Gå til innhold

Lesbisk datter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en fortvilet mor som nylig oppdaget at min datter på 13 år er interressert i jenter. Konfronterte dette m henne og fikk det bekreftet, men hun er også interressert i gutter (heldigvis) Dere må ikke tro at jeg støter henne fra meg hvis det skulle bli slik at hun er lesbisk. Men jeg håper jo at dette bare er en sånn "tenåringsgreie" og at det vil gå over. Hva skal jeg gjøre, påvirke henne til å tenke annerledes eller må jeg bare ta det som det er.?? Profesjonell hjelp? :-? Føler meg maktesløs....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke jeg ville ha påvirket henne i noen retning jeg,det tror jeg bare vil gjøre vondt verre.Hun er jo fremdeles veldig ung,så dette kan jo endre seg.Eller kanskje ikke.Det kan jo være at hun er helt sikker på dette nå.Jeg skjønner jo at du kan bli litt skremt og ikke helt vet hvordan du skal håndtere dette.Selv om de fleste av oss nok vil akseptere det,så ser man jo for seg idealfamilien for sin barn også.Det er ikke noe unormalt i det synes jeg.Sånn er vi bare!Du kan jo snakke med en lege eller sexolog for den slags skyld så får du ihvertfall snakket med noen.

Imens kan du bare fortelle henne at du er like glad i henne uansett hva eller hvem hun kommer til å velge.Så er hun ihvertfall trygg på deg!!

Hun er jo bare 13 år og trenger deg i flere år ennå.Da slapper hun sikkert mer av også,når hun vet at familien støtter henne. Lykke til ihvetfall.Det går nok bra skal du se! :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke påvirke din datter til å bli verken bifil, lesbisk eller hetrofil. Dersom du prøver på noe slikt vil du risikere at hun forsøker å skjule sin legning (dersom hun er L el. BF) og skape problemer for henne på denne måten. Det kan være vanskelig nok for et ungt menneske å oppleve at h*n ikke er som alle de andre. Det de trenger mist av alt er en familie som gir uttrykk for at det ene er "riktigere" enn det andre.

Mitt råd er: Vær åpen om disse tingene, og la henne forstå at alt er like normalt, og at du er glad i henne uansett.

Hun er bare 13 år, og dette som nå skjer behøver ikke å bety så mye.

Og JA, du er maktesløs i forhold til hennes legning. Hennes seksuelle utvikling kan du verken påvirke eller styre. MEN du er ikke maktesløs i forhold til å gjøre henne til et menneske med tro på seg selv som den hun er!

Slik jeg ser det er dette valgene dine:

1) Gjør henne trygg på seg selv uavhengig av seksuell orientering.

2) Forsøke å påvirke henne i en retning som DU føler er den riktige, og gjennom det gjøre livet vanskeligere for henne.

Valget burde være rimelig enkelt, spør du meg!

Jeg skjønner at du er bekymret for datteren din. Det "enkleste" er selvsagt at alle passer inn i den "malen" som samfunnet har laget, og de som "faller utenfor" kan oppleve fordommer og trakassering. Men alle ER ikke like, og det viktigste er som sagt at dere som foreldre sørger for at datteren deres er trygg på seg selv og stolt av den hun er, uavhengig av om hun er lesbisk eller hetrofil.

Lykke til ! :-)

• Liker 4
Skrevet

Mange lesbiske jenter sier at oppdragelsen deres var en vesentlig årsak til deres valg av seksuelle selvbilde.

W

Fucking Åmål.

Skrevet

Hva er det som hindrer deg fra full aksept?

Redselen for å aldri få barnebarn?

Teit sagt, jeg vet... Men er hun lesbisk, så er det ingenting NOEN kan gjøre med det.

Skrevet

Gi henne alburom til å finne ut av dette på egenhånd, og pass på at hun vet at du uansett ike fordømmer henne, og at du er like glad i henne åkke som.

Skrevet

Waco - alle er et produkt av sin oppdragelse.....

Du kan ikke bestemme et barns seksuelle legning, lila, det er noe barnet må finne ut av selv. Hun er 13, og da kan det svinge mye ennå. En tenåring er på leting etter sin egen identitet, på alle områder....

Det viktigste du kan gjøre er å signalisere at du aksepterer henne og hennes valg, uansett, og at hun har mulighet til å snakke med noen, kanskje helst deg, om sine antagleig forvirrede følesler.

Og om hun er lesbisk - hva så? Det er bare en merkelapp vi setter på seksuell preferanse, det. Det viktigste er vel at hun trives med seg selv og blir lykkelig, ikke snt?

Skrevet

Du kan vel ikke tro at du kan paavirke din datters seksuelle legning?!?!!!! Kunne noen faatt DEG til aa endre seksuell legning??? Nei, nemlig!

det du kan gjore er aa tenke litt over om det er de ytre verdiene og "hva folk sier" som er viktigst for deg, eller om det er aa stotte datteren din uansett hvordan hun er.

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med Ada. Man kan ikke bestemme en legning. De fleste jenter er i tenårene usikre på sin egen legning.Dette kommer som regel av usikkerhet generelt.La datteren din få vite at du støtter henne og er glad i henne uansett. Ikke la det stresse deg at hun evt. er lesbisk. Hun vil merke det,og føle at du ikke aksepterer henne. Farlig.

Prat med henne og be henne fortelle deg litt om jentene hun liker osv. det kan hjelpe deg til å akseptere forholdene. Din datters legning er en del av henne som du må/burde bli kjent med.

Lykke til !

Skrevet
Mange lesbiske jenter sier at oppdragelsen deres var en vesentlig årsak til deres valg av seksuelle selvbilde.

Jeg tror ikke det du kaller "seksuelt selvbilde" er noe man velger, kjære Waco. Antyder du at foreldrene påvirker hvilken seksuell legning barna får? Og videre - at dersom du får homofile barn, har foreldrene gjort noe "feil" i oppdragelsen?? Hva var intensjonen med den kommentaren?!

lila - jeg skjønner at du synes dette er vanskelig. Lykke til - både til deg og jenta di. 13 år er en vanskelig alder, og sikkert ekstra utfordrende dersom man famler etter å finne sin legning. Vis at du elsker henne betingelsesløst - som bare foreldre kan.

Skrevet

Nova, jeg bare sier hva jeg har hørt av lesbiske jenter. Alle vet jo at homofili er en moteting som svinger opp og ned i takt med samfunnets ulike stemninger.

Vi et at det er flere homofile i San Fransisco enn i Bejing, tydelig at oppdragelse har mer å si, enn vi liker å innrømme....

W

Gjest Anonymous
Skrevet

Hallloooooooo! Noen hjemme?! I det er forskjell på østen og vesten, og det er ikke kun oppdragelse jeg snakker om da. Det kan være minst like mange homofile og lesbiske i Beijing som i SF for alt vi vet, men i østen er det tabu å snakke om, for ikke nevne stå frem som det.

• Liker 1
Skrevet

At det er tabu i vår del av verden er jo denne tråden ett levedende bevis for.....

Jeg er en fortvilet mor som nylig oppdaget at min datter på 13 år er interressert i jenter.

og

Hva skal jeg gjøre, påvirke henne til å tenke annerledes eller må jeg bare ta det som det er.?? Profesjonell hjelp? Føler meg maktesløs....

W

Skrevet

At det er mange homofile i San Fransisco er det liten tvil om. MEN, alle er nok ikke fra SF. Folk trekkes dit fordi det er et "fristed". Tror ikke det er større sjanse for at man blir homo bare fordi man er født et bestemt sted :hoho:

• Liker 1
Skrevet

Her er det visst mange som TRÅKKER på meg....

For det 1. - jeg er ikke imot homof/lesb. bf så er det sagt.

Tror ikke noen av dere som har svart har en sønn/datter som ER hf,lesb.,bf. Jeg er like glad i jenta mi uansett legning, MEN jeg er fortvilet fordi det har godt så langt at hun har skrevet kjærlighetsbrev til sin frøken på 25 år..... Og det syns jeg er flaut...

Ellers må jeg si til hun som skrev om oppveksten at denne er av betydning for legning. Datteren min vokste opp med bare meg og ca. 3 kjærester jeg hadde på den tiden frem til hun fylte 6 år og jeg ble samboer. Hun har ingen kontakt m sin far. Har selv hatt den tanken at hun har blitt slik p.g.a at menn ikke er til å stole på???

:) Jeg er meget glad i min datter.....uansett

Skrevet

Hei Lila!

Jeg var kjempeforelsket i lærerinnen min da jeg var 10 år. Hun var det mest intelligente og vakreste menneske på denne jord!!! Må le litt av det nå. Skjønte nok ikke den gang helt forskjellen på en forelskelse og en beundring! Og så oppdaget jeg guttene......! Men nok om meg! :D

Vel, datteren din er blitt 13 og vet nok litt bedre hva som er hva av slike følelser. Tror mange jenter tester ut sin seksualitet i den alderen. Det betyr ikke at de er lesbiske. Og viser det seg at hun er lesbisk har det ingenting med din oppdragelse av henne å gjøre.

Tvert i mot tyder innlegget ditt på at dere har et meget godt forhold! Hvor mange trettenåringer synes at det er OK at moren vet hvem hun skriver kjærlighetsbrev til?

Synes du skal være stolt jeg! :D

Skrevet

:D STOOOR KLEM til Litago

Veldig godt å lese ditt innlegg. Jeg tror også som deg at mange tenåringer utforsker seksualiteten på denne tiden.

:oops: Jeg var selv med og utforsket ei anna jente på den tiden, kanskje fordi det var spennende...jeg vet ikke....Men det gikk over da jeg oppdaget guttene.

Det kan jo hende at det ER det som skjer med tenåringsjenta mi? Hun er en meget åpen og ærlig person og har vanskelig med å tenke seg om før hun handler.

Vi pratet om hvordan hun følte seg, og sa at det var verre for noen år siden. Samtidig håper jeg hun finner ut av det på egenhånd. Det virket som det ble lettet en byrde v å si det til meg, og vi har et meget godt venninneforhold.

Syns det her var vanskelig, og håpet på råd fra en av dere oppegående :sjarmor:

Skrevet

Heil lila

en kjærlighetserklæring er da ikke flaut, det er jo en tillitserklæring også.

Forresten VET jeg hva jeg snakker om. Det er noen år siden datteren min, etter en del utprøving, fant ut at hun er lesbisk. Hun forlovet seg her om dagen med ei hyggelig jente.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du ikke har noe mot lesbiske, HVORFOR blir du da flau over din datters kjaerlighetsbrev???????????????????????????

min mening er at det er selvmotsigende (ala: det er greit med homofile, saa lenge det ikke er noen i min familie)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et lignende problem. Jeg er en fortvilet mor som nylig oppdaget at min datter på 13 år er interressert i gutter. Konfronterte dette m henne og fikk det bekreftet, men hun er også interressert i jenter (heldigvis) Dere må ikke tro at jeg støter henne fra meg hvis det skulle bli slik at hun er hetrofil. Men jeg håper jo at dette bare er en sånn "tenåringsgreie" og at det vil gå over. Hva skal jeg gjøre, påvirke henne til å tenke annerledes eller må jeg bare ta det som det er.?? Profesjonell hjelp? :-? Føler meg maktesløs....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...