Gå til innhold

Kan ekstrovert og introvert fungere sammen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ute etter erfaringer.. 

Den ene er rastløs, på farten hele tiden, sosial hver dag og ofte flere venneravtaler på en dag, stor vennekrets, gjør alt mulig av ting fra cafe, museum, kunstutstilling, klatring, løping med venner, trening og har et tett program.

Den andre hjemme, lite sosial, må lade opp mye mellom hver gang og trives best uten noen planer eller avtaler, strikker som eneste hobby.

Den sosiale mener det ikke er noe problem, men den introverte begynner å se for seg hvor slitsomt det kan være å bo med en som aldri har roen, og en som alltid forlater en for andre avtaler og venner. Den sosiale sier han vil ha en dame å slappe av med etter han har vært med venner osv, men jeg vil ha en kjæreste å gjøre ting med og ikke bare være daffeselskapet til heller. Har vært greit i noen måneder da man ser mye film og slapper av sammen i denne fasen uansett men begynner å kunne se at det kræsjer for mye som et samboerpar? Samtidig ser jeg for meg at to introverte som bor sammen og kun er med hverandre hver dag i måneden kan bli kvelende det også.

erfaringer fra andre her?

Anonymkode: a4f15...466

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Like barn leker best er det noe som heter selv om det sikkert finnes noen regler med unntak. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan gå. Man må bare ha gjensidig forståelse for at man er forskjellige, har ulike behov og lader  batteriene på hver sine måter. Jeg er introvert, og jeg har ei venninne som er ekstremt ekstrovert. Jeg får energi av å være alene. Hun blir trøtt når det ikke skjer noe og får heller energi av å være sosial. Vi er bare forskjellige på akkurat det og det er helt greit. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ekstrovert gift med en introvert! Vi har et veldig godt ekteskap, men det er selvsagt basert på like verdier, samme ønsker for fremtiden, prioriterer det samme og vi er rause med hverandre. Det er viktig og forstå hverandres mekanismer. Jeg måtte feks lære meg og forstå hvorfor alenetid var viktig for han, på samme måte som han måtte forstå at sosiale setninger gav meg energi og påfyll.

Tenker det viktigste er at dere er på samme side, ikke nødvendigvis om dere er introvert eller ekstrovert.

Anonymkode: b6c0f...05b

AnonymBruker
Skrevet

«jeg tilhører boks A, kan jeg bli sammen med noen som tilhører i boks B»? 

- Ja! 
Se mennesket for h*** og drit i stereotypi. 

Anonymkode: 44b56...8d8

Skrevet

Altså det finnes mer nøytrale varianter av begge personlighetstypene. Det du beskriver høres jo mer ut som to stk langt ut på skalaen i hver sin ende, og det kan det være mer utfordringer rundt. Kan så klart funke i lengden, men krever forståelse og god kommunikasjon om ønsker og behov. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«jeg tilhører boks A, kan jeg bli sammen med noen som tilhører i boks B»? 

- Ja! 
Se mennesket for h*** og drit i stereotypi. 

Anonymkode: 44b56...8d8

Det er ikke stereotyper, det er sånn hver av personene er slik som jeg har beskrevet, men jeg kunne såklart ha latt være å sette en merkelapp som ekstrovert og introvert på det hvis det er det du ikke liker.

Skrevet

Hvis ekstrovert er villig til å være hjemme og gjøre ingenting jevnlig, og introvert er villig til å være sosial jevnlig, tenker jeg det kan funke. 

Det er altså ikke slik at man aldri skal gå ut av absolutt komfortsone, det gjelder alle forhold uansett. Man gir og tar.

For meg høres det ut som problemet er at han gjør masse ting med andre som du ikke er med på. Om det er slik at han ikke vil ha deg med, ville jeg også revurdert. Om det er slik at du ikke bare er introvert, men hjemmekjær sofagris, vil jeg anbefale deg å slepe deg ut en tur for å se om forholdet kan bedre seg. Om du ikke er villig til det er det nok også best om du revurderer og kanskje ser deg om etter en som vil være mer hjemme. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Beste er vel å være like.. men se på alle de eldre menneskene du.. Kællen hjemme i sofaen og passer på huset mens kjerringa flyr hele tiden. For noen kan det fungere.

Jeg er litt av begge deler, men jeg MÅ ha alenetid (som i sitte i stillhet og lese bok feks), så for meg funker det ikke med en mann som må gjøre noe konstant og klager over kjedsomhet. Jeg kjeder meg IKKE!

Anonymkode: 02b3f...3a1

AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring nei når det kommer til kjærlighet og ja når det kommer til venner. 

Anonymkode: 01781...b63

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Krok1 said:

Hvis ekstrovert er villig til å være hjemme og gjøre ingenting jevnlig, og introvert er villig til å være sosial jevnlig, tenker jeg det kan funke. 

Det er altså ikke slik at man aldri skal gå ut av absolutt komfortsone, det gjelder alle forhold uansett. Man gir og tar.

For meg høres det ut som problemet er at han gjør masse ting med andre som du ikke er med på. Om det er slik at han ikke vil ha deg med, ville jeg også revurdert. Om det er slik at du ikke bare er introvert, men hjemmekjær sofagris, vil jeg anbefale deg å slepe deg ut en tur for å se om forholdet kan bedre seg. Om du ikke er villig til det er det nok også best om du revurderer og kanskje ser deg om etter en som vil være mer hjemme. 

