Gå til innhold

Andre som skal ut å reise i påsken? Tenker på coronaviruset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gjør så vidt jeg vet ingen av tingene du ramser opp i verken Sør-Korea eller Codogno i Italia, men likevel har de klart å redusere økningen i antall smittede til nesten ingenting. Det er frustrerende at folk kommer med så dårlige unnskyldninger for å slippe å gjøre endringer i livet sitt.

Anonymkode: 3e29c...6bf

Og hvor lenge skal de holde på med disse tiltakene? 1-2 år? 

Anonymkode: 28c17...f2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, uranus skrev:

At du fortsatt kaller folk hysteriske beviser at du ikke følger med i det hele tatt.

Vel, det er ganske mye hysteri, ikke nødvendigvis rundt tiltakene som blir gjort, men panikken rundt det. 

At folk begynner å hamstre, vurdere om de skal sykmelde seg og alt dette er bare hysterisk. 

Leit at folk kommer til å dø, men folk dør av ulike ting hver dag. Coronaviruset står kun for en ekstrem liten andel av alle dødsfall som skyldes av sykdommer. 

Endret av abc123detvardet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til viruset er under kontroll 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Vel, det er ganske mye hysteri, ikke nødvendigvis rundt tiltakene som blir gjort, men panikken rundt det. 

At folk begynner å hamstre, vurdere om de skal sykmelde seg og alt dette er bare hysterisk. 

Leit at folk kommer til å dø, men folk dør av ulike ting hver dag. Coronaviruset står kun for en ekstrem liten andel av alle dødsfall som skyldes av sykdommer. 

Lurer på hva ditt synspunkt hadde vært om det var en av dine egne som døde av det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vinterjenta skrev:

Lurer på hva ditt synspunkt hadde vært om det var en av dine egne som døde av det. 

Død skjer hele tiden. Ja, det er jævlig trist, men det er en realitet. 

Død kan skje når som helst og hvor som helst. Det finnes over 30.000 sykdommer, og det er mange andre måter å dø på enn sykdommer.

Kommer ikke til å endre mitt synspunkt uansett om noen nær meg eller ikke dør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i et annet europeisk land og hadde gledet meg veldig til å komme hjem på en lengre ferie i påsken. Feiret ikke jul i Norge, så jeg har ikke vært der siden i fjor sommer. Nå er alt så uvisst, og både Norge og det landet jeg bor i har økende antall smittede. Jeg antar at ferien ikke blir noe av. Det skjærer meg i hjertet at besteforeldrene mine kan dø uten at jeg får kommet hjem først. Jeg har så lyst til å reise hjem, men blir nok umiddelbart ansett som en trussel på norsk jord, dessverre. Tør ikke risikere å måtte sitte i karantene i ukesvis og likevel ikke få sett besteforeldrene mine. De er gamle, så jeg har lenge visst at de kan dø mens jeg er borte, men likevel.

Anonymkode: ad5b2...597

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sveise igjen dører. Finne barn som har levd med døde omsorgspersoner i dagesvis. Hoteller som kollapser og dreper noen titalls fordi de putter så mange coronasmittede de kan inn på et sted. Hundretusener som mangler medisiner, mangler mat. Ingen støtteordninger for de som ikke kan gå på jobb, så de er økonomisk kjørt fullstendig i grøfta etter bare dager, og har ikke en velferdsstat å lene seg på. 

Kjempeeffektivt.

Så lenge du kan vise verden gode coronotall, så er det jo ingen annen statistikk som betyr noe? 

Jeg snakket om å forby unødvendige reiser ut av og inn i Norge og det er jeg ganske sikker på at du fikk med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoismen er helt hårreisende. Jeg hører bare "meg, meg, meg" her inne. Jeg er helt sjokkert. Du reiser selvsagt ikke nå. Nesten så det hadde vært til pass at folk havnet i en lengre karantene i et fremmed land på et stusselig hotellrom, med en regning som vokste dag for dag og ingen venner eller familie rundt til å hjelpe deg å handle eller noe. Lenge leve egoismen...

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Neppe noe lenger enn om vi venter til alle helseressurser er bundet opp av syke og døende, slik at ikke det er noen igjen til å teste og følge opp de som er mindre syke. Tiltakene kommer uansett når de døde og syke ikke bare er abstrakt statistikk lenger. Veldig få mennesker vil være villige til å fortsette å sitte og se på mens man har en utvikling som den de har i Italia når den har kommet til vår egen stuedør.

Det er bare å se hvor mange nordmenn som har våknet etter det siste døgnets utvikling i smittede. Forskjellen på dem og enkelte av oss som har deltatt her en stund er bare at vi forstod at dette ville skje og at de ville reagere slik for en måned eller to siden.

Anonymkode: 3e29c...6bf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får jeg refundert pengene fra reiseoperatører så reiser jeg ikke, får jeg ikke refundert så reiser jeg. Skal reise til sommeren 

Anonymkode: 128dd...702

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen for infeksjonsmedisinsk avdeling på Ullevål sykehus ber instendig folk om å la være å reise på ferie ut av Norge nå: 

Jeg føler vi hele tiden kommer bakpå, og det skremmer meg nå. Man kommer løpende etter istedenfor å være i forkant med kraftfulle tiltak. Det er den ubehagelige følelsen jeg sitter med.

Hun mener det også er på tide å stanse ferieflyene ut av Norge.

– Absolutt. Det er det første man må gjøre. Folk skal ikke reise utenlands nå om de ikke må. Jeg hører folk snakker om å reise på ferieturer de neste ukene. Da blir jeg målløs. Folk har ikke forstått alvoret i det hele tatt. Overalt er situasjonen ukontrollerbar, så det kan da umulig være stas å reise på ferie nå.

https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-koronasmitte-pa-kjopesenter-og-busser-1.14937615

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal bort i påsken, så blir det en tur på hytta på fjellet. Da kjører vi bil hjemmefra til hytta. Og på hytta er det langt mellom naboene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2020 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Har bestilt en kjempedyr tur til Østerrike i påsken :( har begynt å innse at jeg ikke kan dra.. vet ikke om forsikringen dekker noe heller. 

Anonymkode: 40177...d27

Mener forsikringen betaler siden det står på UD sin reiseråd at man ikke skal reise til Østerrike. Men dobbeltsjekk med både UD og forsikringen din før du avbestiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et annet europeisk land og hadde gledet meg veldig til å komme hjem på en lengre ferie i påsken. Feiret ikke jul i Norge, så jeg har ikke vært der siden i fjor sommer. Nå er alt så uvisst, og både Norge og det landet jeg bor i har økende antall smittede. Jeg antar at ferien ikke blir noe av. Det skjærer meg i hjertet at besteforeldrene mine kan dø uten at jeg får kommet hjem først. Jeg har så lyst til å reise hjem, men blir nok umiddelbart ansett som en trussel på norsk jord, dessverre. Tør ikke risikere å måtte sitte i karantene i ukesvis og likevel ikke få sett besteforeldrene mine. De er gamle, så jeg har lenge visst at de kan dø mens jeg er borte, men likevel.

Anonymkode: ad5b2...597

Er i samme situasjon:( Mennfolk forstår ikke h ordna det føles å bo langt unna sin familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, mentor`n skrev:

Er i samme situasjon:( Mennfolk forstår ikke h ordna det føles å bo langt unna sin familie. 

Jeg skjønner hvordan det føles. Man føler seg sårbar og alene. Det betyr ikke at det er riktig å farte rundt og øke sjansen for smitte. Dessverre. 

Anonymkode: 7b551...ad6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som skal reise til Paris i påsken, jeg tror nok dere kommer til å bli skuffet. Sammen med andre reisende. 
For dette kommer til å utvikle seg MYE på de ukene. Bare vent å se.

Blir nok påskeferie i heimen i år🤪

Anonymkode: 06dcb...52c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er viktigst

Din ferie eller stoppe spredningen av viruset?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det er en vesentlig forskjell på fasene i dette forløpet. Når først smitten er "overalt" er det en ganske annen situasjon enn i startfasen. Nå, eller helst i forrige uke, ville reisetilbud og drastiske tiltak kunne hatt stor effekt. Om en uke eller to er det et piss i havet, fordi du løper omtrent samme risiko for både å smittes og å smitte andre uansett hvor du befinner deg.

Anonymkode: ed728...d8b

Her i Norge oppfordres vi til å ikke menge oss unødig med hverandre.  Hvor realistisk er det å unngå på selve reisen (flyplass osv), og hvor gøy er utenlandsreise hvis du skal være mest mulig isolert?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri dratt til Frankrike nå eller før situasjonen har roet seg. De har jo kjempemange smittede! Synes alle skal tenke på hverandre i disse dager, særlig de som vil bli svært syke dersom de blir smittet. Da må vi alle ta forholdsregler, og selv om det er utrolig kjipt å avlyse en ferietur tror jeg det ikke vil være noe særlig hyggelig å reise heller. Man risikerer å komme til et land i lock-down eller å ikke komme seg hjem igjen i det hele tatt. Og sannsynligheten for å bli smittet både på vei til, i og fra en slik tur vil jo være ganske stor..

Anonymkode: 25376...52f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drar til USA i morgen. Blir der en uke. I og med at jeg kan jobbe hjemmefra, setter jeg meg selv i karantene ved hjemkomst. Hadde reisen vært en uke fram i tid hadde jeg valgt å ikke reise. Det kan skje mye de neste ukene fram mot påske.

Anonymkode: 9d8e2...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...