen utførte et ærend for meg som ikke kan vente, men det passet fortsatt ikke. 

Jeg forstår at det ikke er en selvfølge at folk kan, men jeg kjenner at jeg blir så lei meg over at det er blitt slik 😪
Måtte bare lufte det, og kanskje få høre andre meninger. Er jeg for snill? For store forventninger? 

Anonymkode: b65c1...0ba

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i landet bor du? Bor du i nærheten av meg kan jeg handle for deg. Hilsen Oppland fylke

Anonymkode: 425d6...459

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du? Bor du i nærheten av meg kan jeg handle for deg. Hilsen Oppland fylke

Anonymkode: 425d6...459

Bor i Nord 😊 Takk for omtanken! 
Får sikkert sjefen til å forbarme seg over meg, blir bare så lei meg av at ingen bryr seg mere. Alle har liksom nok med sitt. Det er så merkelig. 

Anonymkode: b65c1...0ba

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at ikke alle har muligheter, men du har sjekket om noen av matbutikkene kan kjøre en eske hjem til deg, og at du betaler med enten Vips eller på annet vis? Ute på bygda er det fremdeles butikker som har servicen at de kjører hjem varer bestilt per telefon. Betaling finner man alltid en løsning på, om du så må betale over nettbank.

Anonymkode: 87720...622

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny har vel i alle fall hjemmelevering tror jeg. Men forstår frustrasjonen din, utrolig kjipt å ikke få hjelp av venner når du trenger det.

Anonymkode: 28bf2...af0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor, i hedmark får jeg ikke levert mat av kolonialen, men kan bestille matkasse. For det er det posten som leverer. De har melk og brød i tillegg til middager. Et tips i allefall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig gjort av "vennene" dine. Alle har en liten halvtime-time for å hjelpe andre i løpet av en dag eller en uke. Hadde naboen eller mannen i gata spurt meg om å handle for dem eller gjøre viktige ærender, hadde jeg hjulpet. Vi må være medmennesker nå, og hjelpe hverandre.

Jeg var selv i en situasjon i fjor hvor jeg ikke kunne handle selv på noen uker etter en operasjon, og da trådde både venner og familie til. Jeg fikk tilbud om mer hjelp enn jeg kunne ta imot, og det er slik det skal være. 

Jeg tror jeg hadde notert meg godt bak øret hvem "vennene" dine er, og faset dem ut etter dette rett og slett. Dessverre. Venner skal hjelpe hverandre. Ikke alle tilbyr det slik du gjør, men blir man spurt så hjelper man til i en slik situasjon!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipe venner! Hadde en venn av meg vært i karantene hadde jeg selvfølgelig handlet for henne! 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkar :( Dette er virkelig ikke greit!! Det burde være en selvfølge at de hjelper! Handle mat selv må de uansett, å handle for deg i samme slengen er ikke mye å be om. Du bor vel ikke kjempelangt unna? 10 minutters kjøretur ekstra med bil for å legge varene på trappen din får de søren meg klare. Regner med at noen av vennene dine eier bil.

Det jeg ville gjort var å gi beskjed. Selvsagt har de tid til en liten kjøretur (hvis du ikke bor veldig langt unna). Om de ikke har bil så er det ærlig talt ikke så mye å be om at de kan ta en busstur heller. Det er hva venner gjør. Har du flere venner så behøver de bare handle mat én gang hver også.. Hvis ikke vennene mine kunne stilt opp hadde jeg faktisk blitt så sur og lei meg at jeg hadde kuttet de ut. Er det mulig at venner er så egoistiske. 

Anonymkode: 1ded4...9ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo at ikke alle har muligheter, men du har sjekket om noen av matbutikkene kan kjøre en eske hjem til deg, og at du betaler med enten Vips eller på annet vis? Ute på bygda er det fremdeles butikker som har servicen at de kjører hjem varer bestilt per telefon. Betaling finner man alltid en løsning på, om du så må betale over nettbank.

Anonymkode: 87720...622

Ja har sjekka ut, er dessverre ikke muligheten her. Men har benyttet Wolt noen ganger, og fått de å legge det på trappa. Men det er ikke noe jeg har råd til en hel uke til, kanskje lenger. 
TS

Anonymkode: b65c1...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at folk blir smittet når ikke engang venner og familie hjelper hverandre med noe så enkelt som å handle! Burde vært pålagt å hjelpe sine nærmeste som er i katantene.

Anonymkode: fa3b0...5bc

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, stakkar :( Dette er virkelig ikke greit!! Det burde være en selvfølge at de hjelper! Handle mat selv må de uansett, å handle for deg i samme slengen er ikke mye å be om. Du bor vel ikke kjempelangt unna? 10 minutters kjøretur ekstra med bil for å legge varene på trappen din får de søren meg klare. Regner med at noen av vennene dine eier bil.

Det jeg ville gjort var å gi beskjed. Selvsagt har de tid til en liten kjøretur (hvis du ikke bor veldig langt unna). Om de ikke har bil så er det ærlig talt ikke så mye å be om at de kan ta en busstur heller. Det er hva venner gjør. Har du flere venner så behøver de bare handle mat én gang hver også.. Hvis ikke vennene mine kunne stilt opp hadde jeg faktisk blitt så sur og lei meg at jeg hadde kuttet de ut. Er det mulig at venner er så egoistiske. 

