AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #1 Del Skrevet 11. mars 2020 Holder på med dette akkurat nå, og merker at jeg synes at garnet føles litt tynnere/mindre hårete enn det ville gjort dersom jeg hadde strikket med nytt garn. Genseren jeg holder på å strikke er i drops air, og planen er at jeg skal selge den etterhvert som den blir ferdig. Samtidig vil jeg ikke selge en genser som det er noe «feil» med. Finnes det en måte å få garnet til å føles som om det ikke er blitt opprekket? Kan man vaske genseren eller forsøke å dampe den? Greia er at det egentlig ikke synes, men jeg kan liksom føle det. Er usikker på om en annen person vil føle det på samme måte eller om det bare skyldes at jeg veit at jeg strikker med garn som er blitt rekker opp. Anonymkode: d3f90...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2 Del Skrevet 11. mars 2020 Vask genseren når du er ferdig. Ikke damp den. Air er et blowgarn og da blir plagget helt flatt. Anonymkode: 1323f...e62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eediyat Skrevet 11. mars 2020 #3 Del Skrevet 11. mars 2020 Vet ikke hvor langt du har kommet, om det er for sent å rekke opp, men har sett et tips der du koker vann i en kasserolle med lokk på og drar garnet gjennom det lille hullet i lokket hvor dampen kommer ut. På denne måten blir garnet «rettet ut» av dampen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #4 Del Skrevet 11. mars 2020 Takk for tipsene! Skal prøve å vaske genseren når jeg er ferdig å strikke. Å koke garnet har jeg aldri hørt om, men tror ikke det er så aktuelt med tanke på hvor langt jeg har kommet. Anonymkode: d3f90...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 11. mars 2020 #5 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg har også hørt om noen som damper garnet over en kjele med kokende vann (altså ikke garnet oppi selve vannet, selv om ull strengt tatt tåler kokende vann så lenge man ikke beveger på garnet/plagget). Men ellers, så vasker jeg alt jeg strikker når det er ferdig. Av ulike årsaker, men blant annet fordi det meste blir finere etter en skylling eller vask. Enten om man bare skyller det opp i vasken eller vasker det ordentlig for hånd eller i maskin, så vil maskene uansett rette seg ut. Er nok enda viktigere ved bruk av opprekksgarn. Jeg har strikket av opprekksgarn, og syns ikke man kan se noe forskjell på det og annet garn etter vask. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå