Gå til innhold

Angst og korona.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mange av dere synes korona-debatten er hysteri, noe det sikkert også er til tider. Jeg derimot sliter veldig med dødsangst og er fullstending i panikkmodus. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Tør ikke gå på jobb, da jeg har en jobb som tilsier at jeg er i kontakt med nye mennesker hele dagen, hele uken. I tillegg har jeg astma og er redd for at å bli smittet av koronaviruset vil gjøre meg alvorlig syk.

Den siste uken har jeg vært hjemme fra jobb (grunnet andre ting), men legen min mener å ha angst ikke er en reel nok grunn til sykemelding. Men hva gjør jeg når jeg ikke en gang tør å gå ut døra for øyeblikket, tanken gir meg panikkanfall og jeg begynner å gråte og hyperventilere? Angsten min, som vanligvis vil jeg skal ut og møte andre mennesker, vil nå låse seg helt bort fra omverden. Jeg har ikke sjangs til å fungere på jobb. Hva gjør jeg?

(Vær vennlig og ikke kom med noen tilbakemeldinger om 'hysteri'. Jeg er fullstending klar over at jeg krisemaksimerer, men sånn er nå angst)

Anonymkode: 9d8ec...2fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Har du forklart ordentlig for legen hvordan du føler det? Hvis du ikke klarer å gå ut døra, må du jo ha hjelp. Kommer du deg til legen da? Er det ingen du kan snakke med om dette? Er det OK hvis du først kommer deg til jobben?  Kanskje det er noen som kan følge deg, så du kommer deg i gang? Hvis ikke, får du prøve å kontakte et privat legesenter, kanskje du får hjelp der. Lykke til, det er ikke lett å ha angst.

Anonymkode: 06fc5...b69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er mange i samme båt som deg nå, mange som er redde. Kanskje det er en trøst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går veldig dårlig i landet dersom alle med dødsangst blir sykmeldt på toppen av smittede, syke og folk i karantene.

Vet ikke hva jeg skal si... Men vi har verdens beste helsevesen, jeg hadde stolt på at de kunne redde meg hvis det blir nødvendig. :) Det går nok helt fint dette.

Anonymkode: a132b...f1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om fastlegen din mener det, synes jeg du skal bytte. Dårlig gjort å ikke ta angsten din alvorlig synes jeg. 
Jeg er livredd selv, så som anonym bruker over her sier, vi er mange i samme båt nå.

Anonymkode: 27605...33e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det helt likt. Har gått helt i krisemodus, fylt opp skapene med mat og ikke vært ute av døren siden forrige søndag (ble «heldigvis» forkjølet og satt meg selv i karante, men hadde nok villet gjort det uansett)

Jeg ble forkjølet lørdag forrige uke og begynner å bli bedre fysisk, men psykisk er jeg sikker på at jeg har fått covid-19 viruset og kommer til å dø. Jeg har hatt hoste og brystsmerter. Har riktignok ikke vært i utlandet, og heller ingen i byen her som har blitt smittet, så reelt sett er sjansen minimal for at jeg har fått det. Nå sliter jeg med er rar følelse i brystet, som nok kommer av angsten for dette her. 
Jeg sjekker opp mulighetene for at mannen kan beholde huset om jeg dør og hvordan det vil gå med han og barna mine. Panikken er reell. Jeg har også kronisk sykdom, som gjør at jeg er mye mer utsatt for dødsfall av en eventuell smitte enn vanlig mann i gata.

Ingen råd, men du er ihvertfall ikke alene om det her❤️

Anonymkode: 758ac...775

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men faren for å bli smitta av en dødelig sykdom har alltid vært til stedet. Ja, greit, korona er smittsomt og det er veldig mye i media om den nå, men dødeligheten er 0,02%. Hadde du tatt en operasjon om det var 0,02% sjanse for å overleve? Nei? 

Tviler på at noe noen kan si kan dempe angsten din, men hvis livet består av å være livredd hele tiden i et hjørnet av en leilighet, hva er vitsen da. 

Anonymkode: c31a5...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men faren for å bli smitta av en dødelig sykdom har alltid vært til stedet. Ja, greit, korona er smittsomt og det er veldig mye i media om den nå, men dødeligheten er 0,02%. Hadde du tatt en operasjon om det var 0,02% sjanse for å overleve? Nei? 

Tviler på at noe noen kan si kan dempe angsten din, men hvis livet består av å være livredd hele tiden i et hjørnet av en leilighet, hva er vitsen da. 

Var vel strengt tatt dødlighet på 3,4% sist WHO nevnte noe om det?

Anonymkode: 758ac...775

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke begynn å diskutere dødeligheten i denne tråden, vær så snill. Lag egen tråd. Angsten for dette er reell uansett, og noen trenger hjelp til å håndtere det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Chill ned med en slik en:

Bilderesultater for corona extra

Anonymkode: 100ac...75d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet at mange av dere synes korona-debatten er hysteri, noe det sikkert også er til tider. Jeg derimot sliter veldig med dødsangst og er fullstending i panikkmodus. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Tør ikke gå på jobb, da jeg har en jobb som tilsier at jeg er i kontakt med nye mennesker hele dagen, hele uken. I tillegg har jeg astma og er redd for at å bli smittet av koronaviruset vil gjøre meg alvorlig syk.

Den siste uken har jeg vært hjemme fra jobb (grunnet andre ting), men legen min mener å ha angst ikke er en reel nok grunn til sykemelding. Men hva gjør jeg når jeg ikke en gang tør å gå ut døra for øyeblikket, tanken gir meg panikkanfall og jeg begynner å gråte og hyperventilere? Angsten min, som vanligvis vil jeg skal ut og møte andre mennesker, vil nå låse seg helt bort fra omverden. Jeg har ikke sjangs til å fungere på jobb. Hva gjør jeg?

(Vær vennlig og ikke kom med noen tilbakemeldinger om 'hysteri'. Jeg er fullstending klar over at jeg krisemaksimerer, men sånn er nå angst)

Jeg har ikke angst, men forstår godt at du er redd. Jeg hadde startet med å ringe fastlegen for en ny time og forklart at du ikke kommer deg ut av døra. Han el hun må hjelpe deg bedre. 

Og det er jo ikke grunnløs angst dette. Det er en reell situasjon, der det er naturlig å bli redd og engstelig selv for mennesker som ikke har eller har  hatt angst tidligere. 

Anonymkode: 82740...ee2

• Liker 1
Skrevet

Slapp helt av. Det er like stor sjanse for at du blir smittet og alvorlig syk av coronavirus, som det er at et fly styrter og landet på huset ditt.. 

ingen i Norge har blitt alvorlig syke av viruset.. det er bare en vanlig forkjølelse! 
tips; ikke les alt i mediene.. de blåser opp dette for å få klikk og seere. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Sunnys skrev:

Slapp helt av. Det er like stor sjanse for at du blir smittet og alvorlig syk av coronavirus, som det er at et fly styrter og landet på huset ditt.. 

ingen i Norge har blitt alvorlig syke av viruset.. det er bare en vanlig forkjølelse! 

OP her.

Jeg har holdt meg unna nyhetene siden januar. Men som jeg sa, jeg har astma og er redd for å bli alvorlig syk, i tillegg sliter jeg med angst fra før. Oddsen for å få et meget smittsomt virus i et land med idioter som ikke en gang klarer å respektere karantene når de har fått påvist virus og går på butikken, fordi 'det er jo bare en vanlig forkjølelse', er nok en god del større enn det andre scenarioet du nevner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dødligheten for SVINEINFLUENSA var 0,02%

Nå ligger for øyeblikket for Korona en del høyere.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går veldig dårlig i landet dersom alle med dødsangst blir sykmeldt på toppen av smittede, syke og folk i karantene.

Vet ikke hva jeg skal si... Men vi har verdens beste helsevesen, jeg hadde stolt på at de kunne redde meg hvis det blir nødvendig. :) Det går nok helt fint dette.

Anonymkode: a132b...f1e

Om du ikke har noen underliggende sykdommer og er under 40, så skal det vel gå fint.
Største problemet er jo nettopp dere som ikke er i 'faresonen' dersom dere skulle blitt syke, dere tenker ikke på de som faktisk kan bli alvorlig syke her.

Angsten er reell og hemmende. Noen klarer fysisk ikke komme seg ut av huset, og da er det ikke bare å si 'Kom deg på jobb'

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke ARDS som gjør at corona er dødelig? Når det først setter inn er det vanskelig å stoppe, men det finnes jo tiltak. Respiratorer.

Anonymkode: 91492...448

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Sunnys skrev:

Ok ,jeg er også redd for korona, men hvordan kan det stemme? Det smitter videre, og derfor får vi flere tilfeller. Ellers hadde det stoppet idag.

Og den 'strain' av viruset som Norge nå har er den samme i Italia går jeg utifra. Så da kan vi følge nøye med på prognosene der fremover, og se hvor mange overlever.

Ts, jeg vet det er vanskelig men bare tenk at de fleste har overlevd dette viruset.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok ,jeg er også redd for korona, men hvordan kan det stemme? Det smitter videre, og derfor får vi flere tilfeller. Ellers hadde det stoppet idag.

Og den 'strain' av viruset som Norge nå har er den samme i Italia går jeg utifra. Så da kan vi følge nøye med på prognosene der fremover, og se hvor mange overlever.

Ts, jeg vet det er vanskelig men bare tenk at de fleste har overlevd dette viruset.

Man må ikke la seg lamme av frykt, men man bør heller ikke høre på de som sier sånt vrøvl som det eksempelet med flyet. Det er derfor virus som dette sprer seg fort. Men altså, om du har astma, er ikke det en sykdom som gjør at du er i høyrissikogruppen dersom du skulle få viruset? Det burde være det du fokuserer på om du ønsker karantine/isolasjon, ikke angsten.

Anonymkode: 66558...cda

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...