Gå til innhold

30 000NOK regning for egenandel på ansvarsforsikring?

TorM

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har leid en 3.5t flyttebil i Norge med kaskoforsikring som har egenandel på 30 000 NOK. (Ja.. dumt.. )

Så skadet jeg en annen bil ved uhell.

Etter 6 måneder kom regningen på 30 000,- for skade på annen bil.

I leiekontrakten står det ingenting om ansvarsforsikring og heller om egenandel for den ansvarsforskringen.

1) Kan jeg klage på regningen? (jeg antar at egenandel for ansvarsforsikring bør være lavere enn 30 000,- og skulle ønske meg å være belastet mer enn den egentlig koster)  

2) Hvordan ville dere ha gjort i denne situasjonen?

På forhånd takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det var surt. Sjekk ut dine alternativer - har du betalt med Mastercard og forsikring på denne? Kan reiseforsikringen din ta det? Jeg har både et tillegg på reiseforsikring på all billeie (også i Norge) og kjøper stort sett super CDC lel.

Anonymkode: 97919...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hva du skal klage på, bilen har kasko og ikke ansvar. Hvorfor skal det da stå noe om en forsikring som er dårligere? 

Anonymkode: df597...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hva du skal klage på, bilen har kasko og ikke ansvar. Hvorfor skal det da stå noe om en forsikring som er dårligere? 

Vi snakkes:) Det er ikke mye å klage på som du sier. Det er å forstå hva jeg betaler for egentlig.

Endret av TorM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, TorM said:

Vi snakkes:) Det er ikke mye å klage på som du sier. Det er å forstå hva jeg betaler for egentlig.

Bilen er forsikret med kasko, egenandelen er på x kr. Du var involvert i noe som var din skyld, det tas på forsikring hvor man betaler avtalt egenandel.

Om du mener egenandelen er høyere enn hva skaden koster å reparere kunne du kanskje undersøkt med en gang om du fikk dekke skaden, men når det er gått 6mnd og bilen er reparert ser jeg for meg at det kan bli vanskelig. 

Det jeg ikke forstod var hva ansvarforsikring hadde med dette å gjøre, eller har du skrevet under på forskjellige forsikringer på samme bil? Trodde ikke leiebiler kom med annet enn kasko.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/12/2020 at 12:29 AM, AnonymBruker said:

Bilen er forsikret med kasko, egenandelen er på x kr. Du var involvert i noe som var din skyld, det tas på forsikring hvor man betaler avtalt egenandel.

Om du mener egenandelen er høyere enn hva skaden koster å reparere kunne du kanskje undersøkt med en gang om du fikk dekke skaden, men når det er gått 6mnd og bilen er reparert ser jeg for meg at det kan bli vanskelig. 

Det jeg ikke forstod var hva ansvarforsikring hadde med dette å gjøre, eller har du skrevet under på forskjellige forsikringer på samme bil? Trodde ikke leiebiler kom med annet enn kasko.

Alle bilene i EU og Norge kommer med ansvarsforsikring for at det er lov at bilen er forsikret.

Denne bilen her er forsikret hos et XYZ selskap i Norge som har 0 egenandel på ansvarsforiksingen. Det vil si bilutleie selskapet skal betale 0 for reparasjon, men fakturer meg 30K. 

Hva kan jeg gjøre for å forsvare seg? (en ide å spørre direkte, men da fortalte de meg at de har 50k egenandel og det er tap for dem allerede, så 30k er bra summen å betale uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skrev under kontrakt på en forsikring som dekker alt, uansett hvem sin skyld det var - da kan man ikke si i ettertid at du ikke godtok forsikringsvilkårene leiebilen hadde tenker jeg? Skjønner det er sure penger, og føler med deg.

Har du prøvd å spørre på diskusjon.no på jussforumet? Der er det folk som er flinke på å forklare. Evt går det kanskje an å høre med naf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TorM skrev:

Alle bilene i EU og Norge kommer med ansvarsforsikring for at det er lov at bilen er forsikret.

Denne bilen her er forsikret hos et XYZ selskap i Norge som har 0 egenandel på ansvarsforiksingen. Det vil si bilutleie selskapet skal betale 0 for reparasjon, men fakturer meg 30K. 

Hva kan jeg gjøre for å forsvare seg? (en ide å spørre direkte, men da fortalte de meg at de har 50k egenandel og det er tap for dem allerede, så 30k er bra summen å betale uansett).

Hvilket selskap har 0 i egenandel når en selv forvolder skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rart med 0 kr egenandel ved en ansvarsforsikring - Men om det er tilfellet så må du også tenke kosten for utleie firmaet om en av deres biler havner i en ulykke.

Bilen må eventuelt på verksted og derav ikke være tilgjengelig for utleie over en periode (Tapte inntekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...