Gå til innhold

Beste tips for hudormer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så sykt mye hudormer og talg på hele nesa og haka. Klemmer ofte ut, men til ingen nytte. Hvorfor får noen dette? 
Hva er det verste produktet for meg, hva jeg bør unngå?

Peeling det beste? Kan det gjøres hver dag? 
Tips til rimelige produkter som faktisk reduserer talgproduksjonen? 

Anonymkode: 09238...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjemisk peeling og svært god rensing av huden morgen og kveld.

Evt prøv i tillegg:

Toner/ansiktsvann for å lukke porene. Og riktig fuktighetskrem for din hud.

Anonymkode: 9d4aa...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjemisk peeling og svært god rensing av huden morgen og kveld.

Evt prøv i tillegg:

Toner/ansiktsvann for å lukke porene. Og riktig fuktighetskrem for din hud.

Anonymkode: 9d4aa...0ec

Er kjemisk peeling noe en må gjøre hos hudpleier? Hva er anbefal krem til fet hud, for det er vel fet hud jeg har? Hvordan renser du huden da? 

Anonymkode: 09238...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er kjemisk peeling noe en må gjøre hos hudpleier? Hva er anbefal krem til fet hud, for det er vel fet hud jeg har? Hvordan renser du huden da? 

Anonymkode: 09238...124

Nei, The Ordenery har et serum for dette, du bare smører på, venter 10 min og skyller av.

Ikke fet krem, det tetter. En tynn og lett.

Anonymkode: 9d4aa...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut skin care by Hyram på YouTube 😊

Anonymkode: 7ae91...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5939c212f89748651bddf2361d38ab80.jpg

 

Gå til legen din å si hva problemet er. En god lege gir deg denne. Den er gull. Men ikke la den sitte over natten. Bare noen timer på kvelden. Vips er alt borte etter noen dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

5939c212f89748651bddf2361d38ab80.jpg

 

Gå til legen din å si hva problemet er. En god lege gir deg denne. Den er gull. Men ikke la den sitte over natten. Bare noen timer på kvelden. Vips er alt borte etter noen dager. 

Hva slags krem er dette da? På resept? 

Anonymkode: 09238...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneholder epiduo Retinol og vil man isåfall kunne bruke den i hele ansiktet mot rynker også? Eller skal den bare bruker der man sliter med porene?

Husker jeg fikk denne som tenåring, men kan ikke si jeg kan huske den gjorde noen nytte. Brukte ikke opp hele tuben engang.

Anonymkode: 8d5bd...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags krem er dette da? På resept? 

Anonymkode: 09238...124

Ja, resept. Drøy som FY!

Vask ansiktet og hender. Påfør med fingertuppene. Bruk kun et tynt lag der du har sorte ormer og store porer. Vask av fingertupper etter påføring, og bruk mye såpe på fingrene. Denne kremen er sterk! Som etsende, om du lar det sitte på for lenge, for da fortsetter det å virke etter du har tatt den av. Huden i ansiktet blir rødt og kan bli irritert i huden om det går noen dager eller en hel natt...

 

Etter noen timer tar du det av med vaskeklut og vann. Jeg bruker også mild såpe til ansiktet. Denne vaskekluten blir ofte missfarget. Samme med sengetøy og håndklær. Supert middel, men sterkt!

 

Så kan du nesten stå å se at porene trekker seg sammen og de svarte hudormene blir borte.Ta gjerne før og etterbilde utover uken. 

 

Med en gang man slutter å bruke den, kommer hudormene tilbake da, sånn er det. Så man kan holde dette ved like ved å bruke kremen en kveld, 1 gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2020 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Har så sykt mye hudormer og talg på hele nesa og haka. Klemmer ofte ut, men til ingen nytte. Hvorfor får noen dette? 
Hva er det verste produktet for meg, hva jeg bør unngå?

Peeling det beste? Kan det gjøres hver dag? 
Tips til rimelige produkter som faktisk reduserer talgproduksjonen? 

Anonymkode: 09238...124

Ser at du har fått foreslått Epiduo, men det finnes reseptfrie produkter du kan prøve. 

For det første - ikke klem!! Det gjør vondt verre. Det samme gjelder peeling, du bør i alle fall ikke bruke peeling med skrubbekorn. Hardhendt behandling irriterer huden og kan faktisk bidra til å stimulere talgproduksjonen i stedet for å redusere den. Mange som har uten hud har samtidig også sensitiv hud uten å være klar over det.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men overproduksjon av talg kan være hormonelt betinget.

Du kan prøve følgende rutine en tid framover og se om det hjelper:

Rens huden morgen og kveld med en mild balanserende rens, f.eks. Effaclair fra LaRoche Posay. Du kan også bruke en mattende/balanserende toner og fuktighetskrem/ gel fra samme merke.

Eksfoliering med salisylsyre, dette er noe av det som er mest effektivt mot hudormer. The Ordinary har en rimelig variant. 

Bruk også en rensende leiremaske 1- 2 ganger i uka.

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 👍🏻 Er hudormer, store porer og acne det samme? Jeg er godt voksen. Men har alltid hatt dette problemer på nese og hake. 
Noen som vet navn på gode kremer uten resept jeg kan kjøpe i utlandet? 

Anonymkode: 09238...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk 👍🏻 Er hudormer, store porer og acne det samme? Jeg er godt voksen. Men har alltid hatt dette problemer på nese og hake. 
Noen som vet navn på gode kremer uten resept jeg kan kjøpe i utlandet? 

Anonymkode: 09238...124

De er ikke det samme, men henger ofte sammen. Fet/uren hud har ofte store porer, men store porer kan også være genetisk betinget. Hudormer består av en blanding av overflødig talg og døde hudceller som oksiderer i kontakt med luften, derav den mørke fargen. Acne (kviser) er kort forklart, en betennelse i hudens talgkjertler.

Når det gjelder EpiDuo og tilsvarende legemidler, så er de beregnet på å behandle akne, ikke hudormer/fet hud. Tretinoin/Airol foreskrives av og til for behandling av hyperpigmentering og solskadet hud, i tillegg til behandling av akne. Årsaken til at disse er reseptbelagt, er at de er legemidler med sterkt aktive ingredienser som kan ha uheldige bivirkninger dersom man ikke bruker dem som foreskrevet. I verste fall kan du ende opp med å skade huden din.

Her kan du lese mer om EpiDuo: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-epiduo-0-3-2-5-galderma-636872 

Her finner du info om Tretinoin: https://www.legemiddelhandboka.no/L16.1.1.3/Tretinoin

Både LaRoche Posay og The Ordinary er forholdsvis rimelige produkter som du får kjøpt i Norge. LRP får du på de fleste apotek og i mange nettbutikker, TO føres bl.a. H&M og flere nettbutikker.

Et annet - og dyrere - merke med trygge, men effektive produkter  er Paula's Choice. Dette merket får du kjøpt online hos Skincity, som også kan foreta en online gratis hudanalyse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Roci skrev:

De er ikke det samme, men henger ofte sammen. Fet/uren hud har ofte store porer, men store porer kan også være genetisk betinget. Hudormer består av en blanding av overflødig talg og døde hudceller som oksiderer i kontakt med luften, derav den mørke fargen. Acne (kviser) er kort forklart, en betennelse i hudens talgkjertler.

Når det gjelder EpiDuo og tilsvarende legemidler, så er de beregnet på å behandle akne, ikke hudormer/fet hud. Tretinoin/Airol foreskrives av og til for behandling av hyperpigmentering og solskadet hud, i tillegg til behandling av akne. Årsaken til at disse er reseptbelagt, er at de er legemidler med sterkt aktive ingredienser som kan ha uheldige bivirkninger dersom man ikke bruker dem som foreskrevet. I verste fall kan du ende opp med å skade huden din.

Her kan du lese mer om EpiDuo: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-epiduo-0-3-2-5-galderma-636872 

Her finner du info om Tretinoin: https://www.legemiddelhandboka.no/L16.1.1.3/Tretinoin

Både LaRoche Posay og The Ordinary er forholdsvis rimelige produkter som du får kjøpt i Norge. LRP får du på de fleste apotek og i mange nettbutikker, TO føres bl.a. H&M og flere nettbutikker.

Et annet - og dyrere - merke med trygge, men effektive produkter  er Paula's Choice. Dette merket får du kjøpt online hos Skincity, som også kan foreta en online gratis hudanalyse for deg.

Tusen takk! 

Anonymkode: 09238...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...