Anonymkode: 1ded4...9ac

Jeg bor helt sentralt, og de har alle bil ja. En ting er nå at det ikke ligger for alle å bare tilby å hjelpe. Det forstår jeg. Det har med oppvekst, hva man er tillært, verdier, personlighet osv å gjøre. Men det å faktisk si «det passer dessverre ikke» til et voksent menneske som forstår at det egentlig betyr «vet du hva at det orker jeg ikke, ikke nå og heller ikke senere,  for så viktig er du ikke for meg!», synes jeg er så utrolig smålig. Jeg er ikke et dårlig menneske. Er generelt snill, omsorgsfull og ikke plagsom. Har aldri bedt de om noe som helst før. Og vi er godt voksne, over 40 år alle sammen. 
Sukk 🤷🏻‍♀️ 
TS

Anonymkode: b65c1...0ba

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør på Facebook, da får de vist fram hvor snille de er når de melder at de kan gjøre det så da er plutselig de største egoistene også hjelpsomme..🙄 litt skuffende, men effektivt

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helsepersonell og er i karantene. Har ikke familie i byen jeg bor i, men har en god del venner. Å være i karantene innebærer at jeg ikke kan være på jobb, skole, butikk eller andre steder der det er mennesker. Og dermed medfører det at jeg nødvendigvis trenger noen å handle meg mat og gjøre de viktigste ærender. 
Normalt er jeg et menneske som alltid hjelper til når andre spør, når jeg har muligheten. Og er det noen i mitt nettverk som er syke eller trenger noe, så spør jeg om det er noe jeg skal gjøre eller bare gjør det uten å spørre, fordi det er sånt jeg gjør for mennesker jeg er glad i. 

Dessverre så har jeg visstnok ingen venner som tilbyr hjelp. Og jeg har spurt de nærmeste om de kan handle noe for meg, men det passet ikke. Og de forstår godt at de ikke blir utsatt for eventuell smitte av meg for de trenger bare sette det på trappa. Har heldigvis en sjef som har tilbudt seg så fikk mat for en uke siden. Men nå trenger jeg påfyll og at noen utførte et ærend for meg som ikke kan vente, men det passet fortsatt ikke. 

Jeg forstår at det ikke er en selvfølge at folk kan, men jeg kjenner at jeg blir så lei meg over at det er blitt slik 😪
Måtte bare lufte det, og kanskje få høre andre meninger. Er jeg for snill? For store forventninger? 

Anonymkode: b65c1...0ba

Sjekk kolonial.no om de leverer hos deg eller andre matbutikker som eksisterer på nettet og forklar situasjonen om du kan evt. få dem til å sette fra seg varene om du kan vippse dem penger i stedet for å møte dem face-to-face og betale med kort, hør med en matbutikk i nærheten, taxi og forklar dem også situasjonen?, eller hør med kommunen om de kan være behjelpelige og vær så snill finn deg noen andre venner når/om du blir frisk igjen! De er åpenbart ikke noe å satse på. Selvfølgelig forstår jeg jo frykten om å bli smittet, men skal man la deg sulte deg ihjel og dø av sult av den grunn? Umenneskelig! Dumt at du bor oppi Nord.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedritne venner du har. :nei: Men nå vet du iallfall hvor du har de, kan være greit det og.

Synes ikke du har store forventninger, hva skal man med venner hvis man ikke stiller opp for hverandre når man trenger det.

Hadde du være på vestlandet så skulle jeg handlet for deg jeg. :smilyblomst:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Lasox skrev:

Sjekk kolonial.no om de leverer hos deg eller andre matbutikker som eksisterer på nettet og forklar situasjonen om du kan evt. få dem til å sette fra seg varene om du kan vippse dem penger i stedet for å møte dem face-to-face og betale med kort, hør med en matbutikk i nærheten, taxi og forklar dem også situasjonen?, eller hør med kommunen om de kan være behjelpelige og vær så snill finn deg noen andre venner når/om du blir frisk igjen! De er åpenbart ikke noe å satse på. Selvfølgelig forstår jeg jo frykten om å bli smittet, men skal man la deg sulte deg ihjel og dø av sult av den grunn? Umenneskelig! Dumt at du bor oppi Nord.

De er helsepersonell selv og vet at de ikke blir smitta av å legge varer på trappa. Dermed så er ikke det årsaken heller. 
Jo jeg blir nok å fase de vennskapene ut. Kjenner at jeg bruker energi på skuffelsen og det er jeg egentlig for gammel til. 
Mange gode forslag. Takk ❤️

Anonymkode: b65c1...0ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Bedritne venner du har. :nei: Men nå vet du iallfall hvor du har de, kan være greit det og.

Synes ikke du har store forventninger, hva skal man med venner hvis man ikke stiller opp for hverandre når man trenger det.

Hadde du være på vestlandet så skulle jeg handlet for deg jeg. :smilyblomst:

Takk for omtanken. Når man har 3-4 venner man har ansett som gode over mange år, så får det meg til å lure på om det er noe feil med meg. Og akkurat den tanken gjør meg enda mer trist. Så håper at det er å overanalysere fra min side. 
Er godt å se at det ikke bare er jeg som tenker at man hjelper når det behøves! 
TS

Anonymkode: b65c1...0ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for omtanken. Når man har 3-4 venner man har ansett som gode over mange år, så får det meg til å lure på om det er noe feil med meg. Og akkurat den tanken gjør meg enda mer trist. Så håper at det er å overanalysere fra min side. 
Er godt å se at det ikke bare er jeg som tenker at man hjelper når det behøves! 
TS

Anonymkode: b65c1...0ba

Har du spurt mer perifere folk, ts? Altså: om en jeg gikk på barneskolen med spurte "kan du handle etter liste" så hadde jeg jo gjort det. Null stress. Legg ut en melding på facebook, du. :) 

Anonymkode: 8b927...e58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...