AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #21 Skrevet 10. mars 2020 Nei. Får melding en gang i blant om jeg fortsatt følger opp aktivitetsplanen, og melder selv ifra om endringer. Anonymkode: 60045...d71
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #22 Skrevet 10. mars 2020 Ikke NAV, men jeg har blitt overvåket og trakassert i trafikken. Politiet måler hvor fort jeg kjører, stiller seg i midten av veien og sier jeg må stoppe. Lufta er fri for alle og så lenge jeg ikke skader noen kan jeg vel gjøre som jeg vil? Jeg har også blitt trakassert på det groveste på flyplass. Jeg kan ikke gå den veien jeg ønsker inn på flyet. De sier at jeg MÅ gå gjennom en sånn maskin som piper bare fordi jeg har lommekniv i lomma, og i tillegg respekterer de ikke intimsoner. Nei, folk eier ikke manerer lenger. Anonymkode: e46df...2dd 14
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #23 Skrevet 10. mars 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: er det flere som har opplevd at "veileder" ofte overvåker deg? som feks sjekker ofte opp om du oppdaterer aktivitetsplanen, sender deg trussel varsel om opphør av dagpenger om du ikke gjør din "plik". får ofte meldinger, eller tlf om at jeg må være aktiv ellers mister jeg penger, men selv gjør hun ikke en dritt for å hjelpe, bortsett fra å tilbud jobbklubb! sender søknader dit jeg vet jeg er kvalifisert til, og jobber vokser ikke på trær! kravet er også urimelig, 4 søknader hver uke! Har de lov til å trakassere folk på den måten?! får aldri fred! Anonymkode: d6a41...d04 Hva er problemet??? Samme som at folk klager på overvåkingskamera i byene, det er jo fint for alle som som er lovlydige,og noe dritt for de som har noe å skjule. Anonymkode: 15333...755
bustelise Skrevet 10. mars 2020 #24 Skrevet 10. mars 2020 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: kravet er også urimelig, 4 søknader hver uke! Anonymkode: d6a41...d04 Er dette ironi? Du vet at de fleste jobber 40 timer i uken..? Åtte timer hver eneste ukedag. Mener du virkelig det er så urimelig å forvente at du sender én stakkarslig søknad for hver tiende time vi andre er på jobb, når du faktisk får betalt av oss i mellomtiden? Edit: Never mind, skjønner jo nå når jeg leser alt nøye, at det bare er tull og tøys. Endret 10. mars 2020 av bustelise 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #25 Skrevet 10. mars 2020 Jeg er i samme situasjon, nesten. Arbeidsledig fordi bedriften jeg jobbet i måtte permittere veldig mange. Går nå på nav, om må sende 5 jobbsøknader i uken, nå har de begynt og mase på dette med aktivitetsplanen, at jeg ikke søker nok, selv om jeg, bokstavelig talt, hat søkt på alt rundt her jeg bor (ikke en stor plass), ikke kan jeg flytte på meg heller. Og ja, det er ganske urealistisk og forlange 4-5 søknader i uken... Anonymkode: b6474...384
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #26 Skrevet 10. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: tommel opp til deg! skjønner at når alt kommer til alt, så er det meg det går utover, men føler fortsatt at NAV maser på grensen til forstyrrelse. er bare 20 år, og har ikke mye arbeidserfaring! Anonymkode: d6a41...d04 Jeg skjønner forsåvidt at det er «forstyrrende» med denne masingen fra Nav, men tro meg - det blir ikke mindre masing når du er i jobb. Da har du en sjef som bestemmer over tiden din, du må komme til rett tid, du må spørre før du kan ta deg fri, du må forholde deg til kollegaer hver dag, du har ting du har ansvar for, du har ofte tidspress på arbeidsoppgavene dine og folk avhenger av akkurat deg. Sammenliknet med å skrive fire jobbsøknader i uka, er jobb et skikkelig hardkjør. Gjør du ikke jobben din som du skal av deg selv, blir du «mast på» og forstyrret. Jeg er selv leder, og en del av jobben min er jo nettopp å passe på at alle får gjort det de skal og leverer best mulig. Særlig de som er nye i arbeidslivet trenger naturlig nok mye oppfølging om hva som er forventet i arbeidslivet og hvordan vi gjør ting her. Det blir «mas» som du kaller det. Sånn er det bare! Det er naturlig at man synes det er en omveltning med alle krav man blir stilt i arbeidslivet. På skolen går det jo nesten aldri ut over andre enn man selv, og man kan velge å gi blanke om man vil. Men slik er det ikke i arbeidslivet, da vil du til slutt miste jobben. Jeg tror du må jobbe med innstillingen din. Vær takknemlig over at du får dagpenger, og tenk at de pliktene du har tross alt er en liten jobb - sammenliknet med den jobben du snart skal få. Det ER slitsomt å være i jobb. Og jobben din akkurat nå er å finne en jobb. Anonymkode: 91c01...f1c 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #27 Skrevet 10. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: ikke kan jeg flytte på meg heller Men da fyller du vel heller ikke kravene for å motta dagpenger. Anonymkode: c1430...d08 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #28 Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme situasjon, nesten. Arbeidsledig fordi bedriften jeg jobbet i måtte permittere veldig mange. Går nå på nav, om må sende 5 jobbsøknader i uken, nå har de begynt og mase på dette med aktivitetsplanen, at jeg ikke søker nok, selv om jeg, bokstavelig talt, hat søkt på alt rundt her jeg bor (ikke en stor plass), ikke kan jeg flytte på meg heller. Og ja, det er ganske urealistisk og forlange 4-5 søknader i uken... Anonymkode: b6474...384 Det er ganske kjipt å få varsel om stans av dagpengene og kanskje måtte gå over på sosialstønad. Tenker det er greit å sende ut 5 søknader i uken istedenfor. Hvor langt unna søker du jobber da? Det er ganske så vanlig å måtte pendle opp til en time hver vei. Anonymkode: 58e43...13a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #29 Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme situasjon, nesten. Arbeidsledig fordi bedriften jeg jobbet i måtte permittere veldig mange. Går nå på nav, om må sende 5 jobbsøknader i uken, nå har de begynt og mase på dette med aktivitetsplanen, at jeg ikke søker nok, selv om jeg, bokstavelig talt, hat søkt på alt rundt her jeg bor (ikke en stor plass), ikke kan jeg flytte på meg heller. Og ja, det er ganske urealistisk og forlange 4-5 søknader i uken... Anonymkode: b6474...384 Du skjønner vel at de må ha noen regler? Jeg mener, ellers kunne jo folk bare sitte å motta dagpenger i måneder og år fordi man ikke gidder å søke jobber eller venter på drømmejobben. Dagpenger skal jo være så kort som mulig, og man skal «tvinges» til å komme seg ut igjen i jobb så raskt som mulig. For at du skal kunne få dagpenger er det et krav om at du er en reell arbeidssøker. Det betyr faktisk at du må være villig til å flytte på deg, at du ikke kan stille krav til lønn, være en aktiv jobbsøker og så videre. Det er dine plikter når du går på dagpenger. Det står på nav sine sider at man «bare kan reservere deg mot å ta arbeid i hele Norge eller jobbe heltid/kveld/natt/helg hvis du er mer enn 60 år gammel eller det er tungtveiende sosiale hensyn knyttet til helse, omsorgsansvar for små barn under ett år, eneansvar for barn til og med syvende klasse eller pleietrengende i nær familie». Er du i en slik situasjon må du jo snakke med Nav om det. Anonymkode: 91c01...f1c 1
