Gå til innhold

Å lese dagboken til en som er død

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rydder opp i leiligheten til pappa, som er død.

Har kommet over flere dagbøker som han har skrevet. Det meste har vært mellom 30-10 år gammelt. Endte opp med å lese litt, da mye også omhandlet min egen barndom. 
Tok vare på de, da jeg faktisk har lyst til å lese gjennom de. 

Er det greit? Skjønner jo at pappa ikke får gjort noe med det altså, men moralsk sett, ville du gjort det? 

Anonymkode: b4794...571

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde lest litt for å se hva slags ting han skrev. Dersom det mest var referater og ting han kunne ha vist f.eks sin kone, ville jeg lest. Dersom det var av mer personlig karakter som det virker som han ikke ønsket noen hadde lest, hadde jeg lagt det fra meg.

Anonymkode: 32fdd...269

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke lest dagboken til mine foreldre eller besteforeldre, men jeg hadde lest dagboken til min oldemor, tip oldemor osv, altså om de hadde hat dagbøker.. Og jeg har ingen problemer med å lese dagbøker til historiske personer eller vanlige personer som levde for lenge siden. 

Kanskje er det litt hyklerisk men det får så være.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har lest både mamma og bestemors. Mamma skrev dagbok som barneskolebarn av typen «i dag har jeg lekt med den og den og sett det og det på TV». Mormor ga meg dagboken da jeg var 10 og mamma døde. 

Bestemors dagbøker kom jeg over i voksen alder. Bestemor skrev dagbok hele livet. Hun hadde, mens hun levde vist meg utdrag fra bøkene og hvor de lå. Tror hun ville jeg skulle ha dem og lese dem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var nok en mening at du fant de bøkene. Det er helt ok så lenge noe ikke latterliggjøres og alt er møtt med forståelse. Anne Frank skrev og dagbok og hvor mange er ikke hennes dagbok lest av?

Anonymkode: 1252b...a51

• Liker 4
Skrevet

Nei! Han er død og kan ikke forsvare seg selv så det er dårlig gjort. Det som står der er privat

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort det, siden jeg ikke føler jeg kjenner faren min noe særlig.

Men jeg vet ikke - kanskje jeg hadde vært for redd for å lese hva som sto der.

Anonymkode: b5997...74f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver dagbok og har gjort det ettertrykkelig klart for mine nærmeste at de skal brennes ved min død. Oppbevarer alle gamle dagbøker i en kasse og har skrevet på kassen at den ikke skal åpnes, men brennes. Håper virkelig det respekteres. 

Ga faren din noen gang uttrykk for hvor privat han anså sine dagbøker for å være? 

Anonymkode: f8c5e...1df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis man har tatt vare på dagbøkene så lenge,  så er det for en grunn? De må da kunne leses. Jeg ville lest dem, og vært fascinert over innviklet jeg fikk i vedkommendes tanker og drømmer. 

Anonymkode: a414c...d6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er respektløst, med mindre en vet at det er greit for avdøde. Nå tror jeg bevisstheten fortsetter etter at kroppen dør, og at de døde får med seg det vi levende gjør. Så det livssynet påvirker selvfølgelig meningen min.

Anonymkode: 4c1ed...2b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver dagbok og har gjort det ettertrykkelig klart for mine nærmeste at de skal brennes ved min død. Oppbevarer alle gamle dagbøker i en kasse og har skrevet på kassen at den ikke skal åpnes, men brennes. Håper virkelig det respekteres. 

Ga faren din noen gang uttrykk for hvor privat han anså sine dagbøker for å være? 

Anonymkode: f8c5e...1df

Han ga aldri noe utrykk for det, jeg visste ikke en gang at han skrev. 

Har lest noen sider, og de vanskelige tingene han har skrevet om er jo hendelser jeg har visst om, men det har vært mye av hans egne tanker og følelser, og det var derfor jeg stoppet opp, og følte at det ble et overtramp. 

Etter å ha lest svarene, og tenkt litt selv så har jet bestemt meg for å ødelegge og kaste de, uten å lese mer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ga aldri noe utrykk for det, jeg visste ikke en gang at han skrev. 

Har lest noen sider, og de vanskelige tingene han har skrevet om er jo hendelser jeg har visst om, men det har vært mye av hans egne tanker og følelser, og det var derfor jeg stoppet opp, og følte at det ble et overtramp. 

Etter å ha lest svarene, og tenkt litt selv så har jet bestemt meg for å ødelegge og kaste de, uten å lese mer.

La nå ikke folk i en tråd på nett bestemme hva du skal gjøre, da. 
Spar på de, ta avgjørelsen senere en gang. 

Anonymkode: 3dc74...63e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min tanke er at dagbøker en god mulighet til å bli enda bedre kjent med den avdød. 

Anonymkode: ec443...367

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dagbøker kan leveres til statsarkivet. Da er de låst i 100 før de blir tilgjengelige for forskning, de er tilgjengelige for eier av dokumentet. Dvs den personen som leverer inn dokumetet. For oss her og nå virker vanlige menneskers dagbøker kanskje banalt og enkelt. Men for en forsker 100 år frem i tid, er det gull for å si noe om tiden vi levde i.

Anonymkode: 8d6a2...a65

• Liker 5
Gjest Alkoholist
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ha lest de. Dagbøker er privat. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lest, han er jo død.

Anonymkode: 9a6d6...06c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lest 

Anonymkode: 2059d...179

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagbøker kan leveres til statsarkivet. Da er de låst i 100 før de blir tilgjengelige for forskning, de er tilgjengelige for eier av dokumentet. Dvs den personen som leverer inn dokumetet. For oss her og nå virker vanlige menneskers dagbøker kanskje banalt og enkelt. Men for en forsker 100 år frem i tid, er det gull for å si noe om tiden vi levde i.

Anonymkode: 8d6a2...a65

Det er jo kjempefint! Gjør det, TS, om du ikke vil lese dem selv! 

Anonymkode: 97f5c...5da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste min mors dagbøker etter at hun døde. Det både hjalp meg gjennom en sorgtung tid, og fikk meg til å føle meg nærmere min kjære mamma. Blar litt i dagbøkene hennes med hvert når jeg kjenner mye på savnet.

Anonymkode: 2a7d1...6b4

Skrevet (endret)

Du bør ikke ødelegge dagboken. Hva tror du den avdøde ville likt? Om du ikke vil lese, lever den inn til riksarkivet for det kan være mye gull som står der og jeg er sikker på at den avdøde bare ville vært takknemlig for at hans egne tanker og følelser kan komme til nytte for fremtidige generasjoner. På den måten forbedres verden gradvis litt og litt til det bedre.

Endret av Veras123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...