Gjest Jon Are Skrevet 11. mars 2020 #1 Skrevet 11. mars 2020 Ja, som tittelen sier , er dere det? Jeg visste fra før at vi har udugelige politikere ,.så de har ikke forventet noe fra. Så det spm skjer nå , hadde jeg forventet. Lite smittevern utstyr, fly som har gått som vanlig, arrangement som går som vanlig, kommunelegen som får alt ansvaret, manglende vilje til å teste. Skoler og barnehager som går som vanlig. De ligger bakpå ,.og med et sånt virus burde vi tatt lærdom av Kina( akkurat når det gjelder dette og uten bruk av vold så klart) Men det som irriterer meg aller mest er alle de som har bagatellisert viruset og latterliggjort de som handlet antibac, mat , holdt seg borte fra store plasser, lot være å være nærmer folk en 1m , holdt seg hjemme uten kontakt ved luftveissymptomer. Jeg var en av de som gjorde det med en gang. Jeg ble latterliggjort og nesten framstilt som en tulling blandet enkelte på jobb/studie. Kjenner det irriterer meg , og tenker å Ta det opp på neste studie møte. Flere som meg,?
SoWhat? Skrevet 11. mars 2020 #2 Skrevet 11. mars 2020 Lurer på hva som feiler enkelte nordmenn ja.... Faller meg lett å tenke at de rett og slett er dumme i hodet. Snakket selv med et par som var kjepphøye i begynnelsen. De er ikke det nå lenger. En tar slikt på alvor. En følger råd fra helsemyndigheter. Og ikke skjønner jeg hvorfor fly tar av og lander til og fra fks Italia. Det er så sykt, og jeg fatter ikke at det er mulig. Det må skorte på intelligens hos en del dessverre. 16
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #3 Skrevet 11. mars 2020 Nei, overhodet ikke. Jeg forholder meg til FHI og retningslinjene på universitetet og jobb. Utover det synes jeg at nordmenn som helhet er en gjeng med hysterikere som hamstrer inn antibac og hermetikk som om vi står overfor en zombie-apokalypse. Det positive er at det er færre irriterende folk å forholde seg til i hverdagen da hysterikerne ikke tør å være på store plasser. De som er i risikogrupper slik som immunsupprimerte er helt annerledes, men nordmenn flest er ikke i en risikogruppe. Jeg er ikke i en risikogruppe, og jeg lever helt normalt. Ingen ekstra hermetikk eller antibac på meg. Anonymkode: f2290...f78 26
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #4 Skrevet 11. mars 2020 Ja. Jeg er rasende på folk som risikerer å dra med seg andre i dragsuget med å "leve som normalt" også er jeg minst like rasende på norske medier som er en gjeng med lite sannhetssøkende, kildekritiske folk tydeligvis. De hjalp ikke akkurat situasjonen med å printe masse sprøyt om hvor ufarlig Korona var. Anonymkode: 83173...d67 19
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #5 Skrevet 11. mars 2020 22 minutter siden, Jon Are skrev: Ja, som tittelen sier , er dere det? Jeg visste fra før at vi har udugelige politikere ,.så de har ikke forventet noe fra. Så det spm skjer nå , hadde jeg forventet. Lite smittevern utstyr, fly som har gått som vanlig, arrangement som går som vanlig, kommunelegen som får alt ansvaret, manglende vilje til å teste. Skoler og barnehager som går som vanlig. De ligger bakpå ,.og med et sånt virus burde vi tatt lærdom av Kina( akkurat når det gjelder dette og uten bruk av vold så klart) Men det som irriterer meg aller mest er alle de som har bagatellisert viruset og latterliggjort de som handlet antibac, mat , holdt seg borte fra store plasser, lot være å være nærmer folk en 1m , holdt seg hjemme uten kontakt ved luftveissymptomer. Jeg var en av de som gjorde det med en gang. Jeg ble latterliggjort og nesten framstilt som en tulling blandet enkelte på jobb/studie. Kjenner det irriterer meg , og tenker å Ta det opp på neste studie møte. Flere som meg,? Jeg har ikke observert noen latterliggjøre dette i seg selv, men hamstring. Det hjelper fint lite at noen har store mengder Antibac, og resten ikke har noe. Samme gjelder mat og munnbind. Det er da greit å være kritisk til folk som kun tenker på seg selv, mens de roper at alle må ta dette på alvor? Anonymkode: dab7c...951 19
milla80 Skrevet 11. mars 2020 #6 Skrevet 11. mars 2020 Sitat Ja, som tittelen sier , er dere det? Er det . Har holdt meg rolig helt til de siste dagene ..nå er jeg ikke rolig lengre 😮 Har hele tida tenkt at dette er alvorlig ,men tenkte faktisk helt i begynnelsen at dette kommer sikkert ikke til Norge med det første..så feil kan man ta. Absolutt alle rundt meg er rolig ( familie/venner osv) men merker selv en indre uro . Dattera mi sa igår at to i klassen måtte gå hjem igår og hun ene skulle testes ...Da tenkte jeg .."what"?? hvorfor har de vært på skolen i det hele tatt hvis deres nærmeste mest sannsynligvis er smitta/i karantene ...så venter helt ærlig nå bare på at skolen der blir stengt eller noe sånt i nærmeste fremtid... Jeg tror at hadde alle tatt dette alvorlig fra dag 1 så hadde vi kanskje unngått smitten som skjer akkurat nå...men men ..hjort er hjort ,og spist er spist... 😄 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #7 Skrevet 11. mars 2020 Dødeligheten for folk under 40 er 0.2%. Ikke stress. Anonymkode: 872fc...32d 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #8 Skrevet 11. mars 2020 Jeg blir så oppgitt over nordmenn. Hvem er det som først handler antibac, tørrvarer, og et lite lager medisiner, når VG anbefaler det og det blir hysteri? Det er jo slikt man har liggende hjemme da sykdom og kriser kan treffe plutselig når som helst. Som under en vanlig influensa knapt løfter et øyebryn. Utøver elendig handhygiene, går på jobb med feber, tropper opp på legekontoret med feber - med det resultatet at de spredde viruset til 1700 som døde i fjor. Og lykke til om de stenger ned alt av barnehager, skoler og arbeidsplasser i 1+ år. Da har vi ingen velferdsstat igjen når dette er ferdig. Jeg synes myndighetene og FHI har gjort en god jobb, da de allerede i Januar formidlet at dette kommer uansett, og at sakte spredning var målet. Anonymkode: 1c09f...818 11
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #9 Skrevet 11. mars 2020 Norske helsemyndigheter har gjort en elendig jobb så langt. Virker som de ikke bryr seg og blåser i hele greia. Det er utrolig uansvarlig og provoserende. Norske politikere virker også helt uten handlekraft og ansvarsvilje. Hva feiler disse folke i så høye posisjoner? De virker helt handlingslammede, trege og nærmest likegyldige. Må si jeg er sjokkert og veldig skuffet over hvordan Norge håndterer dette. I tillegg er det jo mange i befokningen som bare tenker på seg selv og driter i alle andre. Selv om man ikke er i en risikogruppe plikter vi å ta hensyn til de som er det. Dette er dessverre Norge på sitt verste. Håper at helsemyndighetene og politikerne får hodet opp av sanden snart og at de folka som ikke bryr seg skjønner alvoret. Anonymkode: e310b...319 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #10 Skrevet 11. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norske helsemyndigheter har gjort en elendig jobb så langt. Virker som de ikke bryr seg og blåser i hele greia. Det er utrolig uansvarlig og provoserende. Norske politikere virker også helt uten handlekraft og ansvarsvilje. Hva feiler disse folke i så høye posisjoner? De virker helt handlingslammede, trege og nærmest likegyldige. Må si jeg er sjokkert og veldig skuffet over hvordan Norge håndterer dette. I tillegg er det jo mange i befokningen som bare tenker på seg selv og driter i alle andre. Selv om man ikke er i en risikogruppe plikter vi å ta hensyn til de som er det. Dette er dessverre Norge på sitt verste. Håper at helsemyndighetene og politikerne får hodet opp av sanden snart og at de folka som ikke bryr seg skjønner alvoret. Anonymkode: e310b...319 Tenkte du dette i fjor også da ca 1400 mennesker i Norge døde av influensa...? Anonymkode: 736cb...1d1 13
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #11 Skrevet 11. mars 2020 14 minutter siden, milla80 skrev: Er det . Har holdt meg rolig helt til de siste dagene ..nå er jeg ikke rolig lengre 😮 Har hele tida tenkt at dette er alvorlig ,men tenkte faktisk helt i begynnelsen at dette kommer sikkert ikke til Norge med det første..så feil kan man ta. Absolutt alle rundt meg er rolig ( familie/venner osv) men merker selv en indre uro . Dattera mi sa igår at to i klassen måtte gå hjem igår og hun ene skulle testes ...Da tenkte jeg .."what"?? hvorfor har de vært på skolen i det hele tatt hvis deres nærmeste mest sannsynligvis er smitta/i karantene ...så venter helt ærlig nå bare på at skolen der blir stengt eller noe sånt i nærmeste fremtid... Jeg tror at hadde alle tatt dette alvorlig fra dag 1 så hadde vi kanskje unngått smitten som skjer akkurat nå...men men ..hjort er hjort ,og spist er spist... 😄 Det er jo smittevernstiltak. Det gjøres fordi de har blitt utsatt for reell smittefare, og man ønsker å redusere videre smittefare. Det er jo ingen grunn til å sette folk i karantene hvis det ikke er indikasjon for det. Eller tenker du at hele befolkningen skal settes i hjemmekarantene på ubestemt tid? Det er ingenting som tilsier at et land kan forhindre alle mulige sykdomsepidemier, og jeg vet ikke helt hvorfor du har inntrykk av det. Smittsomme sykdommer er en del av livet, og som vedkommende over meg påpeker er det ikke et ubetydelig antall som dør av vanlig influensa hvert år. Anonymkode: f2290...f78 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #12 Skrevet 11. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dødeligheten for folk under 40 er 0.2%. Ikke stress. Anonymkode: 872fc...32d Men mange av de under 40 har foreldre, besteforeldre osv som er eldre. Andre har venner, familie, kolleger osv som lever med diverse kroniske sykdommer eller gjennomgår behandling for kreft osv. Ingen ønsker vel at sine eldre slektninger og andre utsatte individer i omgangskretsen skal dø? Anonymkode: d171b...88a 21
Aragorn ll Elessar Skrevet 11. mars 2020 #13 Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, SoWhat? skrev: Lurer på hva som feiler enkelte nordmenn ja.... Faller meg lett å tenke at de rett og slett er dumme i hodet. Snakket selv med et par som var kjepphøye i begynnelsen. De er ikke det nå lenger. Jeg tror det handler mer om en naiv tankegang at det skjer ikke meg, det skjer bare alle andre. 5
Rullerusk Skrevet 11. mars 2020 #14 Skrevet 11. mars 2020 (endret) 1 hour ago, Jon Are said: Ja, som tittelen sier , er dere det? Jeg visste fra før at vi har udugelige politikere ,.så de har ikke forventet noe fra. Så det spm skjer nå , hadde jeg forventet. Lite smittevern utstyr, fly som har gått som vanlig, arrangement som går som vanlig, kommunelegen som får alt ansvaret, manglende vilje til å teste. Skoler og barnehager som går som vanlig. De ligger bakpå ,.og med et sånt virus burde vi tatt lærdom av Kina( akkurat når det gjelder dette og uten bruk av vold så klart) Men det som irriterer meg aller mest er alle de som har bagatellisert viruset og latterliggjort de som handlet antibac, mat , holdt seg borte fra store plasser, lot være å være nærmer folk en 1m , holdt seg hjemme uten kontakt ved luftveissymptomer. Jeg var en av de som gjorde det med en gang. Jeg ble latterliggjort og nesten framstilt som en tulling blandet enkelte på jobb/studie. Kjenner det irriterer meg , og tenker å Ta det opp på neste studie møte. Flere som meg,? Jeg var sint 22. Januar. denne regjeringen lanserte egen beredskapsminister med brask og bram. man kan spørre seg hva hun har fått lønn for i denne perioden.? Endret 11. mars 2020 av Rullerusk 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #15 Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, Jon Are skrev: Ja, som tittelen sier , er dere det? Jeg visste fra før at vi har udugelige politikere ,.så de har ikke forventet noe fra. Så det spm skjer nå , hadde jeg forventet. Lite smittevern utstyr, fly som har gått som vanlig, arrangement som går som vanlig, kommunelegen som får alt ansvaret, manglende vilje til å teste. Skoler og barnehager som går som vanlig. De ligger bakpå ,.og med et sånt virus burde vi tatt lærdom av Kina( akkurat når det gjelder dette og uten bruk av vold så klart) Men det som irriterer meg aller mest er alle de som har bagatellisert viruset og latterliggjort de som handlet antibac, mat , holdt seg borte fra store plasser, lot være å være nærmer folk en 1m , holdt seg hjemme uten kontakt ved luftveissymptomer. Jeg var en av de som gjorde det med en gang. Jeg ble latterliggjort og nesten framstilt som en tulling blandet enkelte på jobb/studie. Kjenner det irriterer meg , og tenker å Ta det opp på neste studie møte. Flere som meg,? Hold an her. Kina visste smittepotensiale til viruset tidlig i Desember allerede. Tiltross for eksplosiv økning av smittede valgte de likevel å holde en årlig fellesfrokost for flere tusen mennesker. Kina implementerte ikke tiltak for smittevern før det allerede var altfor sent, noe omfanget av virussmittede er ett tydelig bevis på. Anonymkode: 376f4...a45 5
Gjest Jon Are Skrevet 11. mars 2020 #16 Skrevet 11. mars 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke observert noen latterliggjøre dette i seg selv, men hamstring. Det hjelper fint lite at noen har store mengder Antibac, og resten ikke har noe. Samme gjelder mat og munnbind. Det er da greit å være kritisk til folk som kun tenker på seg selv, mens de roper at alle må ta dette på alvor? Anonymkode: dab7c...951 Hamstring og å ha et par antibac. En i bilen og en på kjøkkenet er normalt , og er det ikke nok til at alle kan ha det, er det en feil en plass
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #17 Skrevet 11. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir så oppgitt over nordmenn. Hvem er det som først handler antibac, tørrvarer, og et lite lager medisiner, når VG anbefaler det og det blir hysteri? Det er jo slikt man har liggende hjemme da sykdom og kriser kan treffe plutselig når som helst. Som under en vanlig influensa knapt løfter et øyebryn. Utøver elendig handhygiene, går på jobb med feber, tropper opp på legekontoret med feber - med det resultatet at de spredde viruset til 1700 som døde i fjor. Og lykke til om de stenger ned alt av barnehager, skoler og arbeidsplasser i 1+ år. Da har vi ingen velferdsstat igjen når dette er ferdig. Jeg synes myndighetene og FHI har gjort en god jobb, da de allerede i Januar formidlet at dette kommer uansett, og at sakte spredning var målet. Anonymkode: 1c09f...818 Helt enig! Når jeg leser noen av kommentarfeltene rundt om så virker det som om noen tror at ingen smitte i Norge var målet! Det har det aldri vært, men sakte spredning og jevnere spredning slik at man har fått hjulpet flest mulig! Og som du skriver kan vi ikke stenge samfunnet vårt, det ville i alle fall gått utover syke og gamle! Anonymkode: 72583...9ca 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #18 Skrevet 11. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dødeligheten for folk under 40 er 0.2%. Ikke stress. Anonymkode: 872fc...32d Dødeligheten i seg selv sier ikke alene noe om alvorlighetsgraden. Det mistenkes at man kan få varige lungeskader etter sykdom, som i seg selv er svært alvorlig. Saken er at man ikke vet noe om eventuelle langtidskonsekvenser for kroppen enda, så hvorfor ta risikoen? Anonymkode: dab7c...951 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #19 Skrevet 11. mars 2020 Har blitt forkjølet etter å ha vært i en stor folkemasse. Ingen som hostet rundt meg og jeg har ikke tatt på ansiktet etter å ha tatt på dørhåndtak osv. Drakk av samme flaske som en som ikke har vært syk. Bør jeg gjøre noe? Er ikke i dårlig form og oppfatter det ikke som noe annet enn en vanlig småforkjølelse hvor jeg er litt tett i nesen og må snyte meg og ta nesespray noen ganger om dagen. Tror det er ufarlig men kjipt om jeg går rundt med corona og smitter familien og andre. Unngår store folkemasser nå. Føles hysterisk å ringe legen for litt småtett nese. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 5dadd...733 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #20 Skrevet 11. mars 2020 Akkurat nå, Jon Are skrev: Hamstring og å ha et par antibac. En i bilen og en på kjøkkenet er normalt , og er det ikke nok til at alle kan ha det, er det en feil en plass Hvorfor må du ha en på kjøkkenet? Har du ikke tilgang på vann og såpe der?! Anonymkode: dab7c...951 11
Anbefalte innlegg