Jeg tror dette er det beste svaret du kan få TS! 

Anonymkode: b06d3...5f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er individuelt- men min ex-samboer er introvert og jeg ekstrovert- det gikk ikke så bra. Han ble gal av graden av aktivitet, jeg gal av mangelen på den.

Anonymkode: 947e7...365

Skrevet

Har funket for foreldrene mine i snart 40 år. Mamma er ekstremt ekstrovert og hater å bare være hjemme, hun skal alltid ut med venninner hele tiden, mens min pappa trives best på hytta alene. De har funnet en balanse i det og lever godt sammen de, selv om pappa ofte sier han kan bli litt for ensom i helgene dersom mamma reiser for mye. Det viktigste er vel om man klarer å ofre egne behov for partnerens behov litt innimellom. At du blir med han ut en helg selv om du egentlig ikke vil, og at han blir hjemme med deg en helg selv om han egentlig ikke vil. Men sånn er det for alle forhold uansett hvor like og ulike man er.

Bare for å gi et eksempel i helt motsatt skala da, i mitt forhold er både jeg og samboer introverte og vi gjør ikke annet enn å være hjemme sammen konstant, det kan gå oss begge litt på nervene til tider da vi aldri får alenetid... Så se heller på din situasjon som noe positivt! Jeg tror det kan gå fint for dere jeg! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge den ekstroverte forstår at introverte trenger alenetid.

Anonymkode: 75021...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så lenge den ekstroverte forstår at introverte trenger alenetid.

Anonymkode: 75021...1f1

Og at den introverte forstår at den ekstrovert trenger påfyll som vil kreve at den ekstrovert kanskje vil litt ut, være med venner, bedrive aktiviter osv osv 😊

Anonymkode: b6c0f...05b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "ekstrem"-introvert, og var samboer med en ekstrovert. Det gikk ikke. Men problemet for oss var manglende forståelse, og den ekstroverte ville at det skulle skje noe hele tiden, men hadde ikke så mange venner, så han ønsket at alt skulle skje med oss to. Det kunne ikke gå i lengden, for jeg fikk aldri alenetid, og det slet meg helt ut.

Nå er jeg sammen med en introvert (særboer), og det fungerer for meg mye bedre. Jeg har en som jeg kan finne på ting med, men som også forstår meg når jeg sier at jeg trenger å være litt alene. Men hvis min eks hadde vært flinkere til å gjøre ting på egenhånd, så kanskje det hadde fungert helt fint også. Så det er vel egentlig forståelsen for den andre som er det essensielle her.

Anonymkode: 8780f...fc2

Skrevet

Min søster og mannen :)

Det jeg tror kan være vanskeligere er om man er en kombo. Jeg er ekstremt introvert, men svært utadvendt. Ergo misforstås jeg ofte når jeg trenger alenetid, og å lade batteriene i eget selskap. Et triks er å være åpen om hva man trenger og hva man kan gi. Da tror jeg man kommer langt i enhver relasjon. 

Skrevet

Det spørs jo helt på hvor mye man føler man må gjøre med partneren. Hvis begge er komfortable med at den andre gjør sin egen greie, er det jo ikke noe problem.

Personlig er jeg introvert, og ender fort opp med å kjede meg og bli ukomfortabel i sosiale settinger der jeg ikke har en klar oppgave. Sosialiserer helst gjennom aktivitet, gjerne brettspill, turer, sport eller foto. Å bare "henge" driver meg fort til vanvidd. Skal jeg ha en ekstrovert kjæreste, må det være en som ikke synes det er noe problem at jeg helst ikke vil være med på fest, lunsj og "mingling".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstremt ekstrovert og kunne ikke vært sammen med en som er ekstremt introvert, til det hadde forskjellene vært for store og jeg hadde kjedet meg. Men som er litt lenger ned på ekstrovert-skalaen kunne jeg nok fint ha hatt et godt forhold med da. Nå liker jeg veldig godt å gjøre ting sammen som par utenfor husets vegger, og gjerne aktiviteter sammen med andre par. 

Anonymkode: 1088f...cce

AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2020 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Er ute etter erfaringer.. 

Den ene er rastløs, på farten hele tiden, sosial hver dag og ofte flere venneravtaler på en dag, stor vennekrets, gjør alt mulig av ting fra cafe, museum, kunstutstilling, klatring, løping med venner, trening og har et tett program.

Den andre hjemme, lite sosial, må lade opp mye mellom hver gang og trives best uten noen planer eller avtaler, strikker som eneste hobby.

Den sosiale mener det ikke er noe problem, men den introverte begynner å se for seg hvor slitsomt det kan være å bo med en som aldri har roen, og en som alltid forlater en for andre avtaler og venner. Den sosiale sier han vil ha en dame å slappe av med etter han har vært med venner osv, men jeg vil ha en kjæreste å gjøre ting med og ikke bare være daffeselskapet til heller. Har vært greit i noen måneder da man ser mye film og slapper av sammen i denne fasen uansett men begynner å kunne se at det kræsjer for mye som et samboerpar? Samtidig ser jeg for meg at to introverte som bor sammen og kun er med hverandre hver dag i måneden kan bli kvelende det også.

erfaringer fra andre her?

selvfølgelig kan det funke men dere må respektere forskjellene og ikke tro at den andre skal endre seg

Anonymkode: 01960...55a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...