Gå til innhold

Noen som er gode med arbeids-lover og regler her?

@lfa

Anbefalte innlegg

Vi sliter litt med arbeidsgiverne til samboeren min for tiden...

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg blir syk, går til lege, legen skriver sykemelding og attest til samboers arbeidsgivere om at jeg er syk og at det er nødvendig at han er hjemme fra jobb i sykeperioden.

Arbeidsgivere mener samboere ikke stiller likt med ektefeller og at han ikke har rett til fri fra jobb, til tross for dokumentasjon fra lege om at det faktisk er nødvendig.

Arbeidsgivere mener også at samboeren min skal trekkes i lønn for de dagene han var borte fra jobb, pluss betale reiseutgifter og overtidslønn til vikaren sin.

Sambo jobber på plattform, og reiste hjem 5 dager før tiden, etter at jeg hadde vært hos legen.

Huff, jeg blir så oppgitt, håper noen kan fortelle om de har rett til å drive på slik... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, var inne på den tanken også, men nå trodde vi jo at de måtte godta dette.... :-?

Nevnte sykmelding til de folka på kontoret også, men "det kunne han jo ikke gjøre, for det ble jo ikke riktig..."

Det nytter i alle fall tydeligvis ikke å være ærlig i dette samfunnet.... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er ganske pyton noen ganger!

Som allerede foreslått, sykemeld han også, vil ikke din lege gjøre det, finner dere en annen som vil gjøre det.

Har dere vært i kontakt med fagforeningen hans? Det må da være mulig å få vite litt mer om rettighetene deres via tillitsvalgt fx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi sliter litt med arbeidsgiverne til samboeren min for tiden...

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg blir syk, går til lege, legen skriver sykemelding og attest til samboers arbeidsgivere om at jeg er syk og at det er nødvendig at han er hjemme fra jobb i sykeperioden.  

Arbeidsgivere mener samboere ikke stiller likt med ektefeller og at han ikke har rett til fri fra jobb, til tross for dokumentasjon fra lege om at det faktisk er nødvendig.  

Arbeidsgivere mener også at samboeren min skal trekkes i lønn for de dagene han var borte fra jobb, pluss betale reiseutgifter og overtidslønn til vikaren sin.  

Sambo jobber på plattform, og reiste hjem 5 dager før tiden, etter at jeg hadde vært hos legen.  

Huff, jeg blir så oppgitt, håper noen kan fortelle om de har rett til å drive på slik...  :cry:

Ta en tlf. til Arbeidstilsynet og be om å få prate med en jurist. si at du er tillitsvalgt på arbeidsplassen din, slik at du får prate med de. Tlf: 22957000. Dette er nr. i Oslo, men de setter deg sikkert til rett kontor. Jeg syns det høres svært rart ut at arbeidsgiver kan kreve at han skal betale overtid+reiseutgifter til "vikar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Samboeren din har ikke rett til å være hjemme hvis du er syk. Det har heller ikke en ektefelle. Trygden har ingen støtteordning for ektefelles/samboers syksom. Det er heller ingen bestemmelser i Arbeidsmiljøloven som gir rett til fri.

Det er også lite trolig at en arbeidsgiver vil betale for en sykmelding som kommer inn etter at arbeidsgiver har sagt at de ikke vil betale. Her vil også arbeidsgiver være i sin fulle rett, da de kan nekte å betale hvis de har mistanke om at arbeidstakeren ikke er syk. Han vil da heller ikke få noe fra Trygden.

Dette betyr faktisk at samboeren din har hatt ureglementert fravær. Hvilke konsekvenser det vil få vet jeg ikke helt. Jeg synes det høres rart ut at han må betale transport og overtid. Han bør ta kontakt med tillitsvalgt.

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsmiljøloven har lite om dette, men man har:

§ 33A Rett til fri ved barns og barnepassers sykdom

Hvis barnet er sykt, hjemles retten til fri med full lønn, hvis

barnepasser er syk, har arbeidstaker ikke krav på betaling ved fri.

§ 33B Rett til fri ved pleie av pårørende

gjelder bare hvis man pleier en dødssyk pårørende.

Ellers må man bare sjekke hovedavtalen for området (når man er organisert vet tillitsvalgt noe om dette. I en del bransjer er det slik at man kan få permisjon med lønn i inntil 10 dager for å ta seg av pårørende (også samboere). Andre avtaler inneholder rett til permisjon uten lønn.

Ulike bedrifter har også sine egne permisjonsreglement - men de skal også tillitsvalgte ha oversikt over.

Sykemelding er egenlig ikke "lov" i slike saker, men brukes ofte likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så merkelig i denne saken, er at firmaet faktisk har regler om dette.

Ved dokumentert sykdom i nærmeste familie, gis det rett til fri. Med nærmeste familie, mener de foreldre, ektefelle, samboer, egne barn. Det står definert i et annet punkt i regelverket.

Det de krangler på nå, er at samboere ikke skal regnes som nærmeste familie likevel, de sa til og med at de ville se en samboerkontrakt. Helledussen, en samboerkontrakt har da ingenting med dette å gjøre...

De krever også å få vite hva som feiler meg, men det mener vi de ikke har noe krav på å vite.

Nå har vi jo gjort alt riktig i forhold til den overenskomsten de faktisk har, men som ingen på kontorene tydeligvis har satt seg inn i...

Vi er samboere, og vi har dokumentert sykdom der lege sier at det er nødvendig at samboeren min er hjemme.

Rart at legen ikke har noe han skulle sagt, han hadde jo ikke skrevet den attesten uten grunnlag for det...

Sambo er ikke organisert, og det blir sansynligvis møte om dette til helga... Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Hvis det står i arbeidsavtalen hans at han har rett til fri i dette tilfellet, så skal han selvfølgelig ha fri. Er det ingen på personalkontoret eller lignende han kan snakke med da? Verneombud kanskje?

Det høres jo litt rart ut at de skal trekke han i lønn + ha erstattet en hel masse fordi de har ombestemt seg. Det kan de ikke gjøre selvfølgelig. I noen avtaler må man ha vært samboer i minst to år for å regnes som samboer (på min jobb). Hvis de ikke har noen definisjon på samboer i selve avtalen regnes vel alle som bor sammen som samboere. Vet han om noen andre som har vært i samme situasjon som han, kanskje han kan snakke med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et slikt møte har han rett til å ta med seg HVEM HAN VIL. Det er lite lurt å ta et slikt møte alene.

Verneombud kan være en slik person, og verneombudet skal også kunne regleverket.

Så videt jeg vet har ikke arbeidsgiver krav på å vite HVA som feilte deg, så lenge legen har skrevet en erklæring om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne fikk bekkenløsning da hun var gravid med sitt fjerde barn. De to siste mnd måtte hun ha hjelp i huset og med de tre andre barna. Hennes lege sykemeldte hennes mann i de to mnd, fordi trygdekontoret mente de like gjerne kunne betale han for å være der hjemme, som å betale en hjemmehjelp hver dag.......

Vet ikke om dette hjalp deg noe @lfa, men du ser hvertfall at det går an - og samboere skal jo likestilles med ektefeller i slike tilfeller så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Tror ikke Misty sin løsning er noe Trygdekontoret anbefalte, da det ikke er åpning i folketrygdloven for å gjøre dette. Hvis trygdekontoret faktisk anbefalte det, har de gjort en gedigen feil og andre kan ikke regne med å få det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla;

Jeg sa ikke at de anbefalte det, men at de godkjente det. Mulig det var et engangstilfelle, hva vet jeg? Men det ble hvertfall ordnet slik.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...