AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #1 Del Skrevet 10. mars 2020 Om du har vært syk og i karantene i to uker, hatt feber, smerter, influensafølelse, ikke energi til nesten noe, kjedet deg «ihjel», hatt «to uker i helvette», ikke fått sett kolleger eller venner, ikke fått dratt på fest eller butikken når du selv vill. Ja da har du hatt det veldig kjipt og JA det er synd i deg og jeg ønsker deg masse god bedring! 💛 MEN Tenk samtidig på de som har ME eller kroniske sykdommer, og lever slik hele tiden - ikke fordi du skal gi dem din sympati, men fordi da kan du tenke deg om neste gang du lirer av deg fordommer og sier at ME / Uføretrygda bare er bare late, de gidder ikke å jobbe, det står bare på viljen. Tror du virkelig så mange mennesker vil ha «koronavirus, sykdom og karantene» i flere år fordi de er late.. reality check, nesten alle som er reelt uføretrygda pga. sykdom, eller har ME, ønsker heller å være frisk å jobbe enn å være syk og miste hele livet sitt.. Anonymkode: 3764e...8b5 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2 Del Skrevet 10. mars 2020 Ok Anonymkode: 4992d...252 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. mars 2020 #3 Del Skrevet 10. mars 2020 Jeg føler også kjempemasse med de som har ME. Kjenner noen med sykdommen, og hele livskvaliteten kan jo forsvinne omtrent. Veldig trist sykdom få forstår seg på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Del Skrevet 10. mars 2020 Nevnte det senest tidligere i dag til et familiemedlem, at jeg hadde ikke hatt noe problem med å være i karantene i 14 dager, for jeg lever allerede i "karantene" så å si hele året 🤷♀️ Virkeligheten med x-antall kroinske sykdommer. Anonymkode: 35545...281 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. mars 2020 #5 Del Skrevet 10. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevnte det senest tidligere i dag til et familiemedlem, at jeg hadde ikke hatt noe problem med å være i karantene i 14 dager, for jeg lever allerede i "karantene" så å si hele året 🤷♀️ Virkeligheten med x-antall kroinske sykdommer. Anonymkode: 35545...281 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #6 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg har vært forkjølet den siste uken og tenkt at jeg har vært i en slags karante. Realiteten er at eneste forskjellen jeg har gjort er å handle mat på kolonial og ikke i butikk. Uføretrygdet her🙈 Anonymkode: efb3f...022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #7 Del Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært forkjølet den siste uken og tenkt at jeg har vært i en slags karante. Realiteten er at eneste forskjellen jeg har gjort er å handle mat på kolonial og ikke i butikk. Uføretrygdet her🙈 Anonymkode: efb3f...022 Heldig dere som har muligheten til det, for det er ikke realiteten i det meste av landet. Har ikke muligheten til matkasser engang her jeg bor. Anonymkode: 35545...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #8 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg kan gå måneder mellom hver gang jeg går ut av huset så koronakarantene hadde jeg fint klart. 😂 Anonymkode: 5358c...2d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #9 Del Skrevet 11. mars 2020 Folk med ME kommer til å være veldig flink på karantene ja. det er dessverre dette som er livet til mange med ME, et liv fanget hjemme... Anonymkode: 43627...df5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #10 Del Skrevet 11. mars 2020 Åh... Herregud. Ene øyeblikket sammenligner de seg med kreftpasienter (men de har det verre da, selvfølgelig), neste dagen er det sammenligning med en annen diagnose. Så er det sammenligning med Coronavirus. Så fører det til selvmord, men det er INGEN som sliter med psyken. Og så ser man internt på ME-forum (hvor liksom "ingen andre" har tilgang at de sliter med selvbilde, angst og gudene vet hva som ikke er relatert til fysisk sykdom. Hvor langt er dere villige til å gå!? OG, de aller fleste som har reelle kroniske sykdommer lever isolert. De fleste er utmattet, og mange greier ikke å ta vare på seg selv en gang. Men dere tror dere er sååå unike. Latterlig. Anonymkode: 705fd...4d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #11 Del Skrevet 11. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh... Herregud. Ene øyeblikket sammenligner de seg med kreftpasienter (men de har det verre da, selvfølgelig), neste dagen er det sammenligning med en annen diagnose. Så er det sammenligning med Coronavirus. Så fører det til selvmord, men det er INGEN som sliter med psyken. Og så ser man internt på ME-forum (hvor liksom "ingen andre" har tilgang at de sliter med selvbilde, angst og gudene vet hva som ikke er relatert til fysisk sykdom. Hvor langt er dere villige til å gå!? OG, de aller fleste som har reelle kroniske sykdommer lever isolert. De fleste er utmattet, og mange greier ikke å ta vare på seg selv en gang. Men dere tror dere er sååå unike. Latterlig. Anonymkode: 705fd...4d8 Å hvorfor skrive det der? Hva er hensikten egentlig? Trykke ned mennesker som allerede er langt nede? Har vel aldri sakt eller følt at jeg er unik, hvorfor skulle jeg det? Anonymkode: 35545...281 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #12 Del Skrevet 11. mars 2020 For meg er det mere ment som humør, min type dårlig humor oppi det hele. At man har i det minste en "fordel" oppi det hele, at man allerede kan det med å være i karantene. 😅 Anonymkode: 35545...281 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #13 Del Skrevet 11. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh... Herregud. Ene øyeblikket sammenligner de seg med kreftpasienter (men de har det verre da, selvfølgelig), neste dagen er det sammenligning med en annen diagnose. Så er det sammenligning med Coronavirus. Så fører det til selvmord, men det er INGEN som sliter med psyken. Og så ser man internt på ME-forum (hvor liksom "ingen andre" har tilgang at de sliter med selvbilde, angst og gudene vet hva som ikke er relatert til fysisk sykdom. Hvor langt er dere villige til å gå!? OG, de aller fleste som har reelle kroniske sykdommer lever isolert. De fleste er utmattet, og mange greier ikke å ta vare på seg selv en gang. Men dere tror dere er sååå unike. Latterlig. Anonymkode: 705fd...4d8 Man kan ekstremt syk av ME. Det er ikke mulig å forestille seg om man ikke har vært der selv. Alle med ME, selvom man har en god periode, kan bli så syk at man bare må ligge i mørket, døgnet rundt, i kanskje åresvis. Man balanserer hele tiden på en knivsegg og står i reell fare for at kroppen «skrur seg av» uten å dø. Det påvirker kroppen fysisk, kognitivt og mentalt - så selvsagt sliter noen i perioder psykisk, det hadde vært rart om man ikke gjorde det. Anonymkode: 251b6...8b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #14 Del Skrevet 11. mars 2020 14 dager i hjemmekarantene hadde ikke gjort meg noe. Hadde jobbet hjemmefra så langt som mulig, og kost meg med bøker, lage fotoalbum til ungene, vasket rundt i huset osv. Jeg er introvert av meg og ville IKKE savne det sosiale maset på jobb og slikt. Har mat for maaange uker i frysere og kjellerboder. Anonymkode: 2e9c8...b44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #15 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg har ikke ME, men er også kronisk sliten etter en kraftig hjernerystelse i forbindelse med en bilulykke jeg hadde som barn. Og karantene ville ha vært null problem. Men det som gjør coronaviruset så annerledes, er usikkerheten - hele fremtiden er et stort, svart hull, og jeg vet ikke om foreldrene mine eller vennene mine vil være i live om noen uker, eller om jeg selv vil være det; det er flere ganger jeg har hatt en sterk følelse av at jeg ikke kommer til å overleve dette året. Kanskje fordi jeg vet at hvis det er andre der ute av dem jeg kjenner som kommer til å trenge hjelpen min i en krisesituasjon, vil jeg ikke lukke meg inne for å beskytte meg selv; dersom en av foreldrene mine må dø fordi det ikke er plass til dem på et overfylt sykehus, gir jeg blaffen i smittefaren, men vi heller at mor eller far skal få den hjelpen jeg kan gi dem de siste dagene av livet deres, med tomme butikker og tomme gater, slik man har sett i Kina. En normal hverdag i livet mitt ville ha vært slitsom, men jeg ville ha sluppet denne vonde usikkerheten; livet i 2019 føles som en fjern drøm. Men en dag må man jo ta farvel til dette livet, og det er kanskje nå det er meg klokkene vil ringe for. Er ikke redd for døden i seg selv, men det vil bli så trist å si adjø til alt det man kjenner så godt; helsen gjør at livet mitt ikke er noen dans på roser, men jeg visste i det miste at jeg kunne få se solen også i neste uke. Og oppleve sommeren. Nå vet jeg ikke det lenger. - B. Anonymkode: 614ab...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #16 Del Skrevet 11. mars 2020 Vil si det er mye værre jeg. Med ME. En forkjølelse er man jo i grei form selvom man må være husbunden for å hindre smitte. ME syke har jo som jeg har forstått og sett nært veldig sterke kroniske smerter, å se tv gjør de dårligere, å høre musikk gjør de dårligere og de må jo holde sengen for det meste. Anonymkode: 369e2...0d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #17 Del Skrevet 11. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk med ME kommer til å være veldig flink på karantene ja. det er dessverre dette som er livet til mange med ME, et liv fanget hjemme... Anonymkode: 43627...df5 Ja desverre... År etter år.. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan gå måneder mellom hver gang jeg går ut av huset så koronakarantene hadde jeg fint klart. 😂 Anonymkode: 5358c...2d8 Venninnen min som har ME spøker med at hun gjerne vil bli smittet av Corona så hun kan få dø og slippe å leve i ME-grusomhetens livskarantene og smerter i enda flere år. Innerst inne vet jeg at det ikke er en spøk når hun sier det Anonymkode: 369e2...0d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #18 Del Skrevet 11. mars 2020 Nei, det kan ikke sammenlignes. I det ene scenarioet har man en person som er frisk og rask med verden foran seg som holdes innelåst. I det andre scenarioet er det en sykdomstilstand som innskrenker livskvaliteten som gjør at man ikke kan benytte seg av de mulighetene som finnes i verden. Det er klart at kroniske sykdommer er verst, men jeg ser ingen grunn til å sette dette her opp mot hverandre i det hele tatt. Det er rett og slett hjernedødt å gjøre det. Anonymkode: cc4ee...53d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #19 Del Skrevet 11. mars 2020 Det gjør noe helt annet med en som ikke har vært i isolasjon i lang tid, og som vet at det bare er kortvarig corona karantene. Enn en som store deler av livet har levd i isolasjon og ikke vet om det er et år eller ti år eller aldri de noen sinne kan få leve normalt igjen... Anonymkode: 369e2...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #20 Del Skrevet 11. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil si det er mye værre jeg. Med ME. En forkjølelse er man jo i grei form selvom man må være husbunden for å hindre smitte. ME syke har jo som jeg har forstått og sett nært veldig sterke kroniske smerter, å se tv gjør de dårligere, å høre musikk gjør de dårligere og de må jo holde sengen for det meste. Anonymkode: 369e2...0d2 Covid-19 er alt annet enn en forkjølelse. Om du tror det så anbefaler jeg deg å undersøke litt i media (kanskje spesielt italienske). Anonymkode: cd3e3...5a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg