Krissie92 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #21 Del Skrevet 11. mars 2020 På 9.3.2020 den 21.44, Yucca1 skrev: Hei! Jeg har tidligere gått på loette, men gynekologen mente at de burde aldri noen med pcos gå på for det gjorde bare vondt verre. Han anbefalte cerazette for fremtiden. Prøver nå å bli gravid. Har stått på metformin i 6 måneder. Startet først med 1 tablett til frokost. Daglig diaré. Etter en måned trappet jeg opp til 3 tabletter daglig (frokost, lunsj og middag). Diaréen fortsatt, ble ikke verre. Tar nå metformin 3-4 ganger daglig. Kuttet ut alt av godteri og brus og dette sammen med metformin gjorde at jeg gikk ned 15 kg på 4 måneder. Nå de siste 2 månedene har vekten dessverre stoppet opp. Har fremdeles diaré av metformin, men ikke hver dag. Har ikke merket noen forskjell mtp. hårvekst dessverre. Kviser hadde jeg ekstremt mye av i tenårene, men avtok når jeg bikket 20 år. Nå får jeg bare en kvise eller to rundt eggløsning og mens. Heier på deg! Har du hørt med legen din om det er noe du kan gjøre for å minske diaré bivirkningene? Fikk nettop tips av en venninne om å ta visiblin - reseptfritt på apotek. Det er fiber som stabiliserer magen både når den er hard men også når den er løs. Utrolig bra at du har gått ned 15 kg!! Det er må jo være en fantastisk følelse 😄 Føler du nå at du er på et vekt platå eller at vekten stabliserer seg på en normal vekt for deg? Synd at du fremdeles har hårveksten - det er det som plager meg mest i det daglige! Så føler med deg på den! Masse, masse lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krissie92 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #22 Del Skrevet 11. mars 2020 På 9.3.2020 den 17.01, AnonymBruker skrev: Diane. Reagerer negativt humørmessig på p-piller så måtte prøve en del forskjellige før jeg landet på Diane. Den har jeg bare hatt positive erfaringer med. Anonymkode: 460fe...76d Så bra at du fant noe som funker for deg! Er det ikke den som også skal ha ne positiv effekt på å få finere hud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krissie92 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #23 Del Skrevet 11. mars 2020 På 9.3.2020 den 23.42, AnonymBruker skrev: Kardio masse kardio. Hovedproblemet med dem som har pcos er overvekt. Lev sundt både i kosthold og mosjon er rådene mine Anonymkode: 4a652...9c4 Men når jeg leser forsking på PCOS så er det mye som tyder på at kardio trening ikke er bra, for de gjør at vi skiller ut insulin for å få energi til cellene - noe som forverrer hormonbalansen i kroppen.... Det blir derfor ofte anbefalt at man skal trene styrke, sakte med mange reps. Men så fant jeg forsking som motstrider dette. Så derfor lurer jeg på hvilket grunnlag du legger tilgrun for at man må trene masse kardio? Egen erfaring kanskje? Siden du skriver at hovedproblemet "MED" dem som har PCOS er overvekt så antar jeg at du ikke har det selv, videre så er ikke overvekt et "problem" med PCOS men en bivirkning av hormonforstyrrelsen, og det er langt i fra alle med PCOS som har vektproblemer som en av sine symptomer på PCOS. Sykdommen blir ikke utløst av overvekt, men overvekt er med på å forsterke noen av de andre symptomene på PCOS. Problemet er redusert eller manglende fertilitet og hormonell ubalanse i kroppen. Så litt interessert i å høre hva du belager kommentaren din på, for (og det er godt mulig jeg tar feil), men for meg så virker det ikke som du har god nokk forståelse av dynamikken i PCOS til å gi råd. For å trene og å spise sundt er vell en selvfølge, men problemet er å vite hva som er bra trening for å håndtere og hjelpe hormonene, og å spise mat som hjelper hormonene å stabilisere seg. Nå høres det kanskje ut som om jeg ranter mot deg, og det er ikke meningen. Jeg skriver dette med et smil, for jeg skjønner at rådet ditt er velment, men jeg spør etter råd fra de som har PCOS selv, for å få svar basert på empiri som jeg kan supplere med forskningen og fagartiklene jeg har lest. Ønsker deg en fin dag! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #24 Del Skrevet 11. mars 2020 På 10.3.2020 den 11.22, Krissie92 skrev: Tusen takk for svar ❤️ Høres ut som om metformin ikke er så dumt da, mener at jeg fikk beskjed om å ta 3 tabletter med en gang, så mulig at det hadde noe med at jeg ble dårlig... Kanskje vært å gi det et nytt forsøk Dere har jo begge hatt betraktelige vektreduksjoner, var det utelukkende medisinen som førte til det? Eller var det i samanheng med livsstilsendringer og endringer i kosthold? Jeg er fortiden 30 kg over hva jeg er komfortabel med, noe som er veldig frustrerende ettersom jeg spiser normalt sundt og trener 3 ganger i uken. Vektreduksjon er jo viktig for å bedre symptomer og for å øke fertiliteten... Mange får den beskjeden om å starte på høy dose. Og da blir det ille. Men start med èn og ta alltid i forbindelse med måltid så skal du se det går mye bedre. Vektreduksjonen var kun pga det. Men jeg var oppe på 5 om dagen da vi forsøkte å bli gravide samtidig da. Så høy dose er jo ikke vanlig å stå på til vanlig. Nå går jeg på 2 om dagen. 3 etter jul for å kaste julematkiloene igjen Ellers levde jeg som før. Litt mosjon og sunt kosthold men ikke noe diett. Anonymkode: e3da4...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 11. mars 2020 #25 Del Skrevet 11. mars 2020 Heisann For meg så funket Diane veldig bra, jeg gikk litt ned i vekt og holdt meg der og huden var utrolig bra. Jeg spiste som jeg gjorde før p-pillen og aktivitet var lik så det må har vært den som stabiliserte meg. Vekt og hud er mine hovedproblem. Etter at jeg fikk barn så gikk vekten opp til "normalen" igjen og der har jeg holdt meg. Har etter at jeg fikk barn mensen og eggløsning etter klokka hver måned, totalt meningsløst da jeg ikke skal ha flere barn... Men har heller ikke behov for prevensjon, dessuten er jeg litt redd for bivirkningene til Diane så jeg kommer nok ikke til å gå på de igjen. Så jeg har forsåvidt slått meg til ro med meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #26 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg ble nylig diagnosert med PCOS. Mitt verste problem er hårvekst, har masse hår på innsiden av lårene og veiviser. Når jeg barberer blir det nuppehelvete og inngrodde hår, og fortsatt er det ikke glatt når det er nybarbert. BMI-en har vært stabil på 23.5 til 24, så er verken overvektig eller særlig slank. Lite problemer med smerter ifb. med eggløsning/mens, men mensen er utrolig sparsom. Blør veldig lite og kun i 2 dager, så er redd for at jeg ikke er særlig fertil. Jeg hadde hørt om Yasmin mot PCOS, og spurte legen om denne, men jeg ser flere av dere her nevner Diane. Er det noen her som har erfaring med begge? Hva fungerer best f.eks mot hårvekst? Anonymkode: 0372d...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krissie92 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #27 Del Skrevet 11. mars 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange får den beskjeden om å starte på høy dose. Og da blir det ille. Men start med èn og ta alltid i forbindelse med måltid så skal du se det går mye bedre. Vektreduksjonen var kun pga det. Men jeg var oppe på 5 om dagen da vi forsøkte å bli gravide samtidig da. Så høy dose er jo ikke vanlig å stå på til vanlig. Nå går jeg på 2 om dagen. 3 etter jul for å kaste julematkiloene igjen Ellers levde jeg som før. Litt mosjon og sunt kosthold men ikke noe diett. Anonymkode: e3da4...371 Takk for tilbakemelding! Da tenker jeg at jeg tar en tur til legen og starter med en lav dose av metformin og ser hvordan det går! Hadde jo vert fantastisk å komme litt mer i hormonell balanse! Du skriver at dere prøvde å få barn, jeg krysser fingrene for at dere lykkes ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #28 Del Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, Krissie92 skrev: Så bra at du fant noe som funker for deg! Er det ikke den som også skal ha ne positiv effekt på å få finere hud? Jo det er derfor det var den jeg landet på til slutt. For jeg trengte noe som hjalp på huden også. Anonymkode: 460fe...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krissie92 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #29 Del Skrevet 11. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble nylig diagnosert med PCOS. Mitt verste problem er hårvekst, har masse hår på innsiden av lårene og veiviser. Når jeg barberer blir det nuppehelvete og inngrodde hår, og fortsatt er det ikke glatt når det er nybarbert. BMI-en har vært stabil på 23.5 til 24, så er verken overvektig eller særlig slank. Lite problemer med smerter ifb. med eggløsning/mens, men mensen er utrolig sparsom. Blør veldig lite og kun i 2 dager, så er redd for at jeg ikke er særlig fertil. Jeg hadde hørt om Yasmin mot PCOS, og spurte legen om denne, men jeg ser flere av dere her nevner Diane. Er det noen her som har erfaring med begge? Hva fungerer best f.eks mot hårvekst? Anonymkode: 0372d...898 Jeg føler så med deg! Går jeg en periode på kanskje 2 uker uten å barberes meg er det ikke lenger et skille på hvor kjønsåhår slutter og legg hår begynner! Selv så har jeg mer hår på armer og lår enn de fleste kompisene mine... litt på mage og en del på hals og hake/nedre del av ansikt.. Men kjøpte en laser for et år siden, og den funker tålig bra, blir ikke kvitt alt, men den reduserer tykkelsen og fargen på en del og det blir ferre hår. Så nå epilerer jeg, og to uker etterpå går jeg over med laser. Begge deler kan gjøre ganske vondt, men jeg slipper å plutselig ha noen tykke svarte hår som har vokst ut med rekord fart på halsen etter jeg gikk hjemmeifra, eller kaktus hud til en hver tid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #30 Del Skrevet 11. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble nylig diagnosert med PCOS. Mitt verste problem er hårvekst, har masse hår på innsiden av lårene og veiviser. Når jeg barberer blir det nuppehelvete og inngrodde hår, og fortsatt er det ikke glatt når det er nybarbert. BMI-en har vært stabil på 23.5 til 24, så er verken overvektig eller særlig slank. Lite problemer med smerter ifb. med eggløsning/mens, men mensen er utrolig sparsom. Blør veldig lite og kun i 2 dager, så er redd for at jeg ikke er særlig fertil. Jeg hadde hørt om Yasmin mot PCOS, og spurte legen om denne, men jeg ser flere av dere her nevner Diane. Er det noen her som har erfaring med begge? Hva fungerer best f.eks mot hårvekst? Anonymkode: 0372d...898 Diane fungerte bedre enn Yasmin på hud og hår ihvertfall. Anonymkode: 460fe...76d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lipyros Skrevet 11. mars 2020 #31 Del Skrevet 11. mars 2020 7 minutter siden, Krissie92 skrev: Takk for tilbakemelding! Da tenker jeg at jeg tar en tur til legen og starter med en lav dose av metformin og ser hvordan det går! Hadde jo vert fantastisk å komme litt mer i hormonell balanse! Du skriver at dere prøvde å få barn, jeg krysser fingrene for at dere lykkes ❤️ Takk for det. Vi ble gravide og han er 2 år nå Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #32 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg går på Diane og metformin. Fikk påvist pcos for 10 år siden. Jeg er slank fra før, så vektnedgang var ikke tema hos meg, men har hørt det hjelper mange. Metformin var fælt første måneden, men så gikk kvalmen og diareen over for min del. Er prøver nå, uten suksess foreløpig. Anonymkode: 192d3...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 11. mars 2020 #33 Del Skrevet 11. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble nylig diagnosert med PCOS. Mitt verste problem er hårvekst, har masse hår på innsiden av lårene og veiviser. Når jeg barberer blir det nuppehelvete og inngrodde hår, og fortsatt er det ikke glatt når det er nybarbert. BMI-en har vært stabil på 23.5 til 24, så er verken overvektig eller særlig slank. Lite problemer med smerter ifb. med eggløsning/mens, men mensen er utrolig sparsom. Blør veldig lite og kun i 2 dager, så er redd for at jeg ikke er særlig fertil. Jeg hadde hørt om Yasmin mot PCOS, og spurte legen om denne, men jeg ser flere av dere her nevner Diane. Er det noen her som har erfaring med begge? Hva fungerer best f.eks mot hårvekst? Anonymkode: 0372d...898 Jeg har ikke noe stort problem med hårvekst men har en venninne som og er normalvektig og hun sliter med en sinnsyk hårvekst. Hun har begynt å ta laserbehandling, det funker ganske så bra, koster litt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krissie92 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #34 Del Skrevet 11. mars 2020 4 minutter siden, Lipyros skrev: Takk for det. Vi ble gravide og han er 2 år nå Lykke til! Så kjekt å høre! Og gratulerer ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krissie92 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #35 Del Skrevet 11. mars 2020 4 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Jeg har ikke noe stort problem med hårvekst men har en venninne som og er normalvektig og hun sliter med en sinnsyk hårvekst. Hun har begynt å ta laserbehandling, det funker ganske så bra, koster litt da. Laserbehandlingen hun får, er den dekket av Helfo eller betaler hun for det selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krissie92 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #36 Del Skrevet 11. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går på Diane og metformin. Fikk påvist pcos for 10 år siden. Jeg er slank fra før, så vektnedgang var ikke tema hos meg, men har hørt det hjelper mange. Metformin var fælt første måneden, men så gikk kvalmen og diareen over for min del. Er prøver nå, uten suksess foreløpig. Anonymkode: 192d3...693 Krysser fingrene for at det fester seg et lite vidunder! Masse lykke til og tak for svar! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 11. mars 2020 #37 Del Skrevet 11. mars 2020 Akkurat nå, Krissie92 skrev: Laserbehandlingen hun får, er den dekket av Helfo eller betaler hun for det selv? Det vet jeg faktisk ikke... Kan spør henne, vi har en kaffedate i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yucca1 Skrevet 11. mars 2020 #38 Del Skrevet 11. mars 2020 5 timer siden, Krissie92 skrev: Heier på deg! Har du hørt med legen din om det er noe du kan gjøre for å minske diaré bivirkningene? Fikk nettop tips av en venninne om å ta visiblin - reseptfritt på apotek. Det er fiber som stabiliserer magen både når den er hard men også når den er løs. Utrolig bra at du har gått ned 15 kg!! Det er må jo være en fantastisk følelse 😄 Føler du nå at du er på et vekt platå eller at vekten stabliserer seg på en normal vekt for deg? Synd at du fremdeles har hårveksten - det er det som plager meg mest i det daglige! Så føler med deg på den! Masse, masse lykke til videre! Har ikke hørt med lege ang. diaré. Ble informert om at dette var en vanlig bivirkning, så var forberedt på det. Samtidig føler jeg at det å gå ned 15 kilo veier opp for å ha diaré🙈😂 håper det at vekten har stagnert bare er for en periode, så jeg holder fortsatt på at jeg ikke drikker brus og spiser godteri, men det er selvfølgelig ekstra hardt når man ikke ser resultater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #39 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg sto på Diane pga uren hud i 14 år, fra jeg var 14-28, da sluttet jeg for å bli gravid. Veldig god effekt av den. Hadde kontroll av eggstokker innimellom (på rutine, hadde ikke noen diagnose) og ingen cyster da jeg sto på den. Da jeg sluttet på den for å bli gravid, fikk jeg etterhvert diagnosen pcos. Huden holdt seg noenlunde i sjakk (selv om jeg enda er mer enn gjennomsnittet plaget av kviser til å være godt passert 30 år), men jeg fikk masse cyster på eggstokkene, samt økt hårvekst under navlen. Så det er tydelig at Diane har holdt cyster og hirsutisme (økt hårvekst) borte som symptomer. Har aldri prøvd metformin, jeg tok det opp ifm fertilitetsutredning men fikk beskjed om at ettersom jeg bare var litt i pluss og ikke veldig overvektig (bmi rundt 26 ca), så ville ikke det være mye effekt. Men dette var i 2014, og inntrykket mitt er at metformin er mye mer i bruk idag. Men viktig å starte lavt og trappe opp som fler skriver mtp bivirkninger☺️ ellers ble jeg anbefalt å redusere karbohydrater, men ikke nødvendigvis lavkarbo. Lykke til, håper du finner det som funker for deg! Anonymkode: 86c82...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #40 Del Skrevet 23. mars 2020 Jeg har også lest veldig mye om pcos de siste årene, fikk diagnosen for 2 år siden og prøver å bli gravid. Så vidt jeg har skjønt, har mange av de med pcos insulinresistens eller antydning til det, for dem vil det hjelpe med et blodsukkerstabilt kosthold (få raske karbohydrater, nok sunt fett, spise hyppig. Moderat lavkarbo, kanskje). Har hørt at opp til 70% av pcosere har insulinresistens, så man bør få blodsukker sjekka. Selv har jeg fulgt moderat lavkarbo og trent jogging og litt styrke, uten at det har bedret symptomene mine (gikk litt ned i vekt, men er slank/normalvektig fra før). Har prøvd ulike kosttilskudd, en pcos-te uten at jeg merka noe. Det eneste som jeg tror har regulert mensen min til å bli under 35 dager lang er en spesiell form for yoga som heter kundalini. Mange av øvelsene skal visstnok påvirke hormonsystemet. Har fått regelmessig mensen de månedene jeg har gått på det (har væt av og på det siste året, <35 dager samsvarer helt med når jeg går på det) Legene i norge har stort sett lite peiling på pcos. Anbefaler å lese deg opp på nyere studier, og sanke info fra flere deler av verden. Jeg følger mange "unreliable" kilder, bl.a. blogger fra usa/Australia, men mye interessant å høre om jentenes erfaringer. Ifølge mange kan man reversere pcos ved rikitg livsstil Anonymkode: ab50d...a5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå