Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenk deg en situation der en mann begynner å ta på en fremmed dame uten å spørre og begynner å ta av henne klærne og voldtar henne. Men hun står ikke imot og faktisk liker det. Regnes det som voldtekt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilke andre signaler hun gir. Smiler hun lurt eller har hun frykt i blikket, f.eks.

Anonymkode: 73cac...2d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Menneskelig interaksjon er alftor komplisert til å kunne beskrives så enkelt

Anonymkode: fbbe5...d5b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du ... brukte "voldtar" som verb jo ...

Anonymkode: 9eb63...67a

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker personlig at man kanskje burde stoppe opp og stille spørsmål (høyt) om vedkommende faktisk ønsker dette, dersom han/hun er helt stille og bare «går med på det» uten å si noe. Etter min mening bør man kunne lese den nonverbale kommunikasjonen til et annet menneske før man har sex. Det er viktig. Og faktisk er det mange som kan føle nytelse under et overgrep/voldtekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er voldtekt. Du omtaler det selv som at han voldtar henne så hva lurer du på?

Anonymkode: 8322c...084

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Cya89 skrev:

Tenk deg en situation der en mann begynner å ta på en fremmed dame uten å spørre og begynner å ta av henne klærne og voldtar henne. Men hun står ikke imot og faktisk liker det. Regnes det som voldtekt?

Problemstillingen er feil - hvis premisset er at han voldtar henne, så voldtar han henne. 

Hvis han derimot begynner å ta på en fremmes dame uten å spørre, tar av henne klærne for så å ha sex med henne, uten at hun står imot og hun faktisk liker det - er det det ikke voldtekt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Teatrica skrev:

Problemstillingen er feil - hvis premisset er at han voldtar henne, så voldtar han henne. 

Hvis han derimot begynner å ta på en fremmes dame uten å spørre, tar av henne klærne for så å ha sex med henne, uten at hun står imot og hun faktisk liker det - er det det ikke voldtekt.

Og hvem kan signere på at hun likte det og ikke oppfattet det som en voldtekt når det var en voldtekt? Det er ikke uvanlig at menn og kvinner som blir voldtatt blir opphisset. Det er en mekanisme man ikke kan styre og betyr ikke at man faktisk var opphisset og med på det eller likte det, heller ikke om man fikk orgasme.

70% av voldtektsofre fryser til, og klarer ikke røre seg eller reagere under voldtekten. Har man ikke fått et tydelig samtykke med ord eller kroppspråk så er det voldtekt. Dette er også nevnt i regjeringens handlingsplan mot voldtekt.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem kan signere på at hun likte det og ikke oppfattet det som en voldtekt når det var en voldtekt? Det er ikke uvanlig at menn og kvinner som blir voldtatt blir opphisset. Det er en mekanisme man ikke kan styre og betyr ikke at man faktisk var opphisset og med på det eller likte det, heller ikke om man fikk orgasme.

70% av voldtektsofre fryser til, og klarer ikke røre seg eller reagere under voldtekten. Har man ikke fått et tydelig samtykke med ord eller kroppspråk så er det voldtekt. Dette er også nevnt i regjeringens handlingsplan mot voldtekt.

Jeg snakker om en tenkt situasjon her, hvor vi vet at premisset er at dama faktisk liker det. Hadde jeg måttet vitne i en sak hvor jeg hadde sett en lignende situasjon, hadde jeg selvfølgelig ikke gått ut fra at dama likte det, men problemstillingen her sier at hun gjorde det (ikke at hun "tilsynelatende" gjorde det.)

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Teatrica said:

Jeg snakker om en tenkt situasjon her, hvor vi vet at premisset er at dama faktisk liker det. Hadde jeg måttet vitne i en sak hvor jeg hadde sett en lignende situasjon, hadde jeg selvfølgelig ikke gått ut fra at dama likte det, men problemstillingen her sier at hun gjorde det (ikke at hun "tilsynelatende" gjorde det.)

Da er det ikke voldtekt, og du burde ikke omtale det som voldtekt. Det kalles rollespill, og skal kunne avbrytes når som helst om man ikke er komfortabel. 

Endret av Krok1
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Cya89 skrev:

Du bruker jo selv ordet voldtar? Da antar jeg du beskriver en hendelse som er voldtekt?

Hvis det du beskriver foregår frivillig, så hadde du vel ha brukt andre ord? Eller har jeg misforstått deg her? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Krok1 skrev:

Da er det ikke voldtekt, og du burde ikke omtale det som voldtekt. 

Nei, nemlig - jeg har da heller ikke omtalt det som en voldtekt...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Teatrica skrev:

Premisset her er også at hun ble voldtatt, ergo ble hun voldtatt. 

Anonymkode: 34c3b...33c

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Teatrica said:

Nei, nemlig - jeg har da heller ikke omtalt det som en voldtekt...

Nei, beklager, det var rettet mot Ts. Som ikke burde omtale en slik situasjon som voldtekt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Premisset her er også at hun ble voldtatt, ergo ble hun voldtatt. 

Nei, premisset i HI er motstridende - historien må fortelles på den ene eller den andre måten for å kunne gi et riktig svar.

Skrevet
Akkurat nå, Krok1 skrev:

Nei, beklager, det var rettet mot Ts. Som ikke burde omtale en slik situasjon som voldtekt. 

Ah, da skjønner jeg - synes det var litt rart, skjønner du 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Teatrica skrev:

Nei, premisset i HI er motstridende - historien må fortelles på den ene eller den andre måten for å kunne gi et riktig svar.

Så da valgte du å endre denne historien til at denne voldtektsmannen voldtok ut av godhet fordi dama likte det og dermed var det ikke voldtekt selv om han voldtok...? Snakk om å endre premisset etter eget forgodtbefinnende. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da valgte du å endre denne historien til at denne voldtektsmannen voldtok ut av godhet fordi dama likte det og dermed var det ikke voldtekt selv om han voldtok...? Snakk om å endre premisset etter eget forgodtbefinnende. 

Nei, du må lese HI og så må du lese mitt svar. 
Jeg har ikke endret historien - jeg har påpekt svakhetene i premisset.

Jeg skrev at hvis man skal følge det ene premisset (han voldtar henne), så er det voldtekt. Hvis man skal følge det andre premisset (uten bruk av ordet voldtekt), og hun likte det (altså faktisk gjorde det, ikke noe noen andre tror at hun gjorde) så det er det tilfeldig sex, ergo ikke voldtekt.

Du leste kanskje heller ikke det jeg skrev om at jeg selvfølgelig ikke ville ha vitnet på denne måte i en rettssak - hvor jeg ikke hadde tillagt kvinnen noen som helst følelse i forbindelse med handlingen - men i en tenkt problemstilling er dette ganske klart.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det en voldtekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Teatrica skrev:

Ehhh nei, en voldtekt er en voldtekt selvom offerets kropp reagerer med å like det. Det er kroppslige mekanismer vi ikke kan skru av.

17 minutter siden, Krok1 skrev:

Da er det ikke voldtekt, og du burde ikke omtale det som voldtekt. Det kalles rollespill, og skal kunne avbrytes når som helst om man ikke er komfortabel. 

Det er jo helt psykopatisk å si!

Rollespill er når man avtaler til noe på forhånd som begge har samtykket til. Har man ikke fått samtykke til sexen så ER DET VOLDTEKT.

Forrige søndag var vi mange ti tusener av jenter som gikk i kvinnemarsjen pga de forferdelige og kvinneundertrykkende holdningene til sånne som dere, vi har langt igjen skjønner jeg!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...