money Skrevet 10. mars 2020 #30 Skrevet 10. mars 2020 Hvorfor tar du veilederen din for det? Det er jo nav som kommer til å frata deg deg pengene dine om du ikke følger reglene deres. Veilederen din prøver jo bare å passe på at det ikke skjer. Tror du hun sitter med noe makt over utbetalingene dine? Høres ut på holdningene dine at det er bra hun følger med, så du slipper å gå pengelens. Så kan du mene hva du vil om reglene. Alle kjenner til byråkratigjøkeredet, men da er det bra at noen tar jobben sin for alvor og prøver å unngå at folk mister rettighetene sine. Du kunne hatt en lat saksbehandler som ga faen. 2
Gjest Suzanne Skrevet 10. mars 2020 #31 Skrevet 10. mars 2020 Jeg vil bare si at saksbehandlere i NAV er like forskjellige som vi er. Noen er helt koko, andre gjør en glimrende jobb. Det finnes råtne epler i alle samfunnslag, og det kan hende "hen" som skriver innlegget har en råtten saksbehandler. Jeg synes mange her inne er veldig dømmende og til tider kommer med veldig kjipe kommentarer. Skal vi ikke støtte hverandre heller?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #32 Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, Suzanne skrev: Jeg vil bare si at saksbehandlere i NAV er like forskjellige som vi er. Noen er helt koko, andre gjør en glimrende jobb. Det finnes råtne epler i alle samfunnslag, og det kan hende "hen" som skriver innlegget har en råtten saksbehandler. Jeg synes mange her inne er veldig dømmende og til tider kommer med veldig kjipe kommentarer. Skal vi ikke støtte hverandre heller? Enig i det, det finnes idioter i alle yrker. Men, det TS nevner her er jo normal oppfølging fra veileder. Som mottaker av dagpenger så er det strenge vilkår, av en grunn. Anonymkode: 58e43...13a 3
Hakadaki Skrevet 10. mars 2020 #33 Skrevet 10. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: greit nok, men dette grenser til nettopp det! skal være grenser for hva man skal finne seg i, og jeg kan heller ikke kaste fra med søknader her og der! føler meg straffet for å være arbeidsledig.. Anonymkode: d6a41...d04 Kommer an på kriteriene dine. Hva er årsaken til at du ikke søker på alle jobber? Forskjell på å søke jobb nedover hvor du er overkvalifisert kontra å søke jobber du ikke er kvalifisert for. Man kan fint søke en jobb man er overkvalifisert for i påvente av «drømmejobben». Tror også det er større sjanse for å bli kalt inn til intervju dersom man allerede er i ett arbeidsforhold enn om man «bare» går hjemme.
Hmmmmmm Skrevet 10. mars 2020 #34 Skrevet 10. mars 2020 Et godt tips, send åpne søknader til arbeidsplasser som ikke søker etter noen. Spesifiser at du ønsker å være ringevikar, slik kan du faktisk få en fot innafor. Arbeidsgiveren får testet ut hvordan du jobber og er som person. Og du får sjekket ut om det faktisk er noe for deg i det lange løp. Vinn vinn. Mange pluss meg selv får fast jobb på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #35 Skrevet 10. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: greit nok, men dette grenser til nettopp det! skal være grenser for hva man skal finne seg i, og jeg kan heller ikke kaste fra med søknader her og der! føler meg straffet for å være arbeidsledig.. Anonymkode: d6a41...d04 Straffet?!? Du FÅR penger fra staten! Vis nå litt takknemmelighet for at vi har et så flott system Anonymkode: 0b024...834 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #36 Skrevet 10. mars 2020 Jeg var arbeidsledig pga flytting en gang i tiden. Hadde fast tid hver dag da jeg satte meg ned og sendte åpne søknader til de fleste firmaer i min kommune ut fra Gule sider i telefonkatalogen 🙂. Og det var før alle hadde pc hjemme, så de ble handskrevet! Lurer på om ikke enkelte folk har blitt veldig tiltaksløse og late 😔. Fikk selvfølgelig jobb.... Anonymkode: 13329...bb3 1
applestories Skrevet 10. mars 2020 #37 Skrevet 10. mars 2020 To kommentarer; For de første - den beskjeden om at du må gjøre det du skal ellers kan dagpengene stanses - om den kommer opp som en melding i aktivitetsplanen er det nok den standardbeskjeden som dukker opp når veileder legger inn en aktivitet. Det samme gjelder AAP. Veileder kan velge å ikke sende ut beskjeden, men ville nok da ikke fått mye reaksjon fra mange jobbsøkere. For det andre - jeg har selv vært jobbsøker. En god stund før digital aktivitetsplan, men jeg husker godt hvordan jeg fryktet telefonen fra veileder. Jeg skrev og sendte søknader, men det å se for seg en jobb var ikke det vanskelige. Som nyutdannet, nettopp kommet hjem fra utveksling, hadde ikke lenger deltidsjobben, uten bil, førerkort eller midler til å ta det, måtte flytte hjem til den minste lille bygda, langt utenfor allfarvei og uten kollektivtransport... så var det alt det rundt jobben som var vanskelig. Så jeg skjønner godt de som er i samme situasjon. Det var en over her som kommenterte jobbsøking - og at det å jobbe 40 timer uker er mye vanskeligere. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig. Det kommer selvsagt an på både jobb og personlighet. Jeg har hatt mye ansvar i jobben de siste 6 årene siden jeg fikk fast jobb, og en god del før det også. Jeg tar ikke lett på det ansvaret. Men de jobbsøknadene - jeg hatet det. Både det å skrive dem, skryte av seg selv når man virkelig ikke føler det, å fylle ut skjema, og når alt så mørkt ut var alt det rundt å flytte det vanskeligste. Ikke det å begynne i jobb. Når det er sagt - min plikt som jobbsøker, selv uten noe særlig utbetaling fra NAV (jobbet tilkalling hele tiden), den var jeg aldri i tvil om. Til TS som ikke får hjelp: det er mange som tror at NAV sitter på mange jobber de bare kan putte folk inn i. Det virker nemlig som det var slik for 50 år siden, da hadde arbeidskontoret jobber. Men arbeidsgiverne bestemmer i dag selv hvem de vil ansette. NAV kan kontakte kvalifiserte og foreslå dem for stillinger når arbeidsgivere kontakter NAV for hjelp til å finne kandidater. NAV kan godkjenne kurs dersom det er sannsynlig at det leder til jobb. Lønnstilskudd kan være aktuelt - men man må jo da ha en arbeidsgiver som er villig til å ta en inn. Arbeidspraksis er en mulighet. Som de fleste ser ut til å hate. Og det fins jobbkurs (se forrige setning) - hjelp med CV, søknad og intervju. Mest utbredt i byer. Så til TS: om det var opp til deg - hvordan burde din veileder hjelpe deg, tatt i betraktning de virkemidler NAV har i dag?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #38 Skrevet 10. mars 2020 Dette kalles ikke overvåkning, men oppfølging. Anonymkode: 9aca3...2c7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #39 Skrevet 10. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: kravet er også urimelig, 4 søknader hver uke! Har de lov til å trakassere folk på den måten?! får aldri fred! Anonymkode: d6a41...d04 Urimelig krav på 4 søknader i uka 🤦🏻♀️ Husker når jeg var ung og en gang havnet på Nav, eller arbeidsformidlingen som det het den gangen. Da var kravet 10 søknader i uka, og det var før pc’ns tid. Da skreiv vi søknader på skrivemaskin, og man måtte faktisk skrive alle 10 søknadene, det var ikke snakk om klipp og lim, og søknadene måtte sendes i posten. Det kostet mye penger å sende søknader, men ark, konvolutter og porto betalte arbeidsformidlingen, så man måtte ut av huset for å søke på jobber, og det var tidkrevende. Tror ikke du har noe å klage over ts 😂😂 Anonymkode: 750c8...740 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #40 Skrevet 10. mars 2020 Mottar du dagpenger, er du på en måte på jobb for NAV! Arbeidsoppgavene er å prøve å skaffe jobb fra kl 0800-1600 mandag til fredag hver uke. Hvis du bare går hjemme og slenger, uten å gjøre den innsatsen du skal, gjør du faktisk ikke jobben du får betalt for! Skjerpings!! Anonymkode: f8c1e...c1b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå