Silje1978 Skrevet 8. mars 2020 #1 Del Skrevet 8. mars 2020 Kjenner ingen som strikker i vennekretsen men har så lyst å lære meg det? Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #2 Del Skrevet 8. mars 2020 Jeg så på videoer på Pickles, Garnstudio og YouTube. Valgte en enkel oppskrift på en babybukse. Tror det er viktig å velge et plagg som ikke er for stort og du syns er fint. Anonymkode: c0f0b...39d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #3 Del Skrevet 8. mars 2020 Lærte meg omtrent helt på egenhånd. Begynte med enkle luer, men failet på at jeg ikke skjønte dette med strikkefasthet. Du får best resultat om du velger en nybegynneroppskrift, jeg anbefaler eksempelvis Twist pannebånd a gutten og strikkemor. Kjøp pinner og garn nøyaktig etter veiledning i oppskrift. Sjekk garnstudio for videoer - og søk etter det som står i oppskriftene etterhvert. I dette pannebåndet har du kun rettmasker. Så kan du velge f.eks ei lue - anbefaler Petitknit sine oppskrifter for nybegynnere. Oslolua mohair - evt Novice genser når du kommer så langt. Jeg lærte først når jeg gjorde feil og måtte rette opp flere ganger, så da på youtube. Og ja, jeg har nesten grått av fortvilelse :P Jeg har faktisk også mailet Sandnesgarn for veiledning, og fikk svar :) På en oppskrift jeg kjøpte altså, og jeg lenket til en video av raglanøkning for å spørre om det var tilsvarende som oppskriften. Styr unna alt med mønste og små/veldig store pinner i starten, anbefaler pinne 5-6 i begynnelsen. Øv på å måle strikkefashet først som sist. Masse videoer på Garnstudio og Pickles. Petitknit har også videoer youtube. Mye reklame for Petiteknit her nå, men det er fordi hun har oppskrifter som er mye enklere synes jeg enn andre garnprodusenter. Jeg personlig strever mer med Sandnesgarn f.eks. Anonymkode: 81343...76c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkegurine Skrevet 8. mars 2020 #4 Del Skrevet 8. mars 2020 Lærte meg på egenhånd så masse videoer på youtube. Garnstudio har også en hel haug med veldig fine videoer for ulike teknikker. begynte rett og slett å bare strikke masse lapper med de ulike teknikkene slik at jeg skulle få litt teken på det i tillegg til at du blir kjent med egen strikkefasthet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #5 Del Skrevet 8. mars 2020 Ikke ts, men takker for tips. Ble litt inspirert, kanskje jeg skal lære meg også. 🙂 Anonymkode: 09761...1a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkegurine Skrevet 9. mars 2020 #6 Del Skrevet 9. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke ts, men takker for tips. Ble litt inspirert, kanskje jeg skal lære meg også. 🙂 Anonymkode: 09761...1a9 Når du knekker koden er det så gøy 😁 for meg den beste terapien om jeg har en stressende/dårlig dag 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silje1978 Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 9. mars 2020 Takk for gode tips her! Har aldri tenkt på å prøve You Tube for sånne ting men har funnet mange gode videoer der allerede! Ts.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #8 Del Skrevet 10. mars 2020 Jeg har strikket siden jeg var unge, men det tok helt av da jeg fant ravelry og begynte å se på youtube og fikk inspirasjon og lært nye teknikker. I alle år hadde jeg trodd tynne sokker var kjedelig, nå er det favoritten og ingen par er like. Dersom du er komfortabel med engelsk har du enda flere youtubere å velge mellom. Noen ganger kan det lønne seg å finne en favoritt å holde seg til en periode. De har alle sine måter å vise og forklare ting på, og det er jo kjekt siden folk som vil lære også er forskjellige. Anonymkode: 41ddb...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 10. mars 2020 #9 Del Skrevet 10. mars 2020 Jeg har strikket lenge, men bruker fremdeles videoer fra youtube på nye teknikker eller om det er noe jeg er usikker på. Det er gull verdt! Lærte meg nettopp en ny måte å legge opp på, og det var virkelig en åpenbaring. Første bud er å strikke noe du virkelig har lyst på. For meg er det ingenting som er så kjedelig å strikke som en gryteklut eller et teppe, uansett hvor enkelt det kan være. (For andre er det det de har lyst på, så hver sin smak selvsagt!). Men strikk noe som gir deg lyst til å strikke mer. Andre bud er å kjøpe noen gode pinner først som sist. Du trenger ikke kjøpe et helt sett til tusenvis av kroner, men en pinne i akkurat den størrelsen du trenger, som ikke er kjip, er alfa og omega. Jeg begynte med billige bambuspinner fra ebay og da ble bare strikkingen mye tyngre enn den trengte å være. Nå er det jo sånn at alle liker ulike ting (bambus, plast, metall), men om du kjøper en skikkelig pinne uavhengig av hvilket materiale det er i, så er den garantert bedre enn noe billig ræl. Jeg trodde jeg hatet trepinner helt til jeg prøvde knitpro sine bjørkepinner for eksempel. Jeg ville også styrt unna oppskrifter fra spesielt garnstudio. De er veldig komplisert laget. Generelt synes jeg amerikanske oppskrifter er best, selv om de ser veldig svære og vanskelige ut. De skriver stort sett opp hva du skal gjøre hver pinne oppover (eller nedover) og er veldig detaljerte. Garnstudio sine skriver så lite som mulig, og du må huske å gjøre tusen ting på en gang. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nantucket Skrevet 10. mars 2020 #10 Del Skrevet 10. mars 2020 Jeg ville funnet en oppskrift på noe du vil strikke (ikke det mest avanserte), og så søke på youtube etterhvert som du har spørsmål. Jeg begynte med Villmarksgenseren av Linka Neumann, veldig enkel og "rett frem" oppskrift Var en super begynnelse! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #11 Del Skrevet 10. mars 2020 Jeg vil bare følge denne tråden (bokstavlig talt, lol) Liker å hekle, og har lært meg å sy for hånd (har ikke maskin), og ja, strikiing er også nyttig og spennende 😄 Anonymkode: b662b...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Del Skrevet 10. mars 2020 Jeg lurer på om noen av dere strikker (evt. hekler) ting som ikke er klær? Har selv laget pc-cover, mobil-cover, flaskebærere (for å bære vannflasker om sommeren), lommebøker, vesker -da med litt sying innvolvert men.. Noen andre forslag? Anonymkode: b662b...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #13 Del Skrevet 10. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om noen av dere strikker (evt. hekler) ting som ikke er klær? Har selv laget pc-cover, mobil-cover, flaskebærere (for å bære vannflasker om sommeren), lommebøker, vesker -da med litt sying innvolvert men.. Noen andre forslag? Anonymkode: b662b...8c5 Putetrekk kanskje? Anonymkode: 5294c...644 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå