Gå til innhold

Koronavirus, reise, helsepersonell - dekke utgifter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal etter planen på en planlagt ferietur om noen dager. Alt er betalt, og det er snakk om store summer. Jeg jobber i helsevesenet (har noe pasientkontakt, men ikke innen pleie). Jeg skal ikke til et sted med utbredt smitte. Jeg er redd arbeidsgiver vil nekte meg å reise, og hvis dette skjer vil ikke forsikringsselskapet dekke noen utgifter. Noe av summen kan jeg nok få refundert, men det er et større problem med flybilletter, overnatting, o.l. If sa at ansvaret ligger på flyselskapet og arbeidsgiver. Hva slags ansvar har arbeidsgiver? Hvilke rettigheter har jeg? 

Jeg ønsker selvsagt ikke å dra med meg smitte tilbake til jobb, og jeg skjønner at mange anser det å reise nå som veldig egoistisk. Likevel blir dette et stort økonomisk tap for meg hvis jeg må bli hjemme, og jeg ønsker å vite hvordan jeg kan løse det på best mulig måte. Hadde det bare vært å avbestille og få hele summen refundert, så hadde jeg gjort det. Dette er en tur jeg har spart til lenge, og som har vært planlagt lenge. Det er ikke noe jeg bestilte i januar. 

Håper på noen kloke svar, og ikke hets om at jeg er verdens mest egoistiske person som vil reise bort på tur. 

Anonymkode: adfea...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver kan da ikke nekte deg å dra på ferie.

Anonymkode: a8f3b...358

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan ikke nekte deg å reise pr nå, det ble sagt at det trengs en lovendring til for det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det ikke anbefalt å kjøpe reise nå når vi vet om smitten, men at allerde planlagte reiser er innafor 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var bare noe han fra Helsedirektoratet sa om at det fins fullmakter i både smittevernsloven og helsepersonelloven. Redd for at min arbeidsgiver skal prøve å nekte meg. Nå er det ikke mange på ferie hos oss akkurat nå, men det jeg ser jo problemet for arbeidsgiver om de må betale meg sykepenger i 2 uker etter ferie dersom det plutselig skulle bli sånn at den destinasjonen jeg reiser til også skulle komme på lista. 

Kan jeg eventuelt kreve at arbeidsgiver betaler utgiftene hvis de ber meg om å la være å dra? 

Anonymkode: adfea...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Arbeidsgiver kan da ikke nekte deg å dra på ferie.

Anonymkode: a8f3b...358

Nei, kanskje ikke akkurat nå. Men hørte noen fortelle at deres arbeidsgiver hadde sagt at hvis noen reiste nå så ble de nekta penger i karantenen, men dette gjelder kanskje privat firma? 

Anonymkode: adfea...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Nei, kanskje ikke akkurat nå. Men hørte noen fortelle at deres arbeidsgiver hadde sagt at hvis noen reiste nå så ble de nekta penger i karantenen, men dette gjelder kanskje privat firma? 

Anonymkode: adfea...3c9

Da gjør arbeidsgiver noe ulovlig og man kontakter Arbeidstilsynet.

Anonymkode: a8f3b...358

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reise til Italia, når man vet man får karantene da.. 

Anonymkode: b3d93...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor reise til Italia, når man vet man får karantene da.. 

Anonymkode: b3d93...1a1

Jeg skal ikke til Italia 😂 Skal ut av Europa. Nei, ikke Asia heller...

Anonymkode: adfea...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da gjør arbeidsgiver noe ulovlig og man kontakter Arbeidstilsynet.

Anonymkode: a8f3b...358

Når det er varslet at alle helsepersonell må i karantene etter utenlandstur, uansett hvor i verden de har vært, og de fremdeles velger å reise til tross for oppfordring fra arbeidsgiver om å la det være, kan det kreves at arbeidstaker selv, helt eller delvis,  står for kostnaden til karantene.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Når det er varslet at alle helsepersonell må i karantene etter utenlandstur, uansett hvor i verden de har vært, og de fremdeles velger å reise til tross for oppfordring fra arbeidsgiver, kan det kreves at arbeidstaker selv, helt eller delvis,  står for kostnaden til karantene.

Men gjelder det uansett hvor man skal nå? 

Anonymkode: adfea...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen said:

Når det er varslet at alle helsepersonell må i karantene etter utenlandstur, uansett hvor i verden de har vært, og de fremdeles velger å reise til tross for oppfordring fra arbeidsgiver om å la det være, kan det kreves at arbeidstaker selv, helt eller delvis,  står for kostnaden til karantene.

Nei.

Anonymkode: a8f3b...358

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men gjelder det uansett hvor man skal nå? 

Anonymkode: adfea...3c9

Så vidt jeg har forstått det, gjelder det alke utenlandsturer ja.

Jeg skal se om jeg finner tilbake til informasjonen. 

 

 

Jeg fant nettsiden hvor jeg leste det, men så at den var endret i ettertid, og fant ikke den informasjonen igjen. 

Beklager at jeg kom med feil informasjon.

 

Men jeg fant dette:  https://www.tv2.no/nyheter/11278235/

– De som kommer hjem må starte med å holde seg oppdatert på situasjonen, og de må kontakte kommunelegen for å rådføre seg, sier Svein Lie, fagdirektør i Helsedirektoratet.

– Deretter er det viktig at de som kommer til Norge passer på å ikke ta kollektivtransport sammen med andre. De må forholde seg til karantenen på 14 dager, og kan være nødt til å bære noen økonomiske belastninger selv som følge av dette, opplyser Lie.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Nei.

Anonymkode: a8f3b...358

Hvordan vet du at det Sprettballen sier ikke er riktig? Hvilken lov henviser du til? 

Anonymkode: adfea...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvordan vet du at det Sprettballen sier ikke er riktig? Hvilken lov henviser du til? 

Anonymkode: adfea...3c9

Fordi det ikke er hjemmel for det han sier i det eksisterende lovverket.

Anonymkode: a8f3b...358

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange land vurderer situasjonen i Norge slik at reisende herfra risikerer å bli satt i karantene. WHO opplyste om dette for et par dager siden.

Så sjekk nøye der dere tenker å reise. Dere risikerer to uker i karantene der. Gøy ferie det altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Sprettballen said:

Så vidt jeg har forstått det, gjelder det alke utenlandsturer ja.

Jeg skal se om jeg finner tilbake til informasjonen. 

Jeg finner ingenting om det på verken Helsedirektoratet eller FHI sine sider. 

Anonymkode: adfea...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen said:

Så vidt jeg har forstått det, gjelder det alke utenlandsturer ja.

Jeg skal se om jeg finner tilbake til informasjonen. 

Nei. Det finnes ingen hjemmel for arbeidsgiver å ikke betale ut sykepenger om noen sykmeldes og er i karantene etter en utenlandstur. 

Anonymkode: a8f3b...358

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stan said:

Mange land vurderer situasjonen i Norge slik at reisende herfra risikerer å bli satt i karantene. WHO opplyste om dette for et par dager siden.

Så sjekk nøye der dere tenker å reise. Dere risikerer to uker i karantene der. Gøy ferie det altså.

Det skal selvsagt sjekkes nøye. 

Anonymkode: adfea...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

kan det kreves at arbeidstaker selv, helt eller delvis,  står for kostnaden til karantene

Men det er jo ikke det samme som at arbeidsgiver kan nekte en ansatt å reise, som var ts’s spørsmål ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...