Gå til innhold

PCOS - Hva funker for dere? (Kosthold/Trening)

Krissie92

Anbefalte innlegg

På 12.3.2020 den 8.06, AnonymBruker skrev:

Jeg sto på Diane pga uren hud i 14 år, fra jeg var 14-28, da sluttet jeg for å bli gravid. Veldig god effekt av den. Hadde kontroll av eggstokker innimellom (på rutine, hadde ikke noen diagnose) og ingen cyster da jeg sto på den. 

Da jeg sluttet på den for å bli gravid, fikk jeg etterhvert diagnosen pcos. Huden holdt seg noenlunde i sjakk (selv om jeg enda er mer enn gjennomsnittet plaget av kviser til å være godt passert 30 år), men jeg fikk masse cyster på eggstokkene, samt økt hårvekst under navlen. Så det er tydelig at Diane har holdt cyster og hirsutisme (økt hårvekst) borte som symptomer. Har aldri prøvd metformin, jeg tok det opp ifm fertilitetsutredning men fikk beskjed om at ettersom jeg bare var litt i pluss og ikke veldig overvektig (bmi rundt 26 ca), så ville ikke det være mye effekt. Men dette var i 2014, og inntrykket mitt er at metformin er mye mer i bruk idag. Men viktig å starte lavt og trappe opp som fler skriver mtp bivirkninger☺️ ellers ble jeg anbefalt å redusere karbohydrater, men ikke nødvendigvis lavkarbo.

Lykke til, håper du finner det som funker for deg! 

Anonymkode: 86c82...fd6

Jeg har gått på Diane like lenge som deg, går fortsatt på dem. Hadde en pause for noen år tilbake, som resulterte i masse kviser og mistet halve håret mitt. Opplevde du noe håravfall etter at du sluttet på dem etter så mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Diane er jo bare et plaster, det gjør ingenting med den grunnleggende hormonforstyrrelsen dessverre.

Anonymkode: d22e6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Diane funker bra, fikk ikke noe bivirkning heller :) 

Ikke funnet noe som funker veldig bra på vektnedgang. Lavkarbo er ikke rett for meg. Men å redusere sukker / hvitt mel / raske karbo hjelper på, og mye sukker er ikke bra heller med tanke på at PCOS gir økt risiko for metabolsk syndrom og diabetes2.

Styrketrening er supert! Det gir økt muskelmasse, og reduserer fettmassen. Øker forbrenningen. Men det viktigste er å finne en aktivitetsform man kan gjøre ofte/daglig - det gir bedre insulinkontroll :) 

For noen er metformin gull, men magen min krøllet seg for mye hos meg

Anonymkode: 10545...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har pcos og er normalvektig. Symtomer er hårvekst, litt akne og uregelmessig mens. Har prøvd litt forskjellig, lavkarbo, cardio trening, litt antiinflammatorisk kosthold. Har ikke merket bedring på noen av symptomene. Eneste som hjelper på å stabilisere mensen er yoga, kanskje det er noe stress-relatert (selv om jeg ikke føler meg så stressa). Nå for tida prøver jeg også å få 8 timer søvn for å se om det hjelper. Jeg ble gravid (men hadde dessverre en MA nylig) i karantenetiden etter en ferie, så nå skal jeg teste om jeg kan få eggløsning igjen ved å sove mye og stresse mindre - slik jeg gjorde i den tida😊

Anonymkode: ab50d...a5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei! Har testet det meste for å holde pcosen min i sjakk og et par ting som har hjulpet meg er Metformin (tar 850 tre eller fire ganger om dagen) var et mareritt med kvalme i starten men de har hjulpet meg så mye. Jeg spiser lavkarbo uten melkeprodukter (pga. Melkesukker) men unner meg glutenfrie produkter iblant. Spiser aldri sukker eller tørket frukt, kunstig søtning går fint. Jeg trener litt hver dag for å holde insulinet i sjakk, kombinerer kardio med styrke og pilates etter dagsformen. 

Dette gjør at jeg holder vekten nogenlunde stabil, men jeg sliter med søvnen og det psykiske. Har begynt å ta trisekvens som jeg synes fungerer ganske godt men har et ønske om å få kikkehullsoperasjon for å punktere cystene. 

Jeg heier på dere, det er så drit det her... 

Endret av Libry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...