AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #21 Del Skrevet 9. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det går for eksempel kjempebra i Italia. Men for all del, din tur til Paris er selvfølgelig viktigere enn å bidra til å ikke spre smitten mer enn nødvendig. Anonymkode: e02b3...286 Mange av oss har faktisk familie i utlandet, og har gjerne brukt betydelige summer og dyrebare feriedager på en lenge planlagt tur. Samboeren min har en alvorlig kreftsyk forelder i et annet land, og skal etter planen dra dit om to uker. Så den belærende og dømmende tonen bør man kanskje roe ned littegranne. Her følger vi helsemyndighetenes anbefalinger, og reiser om det ikke blir frarådet fra offisielt hold. Anonymkode: 287f3...918 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #22 Del Skrevet 9. mars 2020 Forskning angående smitte på bl.a flyreiser: https://academic.oup.com/jtm/article/23/1/tav002/2635586 Anonymkode: 63693...b71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #23 Del Skrevet 9. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av oss har faktisk familie i utlandet, og har gjerne brukt betydelige summer og dyrebare feriedager på en lenge planlagt tur. Samboeren min har en alvorlig kreftsyk forelder i et annet land, og skal etter planen dra dit om to uker. Så den belærende og dømmende tonen bør man kanskje roe ned littegranne. Her følger vi helsemyndighetenes anbefalinger, og reiser om det ikke blir frarådet fra offisielt hold. Anonymkode: 287f3...918 Nei, vet du hva? Jeg tror jeg beholder den tonen. Noe av grunnen til at dette sprer seg som ild i tørt gress er nettopp at folk reiser på kryss og tvers av landegrenser. Og NHI ligger 15 skritt bakpå. De kommer bare med anbefalinger som gjelder landene med høyest spredning akkurat nå. Det er lov å tenke selv også. Ikke bare mtp faren for å ta med seg virus hit, men også mtp faren for å spre det videre. At folk ikke evner å sette eget ansvar midt i en pandemi over egne reiseplaner, er et problem. At dere tenker det er lurt å besøke en alvorlig kreftsyk person, sånn til tross for at nettopp kreft er en av de underliggende sykdommene som gjør dette viruset mer farlig, får være opp til dere. Anonymkode: e02b3...286 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 9. mars 2020 #24 Del Skrevet 9. mars 2020 https://e24.no/naeringsliv/i/mR48a4/sas-bekrefter-at-medarbeidere-er-smittet-av-coronaviruset Hvor lenge vil flyene fortsatt gå? Flere land krever karantene for de som kommer dit. Norge er plassert i samme kategori som Italia. Dette er ihvertfall noe man må sjekke nøye før man drar. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #25 Del Skrevet 9. mars 2020 Jeg skjønner ikke helt hvorfor flere av dere mener man av eget initiativ skal avlyse reiser til land som ikke har større utbrudd enn Norge. Vi har myndigheter som kommer med oppdateringer hele tiden, og så lenge de ikke fraråder å dra, ser jeg ingen grunn til at folk skal avlyse planene sine. Anonymkode: 61dc7...60e 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #26 Del Skrevet 9. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvorfor flere av dere mener man av eget initiativ skal avlyse reiser til land som ikke har større utbrudd enn Norge. Vi har myndigheter som kommer med oppdateringer hele tiden, og så lenge de ikke fraråder å dra, ser jeg ingen grunn til at folk skal avlyse planene sine. Anonymkode: 61dc7...60e Nei, det var vel cirka det alle de som dro på vinterferie til Italia tenkte også. Det gikk jo strålende. Anonymkode: e02b3...286 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #27 Del Skrevet 9. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres kjempelurt ut. Reis fra et land med spredning, opphold deg på flyplass og på et fly, for å besøke folk som potensielt er ekstra sårbare for viruset. Anonymkode: e02b3...286 Et sykt eldre menneskes siste dager måles ikke i tid. Hadde du ville levd kun EN eneste dag og møtt dine barn for siste gang eller levd 30 dager (eller 8 måneder) ekstra med sykdommen din og ikke møtt dem? Svaret gir seg selv. Det er nemlig forskjell på livskvalitet og livskvantitet. I slike kriser som denne kunne flere av oss ha godt av å titte litt på om vi ikke prioriterer kvantitiet over kvalitet. Og om det gir mening. Og så kan vi ta en fot i bakken og puste litt inn. Så langt har 4000 dødd av korona. I et normalår dør 5 000 000 mennesker av luftforurensing (det er 5 millioner). Når Greta Turnberg skrek om at vi må oppføre oss så fnis nok de fleste av dere. Men slutte å fly for å unngå at 5 mill dør av korona, det er visst greit? Hvorfor er korona skumlere enn luftforurensing? Begge fører til en tilsvarende død. Anonymkode: 03f5d...2d7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9. mars 2020 #28 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvorfor flere av dere mener man av eget initiativ skal avlyse reiser til land som ikke har større utbrudd enn Norge. Vi har myndigheter som kommer med oppdateringer hele tiden, og så lenge de ikke fraråder å dra, ser jeg ingen grunn til at folk skal avlyse planene sine. Anonymkode: 61dc7...60e Korrigert for folketall, er Norge på topp fem listen tror jeg. Mulig nordmenn vil bli nektet innreise. Endret 9. mars 2020 av Brunello 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #29 Del Skrevet 9. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et sykt eldre menneskes siste dager måles ikke i tid. Hadde du ville levd kun EN eneste dag og møtt dine barn for siste gang eller levd 30 dager (eller 8 måneder) ekstra med sykdommen din og ikke møtt dem? Svaret gir seg selv. Det er nemlig forskjell på livskvalitet og livskvantitet. I slike kriser som denne kunne flere av oss ha godt av å titte litt på om vi ikke prioriterer kvantitiet over kvalitet. Og om det gir mening. Og så kan vi ta en fot i bakken og puste litt inn. Så langt har 4000 dødd av korona. I et normalår dør 5 000 000 mennesker av luftforurensing (det er 5 millioner). Når Greta Turnberg skrek om at vi må oppføre oss så fnis nok de fleste av dere. Men slutte å fly for å unngå at 5 mill dør av korona, det er visst greit? Hvorfor er korona skumlere enn luftforurensing? Begge fører til en tilsvarende død. Anonymkode: 03f5d...2d7 Fordi luftforurensing rammer brune, fattige folk i land langt borte. Ingen her gidder å slutte å fly for å forhindre at de skal slippe å dø av klimarelaterte hendelser som forurensing, flom, tørke og så videre, det er først når noe rammer "oss" at vi bryr oss og krever at flyplasser skal stenges. Trist, men sant. Anonymkode: 287f3...918 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #30 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et sykt eldre menneskes siste dager måles ikke i tid. Hadde du ville levd kun EN eneste dag og møtt dine barn for siste gang eller levd 30 dager (eller 8 måneder) ekstra med sykdommen din og ikke møtt dem? Svaret gir seg selv. Det er nemlig forskjell på livskvalitet og livskvantitet. I slike kriser som denne kunne flere av oss ha godt av å titte litt på om vi ikke prioriterer kvantitiet over kvalitet. Og om det gir mening. Og så kan vi ta en fot i bakken og puste litt inn. Så langt har 4000 dødd av korona. I et normalår dør 5 000 000 mennesker av luftforurensing (det er 5 millioner). Når Greta Turnberg skrek om at vi må oppføre oss så fnis nok de fleste av dere. Men slutte å fly for å unngå at 5 mill dør av korona, det er visst greit? Hvorfor er korona skumlere enn luftforurensing? Begge fører til en tilsvarende død. Anonymkode: 03f5d...2d7 Jeg hadde fortsatt ikke gjort noe som kan føre til at et menneske jeg bryr meg om potensielt dør en kjip død, på grunn av organsvikt og/eller åndenød. Da unner jeg dem heller en roligere slutt, enn å kveles i egen kropp for å se meg. Og what about-isms orker jeg ikke å bruke tid på. Hvorfor bry seg om dyrevelferd, når det er sultne barn i Afrika? Hvorfor bry seg om noe, om man ikke bryr seg om alt? For alle vet jo at det er umulig å bry seg om to ting på en gang. Og sånn ellers, så er det ca 4000 bekreftede døde. Noe av årsaken til at det ikke er flere er at flere land har satt inn massive tiltak for å bremse spredningen. Spanskesyken hadde en dødelighet på 3-5%, 1% her i Norge, den tok like fullt knekken på et sted mellom 40 og 100 millioner mennesker. Og en ny influensa-pandemi er regnet som en av de største truslene mot verden i dag. Men hey, who cares, liksom? Anonymkode: e02b3...286 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9. mars 2020 #31 Del Skrevet 9. mars 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av oss har faktisk familie i utlandet, og har gjerne brukt betydelige summer og dyrebare feriedager på en lenge planlagt tur. Samboeren min har en alvorlig kreftsyk forelder i et annet land, og skal etter planen dra dit om to uker. Så den belærende og dømmende tonen bør man kanskje roe ned littegranne. Her følger vi helsemyndighetenes anbefalinger, og reiser om det ikke blir frarådet fra offisielt hold. Anonymkode: 287f3...918 At en ikke kan regne med å få være hos familiemedlemmer i terminalfasen, er (dessverre) en del av prisen man kan måtte betale ved å emigrere til et annet land. Ut fra den senere tids utvikling, kan en ikke regne med å komme hjem til planlagt tid dersom man reiser til utlandet. Da må man vurdere om en tør å reise. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #32 Del Skrevet 9. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, vet du hva? Jeg tror jeg beholder den tonen. Noe av grunnen til at dette sprer seg som ild i tørt gress er nettopp at folk reiser på kryss og tvers av landegrenser. Og NHI ligger 15 skritt bakpå. De kommer bare med anbefalinger som gjelder landene med høyest spredning akkurat nå. Det er lov å tenke selv også. Ikke bare mtp faren for å ta med seg virus hit, men også mtp faren for å spre det videre. At folk ikke evner å sette eget ansvar midt i en pandemi over egne reiseplaner, er et problem. At dere tenker det er lurt å besøke en alvorlig kreftsyk person, sånn til tross for at nettopp kreft er en av de underliggende sykdommene som gjør dette viruset mer farlig, får være opp til dere. Anonymkode: e02b3...286 Jeg stoler langt mer på NHI enn på en anonym bruker på et forum, for å si det sånn. Kommer så klart ikke til å reise om det blir direkte frarådet, men forholder meg offisielle beskjeder. Den kreftsyke personen er uhelbredelig syk, har ikke lenge igjen, og kommer neppe til å bry seg om h*n får korona. Ville vært langt verre å gå bort uten å få se sønnen sin igjen. Anonymkode: 287f3...918 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #33 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi luftforurensing rammer brune, fattige folk i land langt borte. Ingen her gidder å slutte å fly for å forhindre at de skal slippe å dø av klimarelaterte hendelser som forurensing, flom, tørke og så videre, det er først når noe rammer "oss" at vi bryr oss og krever at flyplasser skal stenges. Trist, men sant. Anonymkode: 287f3...918 Ja, for brune, fattige folk i land langt borte vil jo ha veldig godt av at slike virus får spredd seg mest mulig? Det er jo -nettopp- på grunn av at mange land der ute er langt dårligere rustet til å takle dette at vi alle har et ansvar for å begrense spredningen så godt vi kan. Anonymkode: e02b3...286 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #34 Del Skrevet 9. mars 2020 Frankrike har ca 1200 smittede nå og en ganske høy smitterate. Hvis ikke de klarer å redusere den kraftig i løpet av få dager vil det være fullt kaos og titusenvis av smittede der om en måned. På dagens nivå vil de ha like mange smittede som Italia om litt over ei uke. Anonymkode: 3e29c...6bf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #35 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stoler langt mer på NHI enn på en anonym bruker på et forum, for å si det sånn. Kommer så klart ikke til å reise om det blir direkte frarådet, men forholder meg offisielle beskjeder. Den kreftsyke personen er uhelbredelig syk, har ikke lenge igjen, og kommer neppe til å bry seg om h*n får korona. Ville vært langt verre å gå bort uten å få se sønnen sin igjen. Anonymkode: 287f3...918 Ja, hadde det ikke vært fint om all infoen var offentlig tilgjengelig? Du kan jo feks begynne med WHO, som vel er minst like troverdige som NHI. Så, vedkommende bryr seg ikke om å få Corona, men om NHI fraråder det, så bryr h*n seg plutselig? Da er det ikke greit å reise, men greit å gå bort uten å ha sett sønnen? Skjønner. Anonymkode: e02b3...286 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #36 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, for brune, fattige folk i land langt borte vil jo ha veldig godt av at slike virus får spredd seg mest mulig? Det er jo -nettopp- på grunn av at mange land der ute er langt dårligere rustet til å takle dette at vi alle har et ansvar for å begrense spredningen så godt vi kan. Anonymkode: e02b3...286 Det er ingen som sier at man ikke bør begrense spredning (i et omfang som ikke skaper enda verre konsekvenser i form av økonomisk kollaps, varemangel osv). Men det er like fullt et tankekors at man umiddelbart fordømmer folk som tar fly nå, mens man ikke føler noen motivasjon til adferdsendring ellers - til tross for den enorme klimakrisa og alle dødsfallene det fører med seg rundt omkring i verden. Anonymkode: 287f3...918 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #37 Del Skrevet 9. mars 2020 Jeg skal til Paris i påsken også, og jeg drar uansett. Er blitt så jævlig hysteri for et influensavirus. 🤦♀️ Anonymkode: 11456...429 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #38 Del Skrevet 9. mars 2020 Skal ikke reise med fly noen plass, men skal i konfirmasjon på andre siden av Norge noen uker etterpå. Vi skal forsåvidt ta bilen over fjellet, og ikke fly pga jeg er gravid og det er 5 uker unna termindato OG det er større sjanse å få corona viruset på en flyplass fremfor i en bil aleine med meg og samboern. Til dere andre som tenker å reise til andre land med fly, skam dere. Er tydligvis farlig å "tenke sjæl". Skulle ønske UDI ga totaltforbud mot å fly ut av landet i noen mnd tid, så hadde vi kanskje blitt kvitt problemet etterhvert, ihvertfall senket smittefaren.. Hilsen bekymret førstegangsfødende som er livredd for ungen som kommer om 3mnd! Anonymkode: fb485...108 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #39 Del Skrevet 9. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi skal til Paris i påsken. Noen andre som skal ut å reise? Hva tenker dere om å reise nå når dette viruset herjer? Vi kommer til å reise uansett. Unntaket er om UD går ut og sier at de råder folk til å IKKE reise til Paris. Anonymkode: 573b1...c58 Hvor dum og sta går det an å bli da? Dere MÅ bli fortalt av UD at deres spesifikke destinasjon ikke anbefales som reisemål? Hørt om å tenke selv? Har dere ikke fått med dere at offentlige organers beslutninger går både treigt og kommer alt for seint? De fleste av de som er smittet i Norge var i områder som ikke ble ansett som farlige før flere uker seinere. Dessuten, når man er ute og reiser så omgås man jo folk som kommer fra alle verdens hjørner. Får håpe andre lands mer drastiske tiltak setter en stopper for egoister som dere da.. Anonymkode: 31779...b90 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #40 Del Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skal til Paris i påsken også, og jeg drar uansett. Er blitt så jævlig hysteri for et influensavirus. 🤦♀️ Anonymkode: 11456...429 Lykke til! Frankrike er på 6. plass på lista over land med antall smittede, og er på god vei til å følge i Italias fotspor. Det kan bli en spennende ferie, med karantene og stenging både her og der. Anonymkode: e02b3...286 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg