Gå til innhold

Velkommen til KORONADUGNAD!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg starter opp denne tråden som et sted å diskutere og finne løsninger på praktiske ting av stort og smått i dagliglivet som kan hindre at vi og andre utsettes for smitte. Den er og for andre praktiske problemer som kan dukke opp fremover.

Målet er et håp om å hjelpe til å bremse smittetallet med å få fokus på detaljen i tillegg til de grove linjene myndighetene trekker. 

Jeg tenkte også at man kunne bruke tråden til komme med gode tips til hverandre hvis man har funnet på noe lurt. Ting som viser seg å være smart å ha i hus osv.

Håper folk har lyst til å bli med :)

Anonymkode: a2c24...ab3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste i en engelsk avis at det er et godt tips å bytte håndklær ofte - både kjøkkenhåndkle og håndhåndkle på badet. Bytt de ut hver dag. Viruset trives i fuktige håndklær. Helst burde hver person i husholdningen ha sitt eget håndhåndkle som byttes hver dag.

Anonymkode: a896d...8a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppe all kollektivtransport. Her kjører vi egen bil uansett hva vi skal. 

Anonymkode: 27e75...880

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset vasker alle hendene når de kommer hjem fra skole/jobb hver dag. Vi har alltid gjort det slik, men oppdaget i en diskusjon her om dagen at de fleste ikke gjorde det. Er absolutt ikke overhysteriske, men man tar på så mye i løpet av dagen at det skader ikke å ta en vask. Må legge til at vi har 4 barn mellom 9-17 år, og det er nå 8 år siden sist vi var gjennom noen form for omgangssyke,  så tror det har en effekt.

Anonymkode: 5fb24...254

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her i huset vasker alle hendene når de kommer hjem fra skole/jobb hver dag. Vi har alltid gjort det slik, men oppdaget i en diskusjon her om dagen at de fleste ikke gjorde det. Er absolutt ikke overhysteriske, men man tar på så mye i løpet av dagen at det skader ikke å ta en vask. Må legge til at vi har 4 barn mellom 9-17 år, og det er nå 8 år siden sist vi var gjennom noen form for omgangssyke,  så tror det har en effekt.

Anonymkode: 5fb24...254

Er ikke det noe alle gjør? 

Her legges nøkler og lommebok i skål rett ved inngangsdøra. Så vaskes hender og telefon. 

Anonymkode: 27e75...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det noe alle gjør? 

Her legges nøkler og lommebok i skål rett ved inngangsdøra. Så vaskes hender og telefon. 

Anonymkode: 27e75...880

Trodde som sagt også dette, men hos de fleste andre var det kun foreldrene som vasket hender når de kom hjem og ikke barna.

Vi bruker også å vaske over tlf, og alle dørhåndtak jevnlig.

Anonymkode: 5fb24...254

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Super initiativ! Jeg er drittlei av å bli kalt hysterisk, så nå får jeg være anonym. 

Slutt med smågodt og salatbar.

Tenk etter hvor du har tannbørsten din, er den nær vasken er det på tide å finne en ny plass. 

Ikke sett bæreposer på kjøkkenbordet/kjøkkenbenken, samme med håndveske... Vask flater hyppigere.

Bor dere f. eks i hus med felles trappegang vær ekstra påpasselig.

Ha håndsprit i entreen, det er vanskelig å oppdra gjester. 

 

Anonymkode: 3054e...617

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Super initiativ! Jeg er drittlei av å bli kalt hysterisk, så nå får jeg være anonym. 

Slutt med smågodt og salatbar.

Tenk etter hvor du har tannbørsten din, er den nær vasken er det på tide å finne en ny plass. 

Ikke sett bæreposer på kjøkkenbordet/kjøkkenbenken, samme med håndveske... Vask flater hyppigere.

Bor dere f. eks i hus med felles trappegang vær ekstra påpasselig.

Ha håndsprit i entreen, det er vanskelig å oppdra gjester. 

 

Anonymkode: 3054e...617

 

Er det virkelig noen som har tannbørsten fremme på badet??? Det er jo dødsekkelt. 

Eller setter bæreposer på kjøkkenbenken 🤮

Ser jeg ikke gjør så mye mer nå enn ellers når dere ramser opp tiltak, for meg har dette alltid vært naturlige ting å gjøre. Folk er jo griser. 

Anonymkode: 27e75...880

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er det virkelig noen som har tannbørsten fremme på badet??? Det er jo dødsekkelt. 

Eller setter bæreposer på kjøkkenbenken 🤮

Ser jeg ikke gjør så mye mer nå enn ellers når dere ramser opp tiltak, for meg har dette alltid vært naturlige ting å gjøre. Folk er jo griser. 

Anonymkode: 27e75...880

Jeg setter dem på gulvet, men ikke av hygienisk grunner. For det er virkelig ikke så ille, så sant man vasker over flatene på kjøkkenet før matlaging. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask tastaturet! En enorm bakteriebombe som de aller fleste undervurderer. Burde for mange være høyere prioritert enn håndvask etter toalettbesøk.

Anonymkode: 0cb45...838

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er det virkelig noen som har tannbørsten fremme på badet??? Det er jo dødsekkelt. 

Eller setter bæreposer på kjøkkenbenken 🤮

Ser jeg ikke gjør så mye mer nå enn ellers når dere ramser opp tiltak, for meg har dette alltid vært naturlige ting å gjøre. Folk er jo griser. 

Anonymkode: 27e75...880

Ja, det er derfor jeg synes normal hygiene ikke er dekkende nok. Har hatt jobb der jeg har vært i en rekke hjem og du aner ikke hvor jævlig enkelt har det. ... Og de beveger seg fritt i samfunnet i disse tider. Må konsentrere meg for å ikke spy når jeg tenker på enkelte av hjemmene jeg har vært i. Det er så trist! Det er mange som ikke har lært fra hjemmefra. 

 

Anonymkode: 3054e...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er mange som ikke har lært fra hjemmefra. 

Eller så er det rett og slett et utfall av at folk har forskjellige oppfatninger av hvilken hygiestandard som holder.

At "de begever seg fritt i samfunnet" er en kjempegode, og jeg tør ikke tenke på hva alternativet til å la dem bevege seg fritt er.

Anonymkode: 0cb45...838

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg har ofte behov for å sette posene i høyden selv. Men er oppmerksom på å vaske etterpå. Det er sikkert mange som bare gjør det av ren latskap og ikke vasker etterpå.

Anonymkode: 3054e...617

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller så er det rett og slett et utfall av at folk har forskjellige oppfatninger av hvilken hygiestandard som holder.

At "de begever seg fritt i samfunnet" er en kjempegode, og jeg tør ikke tenke på hva alternativet til å la dem bevege seg fritt er.

Anonymkode: 0cb45...838

Jeg mente ikke at de ikke skal få lov å vandre ute,selvsagt! Poenget var at man kan ikke regne med at andre enn seg selv gjør jobben. Det er mange med dårlig boevne og det kan vi ta høyde for.

Anonymkode: 3054e...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, jeg har ofte behov for å sette posene i høyden selv. Men er oppmerksom på å vaske etterpå. Det er sikkert mange som bare gjør det av ren latskap og ikke vasker etterpå.

Anonymkode: 3054e...617

Jeg sliter litt med tanken på at vanlig vann og zalo ikke fjerner bakterier, så du får det ikke helt rent. 

Toåringen tråkker i hundedrit, moren setter toåringen i handlevognen, jeg er neste bruker av handlevognen, setter posene i vognen, setter posene på kjøkkenbenken, gnir det godt utover kjøkkenbenken med en klut. 

Jeg er fullt klar over at det neppe er farlig. Men det er dritekkelt. 

Anonymkode: 27e75...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne oppfordre folk til å betale med å legge kortet oppå kortterminalen, hvis du betaler for under 400,-. Da slipper du å taste kode (som regel), og unngå å betale med kontanter.

Når du har vært ute og kommet hjem og tatt av deg uteklær; vask hendene dine under rennende vann og såpe. Vask godt og i varmt vann, før du gjør noe mer i huset ditt.

Jobber i matbutikk, og håper flere og flere bruker kort, ikke drar ut når de er skikkelig snørrete og i generelt dårlig form. Må man, så må jo man, men hør om noen kan kjøpe noe for deg og du vippser over.

 

Anonymkode: 3c241...e82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter litt med tanken på at vanlig vann og zalo ikke fjerner bakterier, så du får det ikke helt rent. 

Toåringen tråkker i hundedrit, moren setter toåringen i handlevognen, jeg er neste bruker av handlevognen, setter posene i vognen, setter posene på kjøkkenbenken, gnir det godt utover kjøkkenbenken med en klut. 

Jeg er fullt klar over at det neppe er farlig. Men det er dritekkelt. 

Anonymkode: 27e75...880

Med den logikken, setter du ikke matvarer på kjøkkenbenken heller? Og kaster absolutt all originalemballasje før det går i skapet/skuffen/kjøleskapet?

For matvarene har jo også vært i kontakt med handlekurven. 

Og hvis jeg skal pirke litt, du skal ikke vaske benken med zalo, det legger igjen en hinne med bakterier. Godt oppvridd mikrofiberklut med rent vann er best til rengjøring av flater. 

Endret av Nerine_
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste i en engelsk avis at det er et godt tips å bytte håndklær ofte - både kjøkkenhåndkle og håndhåndkle på badet. Bytt de ut hver dag. Viruset trives i fuktige håndklær. Helst burde hver person i husholdningen ha sitt eget håndhåndkle som byttes hver dag.

Anonymkode: a896d...8a3

Dette er jo helt tullete og bortkasta. Man bor sammen, sover i samme seng, bruker samme møbler og har sex, man koser, klemmer, vasker klær, dusjer i samme dusj, bruker samme do. 
 

Anonymkode: fc094...1c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Med den logikken, setter du ikke matvarer på kjøkkenbenken heller? Og kaster absolutt all originalemballasje før det går i skapet/skuffen/kjøleskapet?

For matvarene har jo også vært i kontakt med handlekurven. 

Pakker varene i pose etterhvert som jeg handler. Handlevogner er vanvittig ekle greier, de vaskes jo aldri. 

Anonymkode: 27e75...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er derfor jeg synes normal hygiene ikke er dekkende nok. Har hatt jobb der jeg har vært i en rekke hjem og du aner ikke hvor jævlig enkelt har det. ... Og de beveger seg fritt i samfunnet i disse tider. Må konsentrere meg for å ikke spy når jeg tenker på enkelte av hjemmene jeg har vært i. Det er så trist! Det er mange som ikke har lært fra hjemmefra. 

 

Anonymkode: 3054e...617

Vil bare si at jeg er en av de som har det "helt jævlig". Jeg trives på ingen måte i det og skammer meg alltid når jeg må slippe noen inn til meg (det må jeg med hjemmetjenesten daglig). Å ha dårlig boevne på grunn av (psykisk) sykdom er fryktelig tabu, pgdet blir enda mer skamfullt når man vet hva folk EGENTLIG tenker. 

 

Jeg vet tråden ikke handler om dette, jeg ville bare si det likevel.

Anonymkode: 9cf51...611

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...