Gå til innhold

Andre som skal ut å reise i påsken? Tenker på coronaviruset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, Frøkensina skrev:

Sjefen for infeksjonsmedisinsk avdeling på Ullevål sykehus ber instendig folk om å la være å reise på ferie ut av Norge nå: 

Jeg føler vi hele tiden kommer bakpå, og det skremmer meg nå. Man kommer løpende etter istedenfor å være i forkant med kraftfulle tiltak. Det er den ubehagelige følelsen jeg sitter med.

Hun mener det også er på tide å stanse ferieflyene ut av Norge.

– Absolutt. Det er det første man må gjøre. Folk skal ikke reise utenlands nå om de ikke må. Jeg hører folk snakker om å reise på ferieturer de neste ukene. Da blir jeg målløs. Folk har ikke forstått alvoret i det hele tatt. Overalt er situasjonen ukontrollerbar, så det kan da umulig være stas å reise på ferie nå.

https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-koronasmitte-pa-kjopesenter-og-busser-1.14937615

Folk er så egoistiske at jeg blir stum.

Anonymkode: a3a66...909

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I forbindelse med corona-utbruddet fraråder Tryg Forsikring folk å legge ut på utenlandsreise nå. Det skriver forsikringsselskapet i en melding:

Endringer skjer fort

– Flytrafikken til og fra de mest smitteutsatte områdene er i ferd med å stoppe helt opp, og flyselskaper innstiller tusenvis av avganger over natten. Endringer skjer så fort at man risikerer å bli strandet dersom man reiser til utlandet nå. Vær hjemme til situasjonen blir mer stabil, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.

https://fredrikstadavisa.no/2020/03/11/frarader-utenlandsreiser-na/

Anonymkode: f7b14...281

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mentor`n skrev:

Er i samme situasjon:( Mennfolk forstår ikke h ordna det føles å bo langt unna sin familie. 

Joda, mange av oss forstår det meget godt, men nå står det om liv og helse for veldig mange mennesker og da kan man ikke bare tenke på seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk som drar på reiser nå er superegoistiske. Selv tar jeg alle forhåndsregler. Om jeg må bli hjemme noen mnd for å bidra til å holde viruset "nede", så gjør jeg det. Jeg dør ikke av å holde meg hjemme en stund. Det er jo kjent at norske folk tar ikke en dritt seriøst. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med corona-utbruddet fraråder Tryg Forsikring folk å legge ut på utenlandsreise nå. Det skriver forsikringsselskapet i en melding:

Endringer skjer fort

– Flytrafikken til og fra de mest smitteutsatte områdene er i ferd med å stoppe helt opp, og flyselskaper innstiller tusenvis av avganger over natten. Endringer skjer så fort at man risikerer å bli strandet dersom man reiser til utlandet nå. Vær hjemme til situasjonen blir mer stabil, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.

https://fredrikstadavisa.no/2020/03/11/frarader-utenlandsreiser-na/

Anonymkode: f7b14...281

Det ordner seg nok uansett snart. Norge er høyt oppe når det gjelder antall smittede, så jeg kan ikke tenke meg at resten av verden står klar og ønsker oss velkomne med åpne armer særlig mye lenger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 9.3.2020 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Og så kan vi ta en fot i bakken og puste litt inn. Så langt har 4000 dødd av korona. I et normalår dør 5 000 000 mennesker av luftforurensing (det er 5 millioner). Når Greta Turnberg skrek om at vi må oppføre oss så fnis nok de fleste av dere. Men slutte å fly for å unngå at 5 mill dør av korona, det er visst greit? :klo: Hvorfor er korona skumlere enn luftforurensing? Begge fører til en tilsvarende død.

Anonymkode: 03f5d...2d7

Ehm, har du glemt "flyskammen" og alt snakket om å reise mindre med fly?
Korona er skumlere fordi det er et virus som sprer seg og gjør folk syke. De fleste overlever, men en god del dør, og smitten skjer så fort at man risikerer at folk som trenger hjelp på sykehus ikke får det fordi det mangler helsepersonell. Økonomien i landet rammes og bedrifter/industri stopper opp uten ansatte. Hele samfunnet rammes kraftig med store konsekvenser, og det skjer FORT. Spesielt når folk er trassige drittunger og kommer med dustete utsagn som "man lever jo bare en gang, så man kan jo ikke slutte å leve" eller "det er jo allerede så mange som er smittet i det landet jeg skal til".

Luftforurensing er ikke et akutt problem, det er et langvarig problem. Det setter ikke plutselig hele samfunnet ut av spill. Dessuten har korona og luftforurensing en ting til felles: for å få bukt med problemet må folk ta seg sammen og tenke på andre enn seg selv. Det må skje en holdningsendring. Du må ta ansvar for dine holdninger, og ikke gjemme deg bak at "jammen andre mennesker gjør feil på andre områder!". Pass på deg selv og vær et godt forbilde!

På 9.3.2020 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som sier at man ikke bør begrense spredning (i et omfang som ikke skaper enda verre konsekvenser i form av økonomisk kollaps, varemangel osv). 

Men det er like fullt et tankekors at man umiddelbart fordømmer folk som tar fly nå, mens man ikke føler noen motivasjon til adferdsendring ellers - til tross for den enorme klimakrisa og alle dødsfallene det fører med seg rundt omkring i verden. 

Anonymkode: 287f3...918

Hvordan vet du at det er de samme menneskene som driter i miljø/klimakrise som nå står på for å hindre spredning av korona? Og hvorfor bruker du klimakrisa som argument når det er snakk om at folk burde la være å reise rundt i verden? Da har vi jo to gode grunner for at folk burde la være å reise; korona-spredning og klimakrise.

Uansett er ikke andres manglende engasjement i forhold til klimakrisa en unnskyldning for å oppføre seg som en egoistisk snørrunge. Da bør man heller ta ansvar for egne handlinger og gå foran som et godt eksempel. La vær å reise, både for miljøet og dine medmenneskers skyld.

På 10.3.2020 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Men altså, dere som mener man burde unngå å reise: hvor tror dere varene i butikkene kommer fra? Det er utallige trailere og skip som krysser norske grenser hver eneste dag. Så lenge handel, business og det offentlige går som normalt, vil også befolkningen måtte leve tilnærmet normalt. 

Grunnen til at vi andre forholder oss til FHI er ikke at vi mener de aldri kan ta feil, men at det til syvende og sist ikke nytter med enkeltpersonshandlinger. Det er statlig organisert karantene som funker, ala Italia. Så før det eventuelt skjer, kan man ikke omvelte hele tilværelsen. Det gir ikke mening for en enslig nordmann å droppe en helgetur til Køben når resten av landet går som normalt og grensene er åpne for all slags handel og trafikk. Det må være alle eller ingen for at det skal ha betydelig effekt.

Anonymkode: 287f3...918

Det er nettopp "enkeltpersonshandlinger" som hjelper, da samfunnet består av enkeltpersoner. Og nei, alle må ikke gjøre noe. Det holder at flesteparten gjør noe.

Hvis du leser deg opp om smitte og hvordan viruset spres, skjønner du kanskje hvorfor varehandel ikke er like risikabelt som at folk reiser rundt og er i nær kontakt med hverandre (fly, tog, arrangementer og andre folktetette områder).

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor enkelte sliter med å se at det er vi enkeltpersoner som må gjøre en innsats, og ofre noen goder, for å begrense smitten. Det er begredelig å se hvordan egoistiske valg bortforklares med dårlige unnskyldninger og ansvarsfraskrivelse. "Ja men de folkene der gjør jo feil, så hvorfor skal jeg bry meg om å gjøre rett da???".
Jeg gremmes. Håper alle egoistene blir sittende i karantene på et svett hotellrom eller får kraftig lungebetennelse, før de rekker å smitte andre. Så ondskapsfull kjenner jeg at jeg blir av denne tråden.

Anonymkode: 19131...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan går det med påskeferien din TS? :popcorn:

Anonymkode: e02b3...286

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kansellerer, selvom vi ikke får det igjen på forsikringen. 

Anonymkode: 4ab08...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får vel igjen på forsikring no når UDI anbefaler å ikke reise.

Anonymkode: 101fb...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kom beskjed nå at det dekkes. Hadde uansett kanselllert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå dekkes det av forsikringen 

Anonymkode: a7172...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Jeg har nå kansellert påsketuren til Paris. Det er 10 år siden jeg var der og hadde gledet meg enormt til å se den igjen. Nå må jeg vente i minst 4 år til for å se byen pga omstendigheter. 

Nå har jeg faen ingenting å glede meg til framover. Jeg har ikke hatt ferie på 2 år, hadde endelig tatt 4 uker i juni-juli tidligere i år. Det blir ikke noe av det da jeg ikke kan reise noen føkkings sted. 

Til dere som kjeftet på meg: Er dere fornøyde nå???????!!!! 🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg har nå kansellert påsketuren til Paris. Det er 10 år siden jeg var der og hadde gledet meg enormt til å se den igjen. Nå må jeg vente i minst 4 år til for å se byen pga omstendigheter. 

Nå har jeg faen ingenting å glede meg til framover. Jeg har ikke hatt ferie på 2 år, hadde endelig tatt 4 uker i juni-juli tidligere i år. Det blir ikke noe av det da jeg ikke kan reise noen føkkings sted. 

Til dere som kjeftet på meg: Er dere fornøyde nå???????!!!! 🤬

Åh, slutt å være dramatisk. Det er ikke mer synd på deg enn alle andre. 🙄

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Åh, slutt å være dramatisk. Det er ikke mer synd på deg enn alle andre. 🙄

Hvor finner du dramatikken? Jeg beskriver min situasjon og hvorfor jeg bestilte turen. 

Kan jeg bestemme at du ikke kan dra på ferie i de neste 2 årene? Det har ikke du lov lenger! 🖕

Endret av AnonGangerTo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

Hvor finner du dramatikken? Jeg beskriver min situasjon og hvorfor jeg bestilte turen. 

Kan jeg bestemme at du ikke kan dra på ferie i de neste 2 årene? Det har ikke du lov lenger! 🖕

Nei, ikke dramatisk i det hele tatt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle reise, men ble avbestilt idag. Måtte bare vente på det reiserådet som kom idag slik at vi fikk penger igjen på forsikringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
Just now, AnonymBruker said:

Nei, ikke dramatisk i det hele tatt. 

Ærlig talt! Hva er ditt problem? Misunnelig på folk som reiser til utlandet? 

Go fuck yourself! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonGangerTo skrev:

Go fuck yourself! 

Jeg avlyste reisen jeg hadde gledet meg til lenge, for flere uker siden. Fordi jeg så hvilken vei det bar, og ikke ville risikere å dra smitte hit eller dit. Det er kjipt, men i motsetning til deg, så sitter jeg ikke på nett og oppfører meg som en som en bortskjemt drittunge fordi jeg ikke får dra på ferien min. Ikke bare finnes det folk som ikke får dratt på ferie under vanlige omstendigheter, men det finnes folk som akkurat nå har langt større problemer enn en avlyst reise. Så beklager at jeg har absolutt null sympati med deg og selvmedlidenheten din. Kutt ut dramatikken og oppfør deg som en voksen. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Go fuck yourself! 

Ellers, du har det bra?

Krenka.no 

Anonymkode: b96b1...b39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...